• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig i trafiken

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

bhammarb
Tack för ditt tydliga, konkreta och framförallt gällande inlägg om cirkulationsplatser i Sverige!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Lite smidighet underlättar;)

Ser ni att den här föraren ligger kvar i rondellen och kommer inte ut!
Varför? Jo han är osäker på vilken blinkers han skall välja:D

YouTube - BMW 325iM E30 - Drifting Kristinehamn 1995.MPG

Anders som är upprörd över tilltaget....................

PS.
Snygg bilhantering iofs! Kanske inte så bra på offentlig plats men ändå.....

Vad är det de (elaka) säger att det står på cirkulationsplatserna i Norge? Max åtta varv! :twitcy:
EssoJ
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Farlig i trafiken

Min son som håller på att ta körkort har fått lära sig att han SKALL blinka vänster om han skall köra mer än halva rondellen och därefter höger då han skall ut.
Han kör i NordUppland, så tycker körskolelärare där !
 
T

Teddi

Guest
Sv: Farlig i trafiken

naturligtvis blinkas när man lämnar rullen.vänsterblinkers i en rondell e ju väldigt missvisande t.o.m.farligt. finns ju ingen anledning. allt lämnande sker ju till höger. att dom flesta rondeller e så breda betyder ju inte att de e två filer. dom rondeller som har två filer e dock delade me linjer i banan. när ja körde tung trafik fick vi helt enkelt inte plats me släp.mycke värre me trailer. har många gånger varit upp o klättrat i blomsterprakten i mitten. efter dessa problem fick många byggas om.därav bredden i en vanlig rondell. RONDELLA VARSAMT
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

naturligtvis blinkas när man lämnar rullen.vänsterblinkers i en rondell e ju väldigt missvisande t.o.m.farligt. finns ju ingen anledning. allt lämnande sker ju till höger. att dom flesta rondeller e så breda betyder ju inte att de e två filer. dom rondeller som har två filer e dock delade me linjer i banan. när ja körde tung trafik fick vi helt enkelt inte plats me släp.mycke värre me trailer. har många gånger varit upp o klättrat i blomsterprakten i mitten. efter dessa problem fick många byggas om.därav bredden i en vanlig rondell. RONDELLA VARSAMT

Jag har följt den här tråden och följde i morse den regel som Teddi och andra förespråkar, att inte blinka vänster när man kör in i rondellen och ska ut på tredje avfarten. Det var mycket nära att jag krockade!!

Detta var i en minirodell, jag mötte en bil som skulle köra in mitt emot mig och eftersom jag inte blinkat vänster trodde han nog att jag skulle rakt fram. Tycker nog minirondeller är speciella, ska man vänta att blinka höger till efter man passerat avfarten innan man ska köra ut hinner man bara en blinkning.

Jag återgår till att blinka vänster när jag kör in i just minirondeller.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

efter att ha läst dessa inlägg så har jag en uppfattning att inte blinka alls över huvudtaget
då stannar dom andra bilisterna så då kan man köra utan problem för dom har inte med att göra vad jag skall köra hän ps (göteborgshumor) mvh håkan
 
T

Teddi

Guest
Sv: Farlig i trafiken

vilken avfart man väljer e ju inget som någon annan än man själv vet. men blinka när man går in i . en rondell. hela rondellen e ju vänsterlagd. ja funderar grymt men kan bara komma på att ja går o lägger mej,,
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag undrar Håkand: När slutar du blinka vänster i en minirondell för att sedan koncentrera dig och hinna blinka höger?
Den bilen som du mötte måste ju ha förstått att du inte skulle rakt då du inte blinka höger- om jag förstår dig rätt.
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

följdfråga: När börjar du blinka höger i minirondell, typ "kvastprick"? Hinner du slå på blinkers? Hinner någon annan se vart du är på väg.....//Rondellera Väl.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

följdfråga: När börjar du blinka höger i minirondell, typ "kvastprick"? Hinner du slå på blinkers? Hinner någon annan se vart du är på väg.....//Rondellera Väl.

