• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förmedlingsuppdrag

Siwanty

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Enköping
HBK-Nr
9999
Medlemskap
2024
Efter godkänd besiktning o gaskontroll lämnade vi in våran husbil till en husbilsfirma för försäljning.
Dagen innan Leveransdagen till nya ägaren så påstår husbilsfirma att gasolw läcker på två ställen och det kommer att kosta oss ca 10 ooo kr att laga som dras på försäljningsumman.
Har kollat med Opus hur de testar och hur firman testar. Skiljer en hel vetenskap.
Har någon annan råkar ut för detta? Och har verkligen förmedlingsfirman med min husbil att göra ? Ska de inte har sälja den?
Siv
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu vet jag inte vilken firma det gäller och i sig inte intressant. Hur som så hade jag lämnat den till någon annan firma för reparation om jag inte själv skulle klara av det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte vilken firma det gäller och i sig inte intressant. Hur som så hade jag lämnat den till någon annan firma för reparation om jag inte själv skulle klara av det.

Jag skulle begära en exakt beskrivning på var och vad felet är, hur det upptäcktes, och hur man avser att åtgärda det.
Låter f.ö. som klassiskt bondfångeri, det verkar vara lite av förmedlingsfirmornas kännemärke.
Inte precis första gången man läser sådant.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vilken firma det gäller och i sig inte intressant. Hur som så hade jag lämnat den till någon annan firma för reparation om jag inte själv skulle klara av det.
Jo, det är väldigt intressant vilken firma det gäller.
Bluffare skall det varnas för, så de inte kan fortsätta sitt smutsiga hantverk.
 

Siwanty

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Enköping
HBK-Nr
9999
Medlemskap
2024
Jo, det är väldigt intressant vilken firma det gäller.
Bluffare skall det varnas för, så de inte kan fortsätta sitt smutsiga hantverk.
Jag vet inte om de luras. Det jag undrar över hur bilprovningen och husbilfirmor kan ha olika sätt att mäta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vet inte om de luras. Det jag undrar över hur bilprovningen och husbilfirmor kan ha olika sätt att mäta
Varför bilprovningen använder sin metod är för mej ett mysterium, ett skämt till ett täthetstest/provtryckning som i princip bara kollar slangen mellan flaska och regulator.

Verkstäder ansluter sin maskin efter regulatorn med alla kranar i fordonet öppna även alla på spisen/ugnen, sen trycksätts allt med 150mbar under en längre tid, säkerhetsventilerna i spis, ugn, kyl, värmare är de kritiska komponenterna som absolut inte får läcka i fullt öppet läge. Detta är ett bra test.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Bilprovningen i Mora har alltid pumpat upp tryck med kranarna öppna!!Om du är missnöjd med provningen får du väl påtala det!!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bilprovningen i Mora har alltid pumpat upp tryck med kranarna öppna!!Om du är missnöjd med provningen får du väl påtala det!!
De kan pumpa hur mycket de vill. Eftersom de pumpar in före reduceringsventilen, blir testtrycket aldrig högre än arbetstrycket efter reduceringsventilen – dvs 30 mbar. Deet är den tjänst man köper, så det är inte lönt att klaga på den.

Du kan lika gärna själv släppa på gasolen i systemet och lukta dig fram (alt. använda såpvatten).

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej jag är missnöjd med husbilsfirmman som inte följer bilprovningen.

En provtryckning skar alltid med ett högre tryck än arbetstrycket!

Bilprovningen gör fel då de provtrycker med arbetstrycket (normalt 30mBar)
Provtryckningsmaskinen som ansluts på behöriga verkstäder provtrycker med 150mBar (efter trycklegulatorerna)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
vad far mig att undra ar.. Vad kostar 10 000:- att "laga" i ett gasol system?
byta kylen kanske? men det ar ju inte gasol systemet. Jag bytte lite kopparror och monterade en anslutning for grillen pa utsidan. Det kostade mig 300:- och det var till en nisse som jobbar med gas pa heltid....
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag fattar inte. Varför testa med högre tryck än arbetstryck. En läcka är väl en läcka? Och läcker den inte vid arbetstryck så är det väl bra?
Provtrycker gör man vid reparationer eller nyinstallationer och då är det annat tryck som gäller. Men det är ju av en annan anledning.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"Jag fattar inte. Varför testa med högre tryck än arbetstryck."
Globetrotter
-------------------------------------------------------------------------------

Hej, det kan ju vara bra att ha marginal över det normala trycket som anläggningen utsätts för, både för säkerheten och om regulatorn skulle börja ge mer.
Egentligen så är ju provtryckning ett fel uttryck i detta sammanhang. Provtryckning görs ju normalt i en nybyggd anläggning med mycket högre tryck än vad som senare skall vara i systemet. Dock tål ju inte ventiler, automatisk gasolavstängnig m.m. så mycket tryck, så det skall ju bara ske för att kolla upp rörsystemet m.m.
Så det som skall ske i en färdig anläggning är ju en täthetskontroll med kanske dubbla eller några gånger högre tryck än normalt.
Trycket och även flödet är ju dessutom så lågt så det är jämförbart om man blåser försiktigt i ett sugrör, så kraftiga rör och slangar är ju mest till för att skydda och tåla yttre påverkan.
Kanske onödig upplysning men trycket efter tryckregulatorn är alltså 30 millibar, alltså 30/1000 av en bar eller ca. 30/1000 av ett kilos tryck,
0,030 av ett kilo alltså.
Så systemet behöver inte vara speciellt tätt för att hålla tätt och därmed skadar det nog inte med ett lite högre provtryck för tätheten.

Enklast och kanske t.o.m. mest tillförlitlig snabbtest som kan göras ofta är ju testen som beskrivs ovan av tryck i systemet.
Helst alla huvudkranar/fördelare till alla förbrukare öppna, avstängd kran på gasolflaskan och test efter några timmar eller något dygn om det fortfarande finns gasol som tänder i spiseln, och också kanske skaffa sig en uppfattning om hur länge det brinner vid en första test direkt efter stängning av flaskventilen som referens hur länge det brinner när hela systemet verkligen är fullt med gasol.

Att det inte finns mycket kvar efter flera dygn eller så är nog rätt normal för trycket försvinner så småningom även om det är tätt.
Jag brukar ibland när bilen kanske stått uppåt en vecka, inte försöka tända, men ändå vrida på en kran till en spisellåga och trycka till för att öppna gasolflödet med örat neråt brännaren. Hör man bara en liten kort stunds pys av gasol så är det tätt.... Om man har automatgnista för tändning så får man inte vara så närgången till brännaren om det tänder till en liiiten stund.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen