• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

F

F.d. 5817

Guest
Säg meg. :)

Fakta:
Truma C 6002 panna: http://www.alde.se/pdf/C3402_6002_B.pdf
I en Hymer Star Line 640 -98
Har vatten i tanken. Pannan har gått ett tag = 2 dygn. (på resa)
Pannan har klickat i gång direkt.
Har läst andra trådar här på forumet utan att finna mitt problem.


Problem:
Har svårt att få varmvatten i husbilen, ingen tryck när jag sätter på varmvatten kranen. Får bara ca en kopp varmtvatten ut (Misstänker att det är trumaslangarna med varmluft som gör det). Även om pannan har stått på så länge så droppar det ut vatten under bilen. Tänker meg att det är Elektrisk säkerhets-/ avtappningsventil som antingen är tätt. Att avtappningsventilen har skit i seg och inte stänger ordentligt. Eller att säkringen har gått?

Var sitter säkringen till den Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil?

Finner inte helt ut av det i instruktionslänken här ovan. Sitter den troligen inne i själva boxen som syns på bilden nedanför (med min hand i bild). Förstod det dit hän att den bruna kabelen som sitter löst vid den, skal gå till en extratillbehör av en fjärrstyrning av denna Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil. Alltså ingen fel att den inte går någonstans då jag inte har denna tillbehören. SÅ problemet är inte det. Utan antingen skit i avtappningsventilen, eller säkringen som har gått. Tror jag... :twitcy:

Hur som helst. Har ingen varmvatten just nu och skulle så gärna vilja ha det. Så frågan är innan jag tar ut hela den svarta boxen, och gör rent avtappningsventilen... Var sitter säkringen? :)

Har med lite lokal expert hjälp ochså. Fast förstår inte så bra hundspråket. Desutom så larvade dom bara. :D


:confused:



 

Bilagor

  • PROBLEM VARMTVANN  (16).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (16).jpg
    101,5 KB · Visningar: 47
  • PROBLEM VARMTVANN .jpg
    PROBLEM VARMTVANN .jpg
    111,1 KB · Visningar: 56
  • PROBLEM VARMTVANN  (15).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (15).jpg
    92,2 KB · Visningar: 41
  • PROBLEM VARMTVANN  (14).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (14).jpg
    164,8 KB · Visningar: 53
  • PROBLEM VARMTVANN  (13).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (13).jpg
    102,7 KB · Visningar: 61
  • PROBLEM VARMTVANN  (12).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (12).jpg
    114 KB · Visningar: 77
  • PROBLEM VARMTVANN  (6).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (6).jpg
    125 KB · Visningar: 66
  • PROBLEM VARMTVANN  (4).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (4).jpg
    115 KB · Visningar: 46
  • PROBLEM VARMTVANN  (3).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (3).jpg
    103 KB · Visningar: 44
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Ni får beskjed när jag har provat ut varmvattnet nästa vecka. :snow-icon:

1.gif
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Tja.... Med turen till Røros så har jag facit... Eller har jag det? Ömsomt så fantes det vatten. ömsomt så fick jag varmvatten i duschen. Men, lika förbaskat så försvant vattnet ut under bilen. Via en slang där vattnet skall rinna ut under Trumavärmaren. Nej, själva säkerhets/avtappningsventile var ok. Det är inte det.

När jag öppnar någon kran så rinnet det vatten under bilen. När jag stänger kranen så slutar det att droppa/rinna under bilen? Spelar ingen roll om jag öppnar varmvattnet eller kallvattnet.

Nu skal jag montera bort kranen i köket. Den läcker vatten så att besticklådan under blir våt. Har dragit åt skruvarna i diskhon. Där vattnet skall rinna ut, så det är okej. Tror att själva kranen i köket har tackat för seg? Kan det vara orsaken till mitt elände?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej Markus

Du säger att det rinner vatten under bilen.
Om det inte är säkerhetsventilen så finns det bara backventilen kvar. Speciellt om det rinner under Truman. Eller har jag fel? Du har väl inga andra utlopp där?

Har kollat alla bilder på din Rörosresa. Kul resa ser det ut att ha varit.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Backventilen?

Då måste denna backventilen sitta vid Truma pannan då? Får se i manualen igen, var den sitter exakt på min model. Tack igen Håkan J.

Har kollat backventilen direkt vid vattenpumpen på slangen i själva färskvattentanken. Den ser ut att vara okey. När jag blåste i den och tvärtom blåste in i pumpen... Det sista så gick luften igenom. Andra vägen att blåsa direkt i backventilen mot pumpen gick inte = Ok funktion.