Jag växlar från vänster till höger blinkers när jag just passerat avfarten före där jag kör ut.

Fördelen med vänsterblink i minrondeller är att det går så kort tid mellan infart och utfart är de bilar som är på väg in i någon annan påfart är medvetna om att jag tänker köra ut i den tredje avfarten. I en större rodell skulle detta inte fungera och behövs inte någon vänsterblink vid påfart.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag är i åldern 70+. Börjar jag då bli en fara i trafiken? Man kan ibland i tidningar se rubriker som " olyckan orsakades av att den äldre bilföraren osv." där tydligen åldern spelat en roll. Kan det vara så att även jag som förare är farlig i trafiken men inte märker det. Jag har bekanta som börjat se se sämre och knappast vågar gå till ögonläkaren för att eventuellt få domen att inte få köra mera. Borde vi kanske ha obligatorisk förarkontroll-besiktning lik den vi har på fordon. Vad säger ni?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Farlig i trafiken

Jag tycker att alla läkare och optiker ska ta sitt ansvar som sakkunniga i medicin och slå larm om det är så att patienten bedöms vara en fara i trafiken oavsett vilken ålder patienten har. Detta borde vara obligatoriskt vid varje besök man som patient gör hos optiker/läkare.
Det är ju väldigt svårt att göra den bedömningen själv, eller hur? Det finns säkerligen de personer som inte frivilligt skulle gå till läkaren för att bli av med körkortet om de känner på sig att de förmodligen är en fara i trafiken....

/Ludde
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Jag växlar från höger till vänster blinkers när jag just passerat avfarten före där jag kör ut.

Fördelen med vänsterblink i minrondeller är att det går så kort tid mellan infart och utfart är de bilar som är på väg in i någon annan påfart är medvetna om att jag tänker köra ut i den tredje avfarten. I en större rodell skulle detta inte fungera och behövs inte någon vänsterblink vid påfart.

Håller med. Många av de allra minsta rondeller blir ju ofta som en "4-vägskorsning". Så det gäller att ha lite fantasi och försöka vara tydlig.

Krister N

PS! Sen menar du väl att du byter från vänster till höger blinkers Håkan? Kan nog bli rätt klyddigt att förstå var du vill hän annars! :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Farlig i trafiken

Jag tycker att alla läkare och optiker ska ta sitt ansvar som sakkunniga i medicin och slå larm om det är så att patienten bedöms vara en fara i trafiken oavsett vilken ålder patienten har. Detta borde vara obligatoriskt vid varje besök man som patient gör hos optiker/läkare.
Det är ju väldigt svårt att göra den bedömningen själv, eller hur? Det finns säkerligen de personer som inte frivilligt skulle gå till läkaren för att bli av med körkortet om de känner på sig att de förmodligen är en fara i trafiken....

/Ludde
Läkare har anmälningsplikt till socialstyrelsen på en särskild blankett om det finns hälsoproblem som gör patienten trafikfarlig men det är ovanligt att dom anmäler sina patienter av olika skäl. Om dom eller polisen gör en sådan anmälan brukar resultatet bli att patienten får göra ett nytt körprov som vanligtvis inte godkänns. Problemet i Sverige är att vi förnyar B-körkort vart tionde år utan krav på läkarundersökning eller teoriprov detta medför att sjukdomar inte upptäcks utan som nu att dom flesta som avlider oftast har gällande körkort. Jag har en äldre släkting som är helt blind som förnyade sitt körkort nyligen för att ha det som leg. Han kom till posten för att hämta ut det i rullstol och fick be postfröken att hålla pennan där han skulle kvittera. Transportstyrelsen har aviserat att man skall bli hårdare men det lär nog dröja innan man åker runt på äldreboenden för att kolla körkorten.
/Åke
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Håller med. Många av de allra minsta rondeller blir ju ofta som en "4-vägskorsning". Så det gäller att ha lite fantasi och försöka vara tydlig.

