• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Grattis ULLA o KURT
Snygg fisk men lite mer vill vi veta,Trolling;från land;med vilken utrustning.
O. O. O framföralt vart.
Är det husbilen i bakgrunden då slår du Concorden.
Anders:vi ger inte upp så lätt det lurar 12 kg Gäddor på djupen en sjunkande
ZALT till 5 meter en fin sommarkväll så har vi dom.Eller mete med mört i å mynningen(där vi har tillåtelse från vatten ägaren)jag vet var.
Kurt dra ihop en historia så ligger du på en svår slagen 1:a plats.Vi talar alltid sanning vi fiskare;)
Tack för bidraget
Anton
 
Senast redigerad av en moderator:

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Här har jag haft lite tur med metspöet utanför Gränna.
Agnat med mask.
Vikt 17,3kg
Det här blir svårslaget :twitcy:
 

Bilagor

  • fiskelycka.jpg
    fiskelycka.jpg
    719 KB · Visningar: 23

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej Tommy/Linden

Vad du är duktig på PhotoShop-montage :D

Kram Anette
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Kanske skulle det ha blivit marginellt mer trovärdigt om det hade varit en insjölax i montaget?
Min lust att medverka i denna tävling påverkas inte åt det positiva hållet av detta skämt, men jag tar säkerligen sportfiskefrågor lite för allvarligt.
aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hallå där linden få den att sprattla så är du med.
Gör inget om det så hade varit en Nilabborre så hade jag trot på dig.
Klart masken hade jag inte gåt på,men julgrans pynt o flugspö låter mer trovärdig.;)
aake
Vad är allvarligt med sportfiske ?
Ta det för vad det är,en hobby o ett kul sätt att umgås .Eller är du vetenskaplig:rolleyes:
Anton
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Nu är det så här govänner.

Skall man lägga in ett bidrag i denna tävling,som trots allt är seriös så vill vi ha riktiga rapporter av landad fisk, annars så fösvinner som sagt trovärdigheten för tävlingen snabbt, för det här är inte någon fototävling i arrangerade bilder, den tävlingen får tas upp under fotohörnan eller vad den heter?

Reglerna finns att läsa vad Anton53 har satt upp, och dom är det bara att följa om man ska vara med och tävla. Dom rapporter som inte följer de reglerna utesluts ur tävlingen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Bara lydig, Anton. Det är din tävling och du angav reglerna som gäller.
Till veckan drar jag till Nordtröndelag på havsfiske med siktet inställt på något som tar hem ett klubbmästerskap, men visst kan jag på begäran bjuda på ett fotomontage istället. Diverse gamla rekord lär faktiskt ha visat sig vara sådant.
aake

Redigerat: Hasse kom först
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Det här med fisketävlingar har blivit lite väl allvarligt. Mycket beroende på att det kan handla om stora pengar. I USA (naturligtvis!) miljonbelopp, men här hemma inte mer än femsiffriga pengar, förutom kanske någon båtmotor eller någon drömfiskeresa till Mauritius el. dyligt på prisbordet.
För egen del håller jag ett svenskt sportfiskerekord och för att få ett sådant godkänt krävs krönt våg, vittnen och noga reglerad dokumentation i övrigt. Och naturligtvis är det dödsstraff på alla försök till fusk!
Det var naturligtvis självklart att Linden ville skämta med oss fiskare, men det kanske ursprungligen var avsikten även med det gäddmontage som länge betraktades som rekord?
Jag väljer nog att hålla mig till husbilsfrågor i denna klubb och sparar mina eventuella fiskfångster av mer allmänt intresse till min fiskeklubb.
aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Jo vist aake det är ju det som gör det så tråkigt när det blir blodigt allvar.Och man lever på fiske resor o guidning eller annat inom sportfiske,då behöver man resultat att visa upp.Vi har bara roligt,klart att det blir en o annan svordom ibland.Som du måste ha märkt så tar vi/jag det inte så hårt. Och Svenska rekord är vi inte ute efter.Du kan på sin höjd vinna ett ny börjar sett i flugfiske eller en snygg wobbler.Klart då är man inte så ambitiös med sten hårda regler.Det jag har intresse av är just Fiske,Foto och resor med vår husbil.Sedan är denna klubb tror jag den bästa i Sverige vad anbelangar frågor och svar när man får något problem med husbilen,eller man undrar över något.Sedan kan man ju inte bara prata bil hela tiden.Fiske på den nivå du tydligen bedriver kan inte vara av stressande.Om gran båten får en fin fångst och man skriker grattis o ler det bredaste leendet,i verkligheten skulle man vilja sänka f...skapet.Nej tackar vet ja o ligga på rygg på en träbrygga o ha en lina runt stortån o ett röt o vit flöte i vattnet o en norrlands guld i höger näve,se tussarna dra förbi på himmelen.Vist alla äro vi olika,o tur är väll det.
Lycka till med ditt fiska aake,men jag skulle gärna vilja se några fångster du har tagit senaste tiden (ej bearbetade bilder).En låda torsk har jag sett,du är ju en duktig fotograf oxå så ta några bilder o lägg ut här eller gör en tema tråd på foto tråden.
Om vi tänker på HBK`s sida så tror jag att den blir mer intressant om man har det som nu att man diskuterar mer än bara husbilar och resor .Sedan skall det naturligtvis var huvudsyftet med klubben att dela erfarenheter av olika slag.
Tack för ordet:rolleyes:
Anton
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Anton

