• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fastfrusen kamrem

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Ja Bengt, det är riktigt att jag var intresserad att jobba med de här frågorna i en grupp, kanske med 5-6 deltagare, för det är som du skriver ett stort arbete.

Då varken styrelse eller andra var intresserade, med något undantag, så avvaktar jag också till dess rätt intresse finns.

Sven-Åke
Tack Sven-Åke!
Läst men inte förstått tidigare, trodde faktiskt att du var aktiv i "Kravspec", nu förstår jag däremot lite bättre.

Om arbetsgruppen "Kravspec" under Arbetsgrupper" (i listen längst till höger) bara finns som en rubrik så är det väl lämpligt att ta bort rubriken/arbetsgruppen. Åtminstone tills det att ett "sådant uppdrag(?)" efterfrågas av HBK's medlemmar, kanske i samband med ett HBK-årsmöte?!

"Uppdrag Kravspec" förefaller i alla fall vara mera dött än fött i nuläget?
/ Bengt
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Hej igen, nu har jag en ny fråga som jag hoppas någon kan svara på. När vi lämnade våran bil på verkstaden, så sa dom där att det vat några saker som skulle åtgärdas inom garantin. Det var några bultar i växel lådan som skulle bytas och lite andra saker som skulle kollas. På fiat sa dom att vi skulle ha blivit underättade om detta, men vi har inte hört något från varken lleverantör eller någon annan. Är det någon som vet något om detta så vore vi tacksam att få veta. Verkar som husbilsfirmorna struntar i oss kunder så fort man kört ut bilen från firman. Det gäller ganske inte alla, men är nog ett vanligt fenomen, och det känns inte alls roligt.Det här gäller Fiat 07. Mvh Roland & Ulla
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Varje autoriserad Fiat-verkstad kan med uppgivande av ert chassinummer omgående ta fram uppgifter om de kampanjer (recalls) som äraktuella för er bil. Mitt råd är: låt endast en sådan verkstad hantera denna fråga. Att vända sig "någon" på Fiat-organsisationen i Sverige borde visserligen också vara möjligt, men är det inte enligt min och andras erfarenhet i detta fall.

Ni säger, att "när ni lämnade er bil på verkstaden, så sa dom............." Det låter som om den verkstaden var någon utanför Fiat-organisationen. Eller????

På´n igen och lycka till!!!
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Nej då, det var en auktoriserad Fiat verkstad som talade om det för oss. Har aldrig tidigare hört talas om recalls. Så det var verkligen värt att få reda på. Är väl kanske vi som är lite dumma, eller vet alla om sånt ??? Mvh Roland & Ulla
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fastfrusen kamrem

Om man alltid lämnar in sin bil på service hos en märkesverkstad behöver man inte bry sig för de kontrollerar detta.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Är man osäker om bilen har recalls och nästa service inte aktuellt snart, man kan alltid kontakta sin egen Fiat verkstad, och be kontroll. Recalls har väl ingen "bäst före datum"? Har jag fel, någon med bättre kännedom kan rätta till.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Betr recalls som Gunnar anger i inlägg 46 - det gäller likadant för samtliga drivline- och chassieleverantörer på marknaden.

För recalls av typ ”Sållet” finns inga som helst informationskrav från myndigheternas sida på leverantörerna, läs mer på tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/141842 inlägg 9, där finns ett försök till att förklara vad som gäller och varför. Däremot bör leverantören för sitt eget renome (om ägaren är känd) omg kontakta ägaren och kalla in produkten för uppdatering, eftersom omedelbar fara (frysrisk) för produkten råder.

Vid kamremsbrott är sannolikheten pga 4-ventilerstekniken mycket stor att ventiler, säten, kolvar, topplock skadas på något sätt.
På en nästan ny bil med kvarliggande garanti skulle i varje fall inte jag nöja mig med ett kompressionsprov som enda kontroll.

Toppen bör lyftas, ventiler mätas upp och kontrolleras, liksom ventilsäten, kolvar och topplock. Risken är annars stor/uppenbar för en kommande större räkning kanske utanför garantitiden, ett kompressionsprov säger inte allt om motorns status efter det som hänt!

