• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast tank

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Försökt att hitta,
Hur man upplever att klara sig med en sådan i Sverige? Tänkte då inte att tömma på en camping. Nej att hitta andra platser. Hur många dagar kan man klara sig utan tömning? Någon som tycker det är negativt att ha fast tank ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast tank

Regner med at det er svartvatn tank du frågar om.
Flere faktorer virker inn på hvor lenge du kan klare deg før tømmng.
  • volumet på tanken
  • type toa, vakum, kvern eller spyling
  • hvor mange i bilen

Tidene jeg har fått fra brukere med tank varierer fra en knapp uke til nesten en måned mellom hver tømming.

Grunnet problemet med å finne tømmesteder i Sverige så har jeg ikke vurdert fast tank selv.
Det er ikke kul å tømme en stor tank med en hink en bør ha "hull i bakken" for dette.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

Vilket som, så torde du få problem här hemma som Knut skriver.
Jag köpte en beg. Niesmann med fast toatank för många år sedan och det var ett oöverstigligt bekymmer att tömma tanken, varför jag raskt sålde till någon som trodde sig kunna klara problemet.

Särskilt vintertid gör vi oftast kortare utflykter på något eller några dygn och då handlar det om att tömma hemma i den egna toaletten eller direkt i trekammarbrunnen (om inte locket råkar vara täckt av meterdjup snö). Det är inga problem att tömma en toakasett (där vi alltid har med en extra i reserv), ssk nu när det finns SOG så att man inte behöver störa nedbrytningen i avloppsbrunnen med sanervätskor.
Även med ett pumpsystem blir det svårt att tömma en fast tank, att dra in slang från en svartvattentank i huset vill jag inte ge mig in på. Dessutom inget som går klara ensam, minst två personers arbete (en måste passa och hålla fast slangen inne och en öppna ventilen ute)! Dessutom måste slangen rengöras efteråt. Sommartid går det med tillräckligt lång slang komma fram till trekammarbrunnen, men även då rejält besvärligt att öppna det tunga betonglocket.

Men det finns ju husbilsägare som uppskattar systemet, men jag har inte kunnat få klara besked om hur dessa löser problemen. Dessa reser kanske endast mellan camping- och ställplatser på kontinenten med tömningshål i marknivå?

Om du köper ett sådan bil så skulle det krävas vapenhot för att kunna överlåta den till mig när du tröttnar.

aake

PS. I denna tråd kan du läsa mer, se mina inlägg 7 och 9: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63600/ Tyvärr inga svar på mina frågor utan jag ansågs "göra mig dum".
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

Montreal

Nåja, Knut skrev om svårigheterna att finna någonstans att tömma i Sverige. Den Niesmann jag hade krävde tömning till avloppsbrunn i marken och sådant finns vad jag vet inte på särskilt många platser i Sverige. Med slang och pump lär det väl gå tömma även i Vägverkets latrintömningsstationer på rastplatser, men det torde väl krävas två personer för att sköta detta?

Det skulle inte bli många fiskeutflykter på vintern om jag behövde gruva mig för dessa bekymmer. Trots att vi tveklöst bor i bebodda trakter!

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fast tank

Nu är det väl så att din användning av husbil är ganska extrem, men jag kan ju säga att vi klarat 1 vecka i fjällen 4 personer utan att tanken blivit full. Så vi tömde när vi kom hem igen. Sedan har ju vi en separat kasett integrerad i tanken så vi kan tömma den i nödfall. Kanske även tanka över i den i nödfall, men det har aldrig behövts. Jag kan ju säga att om man fricampar i fjällen är det nog inte enklare att hitta någonstans att tömma en kasettoa dagligen, än det är att hitta tömningsmöjlighet för en tank. Jag bävar för den dag jag byter bil och förmodligen får en kasettoa, att springa omkring med kasetten varje dag är inget jag ser fram emot. Det känns som ett system som passar bäst till husvagnar på campingplats. :)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

Jag tänker på alla de rastplatser utefter våra svenska vägar jag besökt. Det är ganska få som har ett acceptabelt kort avstånd till någon tömningsmöjlighet för att enkelt kunna tömma en fast tank med avloppspump och slang vad jag kan minnas.

