• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

F

F.d. 5817

Guest
Säg meg. :)

Fakta:
Truma C 6002 panna: http://www.alde.se/pdf/C3402_6002_B.pdf
I en Hymer Star Line 640 -98
Har vatten i tanken. Pannan har gått ett tag = 2 dygn. (på resa)
Pannan har klickat i gång direkt.
Har läst andra trådar här på forumet utan att finna mitt problem.


Problem:
Har svårt att få varmvatten i husbilen, ingen tryck när jag sätter på varmvatten kranen. Får bara ca en kopp varmtvatten ut (Misstänker att det är trumaslangarna med varmluft som gör det). Även om pannan har stått på så länge så droppar det ut vatten under bilen. Tänker meg att det är Elektrisk säkerhets-/ avtappningsventil som antingen är tätt. Att avtappningsventilen har skit i seg och inte stänger ordentligt. Eller att säkringen har gått?

Var sitter säkringen till den Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil?

Finner inte helt ut av det i instruktionslänken här ovan. Sitter den troligen inne i själva boxen som syns på bilden nedanför (med min hand i bild). Förstod det dit hän att den bruna kabelen som sitter löst vid den, skal gå till en extratillbehör av en fjärrstyrning av denna Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil. Alltså ingen fel att den inte går någonstans då jag inte har denna tillbehören. SÅ problemet är inte det. Utan antingen skit i avtappningsventilen, eller säkringen som har gått. Tror jag... :twitcy:

Hur som helst. Har ingen varmvatten just nu och skulle så gärna vilja ha det. Så frågan är innan jag tar ut hela den svarta boxen, och gör rent avtappningsventilen... Var sitter säkringen? :)

Har med lite lokal expert hjälp ochså. Fast förstår inte så bra hundspråket. Desutom så larvade dom bara. :D


:confused:



 

Bilagor

  • PROBLEM VARMTVANN  (3).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (3).jpg
    103 KB · Visningar: 44
  • PROBLEM VARMTVANN  (4).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (4).jpg
    115 KB · Visningar: 46
  • PROBLEM VARMTVANN  (6).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (6).jpg
    125 KB · Visningar: 66
  • PROBLEM VARMTVANN  (12).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (12).jpg
    114 KB · Visningar: 77
  • PROBLEM VARMTVANN  (13).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (13).jpg
    102,7 KB · Visningar: 61
  • PROBLEM VARMTVANN  (14).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (14).jpg
    164,8 KB · Visningar: 53
  • PROBLEM VARMTVANN  (15).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (15).jpg
    92,2 KB · Visningar: 41
  • PROBLEM VARMTVANN  (16).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (16).jpg
    101,5 KB · Visningar: 47
  • PROBLEM VARMTVANN .jpg
    PROBLEM VARMTVANN .jpg
    111,1 KB · Visningar: 56
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Jahapp! Så får vi hoppas att det blir en lycklig slut även på denna Sagan. :p

Nu har jag fått delen. Förhandlaren ringte tidigt på dagen och sa att nu hade luftventilen kommit.

In med hundarna i husbilen och iväg. :)

Men, det står Alde på den säger förhandlaren. Jag vet! Dom har köpt upp Truma för länge sedan.

Nu till uppakningen och installasjon. Ni får höra efter helgen om jag äntligen kan ta meg en dusch. :twitcy::twitcy:

Fixat lite med avloppet i köket ochså då det läckte in vatten i besticklådan under. Det var en liten spricka som jag limmade ihop med superlim och tvinade ihop. Som nu efteråt.... Fast har ju inte provat detta med vattnet ännu.

Jepp! Försöker här på bilderna at visa skillnaden på den som var sönder och denna nya. Nämligen den lilla röda "spiken¨" där inne i hårdplast. Den som har följt med varmvattnet ut när luftventilen har gått sönder. Så som Gunnar har beskrivit tidigare i tråden. Den sitter förresten inni den mindre röret som skall sitta uppåt när man installerar luftventilen. Alltså där luft får komma in men vattnet inte skall ut. Det förhindrar alltså denna lilla röda spik genom att flytta på seg uppåt när vattnet börjar att rinna från Trumapanna och ut i den röda varmvattenslangen. Då går den lilla röda spiken uppåt och täpper till luftslangens öppning.

shower2.gif
 

Bilagor

  • DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    46,3 KB · Visningar: 22
  • DSC_0050.JPG
    DSC_0050.JPG
    46,1 KB · Visningar: 15
  • DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    44,9 KB · Visningar: 20
  • DSC_0039.JPG
    DSC_0039.JPG
    39,9 KB · Visningar: 20
  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    46,2 KB · Visningar: 18
  • DSC_0012.JPG
    DSC_0012.JPG
    91,3 KB · Visningar: 16
  • DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    64 KB · Visningar: 16
  • DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    73 KB · Visningar: 17
  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    90,4 KB · Visningar: 20
  • DSC_0014.JPG
    DSC_0014.JPG
    92,7 KB · Visningar: 15
  • DSC_0081.JPG
    DSC_0081.JPG
    48,9 KB · Visningar: 17
  • DSC_0110.JPG
    DSC_0110.JPG
    55,9 KB · Visningar: 16
  • DSC_0107.JPG
    DSC_0107.JPG
    48,7 KB · Visningar: 15
  • DSC_0106.JPG
    DSC_0106.JPG
    49,6 KB · Visningar: 16
  • DSC_0097.JPG
    DSC_0097.JPG
    59,6 KB · Visningar: 15
  • DSC_0094.JPG
    DSC_0094.JPG
    49,2 KB · Visningar: 15
  • DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    49 KB · Visningar: 17
  • DSC_0061.JPG
    DSC_0061.JPG
    59,8 KB · Visningar: 17
  • DSC_0057.JPG
    DSC_0057.JPG
    48,1 KB · Visningar: 16
  • DSC_0054.JPG
    DSC_0054.JPG
    46,4 KB · Visningar: 16
  • DSC_0113.JPG
    DSC_0113.JPG
    53,4 KB · Visningar: 15
  • DSC_0114.JPG
    DSC_0114.JPG
    56 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej!
Jag har en TRUMA 6002 panna i husbilen. Har bevakat inlägg kring problem med denna och även haft en dialog med certificerad TRUMA service-center i Seglora, i närheten av Hyssna (där Forsbergs Fritidscenter ligger).

Vi har en Hobby Sphinx från 2007 på en IVECO Daily och en stereo-anläggning, AC från Dometic (2500:an) monterad i bilen. En Kaffekokare på 1500 watt och ett oljeelement på 1500 watt ombord.

Oljeelementet införskaffades för att hålla värmen i bodelen när bilen stod hemma och inte var "i drift". Dock är det ju så att oljelementet är tyst och pålitligt så det har fått bli ett inslag även på camping när det finns el.

Det har dock varit problem med TRUMA värmaren. Man har fått "banka" på den (antagligen är kolen i fläktarna slitna, eller låser sig. Ibland står pannan och "tickar" länge när den ska starta och kommer inte igång, så tänds den röda lampan på termostatpanelen. Man fattar ingenting. Det finns inga felkoder för slutanvändare, då måste man vara servicetekniker och inkopplad på kretskortet och inte ens då blir man klok på var felet är alla gånger enligt serviceteknikern.

Jag har i alla fall (som många redan räknat ut) kommit på en uppenbar felkälla som många nämt men i ett annat sammanhang.

SPÄNNINGSFALL
Även om man står uppkopplad på 220 v och har en 16 A anslutning med en 2,5 kvarttums fet elkabel rakt in i husbilen så kan i alla fall vi erfara spänningsfall i pannan. Det kan ju vara på grund av en korriderad kabelsko på någon kritisk plats men då skulle felet vara konstant.

