Förbrukning av halvljuslampor

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
852
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Det här kan väl inte vara ett stort problem eller har jag bara haft tur? På nuvarande & förra HB'n har jag OSRAM Nightbreaker H7 på både hel- & halvljus & har inte bytt en lampa under dom år jag haft dom. Samma med mina persobilar, nuvarande Opel & tidigare några Volvo, alla med BiXenonljus, har aldrig bytt en lampa.
Om det är så att bilen "äter" ljuskällor, och att de samtidigt är svåra att byta...Ja då kan man faktiskt anse att det är ett problem... ;)
Vi har ägt vår bil i c:a 5 år...Jag har nog gjort åtminstone 7-8 byten hittills…. och jag är en lat jä-el, så jag önskar slippa byta dem så ofta ;)

//Jocke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Intressant inlägg Knut. Jag kunde ju naturligtvis inte låta bli att öppna plastlådan. Och där inne fanns en https://se.farnell.com/epcos/b72220s1140k102/varistor-16v-23mm-disc/dp/1832611?ost=s20+k14+auto&iscrfnonsku=true&ddkey=https:se-SE/Element14_Sweden/search# och jag får inte ihop funktionen. Denna grej är bra på att kortsluta sig vid 16-17 volt och klarar en del energi en kort stund. Och om denna kortsluter så kan ju det bli som att batteriets inre resistans är låg. Men stämmer det att spänningen ändras med den inre resistansen? Regulatorn kämpar väl att hålla laddningsspänningen som den är inställd på men laddströmmen kan jag förstå hänger ihop med den inre resistansen i batteriet.
Fungerar varistorn eller är det bluff?

20200216_185617.jpg
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,936
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Intressant inlägg Knut. Jag kunde ju naturligtvis inte låta bli att öppna plastlådan. Och där inne fanns en https://se.farnell.com/epcos/b72220s1140k102/varistor-16v-23mm-disc/dp/1832611?ost=s20+k14+auto&iscrfnonsku=true&ddkey=https:se-SE/Element14_Sweden/search# och jag får inte ihop funktionen. Denna grej är bra på att kortsluta sig vid 16-17 volt och klarar en del energi en kort stund. Och om denna kortsluter så kan ju det bli som att batteriets inre resistans är låg. Men stämmer det att spänningen ändras med den inre resistansen? Regulatorn kämpar väl att hålla laddningsspänningen som den är inställd på men laddströmmen kan jag förstå hänger ihop med den inre resistansen i batteriet.
Fungerar varistorn eller är det bluff?
Den var mer primitiv enn hva jeg kunne tenke frem :D Men ok om denne kobles over utgangen fra generatoren så er det motstanden i ledningene som bestemmer hvor mye effekt den utsettes for. Dette vil kunne spise opp en startpuls uten tvil, og en får håpe at regulatoren er rett stillt så den regulerer mot en spenning under 14,5V.

Tidlige franske og tyske biler med alternator hadde mekanisk regulator på 13,7 til 14 volt. Resultat startproblemer om vinteren i nordiske land. Jobbet litt med dette på slutten av 1960 tallet og byttet ganske mange regulatorer, mest kult var det med en ny fransk VD for Citroen Norge som mente det var tull å bytte regulatorer og ikke ville godkjenne dette somgarantisak. Han fikk en SM tjenestebil med orginal regulator og etter noen utrykninger fra service avdelingen for å starte han om morgenen så kom det et program for utbytting av regulatorer på alle nyere biler. Utbytte regulatoren var på 14,5 volt.