Skall kolla igen var en sådan sitter vid Truma pannan. Lite olika med tanke på olika Truma pannor.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Sikringen til sikkerhetsventilen sitter direkte på elektroblokken/laderen

Har bytt ei sikring. Er det flere på elektroblokken tro? Den jeg fikk bytt stod det "Heisung" ett eller annet på. Hvis det er flere så får jeg sjekke ut det og.

Sist gang så fikk jeg ikke igang Trumapannen. Men, etter å bytt denne sikringa på elektroblokket, så kom allt igang. Vet du Hymertramp om det er flere sikringer det handler om på elektroblokket?

Takk igjen Markus Vesala
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

På Trumapannan finns även en avluftningsventil med en slang som mynnar ut under bilen. I ventilen sitter en liten backventil som skall öppna för att luft skall komma in i pannan när frostvakten öppnar och släpper ut vattnet från pannan.

Den lilla backventilen stänger och hindrar vattnet från att rinna ut när man trycksätter pannan. Backventil kan ibland gå sönder och då rinner vattnet ut den vägen (7 på bilden). Jag har själv behövt byta ut den en gång på 10 år.

trumabackventil.jpg

trumabild.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Markus, det var den ventilen Gunnar visar här ovan som jag menade i mitt inlägg 8 i den här tråden. Ett litet missförstånd förstår jag.

Skulle tro du har felet där.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Helt klart imponerad av den bildsvit som talar för sig själv inte ens en märkesverkstad skulle kunna gör det bättre. Men det som glimmade fram på några bilder var de extremt söta hund som jag tolkade till så att vara en Dvärgspets eller. Har haft en sådan dam för 4 år sedan och det känns i hjärtat att se ett sådant sött pyre.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Missförstånd och missförstånd Håkan J. :D

Är klar över att det finnes en avluftningsventil där ja på Trumapannan. Men trodde i min enfald att ifall jag har en dränkpump (som det ochså beskrives i manualen) så sitter backventilen direkt vid pumpen i färskvattentanken.



Att det sitter en backventil inni luftventilen låter ju hur logiskt som helst. :eek:

Yes! Lovar bilder på allt. Och detta måååååååååste ju vara felet! Eller hur. :):):):) Nu vart jag glad. :):):):)

Då återstår jobbet att ta den av och testa/byta. Får försöka att göra detta i morgon (måndag) :)

Tack alla igen.
Thanx.gif


Jo, Jaktfalken. :D Tack för att du tycker om bilderna. Den lilla hjälpredan min är grannens lilla Leo. Han är en så kallad Pomeranian. Eller kanske dom ochså kallas för Dvärgspets? Det finns en egen tråd som nyligen blev lagt in om dessa söta hundar. Nu "skäll" vi se... Här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t31344/ :p:p:p:p:p

dog.gif


Så här ser platsen ut där den röda varmtvattenslangen går ner från avluftningsventilen, för att ge varmvatten till kranarna hos meg. Den andra mörkare måste då vara där vattnet går ut under bilen. Just på samma ställe där ochså vattnet vill rinna ut under bilen. Aha, sa drutten. :D (bilden går att förstora genom att dubbelklicka)
 

Bilagor

  • DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    135 KB · Visningar: 116
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3633

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

det skal vere 2stk sikringer den som er merket heisung er hovedstrømmen til brenneren og den blir spenningsløs når du slår av hovedstrømsbryteren.Vet ikke hva den andre heter,men den skal ikke bli spenningsløs når du slår av hovedstrømmen.Den kan vere plassert direkte ved bodelsbatteriet,da ikke alle elektroblokker har egen utgang som er utenom hovedbryter
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Takk Hymertramp. Da får jeg søke videre... :)

Skal nok finne den andre sikringa også. Greit å vite at det finnes en til.

Vad har så dagens arbete gett meg för nya huvudbry. :twitcy:

Jo, tok loss hela den luftningventilen där varmvattnet kommer ut, ovantill på trumapannan och vidare till kranarna. Ni kanske kommer ihåg sista bilden i tråden. Där den röda varmvattenslangen går neråt. Jo den plastventilen tog jag alltså loss helt enkelt. Men, tyvär... Där fantes det inte någon form av backventil. :twitcy:

Det som fantes var gjort av hårdplast och bestod av; En plast mutter och en plast spännring plus en O-ring av gummi. Sedan då denna luftventil som bestod av en enda bit av hårdplast med öppning åt tre håll. Typ en T-munstycke. Men någon backventil hittade jag inte.

PS! tog loss hela den övre delen av plastlocket på själva trumapannan ochså, för att vara säker. Där gick denna metallrör på ca 5 cm. (som dom hårdplast delarna skall sätta direkt på) in i en metallbehållare vilket jag förutsätter är själva inre av Trumapannan. Petade med en mindre skruvmejsel in i metallröret och där verkade det vara absolut tomt.

