• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej Fiat 2010 3.0 automat ägare!
Fiaten den smäller ( i vid motorn ?) som vanligt så man tror att det skall gå i sönder vid start fastän dom bytat gummi till motorupphänget ( vem vet?), men det är kanske bara min som gör det?
Är där andra som har samma problem?
Mvh.


 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej!
Jag har märkt en liknande effekt på min bil med samma motor men av årsmodell -08 med manuell växellåda. Om jag är för dålig att ge gas, exempelvis i branta motlut, och motorn "dör" så gör den det med en ordentlig smäll, vilket har hänt några gånger. Första gången fruktade jag att något hade gått sönder, men någon defekt har jag inte märkt.

Johan Kinneryd
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

min låter också vid startögonblicket , också en 08
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Samma här. Fiat motor 2011 3.0 manuell. Den slår i chassit någonstans vid start. Har varit under och tittat, men kan inte se något.
Hälsningar
Per
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej Fiat 2010 3.0 automat ägare!
Fiaten den smäller ( i vid motorn ?) som vanligt så man tror att det skall gå i sönder vid start fastän dom bytat gummi till motorupphänget ( vem vet?), men det är kanske bara min som gör det?
Är där andra som har samma problem?
Mvh.

Kan det inte vara ljuddämpare/avgasrör som slår i chassiet någonstans?
Agne
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Då är jag inte ensam om detta, har en 07 som låter. Misstänker också att det kan vara ljuddämparen.
 

Larsinger

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5655
Medlemskap
2021
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Kul att höra att jag inte är ensam,
har en 3.0 manuell 2011, smäller också till vid start
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Vår är likadan 07:a, är nästan hundra på att det är ljuddämparen som är orsaken.
 
F

F.d. 50227

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Har också en 3,0 manuell -11
Jag tror att motorns gummi upphängningen är för mjuk, för att vibrationerna inte skall kännas så tydligt.
Om det skulle vara avgasröret så skulle det ha spruckit om det hörs på -07 också.

Clarén.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej !
Kontrollera växelådsinfästningen. Det kan vara bultarna som håller fast växellådan som
har lossnat, vilket medför en "smäll" vid start då lådan vrider sig. Så var det i mitt fall
en bult hade lossnat helt och låg på bottenplåten. Övriga bultar var helt lösa. Detta kan
läsas i andra trådar och är ett "standard" fel på denna motorn.
 
T

Tobbe E

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Kan bara instämma min -07 låter också vid start. Mest när den är kall.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Min 3,0 2011 smäller inte vad jag har hört iaf.
Har era låtit hela tiden eller har det kommit med tiden?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Initialt är vi alltså ett dussin med detta problem och man kan ju undra hur många det finns därutöver bland medlemmarna. De närmaste dagarna kanske kan ge svar?

En av fördelarna med en intresseförening som vår är ju att man kan gå samman för att sätta litet mer kraft bakom orden än vad en enskild person kan göra.

Jag har en -07 Dethleffs, som också hade det s k "Sållet"-problemet. Då var vi ett 50-tal som gick samman i en aktion mot såväl Fiat-organisationen som enskilda återförsäljare, alltihop föredömligt organiserat av web-Angan. Även om endast en del av oss fick problemet åtgärdat av sina respektive återförsäljare, så gav aktionen nog samtliga värdefull information hur man kunde åtgärda felet.

Fiat-organisationen och vissa andra återförsäljare hukade mest i total brist på insikt och vilja att känna ansvar. Det hela var en mycket trist erfarenhet att behöva göra. Men numera sägs det ju att Fiat har fått en ny Sverige-organisation, så det finns kanske större möjligheter att få gehör för äkta problem?

OM nu detta problem med 3,0-motorn har stor spridning och defacto är ett betydande problem, som så småningom kan visa sig allvarligare än vad vi nu kan veta, så borde vi agera på ett konkret sätt för att få fram en sakkunnig bedömning.

Hur och av Vem kan sådant göras? Någon av oss drabbade har förhoppningsvis någon bra idé - som Angan hade då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej !
Kontrollera växelådsinfästningen. Det kan vara bultarna som håller fast växellådan som
har lossnat, vilket medför en "smäll" vid start då lådan vrider sig. Så var det i mitt fall
en bult hade lossnat helt och låg på bottenplåten. Övriga bultar var helt lösa. Detta kan
läsas i andra trådar och är ett "standard" fel på denna motorn.


Finns det inte en "recall" om just detta?
Vid mitt oljebyte nyligen konstaterade firman att inga recalls var aktuella då växellådans recall var åtgärdad tidigare.

Aviatören
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Enligt en representant för återförsäljarens verkstad har man aldrig hört talas om detta problem och kunde endast råda mig att kontakta en Fiat-verkstad direkt, dvs exakt samma attityd som i "Sållet"-fallet. En trist påminnelse om ett trist missförhållande i husbilsbranschen, för det var ju inte Fiat-organisationen som tog emot mina pengar den dagen då vi köpte den nya bilen!

På Fiat-verkstaden i Kungsbacka får man alltid ett korrekt bemötande, och där bekräftade man att problemet är väl bekant sedan länge. Anledningarna har varit olika och kan endast fastställas / undersökas genom att lyfta upp bilen. Det kan vara "packningen" av motorn, dvs upphängningen av motorn i diverse stötdämpande material, som fallerat, det kan vara att ljuddämparen slagit i någonstans och det kan vara den speciella typen av svänghjul, som denna motor har, som avgivit ett slags smällande ljud osv osv.

Det blir intressant att följa tråden vidare.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Hej "alla" & Flat Mates.
Som jag skrev.
"Citat"Fastän dom bytat gummi till motorupphänget ( vem vet?)"Slut Citat".

Märk väl Vem vet vad som är gjort, varje gång jag är hos Försäljaren i Norra Skåne så påminner jag ansvarig kille om problemet & får till svar "ja vi har kontaktat Fiat & dom säger att där är inga problem, vi har inte fått bekräftat om någon åtgärd!
Efter som jag är trådskapare så tar jag mej friheten att komma med en sak till angående vad som är gjort eller inte.
När jag beställde bilen så blev det med en 180:tio ampers generator ( med tilläg på priset) mot original 140:tio amper, vem vet vilket jag har, hur kollar jag det, att om sen kablarna till batteriet (eller EBL:en) är storlek större har jag inte kollat, någon som vet vad som är original mm2, ni som kan behövs det grövre kabel för att utnyttja den "större" generatorn.
Ta det lugnt jag vet att det blev mycket på en gång, jag lyssnar & lär, & kanske andra också är intresserade!
Mvh.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Kanske jag skulle blanda mig i, har inte hört något i vår bil ej heller i förra 3.0 som vi hade.

Har också den större generatorn men har ej kollat kablarnas grovlek men den fungerar bra. Den större generatorn är bra för vi använder Webasto ganska ofta nu när det är kallare.

Mvh
Leif
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Har under två års tid ägt två olika 4 tons integrerade husbilar 2010'or och med dem kört totalt 1.800 mil. Båda bilarna har varit byggda med Fiats 3 liters motor på 157Hk, manuella 6-vxl lådor och AL-KO's högramschassi.

Båda dessa husbilars Fiatdrivlinor har varit helt problemfria, jag har enbart positiva upplevelser av dem!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat motor 2010 3.0 smäller vid start

Det verkar ju inte vara så många som har detta problem, och det var ju för väl. Och det finns ju så många andra ämnen och saker här i världen och på forumet som "smäller högt"!

Själv kommer jag att få en analys gjord i samband med nästa service i vår.
 
Toppen