För min del handlar fisketurerna minst lika mycket om båtliv som om fiskfångst. Jag har båtfiskat i havet i Tröndelag sedan tidigt 70-tal och i Vänern sedan 80-talet och förr var dessa svårnavigerade skärgårdar mycket mer av utmaning än vad det blir med dagens navigationsutrustning. Och visst har det hänt att även jag gripits av tävlingsiver, men det var länge sedan och det är mer än tio år sedan jag deltog i något tävlingssammanhang. Men har man otur så kan man drabbas av större fisk än vad man väntar sig även när man vill koppla av. Så var det med mitt sportfiskerekord på röding; halvsovande i ankrad båt i sommarvärmen väcks jag av att mer än 10 kg röding försöker dra min axel ur led vid pimpelfiske.

Och visst kan jag lägga ut någon bild från den stundande havsfiskeresan, om det blir någon fångst värd att dokumentera (och om jag kan låta bli att i vanlig ordning fylla minneskortet med fåglar).

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej på er alla fiskekamrater på HBK
Nu har jag hittat det jag sökte.
Spinnspöet är 270cm långt med rulle.Rullen går att använda(bygga om) både till vänster o högerhänta.
Teleskåpspöet Devil Fish
Flugspö 9" #6/9 med rulle Backing,kastlina och tafs.
Plast fodral (väska) Allt i spö väg en fiskare behöver.Bara att skaffa drag,o flugor.
Nu är skarpt läge som gäller kamrater.
HasseP hjälper mig att hålla ordning om inte jag kommer åt nätet någon gång.Och han,han är giftig det vet ni så inga triximixi.:D

Ha en bra sommar o kör försiktigt:mcride:Anton53
 

Bilagor

  • pris2009.jpg
    pris2009.jpg
    55,1 KB · Visningar: 4

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: JO JO du Anton det var inte kattskit det där inte. Jag vill bara anmäla intresse för att vara med och ge ett bidrag till kostnaden för priset, Anders HJ och jag pratade om det här när vi hade en kamp om Regnbågarna i Bottengölen i Överum i fredags och jag vet att han är positiv att bidraga oxå. Fast risken att något spö skulle hamna hos honom i slutänden bedömmer jag personligen som mycket liten. Honorarets storlek bedömde vi till 50 kr per man. Om det är flera som vill vara med att bidra så skriv här på sidan,blir det pengar över så finns ju dom kvar för nya vinstköp framöver.

Hur det gick i Överum, jo det blev 2-1 till vinnaren ingen nämd ingen glömd.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: JO JO du Anton det var inte kattskit det där inte. Jag vill bara anmäla intresse för att vara med och ge ett bidrag till kostnaden för priset, Anders HJ och jag pratade om det här när vi hade en kamp om Regnbågarna i Bottengölen i Överum i fredags och jag vet att han är positiv att bidraga oxå. Fast risken att något spö skulle hamna hos honom i slutänden bedömmer jag personligen som mycket liten. Honorarets storlek bedömde vi till 50 kr per man. Om det är flera som vill vara med att bidra så skriv här på sidan,blir det pengar över så finns ju dom kvar för nya vinstköp framöver.

Hur det gick i Överum, jo det blev 2-1 till vinnaren ingen nämd ingen glömd.

Hallå!!!!! HBK Web. Har ni somnat? Texten ovan innehåller personangrepp på undertecknad tycker jag. Nedtryckt i fiskestövlarna igen av denne Näs-fiskare.

I övrigt instämmer jag med karln, bortsett från sista raden som jag inte minns. Är ju såååå gammal.

Men nu får du passa dig Hasse, har köpt nya spinnare med turbo-svirvlar. Dom kommer att sitta fint i ryggen på dig, likt senast i Hultsfred.

Anders

PS Anton, självklart bidrar jag mer än gärna med pengar till priserna. Jag får ju "tillbaka" investeringen med råge i höst!
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Här får jag nog gå in med en förklaring till Anders. Om man nu gör en personlig reflektion inom detta eminenta fiskeforum, skall man då inte få ge uttryck för att man har vissa tvivel på att en och annan nybörjare inom detta svåra värv skulle ha med slutsegern att göra??.

Men grabben visar ändå gott gry när han skälvsäkert skriver, citat, jag får ju "tillbaka" investeringen med råge i höst. slut citat. Jag har även här en undran? OM det är tillåtet??.

