• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 1985 går dåligt

K

Krippe

Guest
Hej.
Jag har en Fiat Ducato 85a som inte vill gå riktigt rent. Svarar dåligt på gas och är svår att få upp i hastighet. Alla tänd delar bytta. Blir inte riktigt klok på var det kan vara. Har även provat att justera luftskruven på förgasaren men det gjorde bara att jag knappt får igång den när den är kall..

Önskar tips på detta då jag ska ut och rasta den snart.
 
Lösning
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två...

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det kan vara många orsaker.
Bränslepump, flottörventil som kärvar eller skräp i munstycken,
Hittade en gammal beskrivning av förgasare till gamla husbilar. Titta på bilderna och se om de stämmer den förgasare du har.
På bilderna ser du flottör, flottörventil och huvudmunstycke.
Att det kommer skräp i huvudmunstycket är ganska vanligt. Har man tömt förgasaren på bränsle brukar det gå att blåsa rent med tryckluft. Blås försiktigt bara så inget går sönder.
 

Bilagor

  • Förgasare.pdf
    2,2 MB · Visningar: 49

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Vet inte när du bytte tändstiften ?. Jag hade samma problem med vår -85 . Där visades att vatten hade runnit nedfrån gallret på huven ock lagt sig runt stiften ( sitter ju långt ner ) Blåste rent . Efter det gick klockrent . Detta var ca år -98 :mh2:

Leffe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kolla luftfiltret så att det inte är igensatt. Du kan också köpa en flaska injection cleaner & hälla i tanken. Låt bilen gå en stund & vänta ett dygn med att köra. Har du tur så hjälper detta.
 
K

Krippe

Guest
Nu har jag meckat isär och gjort rent förgasaren och smörjt allt som kan tänkas gå trögt. Soppa slangarna verkar vara utbytta till plastslangar ganska nyligen. Va ut och provkörde igen nu och den svarar jätte dåligt på gas pådrag. 0-80 på 14 dagar. Ha ha Nä men kommer knappt upp i 80 fast jag kör på 4an istället för 5an.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nu har jag meckat isär och gjort rent förgasaren och smörjt allt som kan tänkas gå trögt. Soppa slangarna verkar vara utbytta till plastslangar ganska nyligen. Va ut och provkörde igen nu och den svarar jätte dåligt på gas pådrag. 0-80 på 14 dagar. Ha ha Nä men kommer knappt upp i 80 fast jag kör på 4an istället för 5an.
Har du sett om det ryker extra mycket när du gasar?
Om det är så får den för mycket bränsle i förhållandet till luftmängden.
Om bränsleblandningen blir för fet kan det bero på att luftfiltret inte släpper igenom tillräckligt med luft eller att flottörventilen inte stänger och att bränslenivån blir för hög i förgasaren.
 
K

Krippe

Guest
Har du sett om det ryker extra mycket när du gasar?
Om det är så får den för mycket bränsle i förhållandet till luftmängden.
Om bränsleblandningen blir för fet kan det bero på att luftfiltret inte släpper igenom tillräckligt med luft eller att flottörventilen inte stänger och att bränslenivån blir för hög i förgasaren.
Lite extra ryker den. Flottörventilen är kollad ska kolla luftfiltret oxå. Den starta hur lätt som helst det är det som är så skumt. Det är Bottendraget som saknas
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Lite extra ryker den. Flottörventilen är kollad ska kolla luftfiltret oxå. Den starta hur lätt som helst det är det som är så skumt. Det är Bottendraget som saknas
Tog du isär flottörventilen och tittade på nålen i den så att den inte är sliten. Med åren händer det att nålen blir sliten så att det blir en ring på den och då brukar den täta dåligt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tror felet kan va skit i munstycket på förgasarn. Plocka ur det o kolla mot en lampa så att det är rent. Kolla även att du inte ser några luftbubblor i bränslefiltret. Kan även sitta en sil på matarledning in i förgasaren, kommer inte riktigt ihåg, däremot är ja säker på att det inte finns nån sil i tanken
 
W

Weckman

Guest
Har du släppt handbromsen, kan ta emot rejält om den är på. Nä, lite ironi i eländet med din bil.
Eftersom du bytt tänddelsr och gått igenom förgasaren och verkar kunnig på mecka. Som @turbin säger. Ta en titt på bränslepumpen, sitter det inte en mekanisk pump på den?? Armen brukar slutas och pumpar inte tillräckligt med bränsl. Bara ett tips som jag tror du åtminstone kan kika på. Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Kolla den kändes och såg inget konstigt med den. Men kollar igen för säkerhets skull. Vet du om det sitter någon sil i tanken på dessa klenoder?
Tittade i den gamla handboken men finner ingen uppgift om det finns något filter i tanken.
Det brukar vara ett lock på tanken där bränsleledningar och bränslegivare sitter.
I bland finns det ett enkelt filter på sugledningen längst nere i tanken.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du nyss bytt tanklock eller gjort något med slangarna till påfyllnadsröret.
Kanske inte luftningen till tanken fungerar som den skall.

Pumpen kan ju pumpa soppa som den skall på tomgång men när du väl åker iväg så kanske den inte ger något bra flöde.
Hur varvar motorn från tomgång till max varv när du står still?

Uppkom felet direkt efter att du bytt några delar eller blev det från ena dagen till den andra?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två som de skall.

Har du kollat accpumpmembranet i förgasaren. kolla så det kommer en extra stråle ner i förgasaren när du trycker på gasen. Det är även lite mekanik till pumpen som kan strula i bakkant på förgasaren så den inte "laddar om" accpumpen.

Du har skruvat på luftskruven skriver du. Det finns två skruvar på förgasaren den övre lite större är ingen luft/blandarskruv om det är den du skruvat på och då blir bilen jättedum. Blandarskruven sitter längre ner och är plomberad från början men troligen så har nog någon redan varit där tidigare, annars så är det bara att pilla bort plomben i plasthållaren (men det är kanske den skruven du har varit på).

Jag har skrivit tidigare om att justera förgasaren så jag lägger in en länk till lite mer skrift och bilder hur man skall bära sig åt enligt verkstadshandboken i stället för att skriva allt igen. Där finns den här bilden och instruktioner.
Den övre skruven Va kallas spjällskruv och den undre W är blandarskruven.

Förgasare1.JPG
Länken till gamla inlägg. Du kan nog läsa hela tråden om du vill för det finns lite mer om div. justeringar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Lösning
Toppen