Jag fattar inte. Varför testa med högre tryck än arbetstryck. En läcka är väl en läcka? Och läcker den inte vid arbetstryck så är det väl bra?
Provtrycker gör man vid reparationer eller nyinstallationer och då är det annat tryck som gäller. Men det är ju av en annan anledning.
Ungefär som att resonera:
Varför trampar de så hårt på bromspedalen på bilbesiktningen, så det ibland uppstår läckage?
Jag trampar ju aldrig så där hårt när jag bromsar, jag har aldrig lyckats få ett läckage.
Kolla typskylten på vilken tryckklassad utrustning som helst och jämför arbetstryck med provningstryck säkerhetsmarginal kallas det.
Rör samt slangar i ett gasolsystem som våra klarar lätt 10Bar, vilket man utan problem kan uppnå i våra gasolflaskor,skulle regulatorn fallera så är säkerhetsventilerna den "svaga länken". Att "provtrycka" med 0,15Bar är inte ett "högt tryck" vid en täthetskontroll.