• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Lite tidiga reflektioner efter min installation.

Jämförelsen är mot min tidigare installation med AGM-batterier och en ctek D250S dual.

• den inbyggda laddaren för 230V på 20A levererar fler A, ca 19A, och laddningen sjunker inte på samma sätt som tidigare. Förut låg laddningen som högst på 13-14-15A.
• laddningen under körning ligger på 30A oavsett varvtal på motorn
• laddningen under körning minskar först när batteriet nått 98-99% av full kapacitet
• laddspänningen ligger på 13,5-13,6V upp till 98-99%, först därefter ökar den sakta till 14,2-14,3V. Tidigare låg laddspänningen ofta på 14,5-14,6V.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Skulle vara intressant att få veta hur laddningen ser ut när man bara installerat lithiumbatteri rakt av utan någon Dc/dc-laddare! Får man kanske tom bättre laddning?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vet att det var någon som hade kopplat in lithium enligt mitt blogginlägg men hittar inte detta inlägg. Skulle vara intressant att veta om det var med eller utan relä. Som jag skrev tidigare så fick ju jag inte reläinkopplingen att fungera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Skulle vara intressant att få veta hur laddningen ser ut när man bara installerat lithiumbatteri rakt av utan någon Dc/dc-laddare! Får man kanske tom bättre laddning?

Det beror på storlek på dc/dc samt grovlek på kablar från laddkällan.
Men generellt så sätter kablarna gränsen, så utan dc/dc blir det nog ofta starkare laddning då de ofta är lite mindre än vad kablar/generator skulle kunna leverera, men fördelen är att de även räddar generatorn som i originalutförande inte är byggd för att leverera max någon längre stund.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vet att det var någon som hade kopplat in lithium enligt mitt blogginlägg men hittar inte detta inlägg. Skulle vara intressant att veta om det var med eller utan relä. Som jag skrev tidigare så fick ju jag inte reläinkopplingen att fungera.
Jag har kopplat direkt.
Mitt 210Ah litium suger i sig runt 60-65A som bäst.
Har för mig att BMSen klarar 80A in så det blir säkert lite till om jag kör grövre kabel.
Dock är huvudsäkringen i ebl:en på 70A (inbyggt skiljerelä) så ska man göra över mer måste man nog ersätta det med ett separat relä.

Men du kan väl testa att koppla förbi DC/DC och starta bilen med halvtomma batterier?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag har kopplat direkt.
Mitt 210Ah litium suger i sig runt 60-65A som bäst.
Har för mig att BMSen klarar 80A in så det blir säkert lite till om jag kör grövre kabel.
Dock är huvudsäkringen i ebl:en på 70A (inbyggt skiljerelä) så ska man göra över mer måste man nog ersätta det med ett separat relä.

Men du kan väl testa att koppla förbi DC/DC och starta bilen med halvtomma batterier?
Tack för tipset men jag orkar inte koppla mer just nu. Nu skall jag förhoppningsvis bara njuta av min nya batteriinstallation och se om den fungerar så bra som jag hoppats på! Dessutom tänkte jag skriva klart bloggen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för tipset men jag orkar inte koppla mer just nu. Nu skall jag förhoppningsvis bara njuta av min nya batteriinstallation och se om den fungerar så bra som jag hoppats på! Dessutom tänkte jag skriva klart bloggen.

Kjell, en nyfiken fråga:

vilken leverantör valde du för dina Skanbatt? Och var det någon särskild anledning till valet eller "blev det bara så".

Lycka till med att göra bloggen klar, vi är säkert många som ser fram mot att läsa den!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kjell, en nyfiken fråga:

vilken leverantör valde du för dina Skanbatt? Och var det någon särskild anledning till valet eller "blev det bara så".

Lycka till med att göra bloggen klar, vi är säkert många som ser fram mot att läsa den!
Jag hade tänkt köpa från Norge. Den leverantör jag hade kontakt med, batteriutstyr.no, var beredd att leverera men det var lite oklart med tulldeklaration och frakt. Kontaktade ett par bekanta som driver ett eget företag och som börjat intressera sig för lithiumbatterier, och dessutom är vana att importera från hela världen. De ville gärna ha någon ”testpilot” för batterier, laddare och solcellsregulator för att se vilken kvalité produkterna håller. Så det är det jag är nu.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hej och tack för svar. Använde du relä?
Hejsan,

näe, jag kopplade via ebl enligt votronic anvisningar.
men nu är vi på resa och jag märkte att den inte laddar via dc dc laddaren alls. Både grön och gul lampa lyser konstant…
grön säger att batterierna är fulla och gul att laddning pågår….
jag har skrivit till Mathias på sunlux för att se om han har någon bra idé över vad som inte stämmer…

fantastiskt vad bra batterierna tar ström från 200w solpaneler med votronic mppt laddare,,, har varit fullt varje kväll utom igår trots att dc dc laddaren inte funkar som den skall..
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Hejsan,

näe, jag kopplade via ebl enligt votronic anvisningar.
men nu är vi på resa och jag märkte att den inte laddar via dc dc laddaren alls. Både grön och gul lampa lyser konstant…
grön säger att batterierna är fulla och gul att laddning pågår….
jag har skrivit till Mathias på sunlux för att se om han har någon bra idé över vad som inte stämmer…

