• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Har frågat på den Fiatverkstad jag anlitar och problemet är känt. Uppstår nästan aldrig på varm motor utan bara när den är kall.
Dunken kommer inte från något yttre utan upplevs som en form av en feltändning just vid start. Dunken upplevs nästan som samma ljud som vid motorstopp då motorn också dunkar till.
Jag har inte fått någon respons.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Har också haft ett kraftigt ljud vid uppstart. Nu har jag bilen på verkstad och bad dem kolla detta. Det var ett motorfäste som var "slut". Gummit var mjukt och orsakade en kraftig vibration vid starten.
Byter koppling, också detta är en "sjukdom". Den släppte inte helt utan låg och slirade lite konstant eller till och från. Detta är tydligen ett välkänt problem på denna modell/motor.
Därimot så hade 3-axelns bromsar legat på nu och orsakat varmgång. Det var fullt med rost och näst intill omöjligt att röra dem. Antagligen så måste man motionera bromsarna hårdare med jämna mellanrum. Jag som har trott att man ska köra mjukt och försiktigt så man ej behöver bromsa i onödan. Helt fel alltså. Stå på bara och använd grejorna som finns......
/ Frank
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Vår motor dunkar också till vid start, och har gjort så sedan ny. Det är med störsts säkerhet motorfästena som väsnas. Nya motorfästen kan ju knappast vara utslitna. Förmodligen ett konstruktionsfel?
Vi har också vibrationer vid backning, som många också klagar över.
Att motorn har 2-massesvänghjul kan nog inte orsaka att det dunkar till vid start.
//W
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Bilen har rullat 5000 mil. Det ska motorfästena klara. Ett var helt slut. Jag titta de på det själv. Måste vara ett undermåligt material. Kolla dina så det inte är detsamma där.
/ Frank
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej Wizard!
Tack för att du intresserar dej i denna fråga, vi kan lära & kanske ändra "dom" till andra tankar dom som bestämmer!
Då vi fått bytat motor fästen (vem vet) efter ca:1000mil & problemet kvarstår vad skall man tro!
Angående vibb. vid backning så kan jag inte påminna mej något sådan med vår Automat, (många mil i högan Nord (Norge))men väl bil som vi provat med manuell låda då har det "skakat"!!!
Vad menar du kan man (vi) få ett litet förtydligande.
"Citat" Att motorn har 2-massesvänghjul kan nog inte orsaka att det dunkar till vid start. "Slut citat"
Mvh.








Vår motor dunkar också till vid start, och har gjort så sedan ny. Det är med störsts säkerhet motorfästena som väsnas. Nya motorfästen kan ju knappast vara utslitna. Förmodligen ett konstruktionsfel?
Vi har också vibrationer vid backning, som många också klagar över.
Att motorn har 2-massesvänghjul kan nog inte orsaka att det dunkar till vid start.
//W
 
F

F.d. 30024

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Jag har en Fiat 3,0 från 2009. Jag köpte den begagnad i våras, 1800 mil, och har bara kört kanske 400 mil med den.
Det är ju ganska många växlar, 6! st :) som det kan vara lite svårt att hålla reda på, iaf för mig. Detta har medfört att jag vid några tillfällen haft för hög växel inne och fått motorstopp i rondeller bl.a.
Då har det kommit en kraftig "smäll" från motorrummet. Jag har tolkat det som något mjuka motorfästen som medfört att drivpaketet smällt i någon ramdel,
och sedan har jag inte tänkt så mycket mera på saken.
Dock inte vid start annat än kanske vid något enstaka tillfälle när inte motorn velat "tända" ordentligt ( motorstopp) vid något slarvig startnyckelhantering.
Fast det där med lösa bultar vid växellådan...hmm..kanske skall be någon verkstad kolla det till våren när jag tar ut bilen igen.
I övrigt är det ju en trevlig motor, urstark för min Ixeo 674, nästan för stark om nån förstår vad jag menar. Därför lockar den ju till att utnyttjas på låga varv, ibland kanske för låga:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

I övrigt är det ju en trevlig motor, urstark för min Ixeo 674, nästan för stark om nån förstår vad jag menar. Därför lockar den ju till att utnyttjas på låga varv, ibland kanske för låga:spinny:

Nåja, urstark är väl inte rätta ordet då de flesta persondieslarna är starkare idag. T.o.m. de som är miljöklassade (BMW 184 hk/380 Nm).
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej Wizard!
------------------
Vad menar du kan man (vi) få ett litet förtydligande.
"Citat" Att motorn har 2-massesvänghjul kan nog inte orsaka att det dunkar till vid start. "Slut citat"
Mvh.

Enkelt förklarat:
Ett "vanligt" svänghjul är en enda stor "järnklump" utan rörliga delar.
Ett 2-massesvänghjul består av en del som är bultad till motorns vevaxel, och en del som är förbunden med växellådan via kopplingen.
Svänghjulets 2 delar är lagrade i centrum så de kan röra sig något sins emellan (5-20°) och det sitter fjädrar och ibland också en silikonmassa som dämpar rörelsena mellan de två delarna.
Med denna konstruktion får man en mjukare inkoppling, jämare gång, mindre vibrationer och man slipper dämpfjädrar i lamellcentrum.
//W

 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej !
Kontrollera växelådsinfästningen. Det kan vara bultarna som håller fast växellådan som
har lossnat, vilket medför en "smäll" vid start då lådan vrider sig. Så var det i mitt fall
en bult hade lossnat helt och låg på bottenplåten. Övriga bultar var helt lösa. Detta kan
läsas i andra trådar och är ett "standard" fel på denna motorn.

