• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förmedlingsuppdrag

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag fattar inte. Varför testa med högre tryck än arbetstryck. En läcka är väl en läcka? Och läcker den inte vid arbetstryck så är det väl bra?
Provtrycker gör man vid reparationer eller nyinstallationer och då är det annat tryck som gäller. Men det är ju av en annan anledning.

Ungefär som att resonera:
Varför trampar de så hårt på bromspedalen på bilbesiktningen, så det ibland uppstår läckage?
Jag trampar ju aldrig så där hårt när jag bromsar, jag har aldrig lyckats få ett läckage.

Kolla typskylten på vilken tryckklassad utrustning som helst och jämför arbetstryck med provningstryck säkerhetsmarginal kallas det.

Rör samt slangar i ett gasolsystem som våra klarar lätt 10Bar, vilket man utan problem kan uppnå i våra gasolflaskor,skulle regulatorn fallera så är säkerhetsventilerna den "svaga länken". Att "provtrycka" med 0,15Bar är inte ett "högt tryck" vid en täthetskontroll.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ungefär som att resonera:
Varför trampar de så hårt på bromspedalen på bilbesiktningen, så det ibland uppstår läckage?
Jag trampar ju aldrig så där hårt när jag bromsar, jag har aldrig lyckats få ett läckage.

Kolla typskylten på vilken tryckklassad utrustning som helst och jämför arbetstryck med provningstryck säkerhetsmarginal kallas det.

Rör samt slangar i ett gasolsystem som våra klarar lätt 10Bar, vilket man utan problem kan uppnå i våra gasolflaskor,skulle regulatorn fallera så är säkerhetsventilerna den "svaga länken". Att "provtrycka" med 0,15Bar är inte ett "högt tryck" vid en täthetskontroll.
Du sa det, täthetskontroll inte provtryckning.
Har man punktering på ett däck kommer det tömmas för eller senare. Det spelar ingen roll vilket tryck där var från början.
Om en regulator skulle fallera, ja det kan ju hända fast då har man nog andra problem också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En "pyspunka" brukar kunna sluta läcka när trycket sjunkit till typ 1Bar,
så jo trycket är helt avgörande vid läckor, men även temperatur kan påverka typ läcker kall är tät varm, oavsett typ av läckage/media.
Jag hanterar ofta läckage i mitt arbete, sedan 40år (inte husbilar).

Jag har aldrig hört talas om ett gasolsystem inne i en husbil med läckage i rör,kranar, majoriteten av dessa problem på lågtryckssidan gäller läckande säkerhetsventiler, vilket ändå är ovanligt, som jag förstått det.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det som oftast läcker i husbilen är sådant som är gjort av gummi. Anslutningsslangen mellan regulator och systemet (lågtryckssida) och packningen (gummitutan) mellan flaskan och regulator (högtryckssidan).
Båda dessa är enkla och billiga att åtgärda samt hålla lite koll på.
 
Toppen