• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås till Fiats framdörrar

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag hittade detta extralås till Fiats framdörrar. Någon som känner till det eller något liknande som funkar bra? Jag vet att en del använder spännband mellan dörrarna men tänkte hitta något smidigare om det finns.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Eftersom det tydligen är (bus)enkelt att forcera Fiats låsta framdörrar så kan ändå en enkel spärr på insidan vara motiverad. Håller med om att det också är viktigt att kunna ta sig ut snabbt ur husbilen. Om det handlar om en Ducato standardplåtis så finns alltid bakdörrarna som en stor nödutgång.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Jag hittade detta extralås till Fiats framdörrar. Någon som känner till det eller något liknande som funkar bra? Jag vet att en del använder spännband mellan dörrarna men tänkte hitta något smidigare om det finns.

Hej!

Är det någon som vet om nämda lås kan monteras när man har plisegardin?

:wub::yes:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Jadå, Bill! Det går alla tiders. Vi har dom på vår plåtis med plissegardiner och hade dom tidigare på vår dåvarande Ford - med plissegardiner.

Köp dom med nyckellås - inne i bilen låser vi utan nyckel, när vi lämnar kan vi låsa med nyckel.

Borde vara standard på alla HB!

Ha de bra och hälsningar från Värmland
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

En tanke slås mig när jag läser om hur man skyddar sig mot inbrott då man vistas i bilen. Med alla åtgärder som vidtas typ wires mellan framdörrarna mm.
Hur tar ni er ut i händelse av t:ex brand? Eller annat som kräver snabb evakuering?
Man kan ha två spännband med ett skotlås på mitten.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Absolut,
plus massor av sinnesnärvaro om det blir ruskigt bråttom att komma ut.

Tror att jag satsar på sensorer som ger ljud från sig när någon råkar komma för nära, och ett riktigt larm som kan aktiveras även då man sover i bilen.
Alla bilars - inte bara Fiats - orginal dörrlås är en barnlek att forcera, mindre än 30 sek och detsamma gäller husbilens bodelsdörr.
Hälsn. Bror
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Fortsättning:
Ny dörr måste beställas och nytillverkas. Hymer har 17 olika dörrar till sina bilar så det måste bli rätt. Verkar inte så rationellt med sådan stor dörrvariation! Hela kalaset blir dyrt, bara reservdelarna mer än 40 tkr! Självrisken 1800 kr.
Bilen på verkstad- tur att det hände efter semestern.
Sedan måste jag höra med JR- larmcenter varför larmet löstes ut först efter flera timmar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Konstigt att inte försäkringsbolagen kräver inbrottsskydd i husbilar. Säkra lås som man kräver i bostäder. Skall inte den som köper en ny husbil i miljonklassen kunna kräva att dörrarna går att låsa inbrottssäkra inifrån?

:cool:
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Nu har jag monterat säkerhetslås på framdörrarna på min Fiat 2012 års modell (Rimor).
Jag hade tittat på hemsidan på HeoSafe och sett vad jag ville ha men hur jag än letade så kunde jag inte se att det gick att beställa därifrån. Men på andra webbsidor kunde man beställa de jag ville ha. Men jag hittade ingen svensk sida, eftersom jag ville ha låsbara. På tyska sidor fanns vad jag ville ha men eftersom jag inte kan ett ord tyska drog jag mig i det längsta. Men så hittade jag en tysk butik som var billigare än de övriga och med hjälp av Google Översätt lyckades jag beställa de jag ville ha.

Webbplatsen:
http://www.campingplus24.de (eller www.campingplus.de )
http://www.campingplus24.de/search.html?page=search&page_action=query&desc=on&sdesc=on&keywords=214071

Kunde följa orden på DHLs sida. Men så fick jag ett kryptiskt meddelande där som jag med stor möda kunde översätta till att paketet inte kunnat levereras. Men va! Paketet var ju redan i Schweden. Ringde svenska DHL. Där sa dom att paket från tyskland inte levererades med dom utan med Posten. Ringde posten som sa att, ja, paketet ligger i din ICA-butik. Jag var tydligen inte hemma när posten var förbi så dom lämnade på utlämningsstället.

128,20 HeoSafe Typ 12656
23,50 Frakt DHL
3,20 Avgift för att betala med kontokort (Är det tillåtet att ta betalt för det? Inte i sverige vad jag vet)
154,90 EUR = 1373:69 Skr på mitt kontokort.

Om jag hade köpt i Kama-butik hade jag fått betala 1995,00 Skr men det hade inte varit låsbart.
Nu förstår jag att många här i klubben gärna beställer husbilstillbehör från tyskland.

/Anders
 
F

F.d. 50170

Guest
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Skicka ett mail till Diana (mailadressen ovan) med vilka produkter ni vill beställa så får ni exakt pris inkl frakt (i euro).

Krångligaste delen av installationen var att på vår modell (2012) var man tvungen att antingen peta undan en del av plastlisten(mjukplast) eller skära ut en liten del. I övrigt super smidig installation!

Vi har använt låsen vid de tillfällen vi stått lite sämre till och känt oss trygga i bilen, de stoppar inte tjuven men det blir ett sjuhelvetes brak om de ska in :) Dessutom TROR JAG att tjuvarna väljer bort bilen om det står andra bilar utan extra åtgårder runt om... (vi har även installerat larm med skalskydd och larmetiketterna på bilen bidrar även de till att agera som avskräckande)
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Hej! Maken har skruvat dit byglar med "one way" skruv både på skjutdörren och bakdörren (på vår Van) sedan har vi hänglås där. på insidan har vi hake på skjutdörren!
mvh Janne o Lena
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Vi använder smidig kätting som träs genom dörrens armstöd och sedan runt respektive stol. Visst det kunde vara ännu smidigare, har funderat på en vanlig hasp mellan dörr och stolpe. Vad jag såg av detta lås så verkar hasp mycket mindre och borde fungera lika bra. Vi låser alltså framdörrar med kätting, på andra dörrar har vi hänglås när vi ämnar bilen. När vi är i bilen har vi säkerhetskedja på den dörr som måste användas, lätt tillgängliga har vi två Tyska jättebomber med pepparspray som når 6 meter.
Hälsningar
Jan
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Monterade Thule på framdörrarna som vrids över B-stolpen. Låsbara. Omöjligt att öppna dörren även om du slår sönder rutan.
 
Toppen