• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast tank

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Försökt att hitta,
Hur man upplever att klara sig med en sådan i Sverige? Tänkte då inte att tömma på en camping. Nej att hitta andra platser. Hur många dagar kan man klara sig utan tömning? Någon som tycker det är negativt att ha fast tank ?
 
S

Stråken

Guest
Sv: Fast tank

Jag hade fast tank på min första husbil , Elnag, jag pratade med killar n på reningsverket och blev anvisad en brunn som låg bra till, dä tmde vi när vi komm hem.
 

Per o Lena

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
7201
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

På vår nya bil har vi fast tank. Den klarar en vecka och då snålar vi inte. Det brukar stämma med vatten och gråtank. Om vi är ute längre får det bli camping och där finns tömning på de flesta vi varit. Hemma har vi en slang på 10 meter som är kopplad i trekammarbrunnen. När vi kommer hem så tömmer vi och fyller upp vatten så är vi klara att köra igen.
Med vänlig hälsning, Pelle
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Fast tank

Vi har fast tankar för svartvatten sedan 2006 och har inte än upplevt några problem med att tömma. Vi har rest i Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal. Den största fördelen är att inte behöva smyga iväg när det skymmer och tömma tanken var eller varannan kväll.

KuMaNi

Du kan väl ändå inte på allvar mena, de som inte har fast tank behöver smyga på kvällarna för att tömma. Detta har vi då aldrig upplevt.

Däremot har jag sett medlemmar i husbilsklubben med fast tank backa in på en skogsväg för att tömma sitt svartvatten vilket jag ej tycker är fel om det sker där inte folk har ont av lukt o.s.v. Även vi har gjort så med gråvatten och om ingen annan möjlighet till tömning av toan funnits har vi gått ut i skogen med skiten där inga andra mäniskor normalt vistas.

Kjell
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Fast tank

Jag har inte haft någon bil med fast tank, men jag hade nog åkt till ett bussbolag och frågat, alla turistbussar har väl fast tank.
Bara en idé, har som sagt inte provat själv. :)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fast tank

Bra att jag hittade den här tråden så jag inte skapade en ny i onödan. För egen del tycker jag kasettoa hör till husvagnslivet. Avloppstankar var ett måste när jag köpte husbil.
Tömmer hemma, men tydligen ligger Sverige efter vad gäller möjligheter till tömning om man läser tråden. Utomlands finns ju hur mycket möjligheter som helst.

Och det är bra att det finns alternativ så att man kan få en lösning som passar, men tycker trots allt att det är konstigt att husbilar upp mot 1 million har kasettoa..!?

mvh/
Marunga
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

Vi klarar oss idag med två toa casetter i ca en vecka på två personer. Det är mycket lätt att hitta platser att tömma även utan att åka till campingar. Jag har också tittat litet efter platser att tömma svartvatten på de senaste två åren. Jag håller med om att på kontinenten finns det bra med platser. I sverige är dock läget inte lika bra. Under de senaste två åren har vi besökt 12 olika campingar och på alla har det funnits plats att släppa gråvatten så där är det inga problem. När man sedan frågar efter om det också går att släppa svartvatten har man på nio av tolv platser hänvisat till utslagsvasken som funnits i en servicebyggnad och därmed krävt lång slang samt pump. Min slutsats är därför att svartvattentank inte passar härhemma en på kontinenten funkar det bra.
Att öppna gatubrunnar tror jag inte är så praktiskt och troligen inte heller lagligt.
Slutligen skulle jag troligen få problem med lastvikt om jag skulle ha en stor svartvattentank på några hundra liter så för oss gäller casett. Jag skulle kunna ha många casetter för kostnaden och vikten av en stor tank så se upp med fast tank om du kör mycket härhemma.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

marunga

I fjol kikade jag på ett riktigt kvalitetsbygge, en nästa ny Bocklet på MB med Iglhaut 4WD, till ett mycket attraktivt pris (runt 1 miljon SEK, nypris närmare det dubbla), men den potentiella affären stöp på att bilen var försedd med fast toatank. Inte inte en gång till ens under vapenhot! Jag nämnde detta i en tidigare tråd i ämnet, se inlägg 9 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63600/

aake
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

Detta verkar vara ett tycke Volvo eller SAAB.
Jag hade ingen erfarenhet eller förutfattade meningar.

Jag satte en stor fast tank i min buss, därför att:

Trodde att det var mycket bättre samma som bussar, tág, flygplan och bátar.
Slippa tömma ofta
Enkelt att tömma i vilken Avloppsbrunn som helst
Bättre toalettstol Marin
Tankmätare som sakta talar om när den blir full.
Lukten? inte en tanke pá att det skulle lukta

En kassett trodde jag bara var billigare och lättare i vikt, men här lär man sig mycket.

Fast jag undrar fortfarande om jag är ute pá vägarna, var tömmer jag en kasett?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

Vi sålde vår LMC med fast tank, år 2006. Den funkade utmärkt alla år. Då som nu är det mest fricamping, besök hos vänner etc. Vid längre turer så var det inga problem att besöka en camping var fjortonde dag, för tvättmaskin, "total make over", toatömning mm. Vid hemkomst så körde vi alltid via Mölndal Åby camping där vi kunde tömma utan problem (eller kostnad). Tömningen var enkel, backa ut över hålet, dra i spaken, spola runt, klart. Det var faktiskt lite bekvämare än idag.

Numera har vi kassette och det har blivit lite mer tjafs att tömma gratis vid campingbesök. Ibland vill de ha 100:- för en tömning... Å andra sidan så tömmer vi så fort vi ser en av Vägverkets nya rastplatser, dom är suveräna. Hälsar Björn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast tank

Detta är en frága som kan diskuteras i oändlighet.

Allt beror pá mycket.

En människas avföring är den farligaste, men detta beor pá vad vi äter och om vi tar medicin mm.

Grávattnet är samma sak. Diskmedel, tandkräm, matrester, tvál, champo.mm. mm.

För ett rätt svar fár man göra lánga och breda kemiska prov hos alla olika grupper.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

...Fast jag undrar fortfarande om jag är ute pá vägarna, var tömmer jag en kasett?

Som jag ser det så kan du tömma en kassett på alla de platser som du kan tömma en fast tank. Dessutom tillkommer alla de platser där det inte går att tömma en fast tank, vägverkets rastplatser med latrintömning, toaletter, andra latrintömningsanordningar (Trelleborg och Ulricehamn t ex), hemma i toaletten etc.

Någon frågade tidigare om vi tömde vår fasta tank (på den tiden vi hade bil med fast tank) dagligen. Det gjorde vi inte men när det var dags var det ett företag i sig att hitta lämpliga ställen, speciellt i länder där det var svårt med språket och ställplatser eller liknande saknades. Numera tömmer vi kassetten ca var fjärde dag, helst på dagen när det är ljust så är det lättare att se vad man gör.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

En fundering ...
Vad är det som gör att man inte kan åka och fråga om man får tömma detta hos en bonde ?
Dom som passerar Falköping en vacker vårdag ser garanterat hur lantbrukarna kör med sina 10 kubikstunnor med piss och skit och sprider detta på åkrarna .

Innehållet borde ju vara samma med undantag toapappret .
 
Toppen