• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Tyvärr har jag inte fått min husbil än. men fiske var det 3 stycke rengbågar.

vikt 2850g fluga
vikt 2200g spinn
vikt 2125g spinn kust

fiske utan för ronneby från land och grunt vatten, ca 1,5-2,5 meter Såg fiskarna en stund innan och dom gick i en större grupp med fiskar ca 10-15 st. lyckade fåa dessa tre på kort tid.

försökte få med en bild med det lyckades inte.
Hej MickeCarina
Du är välkommen att göra ett nytt försök.Behöver inte ha med hb kan bli stilpoäng ändå.
Det är inte alltid man har bilen direkt vid vattnet o kan få med den på bild.Vi som släpper tillbaka fisken kan inte springa till bilen.Mkt bra bilder+historia kan oxå ge poäng.
Lycka till
Mvh Anton
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Får man vara med i fiskeligan med en båge på 1,6 kg. Hemligt baite, tagen i Kronogårds Vildmark på Nationaldagen
Bild 007.jpg
Jag glömde bort att mäta den, men jag tror att den låg kring 45 cm mellan ögonen, "det var ett skämt", det var längden. Betet var orange bait. Platsen var Kronogårds Fiskecamp i Norrbotten.
Jag skall snart återkomma med fler bjässar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Snyggt Curtan försökte i Gusum på träffen men det blev Tji, inte ett ryck så jag gav upp Bonzo fick en liten firre men den syns knappt på foto.:twitcy:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Bra start men lite mer info. kan du väll släppa ? Curtan.
Du kommer med på listan,men skall du vinna det här så satsa lite på stilpoäng.

1.Eva & Hasse största:2,56 kg stilpoäng+13 kg ant. fisk(3):applaus:
2.Curtan största: 1,6 kg (1) :)
3.Bettan & Bernt största:1,55 kg (2):)
4 Bettan största:1,536 kg ant.fisk (3):)

Anton:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Nu fick jag med bilder och en liten story. som sagt jag är dålig återgivare av händelse.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej på er
än så länge får ni bara ett tack av mig men om ni gör ett upp lägg som Eva & Hasse 9
har gjorde.Då hade ni tagit ledningen.Nytt försök med kameran o spöna.När du har en fisk på kroken o den vänder upp till ytan långslutartid o stativ har du ett filter till objektivet blir det ännu bättre.
Lycka till
Hälsar
Anton
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Tyvärr så är inte alla lika duktiga med att redigera bilder. då menar jag T,ex lägga text i bilderna..Har bara en N78 mobil telefon och fota med. Får väl skaffa en riktig kamera och En duktig fotograf... ;);):)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Det var inte planerat att köra till Stenbrottet idag. Men vi stod vid rastplatsen vid Götene på väg mot Lidköping och då sa jag till Hasse att om du vill fiska lite så kan vi ju köra till Stenbrottet. Han funderade i ca 30 sekunder, tog Agda, navigatorn, och slog in denna plats.

Dit kom vi 14.15. Det gick lite trögt först men efter ca en timme så nappade det. Då hade han tappat en firre innan men denna kom iland. Sedan gick det snabbt. Jag satt på första parkett och kollade så att allt gick rätt till.

Efter ytterligare en stund så var det dags för firre nummer två. Sedan blev det ytterligare två tappade och sedan så var det dags att dra i land firre nummer tre.

Alla tre var livliga fiskar och dom försökte att ta sig tillbaka till vattnet. Dom ville absolut inte bli slagna i huvudet av Hasse. Dom krumbuktade sig och viftade ihärdigt på stjärten. Men deras öde var beseglat, dom skulle bli mat hos oss.

Regnbåge fångad i Stenbrottet. Haspelspö, bottenmete, Power Baite samt Gulp doftspray.

