En liten uppdatering av mina små bekymmer….
Testade som jag skrev att dra ur säkringen från mppt laddaren och körde 1,5 timmar….
Ingen skillnad, ingen laddning
Då har jag fått tag i en voltmätare och testat lite…..
Från bilbatteri avstängd, 13,17 volt…
Till bodelbatteri avstängd, 13,82 volt (på votronics mätare som hör till mppt laddaren visas 13,6 volt)
Från bilbatteri med bilen igång, 14,2 volt, till bodelsbatteri med bilen igång 13,82 volt…
Sedan gjorde jag som mathias på sunlux rekommenderade och tog bort minuspolen från dc dc laddaren och sedan skruvade på den igen, startade bilen och då fick jag från bilbatteri 14,18 volt och till bodelsbatteri 14;43 volt….
Tror kanske att detta var lösningen? Jag tackar mig själv för att jag satte fast laddaren med dubbelhäftande tejp och inte skruvade fast den uppepå ebl:en som jag sett tyskarna göra på youtube, så att jag fick loss den och kunde skruva utan att ta bort stolen….
morgondagens bilkörning ger svaret….
annars är det fantastiskt att man klarar sig med bara solpaneler.. just nu kl 18 har jag 98% laddning enligt appen.
Fortsättningen kommer här…..
det funkade inte nu heller, ingen laddning från laddbostern… däremot massa från solpanelerna.
när vi kom fram till kvällens ställplats så mailade jag först och sedan ringde jag Mathias på Sunlux, där jag köpt grejorna.
jag mätte med honom I telefonen inkommande och utgående ström med både avstängd och påsatt motor…
då säger han är du säker på att du har spänning på d+ ingången? Mätte och det visade sig vara precis 0,0 volt där med motorn igång.
detta Hade jag kollat när jag monterade allt och då var där ström, men som han sa att det är lätt att det går en säkring när man monterar och en kabel råkar komma i kontakt på fel ställe och då ryker givetvis en säkring. När han sa det så kom jag på att det var precis det som hände när jag hade testat allt och monterade det sista, men jag märkte inga problem någon stans och glömde detta... vilken amatör man är som inte kom på det själv att mäta även där….
han berättade att det brukar sitta en 2 amp. Säkring som skyddar d+ i b-stolpen under plastkåpan Jämte passagerarsätet..
monterade bort den och mycket riktigt, där satt den men den var HEL !
läste allt jag kunde om min ebl 119 i instruktionerna för att se om det kunde ge någon vägledning och skulle precis ställa en fråga här på forumet om någon här visste råd. Men innan jag gjorde det så fick jag för mig att kolla startbatteriet om det var någon säkring där..
det sitter som ni alla vet ett gäng säkringar där också. Då såg jag att en av dessa, på 15 amp. Som var trasig….
bytte denna och plötsligt så fick jag 13 volt på min d+ plint jämte ebl
kopplade ihop allt och se det funkade , full laddning när motorn är igång
under dagens resa så var batterierna knökfulla av ström redan efter en timme…. Vilken glädje, allt funkar kanon och precis som det var tänkt
det man kan fråga sig vad som mer ligger på denna 15 amp. Säkring, för jag har inte märkt något annat som inte funkat under dessa veckor då jag bara har haft solcellsladdning …..
men som sagt, man skall inte laga det som inte är sönder, utan jag är bara lycklig att allt funkar.
däremot visar det att för oss glada amatörer som inte är proffesionella bilelektriker att det är extremt viktigt att köpa grejjorna från rätt ställe så man får support när man behöver det, även om det kostar några kronor mer…..
inte lika lätt att ringa någon som säljer prylar på Alibaba
nu skall jag inte spamma din tråd mera Kjelle, ville bara berätta hur och varför det blev som det blev. Kanske kan hjälpa någon annan som monterar dc dc laddare i bilen.