Krister N

PS! Sen menar du väl att du byter från vänster till höger blinkers Håkan? Kan nog bli rätt klyddigt att förstå var du vill hän annars! :)

Helt rätt Krister, naturligvis menade jag som du skriver.

Jag tänker prova om det går att ändra nu när du uppmärksammat mig på felet.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Farlig i trafiken

  1. tänk att de finns så mycke förhållningssätt till en rondell som ändå e tänkt att hålla nere event.,olyckor....minska hastigheten..underlätta vid vänstersväng osv. ett av dom bästa påfunden. så ser ja det, därför gick ja över till ämnet ,,(att angöra en brygga), häng me på den, :spinny:www. båtklubben.åra..
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag har skummat igenom vad som skrivits om cirkulationskörning (rondellen är det runda i mitten) :)
Jobbar som trafiklärare och kan bara notera att "rondellkörning" har det tvistats om i alla år som jag jobbat, sen -94 närmare bestämt.

Tre enkla regler: kör motsols, lämna företräde till fordon i cirkulationen samt blinka höger när du lämnar den, lätt som en plätt eller hur! i övrigt så är det de allmänna reglerna för trafik på väg som gäller t.e.x körfältsbyte, placering mm.

Men jag och mina kolleger lär eleverna att ge högertecken före cirk. när vi ska th.
och vänstertecken före cirk. när vi ska tv. och byter till högertecken vid kf.byte och utfart.
Varför, jo vi vill att våra medtrafikanter ska se vad vi är på väg, framför allt de som kommer från motsatta hållet.
Inget lagligt tvång men lämpligt om man inte vill göra illa sig.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Tre enkla regler: kör motsols, lämna företräde till fordon i cirkulationen samt blinka höger när du lämnar den, lätt som en plätt eller hur! i övrigt så är det de allmänna reglerna för trafik på väg som gäller t.e.x körfältsbyte, placering mm.

Precis! Så enkelt är det!
- Blinkar man inte = man fortsätter i rondellen.
- Blinkar man höger = man svänger ut från rondellen.
Och så funkar det i t.ex tyskland (där trafikanterna ligger inne men lite högre trafikvana...)


Men jag och mina kolleger lär eleverna att ge högertecken före cirk. när vi ska th.
och vänstertecken före cirk. när vi ska tv. och byter till högertecken vid kf.byte och utfart.
Varför, jo vi vill att våra medtrafikanter ska se vad vi är på väg, framför allt de som kommer från motsatta hållet.
Inget lagligt tvång men lämpligt om man inte vill göra illa sig.

Det där är "minirondellernas" fel. Innan dessa uppfanns funkade reglerna ovan.
Men visst, vänsterblink innan man rundar den lilla gräsplätten kan vara ok.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Jag har skummat igenom vad som skrivits om cirkulationskörning (rondellen är det runda i mitten) :)
Jobbar som trafiklärare och kan bara notera att "rondellkörning" har det tvistats om i alla år som jag jobbat, sen -94 närmare bestämt.

Tre enkla regler: kör motsols, lämna företräde till fordon i cirkulationen samt blinka höger när du lämnar den, lätt som en plätt eller hur! i övrigt så är det de allmänna reglerna för trafik på väg som gäller t.e.x körfältsbyte, placering mm.

Men jag och mina kolleger lär eleverna att ge högertecken före cirk. när vi ska th.
och vänstertecken före cirk. när vi ska tv. och byter till högertecken vid kf.byte och utfart.
Varför, jo vi vill att våra medtrafikanter ska se vad vi är på väg, framför allt de som kommer från motsatta hållet.
Inget lagligt tvång men lämpligt om man inte vill göra illa sig.

Tack för ett klockrtent klargörande jerryling! Regler får kompletteras med lite sunt fönuft när det behövs! :)

Känns väl som ett bra avslut på rondell..., förlåt, cirkulationskörning! :)

Krister N
 
Toppen