• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fastfrusen kamrem

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

På min direkta fråga till Italienska Bil om vem som tar kostnaden för ett ev kamremshaveri fick jag svaret:

"Reparationen ersätts naturligtvis under normal fabriksgaranti. Det är ju dock fortfarande så att för att undvika detta problem i framtiden är det ju lämpligt att montera skyddskåpan (oavsett att denna ej bekostas av Fiat), och om detta inte blir gjort så kan ju problemet återkomma, och om det sker igen utanför Fiats fabriksgaranti så kommer det ju inte att kunna ersättas."

En sak ska man berömma Italienska bil för: Dom svarar snabbt och tydligt

Eftersom felet finns inbyggt från början så kanske det är 36 månaders reklamationsrätt som gäller???
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

har man vetat om felet och riskerna men ej åtgärdat då kan försäkringsbolaget neka ersättning. Sällsynt men blir det flera skador så uppmärksammas problemet och är då ingen plötslig händelse
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Nej fastfrusen kamrem gäller endast Ducato 2007 (X250 kaross) årsmodell och nyare inte den gamla modell 244 (2002-2006) och 230 (1994-2001)
Mvh Tom
 
Senast ändrad:

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Hejsan Roland & Ulla!

Idag startade jag bilen för att göra lite underhåll, bl,. a. oljebyte. Motorn startade direkt när jag vred på nyckeln. Fint tänkte jag, men säg det goda som varar länge.

Nått var fel, hela froten skakade. Jag gick ur och öppnade huven och lyssnade men motorn gick fint. :confused: Men vibrationen var kom den ifrån? Så här var ju inte bilen när jag ställde upp den i nov. förra året. (Den har stått ute hela vintern).

Satte mej bakom ratten och trampade på pedalen och jäklar!!! vad allt skakade. Hela inredningen verkade sitta löst! Instrumentbrädan liksom fladdrade när jag varvade upp motorn.

Ringe till AutoLo (Fiat) i Västerås och nu har jag startförbud på bilen:mad:. Få se vad som händer i morgon.

Hasse A

Ditt problem är troligen inget oroa sig för! Skakningarna beror troligen på att motorns gummiupphängning blir hårda vi långvarigt kyla. Så har det varit på mina två bilar. Vid förfrågan hos FIAT-verkstad fick jag veta att så är det bara. //Benny(LMCbery)
 
H

hianders

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Hej igen!

Lovade att återkomma efter besöket i Västerås och här kommer rapporten:

Hmm....................en liten "Moment 22"-situation...........men....javisst, vi ses. :( Lika långt som brett alltså.:mad:

Tänk er följande: ni har plokat fram alla era ekonomiska tillgångar och omsatt dessa i ett alldeles nybyggt hus. Det visar sig att taket läcker och du kontaktar byggfirman. Efter att ha torkat vatten från rummets parkettgolv under ett drygt år ställer byggaren din en hink som vattnet kan samlas upp i. Därmed anser sig byggaren ha uppfyllt sin del av avtalet.

Fiats huvuduppgift borde vara att täta läckorna så att vatten inte ta sig in i motorrummet, "inte att ställa dit några hinkar".

Skall ner V-ås den 7 april för "kampanjåtgärder" på bilen.

Hasse A
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Hianders, mfl.

Glöm inte bort stödet ni har i konsumentköplagen, om bilen är köpt av en näringsidkare i Svedala. Och felet i varan är inom reklamationstiden.

- likvärdig lånebil under reparationstiden
(själva fick vi låna en beg. Frankia när vår Adria var på garantirep).

- ersättning för förlorad arbetsinkomst
- milersättning
- värdeminskning (pga körning tex till/från verkstad)

Vår nuvarande bil kördes 90 mil pga garantirep. som innebar ett skadeståndskrav om ca 40.000:- enligt ovanstående punkter.

Vår säljare föreslog dock en alternativ uppgörelse som vi uppskattade och förklarade oss nöjda med.
Dvs. all heder till vårt säljföretag och Adria/Kabe.

Mvh
Dag S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Hej Hundvakten, någonstans här i bygden!

Du har ju själv en Fiat -07 -bil med de aktuella Sållet-bekymren. Ska man förstå ditt inlägg så, att du har fått problemen åtgärdade av Adria och att du fått det tack vare hjälp av en anmälan till ARN el liknande?

Du skriver vidare att "... vår nuvarande bil kördes 90 mil på grund av garantireparation, som innebar ett skadeståndskrav om ca 40.000 enligt ovanstående punkter". Vad innebär det? Jag vore tacksam för förklaring.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Hej Hundvakten, någonstans här i bygden!

Du har ju själv en Fiat -07 -bil med de aktuella Sållet-bekymren. Ska man förstå ditt inlägg så, att du har fått problemen åtgärdade av Adria och att du fått det tack vare hjälp av en anmälan till ARN el liknande?

Du skriver vidare att "... vår nuvarande bil kördes 90 mil på grund av garantireparation, som innebar ett skadeståndskrav om ca 40.000 enligt ovanstående punkter". Vad innebär det? Jag vore tacksam för förklaring.

Hej, Allis.
Jag var nog lite otydlig om chassimodell.
Vi har haft två Fiat - gamla chassit, men vad jag menar här är att vi har blivit väl behandlade när vår Adria Vision (Adrias helintegrerade) har varit behäftad med garantifel i bodelen.
Den bilen har ett Renaultchassi, som det inte har varit några "sålletproblem" med.
(Den enda Adria med Renault - mig veterligen)
Däremot har vi på bodelen haft sålletproblem i garaget med inträngande regnvatten som tagit tid att felsöka på.
Skadeståndet som vi begärde baserades på KKLs intentioner i form av inkomstbortfall, bränslekostnader, värdeminskning, etc.
Vi har nu träffat en uppgörelse med återförsäljaren, och Sv. Kabe (där Adria ingår) som vi accepterat.
Hoppas jag bringat lite klarhet.
DS
ps
i bygden består för vår del av en landsända lite Nordost om Anneberg
ds
ps2
nej, det gick inte så långt att vi involverade ARN, vi nådde en förlikning innan
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Här drabbas Husbilsägare av att Husbilssäljaren inte tar ansvar för hela leveransen.

