• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kraftig gas flöde...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Herbet, vi stjäl väl lite utrymme i muskattens tråd eftersom ämnet är helt rätt i alla fall.
Många kanske de flesta vred ??? är inte alls vad man kan tro och tätar inte heller på det sätt man kan tro. Det finns i princip ingen tätning alls typ O-ringar eller dyl. som håller gasolen inne i vredet.
Det är som de allra äldsta kranarna till tunnor, en spetsig konisk kolv som är instucken i ett lika koniskt hål som tätar sig självt.
Det som håller trycket på konan man vrider på är för det mesta fjädern som också är till funktionen med det fjädrande läget som man måste trycka in för att kunna tända lågan innan tändsäkringen tar över och håller gasolflödet öppet.
Det man skall vara lite uppmärksam på är om det börjar gå för lätt att vrida på gasolvreden till spiseln, för det som hjälper till att helt täta är lite fett av rätt sort som skall ligga mellan konan och det koniska hålet. Vilket gör att det skall gå lite sådär lagom segt att vrida och inte helt "löst".

Inte jättebra bild tyvärr men...
Konans större hål är för att kunna reglera stora lågan när man vrider lite på vredet, men den gasolen går efter hålet i konan genom ett maxmunstycke som bestämmer max på stora lågan.
Det mindre hålet i konan är mindre än maxmunstycket och bestämmer sparlågans storlek.
Pinnen med fjädern är fjädern som håller konan tryckt mot koniska sätet inne i stora mässingshållaren och samtidigt är den som håller ut vredet när man trycker in det för att gå förbi flamvakten så lågan tänds.
20220307_232355.jpg
På konan är det liiite värme och åldringståligt lagom segt fett (det får ju inte täppa till hålen) som tätar mellan metallytorna och som förmodligen läckte liiite på din spisel.

Här nedan syns lite av slutet på konan och fjädern som håller trycket i öppningarna på vreden, och det är bara konorna, lite fett och fjädern som håller gasolen kvar inne i reglagen. (Trycket är ju bara 30 mbar.) Vreden finns troligen i ett flertal utförande genom åren, men en fördel med de äldre spislarna var att det ofta fanns en ventil som stängde av gasolen innan alla vred och som stängdes när man fällde ner ett lock över spiseln.
Den ventilen tog man ju bort vartefter och det är ju därför när man glömmer en platta på lite nyare spislar och stänger ner glaslocket så exploderar det över spiseln.
20220308_022927.jpg

Som sagt ursäkta kapningen av din tråd muskatten, men den hör ju till ämnet i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
No problem... Gasa på ni, alltid intressant med lite ny kunskap :yes:
Jag testade en annan brännare nu i morse... Samma sak hände
Så det blir till att köpa en ny regulator, tur att detta hände nu när jag är i Grekland.... Eftersom jag har grekiska flaskor....
Hoppas regulatorn här i Grekland också är på 30 mbar..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
No problem... Gasa på ni, alltid intressant med lite ny kunskap :yes:
Jag testade en annan brännare nu i morse... Samma sak hände
Så det blir till att köpa en ny regulator, tur att detta hände nu när jag är i Grekland.... Eftersom jag har grekiska flaskor....
Hoppas regulatorn här i Grekland också är på 30 mbar..
Det finns olika men du kan inte sätta kraftigare än det uppmärkta trycket. Det håller inte sakerna för och det kan sluta väldigt illa...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Herbet, vi stjäl väl lite utrymme i muskattens tråd eftersom ämnet är helt rätt i alla fall.
Många kanske de flesta vred ??? är inte alls vad man kan tro och tätar inte heller på det sätt man kan tro. Det finns i princip ingen tätning alls typ O-ringar eller dyl. som håller gasolen inne i vredet.
Det är som de allra äldsta kranarna till tunnor, en spetsig konisk kolv som är instucken i ett lika koniskt hål som tätar sig självt.
Det som håller trycket på konan man vrider på är för det mesta fjädern som också är till funktionen med det fjädrande läget som man måste trycka in för att kunna tända lågan innan tändsäkringen tar över och håller gasolflödet öppet.
Det man skall vara lite uppmärksam på är om det börjar gå för lätt att vrida på gasolvreden till spiseln, för det som hjälper till att helt täta är lite fett av rätt sort som skall ligga mellan konan och det koniska hålet. Vilket gör att det skall gå lite sådär lagom segt att vrida och inte helt "löst".

