• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Nu alla fiskare som känner sig säkra : JAG !!!! kommer med största sannolikhet att vara med i tävlingen nästa år :twitcy:

Så ni får väl börja tänka om lite, jag menar dåå får ni börja fiska på riktigt för att hänga med :blabla:


Hehehe......

// Lasse.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej alla fiskare!

Jag utgår från att 2010 års tävling startar 1a januari. Vi ser fram emot många härliga dagar till fjälls och med många fina Rödingar...Skit fiske på Er.



/Gunnar
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Härligt att se att det är så många som tänker sig att vara med och faitas i nästa års fiskeliga.

Jag vet inte vad Anton har för planer för ligan, men det hindrar väl inte att vi andra har önskemål om hur den ska se ut ,eller vad tycker ni. Jag tror att Anton bara blir glad att få in lite tipps som han kan bearbeta till en fullvärdig lista för 2010.

Som Gunnar skriver ( Jag utgår från att 2010 års tävling startar 1a januari ) och det utgår jag ifrån att den skall göra jag med. Sen kan jag väl passa på att ge några förslag till Anton hur den skall se ut.

Antingen största fisken( fångad i sverige ) eller att man har olika fiskarter,typ Gädda,Gös,Regnbåge, Lax,Öring,Abborre........ klassindelat. Det kanske kan vara en metartävling med, för att barnen kan vara och tävla. Eller en Dam klass kanske,ja det finns säkert andra ideer,så skriv så datorn glöder.

Sen utgår jag i från att den är spöfångad. Så alla ni andra skriv in och tyck till om hur ligan skall se ut.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej
Håller med HasseP;kul att se att man är taggad inför 2010.
Hoppas att det blir fler som vill dela med sig,sina fångster i bild och en liten rapport,än 2009 års fångstliga.
Punkt 1 är redan avklarad fångstligan 2010 börjar 1/1 ,klubbat o klart.
Sedan hade jag ett förslag ang.fångsten.
----------------------------Förslag------------------------------
Vinnaren blir hon/han som har flest arter,kommer man på lika många arter
avgör vikten på den största fisken.
Tillåtet är pimpel,flugfiske, mete och kastspön i alla vattendrag i Sverige.
Fler vinst grupper t.ex. bästa rapporten, bästa bilder max 3 bilder per rapport.1.Fångsten med måttband,2.Biotopen där du har tagit din fångst.
3.Och ett foto där du har din husbil med (behöver inte vara hela bilen)
-------------------------------------------------------------------
Det här är bara ett förslag att spåna vidare på.
Vi bör vara färdiga med våra förslag till 20/12 2009
så att vi kan renskriva o granska dem,för att sedan starta
tråden -------FÅNGSTLIGAN 2010------ den 1/1
Nu ligger det hos er, alla är välkomna att tycka och skriva.
En fråga till skall vi öppna en ny tråd ----Till fångstligan 2010 ?-----
Om någon frågar sig hur blir man kontrollerad,du blir inte kontrollerad,det är bara ditt samvete och det är ju rent eller hur.
Sedan en fråga till Priser insats(anmälningsavgift) eller ej ?
Glömde ensak det behöver inte vara jag som håller i detta 2010
kan vara någon annan entusiast som öppnar tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej

Ny tråd kan vara "Förslag till Fångstligan 2010" sedan f.o.m 1/1-10 en ren tråd för inrapportering (Fångstligan 2010)

Sedan tycker jag att det vore trevligt med en renodlad artliga med största fisk som Hasse P hade förslag på, vet att vissa t.o.m tycker att mört ska ingå där. :swoon:

Damklass o framförallt barnklass är en kanonide att ta tillvara på, tror på att sprida ut det hela o därmed fler som vill vara med.

Problemet i det hela är ju som du säger Anton, priser o hur får vi ihop till dessa ? Med sponsring kan man säkert få ihop en hel del men tycker inte heller att det bara ska bli några få som "jagar" priser". Kanske som du säger en anmälningsavgift för en ringa peng o familj kan vara något ?

Hjälper gärna till med upplägg o rapporthållning på tråden för det kan nog bli för mycket för 1 person.

...sedan en sista sak, blev lite purken när ni vill hålla det inom rikets gränser för jag planerar en Lofotenresa nästa år..o då ni ! :D

Pekka
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Du menar väl Riksgränsen Pekka, för annars har du fått det om bakfoten:D.

Jag röstar på dig Pekka,för att ingå i tävlingskommiten med rapporteringskontroller och därmed förenlig verksamhet. Samt om Anton vill fortsätta så vore det bra.

Jag har ju min lärarroll att fullfölja, ja barn-barnen ska ju läras upp så det blir något av dom i framtiden.

Jag är för en liten avgift till prisborden, sen går det alltid att ( jaga priser ),som Pekka skriver).

Kan du presicera lite VEM "vissa" är som tycker att mört ska ingå?. Och om det blir så att man kan få Handikapp i rapportsystemet.

Hasse.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hasse...har hört talas om att du har en "egen" riksgräns numera, att Sveriges norra gräns hädanefter är i höjd med Uppsala ? Hittade i Ludvika trakten nu när jag o Annette passerade förbi utrivna sidor från en vägatlas med 2:a halvan av Sverige.


