• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås till Fiats framdörrar

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag hittade detta extralås till Fiats framdörrar. Någon som känner till det eller något liknande som funkar bra? Jag vet att en del använder spännband mellan dörrarna men tänkte hitta något smidigare om det finns.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Hejsan,

Vi skaffade dessa lås direkt till vår bil samt ett till bodelsdörren. Lätt att montera samt mycket förtroendegivande. Samma nyckel till alla tre. Eftersom låsen till Fiat dörrarna är låsbara så är det omöjligt att ta sig in även om man monterar ner den lilla rutan fram.

Som sagt förut: det tyska stålet biter och låser :)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Apropå detta...

Det råkar vara så att jag har en uppsättning sådana i källaren..
Fick en leverans förra sommaren som var fel.....
Så om någon är intresserad så finns två framdörrarlås till Fiat pre 07 samt lås till bodelsdörren, alla med samma nyckel :)

Hör av er om intresse finnes, bor i Gbg området men det ser ni ju i profilen.
Skulle returnerat dem men det ble aldrig av...
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Det är ju lite av "finessen" att det syns utifrån. Vi har ju pratat om backvarnare lite omkring bilen som avskräckande varning. Att om det märks och syns att detta är en husbilsboendensom tar säkerhet på Alvar så kanske. Man undviker inbrottsförsök.
Så tänker jag.... Skapa en omvärld som INTE inbjuder till påhälsning.

Istället för skydd som bara förhindrar.... Det är bra men inte gott nog... Undvik skador på bilen istället för att "bara" förhindra intrång
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Jag bedömer ändå risken som väldigt liten och utifrån det synsättet tänkte jag mig en enkel lösning som inte kräver så mycket ingrepp på bilen. När det gäller skjutdörren skulle jag kunna tänka mig nån typ av hake på insidan som gör det lite besvärligare att ta sig in.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

Installerade säkra lås i början av sommaren. Så här såg dörren ut när det plötsligt larmade från bilen igår morse, sannolikt flera timmar efter stöldförsöket. Varför fördröjning? Måste varit en pundare som ger sig på båda låsen i en larmad bild med blinkande diod i fönstret ovanför.
Tydliga fotspår mm vilket inte gjorde polisen mer benägen att komma!
Surt med självrisk o verkstadsbesök!
Oops bilden har kantrat. Hittar ingen rotationsknapp.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    607,6 KB · Visningar: 134

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extralås till Fiats framdörrar

En tanke slås mig när jag läser om hur man skyddar sig mot inbrott då man vistas i bilen. Med alla åtgärder som vidtas typ wires mellan framdörrarna mm.
Hur tar ni er ut i händelse av t:ex brand? Eller annat som kräver snabb evakuering?
Har funderat lite på hur många inbrott i husbilar i förhållande till antalet bilar ute på våra vägar.
Hur långt skall man gå i sitt säkerhetstänkande. Larm? Extra lås? Sensorer som känner av rörelser itanför bilen? Det finns ju mycket man kan göra, men minns ett gammalt ordspråk: För en tjuv finns inga lås. Vill dom in så går dom in, tyvärr.
Följer detta med intresse
 
Toppen