• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har en 3.0 , 2011 som jag har haft i 7 år. "Klonkar" alltid vid kallstart, ganska rejält ljud. I början så var jag lite frågande om något var löst, men Fiat-verkstaden sa att det inte är något problem. Det jag upplever är att det blir ingen riktig sprutt på startmotorn när motorn är kall. Det känns som att starta en bil med dåligt batteri, och att den precis hoppar igång på sista kolvslaget. Och då kommer klonket. Det gör ingen skillnad att det är nytt/nyladdat batteri. Men nu har det varit så i 7 år, och inga problem i övrigt. Startar alltid. Mycket nöjd med motorn, bra kraft o gång. :)
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Våran 3.0 2013 smäller också vid start.
När jag tog opp detta med firman som sålde bilen, så sa dom att "det är så med den storleken på motorn", d.v.s. fullt normalt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande fel på min Fiat hb 07a med 3 liters motorn för 3 år sedan.

Det är beskrivit i tråden "Fulstartad varm motor."
Lösningen för mig blev ett byte av startmotorn.
Den gamla var för svag.

Har sett i trådar att jag inte har varit ensam om detta problemet.

Krister
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande fel på min Fiat hb 07a med 3 liters motorn för 3 år sedan.

Det är beskrivit i tråden "Fulstartad varm motor."
Lösningen för mig blev ett byte av startmotorn.
Den gamla var för svag.

Har sett i trådar att jag inte har varit ensam om detta problemet.

Krister
Det kan även vara att jordningen till motorn kan behöva få en översyn, jordflätan etc.
Man kan även förstärka jorden med en extra kabel med stor area.
Dieslarna har kraftiga startmotorer. Är då jorden bristfällig kommer startmotorerna snurra långsammare.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det kan även vara att jordningen till motorn kan behöva få en översyn, jordflätan etc.
Man kan även förstärka jorden med en extra kabel med stor area.
Dieslarna har kraftiga startmotorer. Är då jorden bristfällig kommer startmotorerna snurra långsammare.
Det är ett möjligt fel. Men när jag hade problem började jag att rengöra anslutningarna på startmotorn.

I den 3 år gamla tråden "Startbekymmer" inlägg 8 av Claes 105, har han löst ett liknande problem med byte av startmotor.

Krister

(Klarar inte av att länka till äldre inlägg.)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På de gamla Ducato bilarna är minus från batteri till chassi ingen hitt.
Det sitter en blindmutter i den tunna plåten bredvid startbatteriet.
En riktig dålig lösning. Det kan vara oxid och en massa smuts på och i blindmuttern. Den kan även glappa mot karossen. Ett fel vid den jordpunkten/ anslutningen då kommer inte startmotorn att snurra fort. Hur det ser ut på nyare husbilar med jorden vet jag inte. Men det kan vara värt att kolla upp.

Ofta när man felsöker söks felet oftast på plussidan. Minus ofta glöms bort. Minus är lika viktig att den är okej. Det är inte helt ovanlig att förbrukare delar på en jordplint med en matarkabel till den. Den matarkabeln kan vara överbelastad och orsaka spänningsfall.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tidigare bilen en med 3,0 o visst är den hård vid start. Nu har viden nya 2,2 o vilken skillnad på motor. Len o fin vid start o topp o ordentligt med vrid. Sedan att bilen har den nya digitala panelen är en riktig hit istället för den tidigare som va rent ut sagt riktigt skit.
Ett extra plus är ZF lådan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Minus/jord är mycket viktigare då den strömmen ska gå genom järn, vilket är en mångfalt sämre ledare än koppar, många el-problem i fordon börjar just på minus/jordsidan.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Det kan även vara att jordningen till motorn kan behöva få en översyn, jordflätan etc.
Man kan även förstärka jorden med en extra kabel med stor area.
Dieslarna har kraftiga startmotorer. Är då jorden bristfällig kommer startmotorerna snurra långsammare.
Bytte orginal jordfläta till en ny + att jag monterade en extra jordfläta. Ingen skillnad på hur startmotorn drog runt. Men extraflätan kanske gör lite nytta ändå...?

20220523_151414_resized.jpg
 
Toppen