Som ägare till dessa bilar finns det ingen anledning att underlätta "bördan" för leverantören, Fiat i detta fall. Det handlar om en situation som varit förutsebar under lång tid och skall ses mot bakgrund av "Angans" skriftliga (= mkt bra) dokument till bla Fiatorganisationen!
Alternativt skulle man kunna tänka sig att som kompromiss kräva en förländ motorgaranti mot bakgrund av vad som faktiskt skett (3-5 år eller 10.000 mil)?!?
/ Hoppas att motorproblemen löser sig snabbt för er kamremsdrabbade - men kasta inte bort era möjligheter,
Bengt
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

hej x-dream har du fått något svar på ditt motorproblem. mvh roland och ulla
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Jag ställde en fråga på den mailadressen som står här i forumet till Italienska Bill (Olle Olsson) om vilka recalls som gällde för min bil och bifogade chassienumret.
Fick snabbt följande svar:

Hej !
Om du tar kontakt med en auktoriserad verkstad för Fiat lätta lastbilar så bokar de en tid åt dig och kontrollerar vilka kampanjer som skall utföras samt tar hem material till dessa så att de kan utföras.
Samtliga Ducato '07 omfattas i princip av någon form av teknisk kampanj (en eller flera).

Med vänlig hälsning
Roger Carlson
Italienska Bil AB
 
F

F.d. 50037

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Fick besked att det tagit in bilen idag på verkstaden men att jag får besked i morgon onsdag kl 14.00. Ju mer man tänker på detta elände så blir man fundersam hur man skall aggera skall man nöja sig med en reparation av motorn, om de bedömmer att exempelvis vippbryggan brustit vad kan hända sen ? eller skall man försöka ställa ett krav på ny motor ? Får väl vänta tills imorgon, den gick ju i alla fall i 28 mil. Inte roligt när man sett fram mot att få lite goa premiärhelger framöver. Hoppas att jag kommer åt en dator imorgon är på resande fot.
Vi hörs !
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Såg idag ¼ för första gången en Fiat 2007 ”Sålletvariant” och den lösning som Fiat inför(-t) - häpnadsväckande, har varken sett eller hört talas om något liknande i bilvärlden!

Grundproblem, vindrutelistens nederkant läcker/tar in vatten i motorrummet pga dålig passning (kaross, list, vindruta).

Fiatlösning, man tar ”delvis” hand om det inläckande vattnet med en extra plastkåpa över motorn, ”ett slags paraply”, som tar hand om symptomen men lämnar grundproblemet med läckaget vid vindrutan olöst. Jag är dessutmom inte helt övertygad om att symtomet med den frysande kamremmen är avklarat (kom inte åt att se ev vattenevakuering där men det kan säkert de berörda själva kolla).
Ett kundpris på ca 2.000 Sek för ”lösningen(?)” med bla plastkåpan måste vara en extremt god affär för Fiat mitt i all denna bedrövelse, speciellt då om kunden betalar!

Varför har man bara åtgärdat symtomen (vattnet över motor och kamrem, mm?) och inte löst grundproblemet? Det är ju som att sätta ut en vattenhink mitt på vardagsrumsgolvet för att samla upp regnvattnet om taket läcker. Vilken boende skulle vara nöjd med en sådan lösning?

Fiats motiv (?), symtomen är billigast att "lösa" (<2.000 Sek), det är betydligt dyrare och omständligare för Fiat att åtgärda grundproblemet med att täta vindrutan (orsaken) >5.000 Sek/per bil (?).
Lösning av problemet, ny vindruta med en speciell vindrutelist för att fixa/täta den aktuella tillverkningsseriens dåliga (= ”sållets”) inpassning mot karossen tills det att en fullgod lösning/ passning kan serieproduceras.

Ägaren till den "Sålletbil" som jag kollade på hade själv gjort en enkel billig men perfekt tillfällig lösning med att helt enkelt täta vindrutans läckande yttre nederdel med en bred remsa silvertape (vägledning för slutlösning)!
/ Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Fastfrusen kamrem

Enligt Italienska bil är dagspriset på kåpa 390:- med en uppskattat kostnad för montering på ca 100 kr. Tyvärr finns inga kåpor just nu på lager i Sverge pga strykande åtgång ( man kan ju undra varför :wink: ) och Fiats underleverantör? hinner inte tillverka i takt med efterfrågan. Det finns tydligen ganska många -07 ute.

Italienska bil får hem mindre partier stötvis så jag har lagt in en beställning hos Fiat verkstan så får den komma när den kommer.

Jag vet efter att ha talat med Adrias VD att åtminstone Adria i Sverige anstränger sig för att lösa läckageproblemet, även fast vi kunder i Sverige inte tror det.