Men med en 50 meter lång slang så skulle det nog gå. Kompletterar man sedan denna slang med en lika lång kabel med elektrisk stömbrytare i ena änden och lämplig anslutning till tömningspump i den andra skulle det nog vara möjligt att klara jobbet på en person.

I vår första bil, som hade fast toatank, tömde jag oftast i avloppsbrunnar. Jag hade med mig ett par små kofötter som jag kunde lirka upp brunnslocken med. Sedan gällde det att avgöra om det var en avloppsbrunn eller dagvattenbrunn jag hittat. Oftast kändes det på lukten.

Jag hade byggt om avloppsanläggningen på den bilen så att efter att ha tömt svartvattentanken kunde jag pumpa över gråvattnet till svartvattentanken och på så sätt skölja ur denna samtidigt som jag blev av med gråvattnet utan att behöva flytta bilen.

Det hela var ett evinnerligt trixande som jag inte skulle vilja återuppta. Därför skulle jag aldrig välja fast tank om jag stod inför valet mellan detta och kassett. Kanske valet till viss del också beror på hur man bor, hur man reser och hur man övernattar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

Montreal

Berätta hur du konkret bär dig åt när du tömmer den fasta tanken hemma.

Tömma kasett dagligen? När jag är ute i vildmarken på fiske eller fågelskådning skyndar jag mig inte hem till husbilen varje gång jag blir kissnödig. När jag är ute ensam klarar jag mig upp mot en vecka innan jag behöver ta till reservkasetten.
Och varken fiske eller naturstudier kan räknas som extrema sysselsättningar, i vilket fall träffar jag ofta andra sportfiskare i fjällen.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

Det torde nog finnas avloppsbrunnar (av rätt sort?) inne i Krokom (som jag sällan besöker) och med lämpliga verktyg lär säkert dessa gå att frilägga från is och snö, men jag skulle känna mig uttittad om jag ägnade mig åt detta.
Den korta tid jag hade bil med fast svartvattentank tömde jag i trekammarbrunnen, men nu är min rygg inte längre lämpad för hantering av detta tunga betonglock. Nu på vintern skulle det också krävas mycket snöskottning för att hitta brunnen.

!7%20sept%20(Large)[1].jpg

aake
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

:dog::dog:När vi bytte bil så var vi tveksamma till fast tank, det fungerar bra med kasset om man har med sig en extra. Jag träffade en Norrman som stod på Getteröns stp med en stor Concord, det är det bästa på hela bilen,så det blev fast tank och det ångrar vi inte ,haft den i snart 2år inga problem med tömning, har varit i Portugal,Spanien o nu är vi i svenska fjällen. Tömmer när möjligheten ges,hemma blir det på reningsverket, klarar oss ca 14dagar. Vi fricampar i vanliga fall men nu tog vi in på camping inte för tömningens skull utan mest för att få el då det går mycket gas för här är väldigt kallt på nätterna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast tank

Visst Montreal, det skulle nog gå fixa. Och en riktigt lång tömningsslang eftersom jag inte gärna vill bygga 20 m väg på gräsmattan. Men krångel vore det jämfört med att ta med en (eller två) kasetter in på toaletten och kallt och besvärligt (vi har fortfarande -20*C på nätterna) och ett lock skulle nog behöva tinas upp med hetvatten.

aake
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fast tank

Har/haft båda.

Xtra Thedford m.m.

Detta är ett högst personligt val utifrån ens egna förhållanden.
* Lätthet & rätt okomplex tömning med 20L kassett + ev. 1st xtra...
* Bekvämt med fast tank, tömning är en vanesak.

Själv köpte jag senast en 4"/6m blå tunn slang som går att rulla samman till en liten ring.
Sätter fast den mot ett kort hårdare plaströr på tanken med 2st kraftiga, öppningsbara "buntband"
Börjar alltid med svartvattnet, för att sedan "tvätta" ren slangen med gråvattnet.Tömmer hemma i 3-kammarbrunnen.

200L räcker ett tag och med monterad SOG krävs inget kem.

Mvh. Magnus
 
Toppen