!. 1,20 kg, 37 cm lång
2. 1,40 kg, 39 cm lång
3. 1.60 kg, 40 cm lång
 

Bilagor

  • 100_2166.jpg
    100_2166.jpg
    89,6 KB · Visningar: 247
  • 100_2169.jpg
    100_2169.jpg
    76,3 KB · Visningar: 246
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej på er
Ja,vad skall jag säga bara att:applaus:,snacka om fiske entusiaster,mot en annan som bara går o snackar om att man ska.Ni gör det.Snart är det ingen som vågar komma med någon rapport.Den måste vara f..b.... bra om dom skall slå er.Ni samlar ju stilpoäng hela tiden (+10Kg).
Nu är det snart en hälleflundra modell större som behövs för att komma i fatt.
Jag undrar,har ni något bra fiskrecept?Steker ni dem eller grillar i folie.
Kan du avslöja lite matlagnings tips,gärna vid nästa fångst.
Bugar o bockar:bock:
Hälsar
Anton:wall:<-----mitt fiske i år;)

--------------------RESULTAT------------------------------
1.Eva & Hasse största:2,56 kg stilpoäng+23 kg ant. fisk(9):applaus:
2.Curtan största: 1,6 kg (1) :)
3.Bettan & Bernt största:1,55 kg (2):)
4 Bettan största:1,536 kg ant.fisk (3):)
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Absolut inga rekordfiskar att rapportera från Härjedalen i år men 4 öringar , 4 rödingar och 3 harrar som lagts in i frysen är helt okay. Årets fisketävling för regnbågsmete här på hemmaplan vann jag med 7 fina regnbågar . Var och en på c:a 1 kilo. Det är endast tillåtet att använda toppknutet metspö. Det blir en rejäl fajt varje gång eftersom det inte finns någon lina att släppa efter.
 

Bilagor

  • P1010554.JPG
    P1010554.JPG
    2,4 MB · Visningar: 3
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej Tommy F o alla fiskekamrater i HBK
Tackar för bidraget,fina fiskar du fick där.
Än så länge kan jag bara je antal fångad fisk.
Hälsar
Anton
1.Eva & Hasse största:2,56 kg stilpoäng+23 kg ant. fisk(9):applaus:
2.MickeCarina största:2,85 kg (3):yes:....största fisken
3.Curtan största: 1,6 kg (1) :)
4.Bettan & Bernt största:1,55 kg (2):)
5. Bettan största:1,536 kg ant.fisk (3):)

6.Tommy F (11):yes:........på gång.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej fiskare
Det har tydligen tagit tvärstopp i denna tävling.Snart en månad sedan det kom in något.Eller väntar man till den sista September , med rapporteringen?
Ingen som sitter o specimentmetar .Karp eller Sutare vore kul att få med ett repotage.
Kom gärna med förslag om en träff i Oktober v41-42 många ställer av Hbilen ,men det kan vara fina höst dagar och fint fiske denna tid.Hoppas att det blir någon intresserad som kan komma.Mitt för slag är Kosta. Fiske
Camping kan höra med campingen om vi får komma in för en billig peng.Andra förslag är oxå välkomna.
Ha en fortsatt bra sommar
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej Anton
Kanske tystnaden kan bero på att fisken "gått i ide" i det varma vattnet. Jag har varit ute flera gånger under juli och det är stendött.

Men det tar nog fart igen efter mitten på augusti, eller vad tror du?

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej Anders
Det beror ju på vad man är ute efter.Ädelfisket blir lite knivigare när det är varmare i vattnet.Oftast är det för mycket rörelse kring P & T sjöar så då blir det att gå upp med solen och börja fiska eller sena kvällar.Sätter sig vid sjön o väntar på vak.Men detta vet ju din lärare ?Att det är meningslöst att sitta från10.00-17.00 och känner man inte till vattnet så mäskar man med mask o småkryp,majs eller torr koskit,låter lite äckligt men det funkar.
Man söker alltså upp ett ställe där man tror att fisken kan komma förbi vid den vandringen den gör i sjön,lägger ut godsakerna.Kollar lite då och då om det rör på sig.Så kan man i värsta fall hålla på i flera dagar,det sista man gör fiskar man med beten som har legat i samma godispåse.Eller botten metar med mask o majskorn.Kommer ihåg i Hällefors/Sörälven lade vi alltid i ris i sjön för att få dit abborren.Den tyckte säkert om att leka i riset ,vad vet jag.Alt.är att man beger sig norr ut och då behöver man en guide som talar om hur linan ska dras.Ingen idè att bara gå ner till en göl eller å och börja fiska,då ska man ha riktig tur.
Jag efterlyser fiskare som botten metar eller metar gädda.Jiggar efter abborre.Det är sommar fiske.Brukar stå på Öland o fiska flundra med 3 -4 spön ute solar o fiskar,har man tur så blir det flundra i folie till middag,eller abborre i tunnbröd,mycket gott.Det kan bli vad som helst ål,abborre eller flundra.
Ha det bra fram över Alla HBK`s Fiskeentusiaster
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