Menar han att han ska sälja sin egen utrustning som han köpt för DYRA pengar, typ flaschiga byxor,skor,drag-spinnare i mängder,spön, rullar och en hemskt ful hatt, och dessutom gå i tron att han kan tjäna pengar på investeringen som trots allt har tillhört en loser. Ja då är han om någon optimist. Vad skrev han Turbosvirvlar- ha,ha,ha,ha.

Nä du grabben släpp inte flötmetet, för där bakom kan du känna dig trygg, utan att behöva ropa på hjälp från webben, när det kärvar till sig.


ps: Jag har sett att grejerna varit till salu här på sidan förut.:rolleyes:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Ursäkta men skulle inte den här tråden handla om fiskens storlek
vikt,längd m.m.
En prattråd kan väl startas separat.
Blir jobbigt att leta fiskarna annars.
skitfiske på er
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hörröds Fritidscenter i Skåne är platsen som jag har fångat dessa fiskar. Ca kl. 14.25 kastade jag i bottenmetet och 14.35 var det napp. Den första regnbågen vägde 1.52 kg och var 40 cm lång.

Rensade sedan fisken och överlämnade den till Eva som stoppade in den i kylskåpet. Det kom en liten regnskur men så fort det blev uppehåll så var det dags igen. Vid ca 15.00 gick jag igen för att fiska. 15.20 hade jag fyllt kvoten på 3 fiskar. Enligt Eva får vi inte plats med fler.

Andra regnbågen vägde 1.16 kg och var endast 38 cm lång.

Efter ytterliga 5 min. så hade jag tredje regnbågen på kroken. Den vägde 2.56 kg och var 48 cm lång.

Alla är fiskade med haspelspö och med bottenmete och Powerbait. Jag använde även Gulp doftspray som jag provade för första gången. Det var nog det som drog fiskarna till mig.
 

Bilagor

  • 100_2089.jpg
    100_2089.jpg
    94,5 KB · Visningar: 462
  • 100_2091.jpg
    100_2091.jpg
    112,5 KB · Visningar: 459
  • 100_2092.jpg
    100_2092.jpg
    91,3 KB · Visningar: 455
  • 100_2093.jpg
    100_2093.jpg
    68,7 KB · Visningar: 445
  • 100_2095.jpg
    100_2095.jpg
    68,3 KB · Visningar: 447
  • 100_2097.jpg
    100_2097.jpg
    63,6 KB · Visningar: 444
  • 100_2098.jpg
    100_2098.jpg
    97,7 KB · Visningar: 447
  • 100_2099.jpg
    100_2099.jpg
    143,9 KB · Visningar: 450
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

God morgon fiske kamrater
Mkt snyggt Hasse,dels fångsten o dels så visar du hur en rapport ska se ut.
Det var så här jag tänkte mig.Mkt bra.
Lärorik för oss amatörer hur ett drag skall dras.:bock:
Ledningen tar,ni plus en massa stilpoäng.+13kg för rapporten minst.
Stilpoäng börjar att ges fr.o.m nu i form av kg.för historien,bilder med husbilen,snygga bilder på fångsten t.e.x under upp tagningen av fisken.Blir en del att hålla reda på .Håv,kamera o fångsten så den inte hoppar av kroken.Man får ha hjälp med fotograferingen.

1.Eva & Hasse största:2,56 kg stilpoäng+13 kg ant. fisk(3):applaus:
2 Bettan & Bernt största:1,55 kg (2):)
3 Bettan största:1,536 kg ant.fisk (3):)

Ha det så bra ta det cooolt.
anton
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Tyvärr har jag inte fått min husbil än. men fiske var det 3 stycke rengbågar.

vikt 2850g fluga
vikt 2200g spinn
vikt 2125g spinn kust

fiske utan för ronneby från land och grunt vatten, ca 1,5-2,5 meter Såg fiskarna en stund innan och dom gick i en större grupp med fiskar ca 10-15 st. lyckade få dessa tre på kort tid.

försökte få med en bild med det lyckades inte.
Jag är tyvärr ingen berättare.Men et litety försök kan man göra.

Patsen var ute vid Gö udde i Ronneby. Kl var ca halv 7 på kvällen. Fint väder nästan bleke inne i viken. Jar bara ute och gick vid sjön för att kolla solnedgången..då fick jag se ett par krusninga på vattenytan ca 40-50 meter ut. då vände jag tillbaka till bilen och hämtade spinn och flugspöt. högg ett par drag och några flugor. så klart glömde man fiske håven..Tillbaka vid havet igen. då hade fiskarna närmar sig sjökanten. och då var fiskarna bara en 10-15 meter ut.. Så jag började med fluga och på tredje utlägget så satt den första och den största. efter att jag landat den , så försvann dom övriga. så riggade om till spinn. och kastade ut ca 40 meter och då högg nästa...sen tog det ca 1 timme innan den sista högg och jag var glad och nöjd...för den kvällen.

Till sist fick jag med bilder.


N78 113.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen