• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Ett högst vanligt samtal om olika saker i och runt våra husbilar, där ämnet varierar hela tiden. Trådpoliserna kan väl starta en egen tråd som dom kan kalla just TRÅDPOLISER.
Alltid då jag träffar mina kamrater för lunchkaffet så driver samtalet iväg i alla riktningar, aldrig att vi innan mötet bestämmer vad just denna timmes samtal skall handla om.
En ödmjuk och vänlig hälsning från fritidsbonden.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ett högst vanligt samtal om olika saker i och runt våra husbilar, där ämnet varierar hela tiden. Trådpoliserna kan väl starta en egen tråd som dom kan kalla just TRÅDPOLISER.
Alltid då jag träffar mina kamrater för lunchkaffet så driver samtalet iväg i alla riktningar, aldrig att vi innan mötet bestämmer vad just denna timmes samtal skall handla om.
En ödmjuk och vänlig hälsning från fritidsbonden.
Visst ska vi ha intressanta diskussioner. Men sen är forumet i grunden en fantastisk lösningsdatabas. Då ska det givetvis gå att söka på trådar med det innehåll du söker. Söker du trådar där du vill få info kring försäkring, dyker givetvis inte skattetrådarna upp. Därför är det ändå angeläget att trådarna någorlunda håller sig till ämnet. Det är tusentals husbilsåkare som söker på vårt forum regelbundet! Men att vi sen blommar ut lite ibland är bara kul..., tycker jag!
En minst lika ödmjuk :-/<rister
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jag har en malus bil - 16.251 per år. Dyrt. Samtidigt - avställning är smidigt så jag kommer inte i närheten av det beloppet. Det är väldigt individuellt hur stor andel av skatten vi betalar. Så länge avställning funkar kan jag stå ut. Sen skulle jag önska att ha ett skattekonto på Trafikverket - betala in en klumpsumma - Trafikverket debiterar på kontot - beroende på nyttjande då fyller man på eller begär utbetalning. Några få betalningar per år. Borde vara enklare för alla.
När använder du ett så dyrt fordon?
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Trafikförsäkringen har en egen skatt, infördes av alliansen om jag inte minns fel, så nog betalar vi alla för trafikskadade i viss mån iaf
Kan vara så. Minns inte det. Men i så fall så är det en skatt på försäkringen och då frikopplad från vägtrafikskatten. Men förmodar att även den ingår i det statliga skatteintäkterna. Alltså inte används öronmärkt till något.
 
Senast ändrad:

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Hur kan det kosta så lite?
Var på Maskincentrum i Bockara i Växjö och tittade på en Pilote 630J
årsmod 2022 euro 6 automat och 116kw regnr GLP 58S med årsskatt på endast 866kr,
Var in på Transportstyrelsen och kollade och det stämmer
Den husbilen kan man även köra på CNG-gas,därför är årsskatten låg.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Jo, billig skatt, men med angiven totalvikt 3500 kg och faktisk vikt 3260 kg, så hjälper det ju inte att skatten är låg. Lastvikt 240 kg kommer man inte långt med. Trots Diesel/CNG är den tyvärr obrukbar om man inte väger upp den.
 
Toppen