"Kan du presicera lite VEM "vissa" är som tycker att mört ska ingå?." = behövs det ? :)





Pekka
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Den 17 september hade jag besök av en god vän i Västervik och vi åkte ut med min båt i den vackra skärgården därstädes. Vi letade fisk med fishfindern men Östersjön verkade död. Dock fick min vän slutligen napp och upp ur vattnet lyfte han den största mört jag någonsin sett.

Stolt höll han upp sin fångst och när jag såg glädjen i hans ögon tänkte jag att det måste nog vara så att även mört skall ingå i fångst ligan. Personligen tycker jag det inte men man kanske måste ta viss hänsyn och inte förta glädjen hos vissa personer.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Näe INTE Riksgräns,Riskgräns ska det vara,och den går precis där du beskriver den.

Det var ena envisa kartblad att ligga kvar länge.

Om det mot förmodan skulle vara mig du tänker på så har jag bara fått upp en mört i år. Den mörten fick sätta livet till för ca 1 månad sedan, och då i ett sammanhang som var rätt pinsamt för den som drabbades. Förklaring följer:

Jag var och fiskade med en kamrat från en ort som ligger lite söder om mig. Vi lämnade Västerviks båthamn i hans flådiga båt, för att bege oss till den här kamratens favoritvatten för gädda och abborre. Vi kom snabbt ut till favostället och skulle börja fiska DÅ helt plötsligt kom frågan från honom, om jag var villig att satsa en tjuga på den som fick upp den första fisken.

Jag förstog min kamrats iver att vilja spöa mig,så jag antog vadet som jag ändå tyckte var väldigt lite i prissumma, men jag förstog att det skulle kanske ta för mycket på ekonomin för honom om jag höjde vadet med tanke på den flådiga båten.

Det blev några timmar utan att jag ville ta upp något" före " min kamrat,så jag väntade tålmodigt med att landa nån fångst. Lite senare slog jag dock till och tog upp en mört som jag tyckte låg i paritet med prissumman av vadet, jag menar vad får man för tjugo spänn?.

Jaa,det är väl den enda mörten som fått sätta livet till för mig, och ställer då frågan en gång till,går det att presicera vem" VISSA är?". Om jag nu kan fråntas ansvaret för att ingå i epitetet " vissa ".
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

"går det att presicera vem" VISSA är?". = inte riktigt än !

Har nu fått 2 väldigt intressanta förklaringar, problemet är ju att de är väldigt motvalls o vi kanske ska låta det bli oavgjort. :)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

I inlägg 69 skrevs:
"Om jag nu kan fråntas ansvaret för att ingå i epitetet " vissa "."

Svaret är enkelt, NEJ DET KAN DU INTE!
 

Bilagor

  • Hasse.jpg
    Hasse.jpg
    13,6 KB · Visningar: 22
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

...tycker ju mig känna igen brallorna på fotot.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej alla!

Är inte helt lätt detta med regler för fångst ligan 2010. Jag kan tycka att ska man sjunka så lågt att man räknar mört??? här i Jämtland är jag inte säker på att vi äns ser mört som fisk!!! :twitcy: vidare så är kanske en sak till att tänka på, och de är hur ska man räka sk. put and take fiske...är ju för tusan som att fiska på en fiskodling!!! (nu kanske jag stack ut hakan för mycket) men dom fiskarna ser ju inte ut som fisk!!! nästan total avsaknad av stjärtfena, dom ser ju ruskiga ut, sk missfoster men dom rår ju inte för att dom skaver av sina fenor på näten i burarna innan dom släpps ut i de fria.

Reglerna kan ju vara så här T. ex. fisk sort, störst fisk och största mängd i kg över hela året??? ja vad vet jag, se de som ett förslag.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej Gunnar
Håller fullständigt med dig ang.fisket här nere i dom här fiskecamps som
man sätter i massa regnbåge i och en och annan öring.
Är oxå för att man ska fiska i naturliga biotoper,dels så är det svårare
och sedan får man fisk så smakar den bättre.Och inte minst en bättre natur upplevelse.
Jag fort sätter på ----Förslag till Fångstligan 2010-----
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Du Gunnar ,du har en poäng där som jag länge har tänkt på?= Damfiske är det lika med Dammfiske??.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

:cool: Du Gunnar ,du har en poäng där som jag länge har tänkt på?= Damfiske är det lika med Dammfiske??.

Ja du Hasse!!

Du har en poäng där... Damfiske= Dammfiske!!! men jag tror vi ska vara lite försiktiga med benämningarna på fiske, finns ju damer som är några jäklar på att få fatt på fula fiskar :twitcy:. Jag själv har aldrig fiskat på någon fiskecamp och kommer nog inte att göra de heller. blir lite som beställningsfiske, far till någon camp där man bara sätter ut 1kg fiskar. Nää tacka vet jag få fara iväg till fjälls, fiska i någon tjärn eller fjällsjö med lite varierad storlek av villd Öring eller Röding, är också trevligt att prova någon älv också.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fångst ligan 2009 -Fiske tävlingen-2009

Hej på er.
Prova på Ljusnans utlopp.Finns på ställplatslistan.Där finns stora fiskar.
Även MÖRT.
Skitfiske på er alla goa fiskare.
Hasse
 
Toppen