Förbrukning av halvljuslampor

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
På en bil så byter jag halvljus lampor stup i ett. Vad kan man göra åt detta då det nu för tiden är skitsvårt att komma till att byta lampan, samt att få den rätt i hållaren för att få rätt ljusbild. Tydligen är jag inte ensam om att byta lampor ofta för det finns en produkt som skall hjälpa mot detta. Någon som vet mer om detta? Eller någon som har erfarenhet och vet att det fungerar? Berner är ju en seriös leverantör och det finns fler som säljer något liknade, Conrad är en.
20200216_184431[1].jpg
 

Bilagor

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
3,774
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Om man bara ser till livslängd, och det var ju det TS hade problem med, så är det flera som har fått sämre betyg än Biltema.

Pålle
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1,579
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Pålle, Ja, Philips och Osram i detta test, men många av oss handlar slentrianmässigt på Feltema. Jag köpte ett par som skulle likna Xenon. Totalt fel ljusbild och svagt ljus.
Har provar några fabrikat och använder nu GE Lighting standard.. och är nöjd.
Sedan kan jag tycka att en husbil som de flesta ligger på över 600 000 borde det finnas LED eller xenon.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,804
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Spänningsbegränsare ja, vad är där då i plastburken? Om regulatorn i generatorn ger 14,2 volt vilket är troligt att dom gör. Om den spänningen skulle skena (vilket är mindre troligt) vad skulle denna plastpluttlåda göra åt det? En helt vanlig generator kan väl leverera 150A, och vad skulle spänningsbegränsaren göra åt detta?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Lamorna är designade för 13,2V. Högre spänning förkortar livslängden rejält. Underspänning å andra sidan ger dåligt ljusflöde så det vill man inte heller ha.

 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
När växelströmsgeneratorer började komma i bilar fick man problem med att strålkastarlamporna inte höll.
Man rekommenderade då att man inte skulle ha lamporna tända då man startade motorn. När motorn startar och generatorn börjar ladda skall laddningsregulatorn begränsa spänningen men det var en tröghet i regulatorn så att det ofta blev en strömspik. Med åren har laddningsregulatorerna blivit bättre och problemet med strömspikar har mer eller mindre upphört.
En laddningsregulator kan trots allt börja strula så jag tycker att man kan ha den med som en tänkbar orsak.
Jag vet inte hur man kontrollerar om en laddningsregulator fungerar som den ska.

Jan-Olov
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
2,328
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
vad räknas som kort livslängd ? km ell mån ? man får vad man betalar för gäller även glödlampor !
Tyvärr gäller inte det här heller. Priset är aldrig någon garanti för kvalitet.

Läser man testet som Viggoboy bifogade så räcker Biltemas standardlampa för 100:- hela 3 gånger så länge som GE's lampa som kostar 300:- :confused: .
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,935
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Styringen av ladespenningen skjer ved regulering av strømmen gjennom rotoren, mer strøm gir sterkere magnetfelt og mer strøm ut. Selve spenningen er og delvis styrt av batteriets motstand, et batteri med for høy motstand gir høyere spenning! Uten batteri så stiger spenningen ukontrollert, dette kan føre til brente dioder i generatoren - spesiellt på eldre generatorer med germanium dioder som tålte maks 30V.

Det er klart at om en regulerer spenningen til lampene til maks 13V så holder lampene vesentlig lengre enn om de får 14V eller mer.
 

surtecruisers

HBK Medlem
Inlägg
1,356
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
jag har fått byta 3 halvljuslampor på snart 3 år och över 5000 mil ! allt annat skakat sönder så varför skulle inte en glödlampa ge med sig ibland ? det är ju ändå en liten kostnad men en säkerhetssak att förhoppniningsvis gör att du syns ?
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
852
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Hej!
En dum tanke kanske....Kan man inte byta ut glödtrådsljuskällor till LED rakt av? De bör ju i alla fall vara något mindre känsliga för skakskador....
Jag är lite förvånad över att det på många bilar av lite nyare modell fortfarande inte är LED som standard....Kanske finns den en anledning :)

//Jocke
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Ähh man får ej eftermontera varken led eller xeon ljus i halvljus el dimljusfasten dem är e märkta. Bilen är e märkt utan det. Blir böter o efterbesikning för dem bländad.
Mats
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
852
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Borde inte LED lampor vara snällare mot reflektorer etc. Jag tänker på värmeutveckling t ex. Att ljusbilden är korrekt , måste man väl förutsätta att tillverkaren av LED ljuskällan känner till och anpassar sig efter.

Vi har en husbil av årsmodell 2014. Där utgörs ingen belysning på utsidan av LED, medans all belysning på insidan är det. Jag skulle gärna byta ut allt på utsidan också, men har inte riktigt vågat ta steget ännu..

//Jocke
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5,095
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Det här kan väl inte vara ett stort problem eller har jag bara haft tur? På nuvarande & förra HB'n har jag OSRAM Nightbreaker H7 på både hel- & halvljus & har inte bytt en lampa under dom år jag haft dom. Samma med mina persobilar, nuvarande Opel & tidigare några Volvo, alla med BiXenonljus, har aldrig bytt en lampa.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4,104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Inga bilar som har ljusreglering (höjdjustering) är godkända för eftermontering xenon/led på halvljus. Bilar med original xenon/led saknar den knappen för där är höjdjusteringen automatisk.
Vissa tunga bilar med automatisk nivåreglering kan eftermonteras av egen erfarenhet.
 
Toppen