• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kraftig gas flöde...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.612
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan vara lite långsökt men jag har sett liknande lågor för länge sedan på en av mina brännare.
Och... utan att vara säker så tror jag det var så här.
(Kan vara helt fel.)
Fukt i/vid en brännare kan locka fram stora och underliga lågor, vilket man kan se några sekunder ibland vid tändning troligen i samband med lite kondensfukt på brännaren.
Med den som bråkade på min för länge sedan tror jag följande hände.
Det hade kommit något fett eller flytande på brännaren som hade bränts av till sot.
När den inte var tänd på länge så blev sotet fuktigt av kondens ibland som bands upp lite extra i sotet och då gav fukt ifrån sig en lite längre stund innan det blev torrt.
Efter en rejäl rengörning av brännaren som man då såg bränt sot i hålen på, så funkade det igen. Har inte funderat över det sedan det hände för jag är inte helt säker på vad som hände med en säker diagnos.

Och som sagt... Kan vara helt galet men efter rengörning så funkade det igen bortsett från det där korta fladdret ibland.
Skall väl också tilläggas att jag har sådana där brännare som suger luft genom stora hål från framkanten till panelen, och då kanske har andra fenomen för sig vid problem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har aldrig bytt den.... Menar du att den är kass..?.
Detta händer bara vid start... Sen brinner lågan ju normalt..
Och tänder jag igen efter ca 45 min så brinner den normalt i starten...
"...En reduceringsventil är ingen evighetsventil, den innehåller ett tunt gummimembran som med tiden torkar eller sväller. Om membranet i reducerings-ventilen skulle gå sönder så kan fullt flasktryck strömma ut i systemet med brand som följd. Fogas rekommendation är att ni byter ventil vart 10 år."
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"...En reduceringsventil är ingen evighetsventil, den innehåller ett tunt gummimembran som med tiden torkar eller sväller. Om membranet i reducerings-ventilen skulle gå sönder så kan fullt flasktryck strömma ut i systemet med brand som följd. Fogas rekommendation är att ni byter ventil vart 10 år."

Jag håller fullständigt med om att man skall byta efter 10 år, bytte slangar och regulator för ett par år sedan senast.
Men jag trodde att regulatorerna var konstruerade så att de stänger helt om membranet går sönder?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.612
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmmm, nu har jag en gång till tittat genom tråden men.... Är det bara en brännare som blir så här eller är det båda ? eller du kanske har tre st.
I inlägg #7 skall du prova en annan brännare i morgon, innebär det att du bara har testat den som är på filmen och inte vet om än att den/de andra är lika vilda vid start efter lång vila. Om fler brännare än en bråkar så kan det ju inte vara sk.t och ev. fukt i bara en brännare som jag och Montreal föreslagit, och då finns det inte mycket annat än reduceringsventilen kvar som bygger upp för högt tryck när det inte finns något flöde alls, men funkar när det blir lite flöde på gasolen. Reduceringen är ju egentligen bara en vipparm med tätning liknade den som stänger av vattenflödet när spolbehållaren i toan hemma blir full med vatten, och läcker det liiiiite där så kan det nog bli för högt tryck på gasolen just vid startögonblicket efter längre vila.

M,v,h, JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.406
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för att ett av vreden på spisen läckte. Det finns packningsmassa i vreden som hade torkat. Gasen läckte ut under diskbänken från spindeln/ventilen och antändes av kylskåpets låga. En erfarenhet rikare. Lågan på spisen var lite spretig och flammade en hel del. Min spis är från 1989. Hoppas spisarna är av en annan konstruktion idag med med bättre och säkrare vred/ ventiler än på min gamla bil.

Jag håller med övriga att regulatorn behöver bytas ut emellanåt.
Jag klassar den som en förbrukningsvara.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.612
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Herbet, vi stjäl väl lite utrymme i muskattens tråd eftersom ämnet är helt rätt i alla fall.
Många kanske de flesta vred ??? är inte alls vad man kan tro och tätar inte heller på det sätt man kan tro. Det finns i princip ingen tätning alls typ O-ringar eller dyl. som håller gasolen inne i vredet.
Det är som de allra äldsta kranarna till tunnor, en spetsig konisk kolv som är instucken i ett lika koniskt hål som tätar sig självt.
Det som håller trycket på konan man vrider på är för det mesta fjädern som också är till funktionen med det fjädrande läget som man måste trycka in för att kunna tända lågan innan tändsäkringen tar över och håller gasolflödet öppet.
Det man skall vara lite uppmärksam på är om det börjar gå för lätt att vrida på gasolvreden till spiseln, för det som hjälper till att helt täta är lite fett av rätt sort som skall ligga mellan konan och det koniska hålet. Vilket gör att det skall gå lite sådär lagom segt att vrida och inte helt "löst".

Inte jättebra bild tyvärr men...
Konans större hål är för att kunna reglera stora lågan när man vrider lite på vredet, men den gasolen går efter hålet i konan genom ett maxmunstycke som bestämmer max på stora lågan.
Det mindre hålet i konan är mindre än maxmunstycket och bestämmer sparlågans storlek.
Pinnen med fjädern är fjädern som håller konan tryckt mot koniska sätet inne i stora mässingshållaren och samtidigt är den som håller ut vredet när man trycker in det för att gå förbi flamvakten så lågan tänds.
20220307_232355.jpg
På konan är det liiite värme och åldringståligt lagom segt fett (det får ju inte täppa till hålen) som tätar mellan metallytorna och som förmodligen läckte liiite på din spisel.

Här nedan syns lite av slutet på konan och fjädern som håller trycket i öppningarna på vreden, och det är bara konorna, lite fett och fjädern som håller gasolen kvar inne i reglagen. (Trycket är ju bara 30 mbar.) Vreden finns troligen i ett flertal utförande genom åren, men en fördel med de äldre spislarna var att det ofta fanns en ventil som stängde av gasolen innan alla vred och som stängdes när man fällde ner ett lock över spiseln.
Den ventilen tog man ju bort vartefter och det är ju därför när man glömmer en platta på lite nyare spislar och stänger ner glaslocket så exploderar det över spiseln.
20220308_022927.jpg

Som sagt ursäkta kapningen av din tråd muskatten, men den hör ju till ämnet i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
No problem... Gasa på ni, alltid intressant med lite ny kunskap :yes:
Jag testade en annan brännare nu i morse... Samma sak hände
Så det blir till att köpa en ny regulator, tur att detta hände nu när jag är i Grekland.... Eftersom jag har grekiska flaskor....
Hoppas regulatorn här i Grekland också är på 30 mbar..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
No problem... Gasa på ni, alltid intressant med lite ny kunskap :yes:
Jag testade en annan brännare nu i morse... Samma sak hände
Så det blir till att köpa en ny regulator, tur att detta hände nu när jag är i Grekland.... Eftersom jag har grekiska flaskor....
Hoppas regulatorn här i Grekland också är på 30 mbar..
Det finns olika men du kan inte sätta kraftigare än det uppmärkta trycket. Det håller inte sakerna för och det kan sluta väldigt illa...
 
Toppen