Inte jättebra bild tyvärr men...
Konans större hål är för att kunna reglera stora lågan när man vrider lite på vredet, men den gasolen går efter hålet i konan genom ett maxmunstycke som bestämmer max på stora lågan.
Det mindre hålet i konan är mindre än maxmunstycket och bestämmer sparlågans storlek.
Pinnen med fjädern är fjädern som håller konan tryckt mot koniska sätet inne i stora mässingshållaren och samtidigt är den som håller ut vredet när man trycker in det för att gå förbi flamvakten så lågan tänds.
Visa bilaga 226953
På konan är det liiite värme och åldringståligt lagom segt fett (det får ju inte täppa till hålen) som tätar mellan metallytorna och som förmodligen läckte liiite på din spisel.

Här nedan syns lite av slutet på konan och fjädern som håller trycket i öppningarna på vreden, och det är bara konorna, lite fett och fjädern som håller gasolen kvar inne i reglagen. (Trycket är ju bara 30 mbar.) Vreden finns troligen i ett flertal utförande genom åren, men en fördel med de äldre spislarna var att det ofta fanns en ventil som stängde av gasolen innan alla vred och som stängdes när man fällde ner ett lock över spiseln.
Den ventilen tog man ju bort vartefter och det är ju därför när man glömmer en platta på lite nyare spislar och stänger ner glaslocket så exploderar det över spiseln.
Visa bilaga 226954

Som sagt ursäkta kapningen av din tråd muskatten, men den hör ju till ämnet i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
Vilken bra beskrivning. Det var nog det som hände att det läckte förbi konan.
Jag tror nog att det är bra att motionera ventilerna ibland om bilen står uppställd under längre tid. Om regulatorn är dålig och högre tryck ökar nog risken för läckage från ventilerna. Ytterligare en orsak till att byta regulatorn.
Ventilen för locket finns på min spis, både fördel och nackdel att den finns.
Ytterligare en sak som kan gå sönder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns olika men du kan inte sätta kraftigare än det uppmärkta trycket. Det håller inte sakerna för och det kan sluta väldigt illa...

De tryck på gasol efter regulatorn som brukar vara aktuella i campingfordon i Europa är
30mbar eller 50mbar. Trycket i en propanflaska en sommardag i Sverige kan nå upp till 16000mbar.

När man talar om övertryck så är dessa (30-50mbar) värden låga milt sagt, tryckförändringar i vädret är större.

Nu undrar jag vilken gasolutrustning i t.ex en husbil med 30mbar-system som inte håller för denna tryckskillnad samt fallerar och blir livsfarlig med en 50mbar-regulator?

Vid täthetsprovning av gasolen i en husbil trycksätts hela systemet efter regulatorn med 150mbar under en längre tid.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Regulatorn är en sk differentialtrycksregulator (puh) så den ena sidan av membranet känner omgivningstrycket. Då bör det finnas ngt litet hål eller dylikt som släpper in omgivningsluft. Om detta hål är igentäppt så blir gasolens tryck felaktigt.
Bara som en tanke...............:msn_dontknow:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De tryck på gasol efter regulatorn som brukar vara aktuella i campingfordon i Europa är
30mbar eller 50mbar. Trycket i en propanflaska en sommardag i Sverige kan nå upp till 16000mbar.

När man talar om övertryck så är dessa (30-50mbar) värden låga milt sagt, tryckförändringar i vädret är större.

Nu undrar jag vilken gasolutrustning i t.ex en husbil med 30mbar-system som inte håller för denna tryckskillnad samt fallerar och blir livsfarlig med en 50mbar-regulator?

Vid täthetsprovning av gasolen i en husbil trycksätts hela systemet efter regulatorn med 150mbar under en längre tid.
De är bara att läsa manualen till kylen, Truma/Aldepannan mm.

Min kyl o panna har märkskyltar 30 mbar. Tror nog tillverkaren klistrat dit det med en tanke bakom....

Men sen gör ju alla som dom vill med sina dyrbara prylar. Jag håller mig till 30 mbar. Men det är ju jag det..

Lycka till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De är bara att läsa manualen till kylen, Truma/Aldepannan mm.

Min kyl o panna har märkskyltar 30 mbar. Tror nog tillverkaren klistrat dit det med en tanke bakom....

Men sen gör ju alla som dom vill med sina dyrbara prylar. Jag håller mig till 30 mbar. Men det är ju jag det..

Lycka till.
Tack för svaret.

Jag har förstått att i en 50mbar-anläggning så kommer inte utrustningen att fungera som tänkt p.g.a det lägre trycket ifall man byter till en 30mbar-regulator.