I mai 1968 var jeg på spesiallistkurs hos Nissan på alternator og de nye forgasserene som begge ble sluppet på Bluebird det året. Kurset ble holdt hos Nissan Norge med instruktør fra fabrikken i Japan :D
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Knut, jag läser vad du skriver men är inte med på att det skulle fungera. Enligt medföljande anvisning så skall varistorn kopplas parallellt över batteriet. Här är en som också är tveksam Fruehzeitiger Lampenausfall
Kan placeboeffekten fungera på en bil efter montering av spannungsspitzenkiller?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1,298
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Halogenlampor är mer känsliga för överspänning än gamla typen av glödlampor (vacuum-typ). Glödtråden har betydligt högre temperatur i halogenvarianten men håller tack vare att atomer från glödtråden som svävar ut tvingas tillbaka av halogengasen. i en vacuum-lampa flyger atomerna ut och sätter sig på insidan av glaset. Ökar man spänningen för mycket på halogenlampan blir atomerna så livliga att det bildas en hotspot på glödtråden och den brinner av. Vacuumlamporna tål bättre en överspänning, den lyser ju bara bättre men svärtningen ökar.
Så vad jag vill komma fram till. Kolla noga vilken spänning generatorn ger. Om en varistor hjälper beror väl på hur energirika eventuella spänningsspikar är.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,936
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Knut, jag läser vad du skriver men är inte med på att det skulle fungera. Enligt medföljande anvisning så skall varistorn kopplas parallellt över batteriet. Här är en som också är tveksam Fruehzeitiger Lampenausfall
Kan placeboeffekten fungera på en bil efter montering av spannungsspitzenkiller?
Batteriet kommer aldri til selv å trigge varistoren, og den overlever korte spenningstopper - så en dårlig regulaor som lar spenningen fyke høyt opp for noen millisek vil den klare å kvele spenningstoppen. Effekten under grensespenningen tar batteriet seg av, men totaleffekten av en slik dings er veldig liten og dermed noe tvilsom.

Som du ser jeg kan argumentere for dingsen, selv om jeg tviler på nytten :D
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Tack för resonemanget, jag är också ytterst tveksamt till varistorns funktion. Men nu har jag den så då kan jag lika bra skruva dit den. Tackar för tipsen om att vrida om till p-ljus när man drar startmotorn. Kostar ju inget att göra, även om jag är tveksam till den elektriska funktionen. När du kör startmotorn så vill den ha några hundra amper och då har vi ingen överspänning för generatorn har inte börjat leverera ström i det läget. Tipset med att byta ljuskälla verkar mer intressant. Ser att jag köpt Biltema Halogen Premium och dom har dåligt betyg. Använder samma lampor i flera bilar men det är bara i min Isuzu D-max jag byter hela tiden. Får nog tänka om med att köpa ljuskälla. Skall roa mig i helgen med att mäta batterispänningen med motorn igång.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Om det nu skulle uppstå så ligger ju batteriet (inre resistans) som buffert. Har aldrig någonsin bekymrat mig för detta tidigare således har jag aldrig kopplat upp och mätt. Och skulle där uppstå en spänningspik så är den mycket kortvarig och det borde halvljusglödtråden klara av. Tror inte på detta heller hur skulle då alla datorer överleva som sitter i våra bilar.
 

Ch & Ib

HBK Medlem
Inlägg
444
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Och skulle där uppstå en spänningspik så är den mycket kortvarig och det borde halvljusglödtråden klara av. Tror inte på detta heller hur skulle då alla datorer överleva som sitter i våra bilar.
Datorer & annan känslig elektronik har avkopplings eller glättingskondensatorer beroende på design.
I detta fall fungerar variatorn på samma sätt, den utjämnar topparna. Det är den exakta funktionen för en varistor. ( sen finns det två modeller av den beroende på konstruktion).

Så ja, det fungerar om man har den typen av toppar i ljusslingan, vilket inte alls är omöjligt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
En annan anledning till kort livslängd på glödlampor är glappkontakt, på 80-90 talet hade jag mycket kontakt med en bilelektrisk firma. Han berättade att oxid i lamphållare gjorde att lamporna gick fortare än annars. När han bytt oxiderade lamphållare försvann problemet för hans kunder. Han påstod att spänningsstötarna gjorde att glödtråden blev ojämn och snabbt brann av. Hände mest på baklampor på Volvo som fick galvanisk korrosion mot gods. Men även på brända strålkastar-lamphållare. Och han hade jobbat med bilel hela sitt liv...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Möjligen när laddningsregulater börjar jobba så får man en spänningstopp
Motorn står stilla och man drar igång den och motorn lägger sig på tomgång. Även om vi sedan länge har växelströmsgeneratorer så är där inte mycket ork på tomgång. Tittar man på konstruktionen på generatorn och regulatorn så har jag svårt att förstå varför där skulle bli en spänningstopp vid start. Sedan kanske tio år tillbaka så lär generatorn hålla sig lugn tills alla miljöparametrar är uppfyllda, och då lär där inte bli någon spänningstopp vid start.
 
Toppen