• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fastfrusen kamrem

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Angan nämner bl a "uppdatering till -08 års modell".

Man skulle ju gärna vilja veta när Fiat verkligen ändrar i sin produktion samt hur ändringen ser ut.

Själv har jag på olika håll försökt få reda på sådant utan resultat. Däremot har jag fått bekräftat att åtskilliga nya husbilar "av årsmodell -08 enligt husbilsförsäljarnas utsago" ännu långt in i 2008 ändå bygger på Fiatbilar av årsmodell -07. Så det gäller att se upp vid kontraktskrivningen,vid övertagande av bilen och framför allt innan full betalning sker.

F

F.d. 2621

Guest

Jag har kommit ett steg vidare i livet och jag har funnit silvertejpens överman - i detta avseende!!!!

Hos Kungsbacka Glas köpte jag en rulle butyltejp, dvs en mycket flexibel och inte härdande tätningsmassa i form av en profil om ca 5 mm bredd och 3 mm tjock, på vaxat papper.

Efter att ha avlägsnat den tdigare silvertejpen, som gjort sin tjänst under vinterperioden, tvättade jag ordentligt rent rent under gummilisten med T-röd. Man kan vränga upp gummilisten ganska mycket och lägga in strängen av butyltejp några mm under gummilistens överkant och sedan pressa denna tillbaka mot glasrutan. Med värmepistol kan man mjuka upp tätningsmassan en del.

Även skarven i mitten av de två stora plastdelarna kan man på detta sätt sammanfoga och täta. Ett par popnitar till slut gör det ännu bättre.

Jag är helnöjd med resultatet och vill rekommendera metoden. Samtidigt vill jag vidarebefordra glasmästarns råd att inte använda någon form av silicon eller härdande polyurethan-lim, som man annars använder för montering av dagens vindrutor på bilar.

F

F.d. 11293

Guest

Även skarven i mitten av de två stora plastdelarna kan man på detta sätt sammanfoga och täta. Ett par popnitar till slut gör det ännu bättre.

är det plastdelarna under huven du menar?
mvh dotorparn

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10558

Guest

Har nu läst en del av inläggen och varit i kontakt med närmaste Fiat-verkstad.
Blir heligt förbannad när jag får till svar att denna åtgärd får jag bekosta själv även om bilen är en -08 och rullat ca 50 mil.
Jag blev så f-b att jag inte kunde låta bli att maila Svenska Fiat och i det mailet talar jag om för dom att kom inte här med en massa undanflykter, förhalningar eller en arogant stil mot de drabbade bilägarna, utan gör som de seriösa, kalla tillbaka och fixa till utan kostnad för ägaren. Få se vad jag får för svar.
Det var kanske dumt i och för sig att reagera på egen hand, men jag blev riktigt upphetsad.
/Bosse

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Bosse

Eftersom Fiat inte anser att vattenläckaget är något problem så kommer inte Fiat heller att åtgärda det. Man gör ren och rostskyddar spridarna. Åtgärden för tätning ligger hos husbilstillverkaren. Om sen dom genom avtal eller liknande i slutänden får betalt från Fiat är en annan historia. Det är till husbilsimportören (som har totalansvaret för produkten) du ska vända dig.

Att sen en Fiatverkstad utför åtgärden är något som importören och Fiat får komma överens om. Så har jag uppfattat situationen efter diverse samtal och mailväxlingar.

Ett -08 chassie känner man igen på att Fiat emblemet i fronten och i rattnavet är rött (om jag inte är fel underrättad)

F

F.d. 3067

Guest

Hej alla!

Efter att läst alla inlägg i denna tråd, så måste jag säga att jag känner en viss lättnad då vi inte köpte ny husbil med Fiat chassie utan tog en Ford istället. Jag vill inte påstå att Ford är bättre men man blir ju inte glad av att läsa hur svenska Fiat håller på.

/Gunnar

F

F.d. 50037

Guest

Hej !

Nu har jag fått besked per telefon då jag inte är på hemmaplan, man har konstaterat flera brott på ventilbryggan. Man har tydligen konstruerat ventilbryggan på så sätt att vid exempel ett kamremsbrott eller liknande så går delar av ventilbryggan sönder, om jag förstår rätt så har man en lägre brottsgräns. Nu skickar man efter en ny brygga förhoppningsvis monterar man den nästa torsdag om delar finns i Italien, därefter testar man motorn för att se om denna åtgärd räcker.
Om man då inte monterar en kåpa och tätar listen blir jag väldigt förvånad och förb.....ad. För jag tänker fortfarande resa i regn och tvätta bilen utan behöva åka till verkstaden för att göra rent från rost och liknade på spridarna. Återkommer med mer information så fort jag vet något mer.

/Kenth

F

F.d. 2752

Guest

Har idag postat följande mail till min husbilsförsäljare.Jag är alltså ägare till en Mc Louis -07, Bifogade med mailet Angans Ypperliga inlägg ovan!
M.V.H. Fri-herren m.Familj
P.S. Med DANSKEN avser jag Vendebo Caravans( Den Danska Importören) som Bo Weidar hela tiden hänvisar till när det kör ihop sig!
Hej igen Bosse!
Här kommer material saxat från husbilsklubben.se. hemsida som du och dansken kanske borde studera lite mera. Jag tror att varken du eller dansken lär komma någon vart, med Fiat Italien och bit därför i det sura äpplet och betala erfoderlig skyddsutrustning på sålda 07 or, utan att låta kunden lida!
Om ni sedan i slutändan blir ersatta av Italienska Fiat eller Mc Louis är ju hos oss köpare oväsentligt!! Vi är ju som köpare här i Sverige tvingade att reklamera till vårat inköpställe, sådant som inte Svenska Fiat står för!
M.V.H.J-E. Niklasson

F

F.d. 2621

Guest

Dotorparn - jag menar de två stora plastytorna under hela vindrutan, som skarvas ihop i mitten. Mellan dessa la jag en sträng av butyltejpen och drog ihop dem med två popnitar. Enkelt och effektivt.

Lycka till!!

F

F.d. 11293

Guest

Hej Allis
Jag förstår, jag tänkte först o tittade sen.
Den var en intresant lösning dom har, skulle vara kul att höra hur uppfinnaren tänkt, lutningen på rännan
går från vänster till höger ( frammifrån sett) och överlappningen på "skarven" är ju på fel håll som jag ser det, ungefär som att lägga tegelpannor uppifrån o ner
mvh dotorparn

F

F.d. 7597

Guest

Hej X-Dream.
Idag har vi också fått besked om våran bil, och det visade sig att vi drabbats av samma fel. Dom hade beställt ifrån Italien med snabbud efter ganska mycket bråk ifrån oss. Det skulle ta ca 4 arbetsdagar att få hem det, så har vi tur kanske vi får hem bilen i slutet på nästa vecka. Den har då stått på verkstan i 3 veckor.Så nu gäller det att hålla alla tummar som finns och hoppas på det bästa.
Mvh Roland & Ulla

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

# Vad kommer då att hända i framtiden om t.ex en vindruta måste bytas (map passning)?

Jag bytte framruta förra sommaren efter att ha fått ett stenskott och det var inga som helst problem för glasmästaren att byta den. Så.... på den punkten kan jag lugna alla med det aktuella chassit

F

F.d. 7597

Guest

Hej Fri-Herren och alla andra. Vi har varit i kontakt med våran leverantör (Husvagns- Svensson) i Lidköping som var mycket tillmötesgående och står för kostnaderna för den plastkåpa som ska monteras för att slippa problemet. Vi har redan köpt en , men var välkommen till dom för kompensation. Så om det finns fler som köpt sina bilar hos Svensson, kan ni bara höra av er dit. Montering får man göra själv, eller så kan en Fiatverkstad göra det i samband med att dom rengör rosten på spridarna. Det gör dom kostnadsfritt. Mvh Roland& Ulla

F

F.d. 2752

Guest

Tack Roland & Ulla för erat inlägg ovan!
Har ikväll vidarebefordrat erat inlägg ovan till min husbilsleverantör WEIDARS HUSBILAR i Kalmar försäljare av Mc Louis och X-dream, man kan bara hoppas att även han tillsamans med övriga husbilsleverantörer tar sitt förnuft till fånga, och går med på att ersätta oss köpare för åtgärdande av vatteninträngningsproblemet Fiat sållet.Kan bara rekommendera att ni övriga medlemmar som är drabbade av samma PROBLEM bombarderar era leverantörer med inlägg från hemsidan där medlemmarna har lyckats få ersättning av sina leverantörer för ev. utlägg p.g.a. sålletproblemet! Detta torde kanske kunna göra att vi så småningom kan lägga sålletproblemet bakom oss , och glädja oss åt kommande husbilssäsong, trots ökade kostnader i form av dieselpriser,skatter, och försäkringar!
M.V.H. Friheren m. familj!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

# Vad kommer då att hända i framtiden om t.ex en vindruta måste bytas (map passning)?

Jag bytte framruta förra sommaren efter att ha fått ett stenskott och det var inga som helst problem för glasmästaren att byta den. Så.... på den punkten kan jag lugna alla med det aktuella chassit
Blev kanske rentav motorrummet tätat, med avseende på vattenläckaget?

F

F.d. 7597

Guest

Hej Fri-Herren. Vi känner precis som ni att det ska bli så skönt att få lägga det här bakom sig för att kunna njuta av husbilslivet och den kommande sommaren. Vi hoppas nu att vi får våran bil inom ett par veckor och att vi sen kan släppa den här olustkänslan som allt detta obehag har orsakat. Men förhoppningsvis så försvinner den så småningom,så glädjen kommer tillbaka. Vi önskar er och alla andra husbilsåkare en riktigt skön husbils-sommar. Mvh Roland& Ulla

F

F.d. 14038

Guest

Hoppas verkligen att allt ska ordna sig till er belåtenhet nu och att ni snart får tillbaka h-bilen i ett riktigt gott skick så att ni kan åka ut med den och njuta av livet igen.

Önskar er verkligen lycka till samt fint sommarväder.

Hls Laika.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

Hej Tommy!
Trevligt att ditt problem med vatten verkar avklarat!
Recalls i någon form uppstår alltid på nya bilmodeller, det vittnar bara om att "märkets" omhändertagande av brister fungerar.
Recalls tas automatiskt omhand då service utförs på märkesverkstad (standard, inte bara hos Fiat) och det ingår i den normala servicen utan att man ska behöva säga till om detta.

Det enda konstiga vore om extra motorkåpa monteras som recall (självklart i alla lägen utan kostnad i det läget).
/ Ha det bra, Bengt

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Detsamma Bengt ! Som sagt var...Nu är både bildel och bodel täta förhoppningsvis samt alla recalls avklarade. Nu hoppas jag att det löser sig för X-Dream och andra som haft problem med fastfrusen kamrem.

Toppen