Husbilssäljarna hänvisar till billeverantören, och då får varje kund själva diskutera med billeverantören, istället för att husbilssäljarna själva ta tag i frågan.

Vi som husbilsköpare har, var för sig, mycket små möjligheter att påverka billeverantören, men husbilssäljare som omsätter 100-tal husbilar kan påverka husbilsfabrikanter som i sin tur upphandlar 1000-tals bilar. Där finns möjligheten till att påverka billeverantören.

Min bestämda uppfattning är att HBK, som representerar flera tusen möjliga kunder till husbilssäljare, skall arbeta med att få ändring på den här ansvarsfrågan. En fråga för HBK-styrelsen att ta ställning till.

Alla fel och brister på husbilen skall åtgärdas av det företag som har sålt husbilen. Sedan får han naturligtvis gå vidare i leveranskedjan när så är lämpligt.

Sven-Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fastfrusen kamrem

Sven-Åke, du ”tycker” så rätt men,

Vad säger köpeavtalet; vad står inskrivet i detta, utöver främst köparens skyldigheter vad avser nyleverans av husbilen genemot säljaren (kolla själva).
Vad, vem och eller vilka är ”säljare(n)”; generalagenten i Sverige, hans lokala säljombud i Sverige eller kanske rentav husbilstillverkaren i t.ex Tyskland?
Vad har säljaren för dokumenterade skyldigheter enligt köpeavtalet; betr t.ex garanti på olika delar av bilen, vilken service tillhandahålls och var, elkompetens, etc?
Säljare som säljer 1 eller 100 bilar/år; har av ekonomiska skäl inte samma förutsättningar att ansvara för och tillgodose köparens ”tyckta” i och för sig berättigade önskemål eller kanske rentav krav på likvärdiga grunder.
Vissa märken/säljare säljer kanske på pris; hur är det med resten när bilen väl är såld med ansvar för t.ex garantiåtgärder av mer eller mindre allvarlig art inkl eftermarknadsåtgärder.

Ovanstående är bara ett axplock av centrala frågor i samband med att ”sätta en husbil på en marknaden” som t.ex Vägverket uttrycker sig.
Slutar med detta men det finns mer sagt i "ämnet" på andra ”trådar” i detta HBK-forum.
Det finns mycket att "nysta i" vad gäller husbilsfrågor men det bör ske stegvis och systematiskt – förebilder finns (Audi, VW, Volvo, Mercedes - bara för att peka på några).

Om något ska kunna ske inom HBK's ram så bör det självklart finnas ett mycket klart uttalat intresse och behov samt ett lika klart uttalat mandat (jobbet är stort).
Sven-Åke är inte du med i ett uppdrag inom HBK (”Kravspec”) som är näraliggande till dessa problem/frågeställningar?
/ Bengt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Jag måste hålla med Bengt - du anar inte så rätt du har Sven-Åke!!

Men, verkligheten är vårt stora problem. Vi har länge tröskat igenom allt i Sållet-trådarna, det har inte framkommit något egentligt nytt annat än att både Fiat-organisationen och våra respektive husbilsleverantörer visat sig sig vara ännu mer nonchalanta och / eller handlingsoförmögna mot oss husbilsköpare än vad vi befarat!!!!!!!!!

De har absolut inte gjort någonting annat än att lägga huvudet på sne, köra sitt vanliga säljarsnack och skylla ifrån sig. De vet alla, att vi husbilsköpare var och en för sig inte har kraft eller mod att göra något, inte vågar processa med tanke på evtl rättegångskostnader om man förlorar i rätten. Köplagen - jo den finns där, men är det den som ska lösa våra problem. Vem visar vägen till hur vi ska åberopa den??

De tycks också veta hur svårt enskilda husbilsägare har att förena sig i konkreta aktioner, att vi sitter och hoppas på Aftonbladet eller Sverker Olofsson eller på något annat orealistiskt alternativ som ska gripa in och lösa alltihop. Själv har gett upp varje förhoppning på att vi inom HBK:s regi skulle kunna få till ett kraftfullt samfällt agerande i saken och själv beordrat och betalat åtgärderna. Jag är innerligt trött på att en sådan sak ska få lägga sordin på mitt husbilsinnehav.

All heder åt Angan som hittills gjort en bra sak, men vem sluter upp bakom honom???? Vi kan ju inte ens hålla oss till redan öppnade trådar, utan det kommer hela tiden nya skvättar på andra håll. Hur är det med återrapporteringen? Vem vet var ärendet ligger nu? Och på den vägen är - enade vi stå och söndrade vi falla. Och styrelsen ..............................???????
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.386
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Fastfrusen kamrem

En liten parentes:

...vår Adria Vision (Adrias helintegrerade) har varit behäftad med garantifel i bodelen.
Den bilen har ett Renaultchassi, som det inte har varit några "sålletproblem" med.
(Den enda Adria med Renault - mig veterligen)....


Adria serie Izola samt Adria van byggs på Renault.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Fastfrusen kamrem

Ja Bengt, det är riktigt att jag var intresserad att jobba med de här frågorna i en grupp, kanske med 5-6 deltagare, för det är som du skriver ett stort arbete.

Då varken styrelse eller andra var intresserade, med något undantag, så avvaktar jag också till dess rätt intresse finns.

Sven-Åke
 
Toppen