2 fina Harrar på 6,2 hg 40 cm och 4 hg 32 cm. Tagna på torrfluga i Piteälven.
Först tar man upp dom, sen röker man dom, därefter smöras ett tunnbröd från Svensbyn, sedan fördelas den rökta Harren på brödet och avnjuts vid en lägereld. Kan man ha det bättre
harr 2.jpg

harr 1.jpg

Harr.jpg

harr 3.jpg
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Gott folk
Fångst ligan 2009 drar sig mot upplopps rakan.4 dagar kvar.
Som ni säkert har läst på Tjattret så kommer en del av oss som pratar mycket o ingen fisk fångar att träffas på Hökensås Semesterby den 9-10-11 Oktober för att fiska lite i sjöarna runt omkring.O prata om hur vi borde gör för att få fisk,om våra resor som vi gjort o ska göra och våra bilar så klart.
Så ni är välkomna .Glöm inte att ta med cyklar en bita att gå till sjöar och tjärn.
------------RESULTAT---JUST---NU-------------------
1.Eva & Hasse största:2,56 kg stilpoäng+23 kg ant. fisk(9):applaus:
2.Curtan största: 1,6 kg stilpoäng +10kg ant.fisk (3) :applaus:
3.MickeCarina största:2,85 kg (3):yes:....största fisken
4.Bettan & Bernt största:1,55 kg (2):)
5. Bettan största:1,536 kg ant.fisk (3):)

6.Tommy F (11):yes:...fortfarande på gång.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Sluuuuuuuuuuuuut........
på 2009 års fångstliga.
Faktum är att det blev en liten besvikelse,hade räknat med fler rapporter.
Men nu är det som det är.
Jag tackar dom som lämnade berättelser och bilder på deras fiske .
Segraren ser ni i förra inlägget.
Tack för mig.:mcride:

 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej på er alla fiske entusiaster
Nu är priset över lämnat till Eva & Hasse 9 och fiskeligan avslutad på riktigt
för min del.Vill samtidigt säga att det har varit en kul helg på Hökensås.
Bra med cirkusartister ute i sjöarna,vak och höga hopp var det gott om.
Svårare var det att hitta ;vad tar den på?????
Vi fick inga jätte fångster men ändå, några blev det.
Försöker att få igång en ny fångstliga till 2010 som skall pågå ett helt år
tänkt jag mig.Skall bar höra lite med andra HBK:are hur upp lägget skall bli.
Och hur man kan rapportera in sina fångster,fick reda på nu att det hade tagits 4 kg bitar,men inte rapporterats,tyckte att det var lite synd att dessa inte kom med p.g.a olika omständigheter.Men det skall jag/vi tänka på till 2010.Synpunkter är välkomna.
Vill tacka alla deltagare för en mycket trevlig helg.Bilder finns under tråden Grand Finale/ Hökensås Blev bara ett minus,Landskampen mot Danmark o sen satt jag bredvid en Dansk som skrek i örat på mig o försökte förklara för mig vem man skulle byta ut och in o avskeda o vad vet jag allt.
Det är som hon sa bakom mig,de ä som o prate med en knäskål.Knäskålen är jag i detta fallet.Fattar inget.
Och vad hjälper det, blev ju ändå 1-0 till fel lag i mitt tycke.Även att jag satte 2-1 till Danmark,för jag brukar ju missa när jag spelar.Skulle ha satt 1-0 oxå.Men så är det.


Eva & Hasse, Anders och jag hälsar till er här ifrån vi ville inte väcka er. Hoppas att vi ses igen någon gång.

Ha ett fortsatt bra liv och kör lugnt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Jag ser fram mot nästa års fiskeliga, skall försöka göra bättre ifrån mig då. :twitcy:
 
Toppen