Om vi t.ex har kaffekokaren och stereon på ombord samtidigt som oljeelementet (basvärme) så tänder inte TRUMA pannan. Men ibland gör den det (t.ex om kaffekokaren kokar eller bara har plattan på, i.e variation i spänningsfall ombord).

Idag har jag nöjt konstaterat var den svaga länken är, efter att ha grubblat på allt från propan/butan, plastflaskor, läckage, vintertemp och vill man ha igång TRUMAN måste man ha SPÄNNING som medger detta.

Visserligen står ju det i manualen. Men inte i ovan nämda sammanhang. Vi är nog många som har både en och annan mojäng ombord, allt från kaffekokare till annat löst plock, som drar ström och ger spänningsfall.

Har ett friskt bodelsbatteri. Har bra spänning ur laddaren, ingen oxid på kontakter till detsamma.

GERILLA VINTER TAKTIK
1. Elanslutning, 2,5 kvarttums elkabel, helst helt skarvfritt för att minska risk för kortslutning och spänningsfall in i bilen
2. Ett eloljeelement från Honewell på 1500 watt som "basvärme" i bilen.
3. Truma 6002 värmare för varmvatten och "toppvärme" om det (tysta) oljeelementet inte klarar av det själv (sällan)
4. En kupévärmare i garaget som har egen termostat och håller basvärme i dubbelgolvet
5. Kör Dometic 2500 AirCond (med avstängt oljeelement) något dygn vid häftiga klimatomslag då på avfuktning

Ska bo i kärran hela vintern.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Det är två saker i din beskrivning som jag reagerade på.
För det första att en dålig kontakt, t.ex. korroderad klämd koppling skulle ge ett konstant fel. Så resonerar bara en sann optimist!
Sedan att Truman skulle ha svårt att starta pga spänningsfall på 230v-sidan, den går väl på 12v och då har du ju laddare och batteri emellan och då slår nog inte spänningssänkningen igenom.
Om jag vore du skulle jag koncentrera mig på att kolla 12v försärjningen. koppla in en multimeter så nära pannan som möjligt och se om det verkligen är en spänningssänkning!
Isåfall hur är det på batteriet? Batteriet kan ju ha en hög inre resistans, fast du har godtagbar nivå på spänningen i vila.
// Göte J
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej!
Jag har fått problem igen. TRUMA 6002 (ej EH) startar inte. Den går igång, sedan när det "tickar" och gasen ska tända så...tänder inte gasen och pannan slår av. Innan dess snurrar fläktarna fint och gasolen i övrigt ombord är utan anmärkning.

Jag har en voltmätare med mig. Ska kolla batteriet, anslutningarna där.

Det är bara lite tröttsamt, för servicecentret bytte gnisttändaren i kaminen och igår startade den. Har gasol från Primgas, vet inte vilka proportioner
mellan butan/propan de levererar så här års men det är ju nollgradigt ute.

Dessutom är det otroligt trångt att arbeta med/runt kaminen i underskåpet där den står i bilen. Får lita på kupévärmen och elelementet, men utan varmvatten är det inte kul.

Åker hem på lördag, lämnar in kärran på service om ingen kan komma på något vettigt? Kan gnisttändningen "sota igen" av att man försöker starta om och om igen? Gasoltändningen till kylen fungerar ju fast det är nollgradigt, det borde ju utesluta gas/uteklimat aspekter på problemet...

:mad: Återkommer med bilder och voltmätning. Har ju inget annat för mig före 16 idag. Typ.
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Tjenare Göte,

Det är 17 volts spänning (vid laddning) på bodelsbatteriet) i husbilen och samma spänning på kablarna till TRUMAN. Så spänningsfall är det inte.

Men den startar lik förbannat inte tillförlitligt. Det sitter en nymonterad gnisttändare (servicecenter Seglora) sedan 2 veckor tillbaka.