Men jag har aldrig hört att sådan utrustning inte håller för 50mbar och att det kan sluta illa.
Självklart ska man välja rätt regulator samt av så god kvalitet så den klarar miljön i ett fordon.

En äldre diskussion om regulatorer
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är bild på regulatorn....
Som någon skrev här så kan det finnas ett litet hål....
Jag rensade med en nål....vet inte hur hårt man vågar rensa.. Så jag inte skadar något där inne..

Så i morgon får vi se om trycket har gått ner.. Det tar ju nästan 24 tim innan trycket är högre så det syns i brännaren..

IMG_20230227_153338.jpg

IMG_20230227_153345.jpg
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
De tryck på gasol efter regulatorn som brukar vara aktuella i campingfordon i Europa är
30mbar eller 50mbar. Trycket i en propanflaska en sommardag i Sverige kan nå upp till 16000mbar.

När man talar om övertryck så är dessa (30-50mbar) värden låga milt sagt, tryckförändringar i vädret är större.

Nu undrar jag vilken gasolutrustning i t.ex en husbil med 30mbar-system som inte håller för denna tryckskillnad samt fallerar och blir livsfarlig med en 50mbar-regulator?

Vid täthetsprovning av gasolen i en husbil trycksätts hela systemet efter regulatorn med 150mbar under en längre tid.
Bränan i kylskåpet, lågan blir för hög. Och jag skulle tro att man trycker med det trycket när det är nytt , för det är kravet eller var.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här är bild på regulatorn....
Som någon skrev här så kan det finnas ett litet hål....
Jag rensade med en nål....vet inte hur hårt man vågar rensa.. Så jag inte skadar något där inne..

Så i morgon får vi se om trycket har gått ner.. Det tar ju nästan 24 tim innan trycket är högre så det syns i brännaren..
Hejsan, hålet är bara till för att det skall vara vanligt ute lufttryck på den sidan av membranet (ventilerat) så enbart fjädern som sitter på den sidan av membranet bestämmer gasoltrycket och inget vaccum eller övertryck skapas som "hjälper" till och stör fjädertrycket.
Men eftersom det funkar när du använder anläggningen så är det troligen på andra sidan membranet där gasolflödet stryps till 30 mbar som stryp/stängningsventilen inte håller helt tätt. det läcker så lite att inget blir påverkat under användning, men när ingen gasol går åt så läcker det vartefter in lite övertryck från flaskan i 30 mbar's systemet.

Om man får in en 30 mbar regulator i en 50 mbar anläggning så blir det ju lite sämre effekt på allt naturligtvis. Sämre värme och sämre klös i spiseln som kan vara störigt men funkar även om det tar åtta minuter att koka upp vatten i stället för fem.
Problemet blir väl kanske störst om kylskåpet får för lite värme så det inte håller kylan i skåpet som det skall.

Om man sätter dit en 50 mbar regulator i en 30 mbar anläggning så tror jag inte det är någon omedelbar katastrof även om det inte är bra.
Jag tror att största problemet även där kan vara kylskåpet, och att det får för mycket värme och kan hamna i det där läget som vi skriver om ibland att det kanske "storknar" som verkar kunna hända ibland annars också, allt verkar ok, även värmen med det verkar inte finnas någon cirkulation på kylmediet.

Du har ju kompressorskåp så just det drabbar ju inte dig. Men ändå, rätt regulator till alla förbrukarna i bilen blir säkert bäst.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vilken .........................
Ventilen för locket finns på min spis, både fördel och nackdel att den finns.
Ytterligare en sak som kan gå sönder.
Ja, den håller säker rätt länge men kan ju bli lite misshandlad med tiden, och inne i den sitter det faktiskt en O-ring som tätar och ev. bör bytas ibland. Den är rätt liten och relativt tjock och brukar inte finnas i de där O-ringssatserna som finns tyvärr.
Du kan lägga lite bubbelvatten där pinnen kommer upp ur hållaren och vicka och trycka lite på pinnen så ser du i alla fall om det är tätt.
Man kan också försöka kolla så att locket som fälls ner påverkar den tillräckligt så den stänger helt.
Med öppen dörr och fönster och inget annan låga tänd, och om du nu inte har automatisk gnista så tryck in ena spiselvredet i maxläge så du hör gasolen strömma ut. Ha örat i höjd med spiseln och stäng locket sakta så hör du tydligt när/om gasolflödet stryps av den ventilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen