• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 1985 går dåligt

K

Krippe

Guest
Hej.
Jag har en Fiat Ducato 85a som inte vill gå riktigt rent. Svarar dåligt på gas och är svår att få upp i hastighet. Alla tänd delar bytta. Blir inte riktigt klok på var det kan vara. Har även provat att justera luftskruven på förgasaren men det gjorde bara att jag knappt får igång den när den är kall..

Önskar tips på detta då jag ska ut och rasta den snart.
 
Lösning
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två...
K

Krippe

Guest
Oj oj oj. Nu är det mycket. Jag är super tacksam för alla tips och skruvar vidare so fort jag kommer hem från jobbet. Ska kolla förgasaren igen JANKRO. jag erkänner att jag har skruvat på fel skruv. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55107

Guest
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två som de skall.

Har du kollat accpumpmembranet i förgasaren. kolla så det kommer en extra stråle ner i förgasaren när du trycker på gasen. Det är även lite mekanik till pumpen som kan strula i bakkant på förgasaren så den inte "laddar om" accpumpen.

Du har skruvat på luftskruven skriver du. Det finns två skruvar på förgasaren den övre lite större är ingen luft/blandarskruv om det är den du skruvat på och då blir bilen jättedum. Blandarskruven sitter längre ner och är plomberad från början men troligen så har nog någon redan varit där tidigare, annars så är det bara att pilla bort plomben i plasthållaren (men det är kanske den skruven du har varit på).

Jag har skrivit tidigare om att justera förgasaren så jag lägger in en länk till lite mer skrift och bilder hur man skall bära sig åt enligt verkstadshandboken i stället för att skriva allt igen. Där finns den här bilden och instruktioner.
Den övre skruven Va kallas spjällskruv och den undre W är blandarskruven.

Visa bilaga 190947
Länken till gamla inlägg. Du kan nog läsa hela tråden om du vill för det finns lite mer om div. justeringar.

M.v.h. JANKRO.

Hej Jankro
Är ny medlem på forumet.
Ber så mycket om ursäkt om jag kapar tråden lite.
har en ducato -89. Försöker att justera förgasaren.
har försökt att justera den nedre ”skruven” eller vad det är. Den går inte att rubba. Den har ju någon form av plast hölje som är fjäderbelastat. Är det den man skall skruva på. Eller är den skruven som ser ut som en Metallpinne med splines på, och någon form av spår lite på nedre delen.

tack på förhand.

Dennis Alenius
 
K

Krippe

Guest
Hej Jankro
Är ny medlem på forumet.
Ber så mycket om ursäkt om jag kapar tråden lite.
har en ducato -89. Försöker att justera förgasaren.
har försökt att justera den nedre ”skruven” eller vad det är. Den går inte att rubba. Den har ju någon form av plast hölje som är fjäderbelastat. Är det den man skall skruva på. Eller är den skruven som ser ut som en Metallpinne med splines på, och någon form av spår lite på nedre delen.

tack på förhand.

Dennis Alenius
Det finns två skruvar på förgasaren den övre lite större är ingen luft/blandarskruv om det är den du skruvat på och då blir bilen jättedum. Blandarskruven sitter längre ner och är plomberad. Den nedre skruven satt fast på min förgasare. Jag skruvade lite fram och tillbaka sen gick den lättare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja som Krippe skriver så sitter blandarskruven långt ner och i ditt fall så verkar delar av plomberingen vara kvar. Men om "hatten" är borta så är det ett vanligt spår för en mejsel som som brukar sitta lite ur centrum kanske för att lite lättare hålla reda på justeringsläget.
Jag har läst flera gånger att justerskruven kan sitta fast om den inte har rört sig på länge eller aldrig.
Så var försiktig när nu försöker lika loss den, problemet kan var att det inte bara är gängan som fastnat utan även den koniska nålen kan bråka i sitt säte. Om den spetsen går av och sitter kvar i sätet så händer det inte ett sk.. när man vrider på skruven.
Man kan om man vill då i stället plocka bort förgasaren för då kommer man också åt att se och behandla blandarskruvens kona underifrån, man kan även lossa nedre delen av förgasaren med två stjärnskruvar som sitter under nederdelen och uppåt.
Det kan också vara läge att skruva itur själva förgasaren och göra/blåsa rent munstycken m.m. (var försiktig för stora packningen är avancerad och inget man lätt smider till själv).
Kolla även upp accpumpens membran. Det sitter fyra skruvar som håller huset, lossa dem och kolla först att membranet är helt. Även om det är helt så kan det vara stelt så det inte ger en jämn fin stråle utan skvätter fram bränslet. Kolla också så kolven som sitter fast i membranet löper fritt i lockets hål. Om membranet är stelt eller om kolven kärvar så kan det göra det klassiska att motorn känns som den "håller mot" lite när man skall åka iväg på ettans växel.

M.v.h. JANKRO.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Hej jag tar upp denna tråd igen då jag håller på att tappa förståndet på en Ducato 1988 med 2,0 motor 170B (XT1N) med Ducellier fördelare. Bilen har ju aldrig varit ett under av prestanda 75HK som ska flytta en ladugårdsvägg i motvind ;-). det började med att den tappat den lilla kraften den hade från fabrik. Vi bytte tändstift, köpte en renoveringssats till förgasaren och gjorde rent alla munstycken, bytte alla packningar och membran till acc. pumpen och tändkablar. helt plötsligt har förtändingspunkten ändrat sig och bilen tänder bränsleluft blandningen i insugningsröret lite då och då. Tar bort vakuum anslutningen till fördelaren och bilen går något bättre. på med stroboskoplampan och förtändningen står inte helt enligt instruktion. Börjar justera in förtändningen enl. instruktioner 10 grader före övre kolvläget. Bilen går skit, ändrar ner till 6 grader då det visst skulle vara så om det var blyfritt bränsle, inte något bra resultat. Hänger på vakuumslangen till förgasaren=bilen går ännu sämre. Har nu letat efter instruktioner om hur man plockar isär fördelaren som enligt verkstadsboken är Ducellier 525 450 överallt och hittar absolut inget. Är det någon här på forumet som har input som kan hjälpa mig att komma vidare?
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Wessly, cylinderordningen har jag full koll på, men jag tackar för tipset om tändmodulen, den är inte bytt. Allt annat är bytt, tänspole, kablar, fördelarlock, fördelararm, tändstift, Ventilerna är kollade och ställda.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag hoppas att det löser sig med din HB, och med lite tur hjälper det med en ny modul.
Jag har också haft lite konstigt med tändningen, började gå mycket bättre med ny tändmodul.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Det så konstigt med tändningen då den förtänder/nyser vansinnigt mycket när den står som den ska på 6º FÖD. Ställer jag den till att inte förtända så går det inte att få upp varvtalet. Jag börjar tro att det är fördelaren som är knas, bland annat beroende på att det blir en förändring när jag tar bort eller sätter tillbaka vakuumslangen på förgasaren. Vakuumklockan fungerar uppenbarligen iallafall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det så konstigt med tändningen då den förtänder/nyser vansinnigt mycket när den står som den ska på 6º FÖD. Ställer jag den till att inte förtända så går det inte att få upp varvtalet. Jag börjar tro att det är fördelaren som är knas, bland annat beroende på att det blir en förändring när jag tar bort eller sätter tillbaka vakuumslangen på förgasaren. Vakuumklockan fungerar uppenbarligen iallafall.

Det skall ju bli en förändring med eller utan vacuum.
 
Senast ändrad:

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Jo det är sant, jag uttryckte mig lite otydligt. om den är ställd som den ska enligt instruktioner och jag tar bort vakuumet så börjar den gå mycket bättre och att det blir en förändring av tändpunkten. problemet är ju att ställer jag den enligt instruktion så tänder det så ofta i insugningsröret (dock inte regelbundet utan slumpmässigt men frekvent), att det är otrevligt och inte någon hälsokur för motorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det är sant, jag uttryckte mig lite otydligt. om den är ställd som den ska enligt instruktioner och jag tar bort vakuumet så börjar den gå mycket bättre och att det blir en förändring av tändpunkten. problemet är ju att ställer jag den enligt instruktion så tänder det så ofta i insugningsröret (dock inte regelbundet utan slumpmässigt men frekvent), att det är otrevligt och inte någon hälsokur för motorn.

Den skjuter alltså i förgasaren?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det är sant, jag uttryckte mig lite otydligt. om den är ställd som den ska enligt instruktioner och jag tar bort vakuumet så börjar den gå mycket bättre och att det blir en förändring av tändpunkten. problemet är ju att ställer jag den enligt instruktion så tänder det så ofta i insugningsröret (dock inte regelbundet utan slumpmässigt men frekvent), att det är otrevligt och inte någon hälsokur för motorn.
Håller du för vacuumslangen när du tar av den från fördelaren?
 
Toppen