Jag vet inte varför den är så opålitlig, den går inte igång när den ska upprätthålla värme utan den röda lampan lyser. Trots spänning och gas finns.

Läst att dessa kan bli igensotade (vår husbil är en 2007:a) och att det då ska gå att blåsa rent i brännaren från sot så blir allt fint som snus igen.

Läst att kretskort lägger av med åren och man får byta dessa för att bli av med "konstiga" fel.

Jag är bra sugen på att montera ut hela rasket och skruva isär det i molekyler bara för att jag blir så infernalist irriterad, även serviccentret säger att när de felsöker så går det fortare (är mer ekonomistk) att byta kretskortet rakt av än att leta andra fel och se om felet är avhjälpt...

:twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Om du har 17V på bodelsbatteriet när du laddar från 220V är det fel på din laddare, och då förstör den både batterier och elektronik. Den bör inte ge mer än ca 14,4V vid rumstemperatur om den har temperaturavkänning.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Cortex.
Som Montreol säger, 17 volt över batteriet innebär att laddaren är kass. Sen har den förmodligen även knäckt batteriet och kanske även kretskortet till Tuman. Bäst är väl att börja med att sätta dit ett frächt bodelsbatteri och se on Truman går då. Men koppla gör guds skull inte in laddaren förrän den är lagad.
Vad är det för laddare? Fabrikat o modell?
// Göte J
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej!
Jag har en TRUMA 6002 (ej EH modellen, som har 220 v eluppvärmning av vattnet som alternativ, min har bara gas) och det sitter i en Hobby Sphinx där det går att ställa in 2 st PK10:eek:r med gas under en TRUMA regulator (hög-till-låg tryck 30 mBar).

Det är mycket, mycket diskussioner om TRUMA 6002 pannor och TRUMA regulatorer på nätet i husbilsforum. När brännaren inte fungerar och det är 2 minusgrader ute blir man ju förbannad. Jag har själv köpt ett 2000 w eloljeelement för att alltid ha basvärme och inte bli djupfryst på grund av en värmare som inte fungerar jämt.

Det verkar dock som att nyckeln är gas (propan/butan) och regulatorstrul från TRUMA som gör att den röda lampan tänds (lyser konstant, ej blinkar) och 1/10 1/20 1/18 eller 1/22 ggr startar brännaren eller så tänds den röda lampan.

Jag trodde det var spänningsfall, men det är det inte. Jag trodde det var något med elanslutningarna till brännaren (oxidation, dålig kontakt) men det är det inte. Jag trodde jag hade fel gas, men det har jag inte.

Det är regulatorn. Många gånger minns jag från min tid som servicetekniker i databranschen hur alla letade mjukvarufel på nätverken och hur det 9 av 10 ggr var en sladd, en koppling ett enkelt fysiskt fel framför ett komplext mjuvarufel som var orsaken till att allt inte fungerade som det skulle.

TRUMA brännaren är komplex. Det är massor av grejor på den som kan strula, gnisttändare, tändstift, moderkort, ventiler, solenoider och vattenskydd vid frost osv osv.

Det vore fint om vi alla på forumet hjälptes åt att att skapa - utifrån våra egna erfarenheter - ett flödesschema från inköp av gas, installation av gas (öppna ventil, blås rent innan installation t.ex viktigt) anslutning av gas (packningar, slangar, metalrör, regulatorer) och dritfsättning av gas, felsökning av gas osv) för informationen finns ju, men den är spridd på olika forum som sand över en parkering där varje korn egentligen borde ligga på rad efter varandra, så alla - oavsett tekniskt intresse och kunskapsnivå - kunde slippa att bli uppkörda på att byta kretskort i sina brännare för att man t.ex har en dålig regulator ombord.
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Möjligt att batteriet är bränt av laddaren? Men varför startade då brännaren ibland? Jag ska köra lite tester med att mäta utan att vara inkopplad på 220 volt och även återkomma med info om både laddare, batteri och regulator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

En enkel test av regulatoren er å tenne først ett bluss på spisen og skru dette til høgste for såå tenne de andre som og skrus til maks. Om flammen på første bluss reduseres av dette så er det trøbbel med regulatoren. En kan ikke si med 100% at regulatoren er helt frisk selv med ok på denne testen, men det er mest sannsynlig at den er frisk.