Alla Fiat 2006-2011 ägare har väl fått en uppmaning att åka till verkstad och kontrollera växellådans infästning mot Motorn.
Tror inte att garantin gäller om ägaren nonchalerar denna uppmaning.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Citat:
Ursprungligen postat av tomlin
I övrigt är det ju en trevlig motor, urstark för min Ixeo 674, nästan för stark om nån förstår vad jag menar. Därför lockar den ju till att utnyttjas på låga varv, ibland kanske för låga:spinny:
---------------------
Nåja, urstark är väl inte rätta ordet då de flesta persondieslarna är starkare idag. T.o.m. de som är miljöklassade (BMW 184 hk/380 Nm).
Anders från Knarrevik
----------------------


Anders, jag tycker absolut att tomlin's uttryck "urstark" är ett relevant uttryck, spec i rubr i sammanhang med en relativt lätt husbil med man vxl-låda. Det skulle möjligen kunna kopplas till "smällar vid start" för en del husbilsförare!

Vad jag inte förstår är var och hur BMW personbilsdieslar(?) kommer in i detta sammanhang, BMW har väl 0 promille av husbilsmarknaden!
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

:mh4::mh3::mh3::spinny: Har en Dethleff 7010 årsm.2010 med 2.3 Multijet,registrerade bilen på FIATs hemsida och fick meddelande via mejl om kostnadsfri kontroll av växellådsbultarna,några var lösa och en fattades.Tydligen ett vanligt fel,det kanske var fel på momentdragaren vid monteringen eller för långa bultar.Jag hörde aldrig något smällande ljud men tror det kan vara ljuddämparen före motorkuddarna
 

Osvald

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2501
Medlemskap
2021
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Även jag har detta problem vid start mest då bilen stått ett tag. Enligt Bossings i Linköping kommer det från infästningen av motorn och är helt ofarligt.
Osvald
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej!
Jag hörde men en verkstad nära mig om de hört talas om problemet,och de sa att det kunde va bränsle pumpen i tanken och att det som hörs är när bränsle rören slår i mot ramen.
 
F

F.d. 53294

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Finns ett medel att hälla i dieseltanken. Står om det i tidningen "Husbilen test" nummer 5 2012. Bränsletillsatsen heter Startron. Gå in på Start - Watski Båttillbehör.
När dom testade Startron blev det en mjukare start. Stog ej om dunket slutade helt men det blev bättre. Har tänkt prova det eftersom jag har samma problem årsmodell 2009 automat 3,0.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Vår 3.0 automat smäller också! Inte ofta, men då och då, speciellt när den är kall. Jag har trott att jag ger för lite gas vid start så smäller det och motorn dör.

Vid nästa startförsök startar den så snällt.

Men ljudet är inte normalt, högt och metalliskt, känns som den skulle sprängas i bitar.

jyrki
 
F

F.d. 53294

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej!
Har ej hunnit att testa ännu. Ska försöka hinna testa det nu i september när vi ska ut en kort runda.
Hör av mig!
Tofflan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Vår 3.0 automat smäller också! Inte ofta, men då och då, speciellt när den är kall. Jag har trott att jag ger för lite gas vid start så smäller det och motorn dör.
Vid nästa startförsök startar den så snällt.
Men ljudet är inte normalt, högt och metalliskt, känns som den skulle sprängas i bitar.
jyrki
Hej Jyrki, tycker att jag känner igen det du beskriver .... min egen historia följer!

Om man ex har chiptrimmat motorn och att det sedan (succ) uppstår fel i chippet så kan mycket obehagliga starteffekter/metalliska smällar uppstå, tidvis också svag motor (håller igen) under körning, problemen dyker upp helt slumpartat, dvs med olika långa intervall och även under olika yttre förutsättningar (ingen systematik alls)!

Jag hade motsvarande problemyttringar som du (dock med ett chip) i en Fiat 2,8 JTD, "felen" började dyka upp efter ca 2 års användning och blev sedan succ allt påtagligare (under ytterligare 1½ år). Ett sådant fel är mycket svårdetekterat eftersom fel på externa chip (enheter) inte omfattas av den normala felindikeringen/undersökningen som Fiat mfl utför!
Vid denna typ av problem som du redovisar (och om man har chippat motorn) kan man därför prova/testa med att koppla ur det externa chippet och därmed konstatera om det möjligen kan vara "boven" till problemet eller inte.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Efter att ha undersökt saken närmare och även pratat med en Fiatexpert får jag nog revidera min tidigare uppfattning om varför motorn "smäller" vid start.
Det orsakas förmodligen av (för?) stora rörelser i tvåmassesvänghjulet.
Ref till ett av mina tidigare inlägg:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/456606
//W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Intressant, då ska jag prova o se om det är någon skillnad med växellådan inkopplad.
Hittills har jag bara märkt skillnad med varm motor för då är den nästan alltid tyst.
 
Toppen