• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås till Fiats framdörrar

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag hittade detta extralås till Fiats framdörrar. Någon som känner till det eller något liknande som funkar bra? Jag vet att en del använder spännband mellan dörrarna men tänkte hitta något smidigare om det finns.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Det är sant, men det finns andra godkända sprayer.
T.ex. med färg o alkoholer.
Men en handgranat är ju inte vapenklassad! :yes:

En handgranat är förvisso inte klassad som vapen, men trots det inte tillåten att inneha. Brott mot lagen om explosiva och brandfarliga varor, som dessvärre inte har hängt med i utvecklingen om straffskärpningar.

Johan K.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

En handgranat är förvisso inte klassad som vapen, men trots det inte tillåten att inneha. Brott mot lagen om explosiva och brandfarliga varor, som dessvärre inte har hängt med i utvecklingen om straffskärpningar.

Johan K.

Jo, jag avsåg det som ett skämt.
Men de där färgsprayerna kan vara effektiva nog.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Nej det finns inte lås för den använder nödvändigt våld men det skall ta extra lång tid att fullborda inbrottet. Har på allvar funderat över att korta av pipor och kolv så att den är lätt att stuva undan på min gamla Husqvarna kaliber 12. Det skall svida att tränga sig in. Vi har blivit rånade en gång och fått en ruta krossad en gång. Men vi har också varit ute på tre helårs resor med massor av veckoresor så frekvensen är inte så stor.
Hälsningar
Jan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Kan tipsa om att den aktuella utgåvan av tyska PRO Mobil har en bra genomgång av marknadens olika extralås till husbilar.

Staffan
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Hej!
Jag har läst alla era meddelande och ville bara säga följande:
Oavsett om man befinner sig i bilen eller inte,så är det bättre att tjuvaren tar sig in , istället för att bryta sönder en ruta och forsöka komma åt extra lås eller spänning . Detta med erfarenhet av 3 inbrott inom 2 årstid (alla 3 i Italien varav den första hände på dag när jag parkerade i Genoa, där man tog sig in genom bodelsdörr , fixade extralås för att säkra bodelsdörr-det var fel för man bryte ner köksfönster och tog sig in när jag var på stranden nästa gång , tredje gång bryte man ner lilla rutan bredvid förarens bakspegel , öpnnade dörrlås och tog sig in ) . Så frågan är egentligen såhär: Då tjuvaren kommer att ta sig in i vilket fall och verkar inte få stress med att öppna olika nyckellås och göra sönder rutor osv på en tätt traffikerad gata med busshållplats i bara 3m från bilen , varför inte låta bilen vara som den är tillverkad och undvika onödiga kostnader och reparationer därefter?Det kostar både pegnar och tid att söka verkstad utomlands och byta en krossad ruta , samtidigt så känns det om att ingen vågar komma in i en bil där folk sover på natten , för ingen vet om jag tex. har vappen med mig eller kniv och tom hur många personer som befinner sig i bilen! Jag har sovit på massa parkeringar utan kamera övervakning , ställplatser osv , aldrig upplevt eller hört inbrott i närheten , däremot problemmet uppstår när man lämnar sin bil obevakad på dagtid känns det som ffa söder ut . Händer det om att jag ser en främmling framför mig på natten så har jag en välfylld flaska med hårspray som jag kan spraya direkt på hans ansikte , kommer han åt hans ögon så kan han inte röra sig längre för han ser inte längre, och han kommer förmodligen inte kunna återskappa synen .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Att hindra en tjuv att komma in är som sagt omöjligt om han ger sig f*n på att komma in.
Mitt mål är att han inte ska kunna komma in omärkt när jag sover och kanske är gasad av ett par tre öl.
 
Toppen