Regulatorer lages i forskjellige utgaver basert på mengde gasol de skal slippe gjennom pr min.

Thruma sine brennere er relativt enkle, men kan lett trekke inn smuss som kan legge seg slik at gassflødet ved tenner eller føler blir stengt - begge deler gir samme resultat som ditt. En rensejobb i kammeret kan foretas gjennom å demontere dekselet på siden utvendig og bruke en slange på dammsugere. Demonting inne i bilen er mer omfattende.
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej!
Gasolen brinner med blå låga, det blir ingen "förändring" om gasolen står på när TRUMA pannan försöker starta. Om regulatorn var kass, så skulle ju samma problem uppstå när man vill tända spisen eller gasol till kylen, men det gör det aldrig.

Om det är något konstruktionstekniskt som gör gasolflödet till truman extra känslig för tryckfall eller om den har sensorer som gör att den lägger av om gasolfödet är för lågt vet jag inte.

Eftersom både spis och kyl startar direkt trots -10 grader ute så är gasolen (propan/butan) utan anmärkning.

Jag ska kolla laddningen på bodelsbatteriet, har testat att köra igång truman med och utan 220 volt anslutet (då är ju laddaren inte på) och det gör ingen skillnad i startbenägenheten. Den krångar oförutsebart.

Nästa steg är nog, tyvärr, att plocka ur hela brännaren ur bilen, ta in den i garaget och montera ner, blåsa rent och titta på tändstiftsbyte, gnisttändarbyte och blåsa rent gasolrören från regulatorn ut till rören vid anslutningen till brännaren.

Ska kolla spänningen på kontakter till brännaren och anslutningen på desamma, men felet är inte konsekvent reproducerbart på ett sätt som jag begriper mig på i alla fall,
än så länge.

Överväger att bara lämna in skiten, men då bytte de gnisttändare så fungerade den i 2 veckor, sen började den krånga igen...
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Nu har jag fått hjälp! Linköpings Husvagnsservice åkte ut till Kolmården där jag står. De gjorde mätnnigar på spolarna som satt på solenoiden. De fick ingen matning, så de öppnade inte.

Moderkortet sitter väldigt nära kaminen, det blir varm och ibland lägger komponenter på moderkortet av på grund av värmen som genereras, tillsammans med att kaminen monteras för trångt i många husbilar.

Nu är moderkortet bytt och jag har varmvatten ombord, hade aldrig löst detta själv.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Stort tack Markus och Hans!!!
Nu har jag bytt backventilen OA3000-471, nu från Alde, den är helt röd och lite annorlunda vinkling på röret för den genomskinliga slangen, blir lite dum sträckning, ska försöka lossa lite på slangen så det inte blir så tvär anslutning, men det hördes att jag saknade "pinnen" i min gamla, om man skakar den nya hör man klart att det sitter något löst.
Jag följde även Hans tips om en backventil på slangen från vatten-tanken, nu funkar det perfekt!!!
Nu ska jag försöka få igång 12v till kylskåpet, har mätt att det är spänning vid elbloclet men det blir ett surrande ilsket ljud, kanske en relä-spole som oscillerar, tvingar jag vredet en liten bit förbi det uppmärkta 12V läget och håller vredet där lyser leden grönt (trodde den skulle lysa gult som för gas läget och 230V läget) => problem i vredet ?
Än en gång ett jättestort tack för alla fina bilder och tipps!!!
Med vänlig hälsning,
Anders
 
Toppen