Tyvärr är det många parter inblandade: Fiat fabriken, Fiats agent i Slovenien som sålt chassin till Adria (motsv Italienska Bil) och Adria fabriken själva. Ingen vill nog sitta med Svarte Petter utan man försöker nog skjuta kostnaden på någon annan. Och det handlar tydligen om leverantörsavtal och garantier däremellan. Sen kanske förhandlingar sker lite annorlunda i sydeuropa än vad vi är vana vid här hemma.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Vet i fasen om jag skulle vilja ha kvar en motor i en ny bil som inte gått 100
mil å rasat skulle nog sitta som på nålar å vänta på nästa gång den pajar!
Även om felorsaken var åtgärdad.Bilen kostade ändock några kronor,och de
flesta tror jag investerar i nyare grejor för förhoppningsvis uppleva ett antal
1000 bekymmerslösa mil så resonerar i alla fall ja annars kan man ju harva runt i sin gamla sk.t å spara de pengarna .


Häls Mikael o Carina
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Hej Angan!
Är en plastkåpa över motorn, under motorhuven, verkligen en lösning av problemet?

Den "lösningen" kan väl inte Fiats tekniker vara särskilt stolta över, grundproblemet
med det inläckande vattnet kvarstår ju helt oförändrat trots plastkåpan. Är verkligen alla
berörda nöjda med en sådan lösning.

Om nu grundproblemet är att passningen mellan vindruta, rutlist och kaross är så dålig att
vatten "forsar" in i motorrummet och att motorn därför "måste skyddas";

# Vad kommer då att hända i framtiden om t.ex en vindruta måste bytas (map passning)?
# Vad händer med känslig elektronik och elkontakter, tål än mindre av fukt och vatten
än motorn (korrosion = bilvärldens äldsta problem, spec ihop med el)?
/ Hälsn Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Fastfrusen kamrem

Kåpan är för att "uppdatera" motorrummet till -08 standard samtidigt som den även skyddar mot vatten. Helt klart är att vindrutelisten ska fixas. Det finns en Fiat instruktion (servicemeddelande) som visar hur det går till. Antagligen samma som nu sker i löpande produktion.

Eftersom detta är ett garantiåtagande som fabriken med underleverntörer ska utföra så vill man från de svenska importörerna ha ett klart besked därifrån (läs Fiat..) och det är det som fattas. Antagligen gäller det alla husbilsmärken. I slutändan är det nog Fiat Auto som ska bestämma sig.

KABE verkar inte åtgärda rutlisten utan Italienska bil sätter på motorkåpan... thats it.

Nej jag är inte nöjd förrän min bil är uppdaterad till -08 standard men tills dess tänker jag försöka se till att problemet inte förvärras genom att som Allis tejpa rutan ellr hitta på något annat som avleder vattnet.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025
Sv: Fastfrusen kamrem

Vattenläckage fixade jag på min bil på 30 min med silicone och borrmaskin / slang o sikaflex från yttre kanalhålen.

Mycket nöjd i övrigt med bilen just ihemkommen från premiärlångtur idag på 320 mil med snittförbrukning på 0,95 och max 1,15 i stombyig motvind 0,8 i lugn fart ( 80 km/tim vindstilla.)

Håller i princip med tidigare inlägg men problemet lätt avhjälpt om vilja finns hos köpare o säljare.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Vattenläckage fixade jag på min bil på 30 min med silicone och borrmaskin / slang o sikaflex från yttre kanalhålen.

Mycket nöjd i övrigt med bilen just ihemkommen från premiärlångtur idag på 320 mil med snittförbrukning på 0,95 och max 1,15 i stombyig motvind 0,8 i lugn fart ( 80 km/tim vindstilla.)

Håller i princip med tidigare inlägg men problemet lätt avhjälpt om vilja finns hos köpare o säljare.

Hej Melle, har du möjlighet att ta ett kort på stället där du fixade läckaget vid rutan, är det längst ner vid den vertikaladelen av rutan? där ser det lite "skumt" ut, kan ju vara en nödlösning så länge.
:) dotorparn
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

På vår bil fick vi täta listen efter hela rutan och speciellt i skarven på mitten. Om man inte får den tät så följer vattnet det "stag" som finns på insidan och droppar direkt ner på spridarna. Vi upplever den skarven som det största problemet eftersom plastkåporna på var sida är i minsta laget och det är svårt att få det riktigt tätt där. I övrigt så har vi borrat upp avrinningshål och satt i smala slangar som leder undan vattnet. Nu är det torrt och fint under huven :)

//Kicki
 
Toppen