Hej,
Har ingen robotlåda på husbilen däremot har kört två Fiat 500 med robotlåda i totalt 10 år, och båda har haft problem med roboten så jag sett felmeddelandet “No gear available” MÅNGA gånger. Dock ingen bärgning, i mitt fall räckte med att stänga av motorn, avvakta några minuter och starta igen.
Lådan på 500 beskylls vara trög och “mesig”. Så är det absolut om man oftast arbetar med första två centimetrarna av gaspedalen. Däremot om man golvar och arbetar med sista centimetrarna så märker man vad lådan är kapabel av. Även om den, i mitt fall, hanterar en klen motor. Trots vetskap om problemet köpte jag en till 500 med robotlåda fast nyare
Har varit flera gånger i kontakt med Fiat i Stockholm men de känner inte ens till problemet
O???)
I roboten finns hydraulolja som inte behöver bytas lika ofta, eller alls. Jämför med vilket annat hydraulsystem som helst, tex servostyrning.
Felmeddelandet “No gear available” är ett generellt meddelande för olika fel i roboten. Jag får problemet/meddelandet när växellådan behöver växla snabbt och direkt från 5an till 3an. Annars fungerar lådan väldigt bra!
Roboten bygger upp trycket i hydraulsystemet och använder det för att växla. Däremellan sitter ett antal sensorer och ventiler med egna elektriska kontakter. För ett tag sedan plockade jag isär roboten och:
- Fyllde på hydraulolja (väldigt svåråtkomligt i 500)
- Tog loss alla elektriska kontakter och rengjorde dem ordentligt.
- Det finns en actuator som har för uppgift att “låsa” roboten efter varje växling och innan “släppa kopplingen”. Om den actuatorn misslyckas så stannar roboten och felmeddelandet dyker upp. Tror den var en 22 mm “plugg” som jag tog loss och smorde och testade med 12v några gånger för att se om den har kärvat.
- Rengjorde minuskabeln till roboten ordentligt. Roboten behöver momentant höga amper och det kräver bra jordkoppling och bra batteri.
Efter det har roboten fungerat helt felfritt i ett par tre år fram tills nu, som verkar vara dags igen
Jag har tidigare delat liknande text i andra forum bla i Fiat 500 Australien och fått positiv feedback om att den har hjälpt, men har ingen aning om det hjälper roboten i husbilar.