• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast tank

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Försökt att hitta,
Hur man upplever att klara sig med en sådan i Sverige? Tänkte då inte att tömma på en camping. Nej att hitta andra platser. Hur många dagar kan man klara sig utan tömning? Någon som tycker det är negativt att ha fast tank ?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

Jag tror att jag har valt rätt med fastt tank.
Bara hemma pá váran gata har vi över 10 tömmningställen
En egen som är i min garageinfart. Bara lyfta och ställa bilen över och öppna kranen. Funderarpá att sätta en kamera under och koppla till backkameramonitorn.
Tapas_de_alcantarilla.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

Det är nog bra med "tömningställen" i form av avloppsbrunnar på gatan. Det gäller dock att ta rätt brunn vilket inte alltid är så lätt. Skulle man ta fel brunn hemma hos mig tappar man några hundra liter svartvatten i dagvattenavloppet. Det tror jag går ut orenat nere i badviken så det skulle nog bli livat.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

När man öppnar ser man skillnad i den, toalettpapper mm.

Dessutom stár det pá brunnslocket pá dom stora runda, fast detta skall man inte ta för givet.
Man fár tänka lite logiskt om var dom finns, utanför hus kopplade till avlopp.

Tappar man fel här áker man pá att rengöra hela systemet plus böter.

Pá ferian i Fuengirola kan man säga till komunens servicebil om man ser den sá öppnar dom till dig. Dá är gubbarna värda minst en kanelbulle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast tank

Jag tror att jag har valt rätt med fastt tank.
Bara hemma pá váran gata har vi över 10 tömmningställen
En egen som är i min garageinfart. Bara lyfta och ställa bilen över och öppna kranen. Funderarpá att sätta en kamera under och koppla till backkameramonitorn.
Visa bilaga 77580

juan! hur ser man skillnaden på spanska brunnslock? I vilka brunnar är det fritt fram att tömma svartvatten?

Jappe

PS. På sjukhuset i Benalmadena betalade jag 96€ för parkeringen sju dagar. 5 dagar kostade 30€. Konstigt. Jag glömde visa handikappkortet. Hade jag gjort det så hade jag kanske sluppit betala. Vet du något om detta? Kanske går att rätta till i efterhand?

Hur går det med ryggen?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

Svartvattenbrunnen jag använder, har jag hemma utanför mitt hus sá jag vet vilken det är. Man ser att dom är helt täta sá att det inte luktar och när man öppnar dom sá ser man om det är regn eller svartvatten. Det kommer folk och sprutar mot Kackellackor ett par gánger om áret. sá jag skall frága dom hur man ser skillnaden. Men det verkar som att svartvatten inte har nágot hál, men dagvatten har 2 hál för öppningsvertyget. Dessutom har Svartvattnet ett gángjärn men inte dagvattenbrunnen.
Men antagligen är inget för givet

Parkeringen: enligt lag skall handikapskortet ligga i framrutan sá att parkeringsperonalen ser den. 96€ var billigt för 5 böter. det är säkert sjukhusets egen parkering. Om du visar kortet och böterna till receptionisten sá kanske dom kan anulera dom.

Mitt ryggskott det blir nog 2-3 operationer till beroende hur kroppen tillverkar benkotor och sedan skall det tillverkas diskar..
Allt detta för en tappad ärta under madrassen:twitcy:

Svartvatten utan luftning
svart.JPG

Regnvatten med smá hál
pluvial calle.jpg

Den vanligaste svartvatten i gatan men gángjärn
negra.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

Det enda riktiga säkra. Öppna och titta eller frága en Localpolis som tar reda pá vilken du kan använda. Lokalpoliser är anställda av Komunerna och skall underätta ordning och reda. I detta ingár var man skall tömma svartvatten. Lokalpolisen frágar vattenverket.
 
F

Flow

Guest
Sv: Fast tank

För dem av oss som så här off-season fullskaletestar heltidsboende i husbilen i Sverige... kan det faktiskt vara en prövning när många campingar har stängt och de som har öppet debiterar fantasipriser för tömning (som Dragsö camping utanför Karlskrona: 100kr - borde bojkottas pga detta anser jag).

Som tidigare konstaterats i tråden är Trafikverkets "tömningsstationer" inte avsedda för oss med fast tank. Likaledes med gästhamnar, som ofta förutsätter pumpanordning istället för självfall.

Tips i Småland och Blekinge motttages därför tacksamt. Borgholms tömningsstation i hamnen är ff öppen, även om vattnet för renspolning är avstängt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fast tank

Tömningsplats i Avesta vid dalahästen.
avesta.jpg


i Stockholm har de byggt en ny.
Gärdet
 
Toppen