Hm... Denna säkring som Hymertramp talar om..... Den må hittas i morgon (onsd), en sak till. Menar när jag tittade under husbilen, då det läckte vatten i Røros. Att den stumpen av slang (från luftventilen) inte var klippt i 45 graders vinkel i förhåll till underdelen på husbilen ifrån färdriktningen sett, alltså öppningen på slangen skall vara klippt skrått i 45 graders vinkel på det två centimetrarna som slangen sticker ut, mot bakdelen på husbilen. Det står något om det i manualen. Hm... Om det är så. kanske det har något med saken att göra? Kan bara inte fatta hur det skulle ha något med mitt problem att göra. Bilen står ju stilla när vattnet rinner ut under bilen. :eek:

Okej så här ser luftventilen ut (där varmvattnet kommer ut från Trumapanna) i detalj. Ochså dom enda delarna som finns. Hittar ingen backventil. :eek:

HJÄLP!!! :twitcy::twitcy::twitcy: (som vanligt dubbelklicka på bilderna för att få dom större)
 

Bilagor

  • DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    59,6 KB · Visningar: 16
  • DSC_0114.JPG
    DSC_0114.JPG
    50,1 KB · Visningar: 17
  • DSC_0108.JPG
    DSC_0108.JPG
    60,9 KB · Visningar: 17
  • DSC_0103.JPG
    DSC_0103.JPG
    51,7 KB · Visningar: 14
  • DSC_0099.JPG
    DSC_0099.JPG
    55,9 KB · Visningar: 15
  • DSC_0083.JPG
    DSC_0083.JPG
    88 KB · Visningar: 17
  • DSC_0080.JPG
    DSC_0080.JPG
    87,6 KB · Visningar: 19
  • DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    77,6 KB · Visningar: 19
  • DSC_0078.JPG
    DSC_0078.JPG
    92,4 KB · Visningar: 22
  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    65 KB · Visningar: 14
  • DSC_0119.JPG
    DSC_0119.JPG
    46,1 KB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Då har du hittat felet!


Det skall sitta ett litet pinne med en platta (liknar en liten spik) som fungerar som backventil inne i nippeln som du visar på dina bilder.
När den går sönder spolas den ut med varmvattnet genom slangen.

Den finns som reservdel att köpa via Kama, nippeln med backventil och slang.

trumabackventilen.jpg
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej igen.

Nu har jag beställt nya delen. Får den visst redan i morgon om allt går som det skall. Dom hade inte delen hemma hos förhandlaren. Kostnad ca någon tia över hundra kronor. :)

Medan, jag väntar så kan jag ju sätta in bilder av hur en Trumapanna ser ut under plastlocken. När man sätter tillbaka plastlocket igen så pass på dom röda pluggarna som skall sitta inuti plastlocket mellan plasten och isoleringen där inne. Och se till att man träffar hålet under vid rotorn med den lilla pluggen som sticker ut på panna (markerade med vita pilar på bild).

Fast nu har man ju egentligen ingenting där att göra. Bara jag som är nyfiken av meg. :p
 

Bilagor

  • DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    55,4 KB · Visningar: 16
  • DSC_0032.JPG
    DSC_0032.JPG
    79,6 KB · Visningar: 18
  • DSC_0031.JPG
    DSC_0031.JPG
    76,8 KB · Visningar: 20
  • DSC_0030.JPG
    DSC_0030.JPG
    76,1 KB · Visningar: 20
  • DSC_0035.JPG
    DSC_0035.JPG
    79,6 KB · Visningar: 19
  • DSC_0022.JPG
    DSC_0022.JPG
    72,1 KB · Visningar: 18
  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    92,8 KB · Visningar: 21
  • DSC_0014.JPG
    DSC_0014.JPG
    54,9 KB · Visningar: 16
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    66 KB · Visningar: 19
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    75,5 KB · Visningar: 20
  • DSC_0042.JPG
    DSC_0042.JPG
    80,7 KB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Önskar dig Lycka Till Marcus.
Det är alltid roligt och läsa dina inlägg, dom blir så beskrivande.
Jag hade gett upp tidigare så det skulle vara roligt om det nu blev rätt.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Eller hur. Nu har jag vänt mer eller mindre upp och ner på hela Truma panna. Men, hade nog stått som ett fån om inte jag hade fått hjälp här på tråden. :)

Att gå igenom sakerna, när man väl har börjat pilla är ochså himla kul. Alltid lär man seg något eller andra får hjälp en annan gång. Bilder ÄR alltid kul. :)


thanks.gif
ellerto :)
 
Toppen