fantastiskt vad bra batterierna tar ström från 200w solpaneler med votronic mppt laddare,,, har varit fullt varje kväll utom igår trots att dc dc laddaren inte funkar som den skall..
Tack, då har vi nog gjort samma inkoppling. Är på första turen efter installationen och så här långt fungerar allt bra. Märker att solcellerna laddar med högre amperstyrka än i mina tidigare AGM-batterier.
Lyser lamporna hela tiden eller blinkar de hela tiden? I det senare fallet kan det vara att tempsensorn inte är ansluten om du kör laddningen i LiFePO4-läge.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Tack, då har vi nog gjort samma inkoppling. Är på första turen efter installationen och så här långt fungerar allt bra. Märker att solcellerna laddar med högre amperstyrka än i mina tidigare AGM-batterier.
Lyser lamporna hela tiden eller blinkar de hela tiden? I det senare fallet kan det vara att tempsensorn inte är ansluten om du kör laddningen i LiFePO4-läge.
Hejsan,
ja jag kör i lithiumläge Eftersom jag har batterier utan värmeplattor.
från början så lös båda konstant, sedan stängde jag av ebl, då blinkade båda, startade ebl, då blinkade grön och gul blinkade, sedan startade jag motorn och då lös gul, charge konstant och grön blinkade. Vilket vore korrekt om motorn är på…. Stängde av och det hela fortsatte...

precis nu, när jag dök ner under stolen och kollade så har båda slocknat…. Vilket vore helt rätt… så kanske ”omstarten” av ebl löste problemet..
vi får se imorgon, då vi sitter längs ångermanälven och myser har jag ingen mätutrustning med mig. Imorgon tänker jag kolla appen på batteristatus, dra ut säkringen från mppt laddaren, köra en timme, och kolla batteristatus igen…. Då får jag kvitto på om den laddar via dc dc …

fortsättning följer…
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
ja jag kör i lithiumläge Eftersom jag har batterier utan värmeplattor.
från början så lös båda konstant, sedan stängde jag av ebl, då blinkade båda, startade ebl, då blinkade grön och gul blinkade, sedan startade jag motorn och då lös gul, charge konstant och grön blinkade. Vilket vore korrekt om motorn är på…. Stängde av och det hela fortsatte...

precis nu, när jag dök ner under stolen och kollade så har båda slocknat…. Vilket vore helt rätt… så kanske ”omstarten” av ebl löste problemet..
vi får se imorgon, då vi sitter längs ångermanälven och myser har jag ingen mätutrustning med mig. Imorgon tänker jag kolla appen på batteristatus, dra ut säkringen från mppt laddaren, köra en timme, och kolla batteristatus igen…. Då får jag kvitto på om den laddar via dc dc …

fortsättning följer…
En liten uppdatering av mina små bekymmer….

Testade som jag skrev att dra ur säkringen från mppt laddaren och körde 1,5 timmar….
Ingen skillnad, ingen laddning


Då har jag fått tag i en voltmätare och testat lite…..
Från bilbatteri avstängd, 13,17 volt…
Till bodelbatteri avstängd, 13,82 volt (på votronics mätare som hör till mppt laddaren visas 13,6 volt)

Från bilbatteri med bilen igång, 14,2 volt, till bodelsbatteri med bilen igång 13,82 volt…

Sedan gjorde jag som mathias på sunlux rekommenderade och tog bort minuspolen från dc dc laddaren och sedan skruvade på den igen, startade bilen och då fick jag från bilbatteri 14,18 volt och till bodelsbatteri 14;43 volt….

Tror kanske att detta var lösningen? Jag tackar mig själv för att jag satte fast laddaren med dubbelhäftande tejp och inte skruvade fast den uppepå ebl:en som jag sett tyskarna göra på youtube, så att jag fick loss den och kunde skruva utan att ta bort stolen….

morgondagens bilkörning ger svaret….
annars är det fantastiskt att man klarar sig med bara solpaneler.. just nu kl 18 har jag 98% laddning enligt appen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Lite nya erfarenheter av lithiumbatterierna som jag inte förstått innan installationen.
Det är lätt att under körning se när batterierna är fulladdade antingen genom att se när
- laddningen på laddningsdisplayen sjunker från 30A
- spänningen på voltmetern börjar stiga över 13,5-13,6V

Detta inträffar samtidigt som laddningsnivån i batterierna når 98-99%.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
En liten uppdatering av mina små bekymmer….

Testade som jag skrev att dra ur säkringen från mppt laddaren och körde 1,5 timmar….
Ingen skillnad, ingen laddning


Då har jag fått tag i en voltmätare och testat lite…..
Från bilbatteri avstängd, 13,17 volt…
Till bodelbatteri avstängd, 13,82 volt (på votronics mätare som hör till mppt laddaren visas 13,6 volt)

Från bilbatteri med bilen igång, 14,2 volt, till bodelsbatteri med bilen igång 13,82 volt…

Sedan gjorde jag som mathias på sunlux rekommenderade och tog bort minuspolen från dc dc laddaren och sedan skruvade på den igen, startade bilen och då fick jag från bilbatteri 14,18 volt och till bodelsbatteri 14;43 volt….

Tror kanske att detta var lösningen? Jag tackar mig själv för att jag satte fast laddaren med dubbelhäftande tejp och inte skruvade fast den uppepå ebl:en som jag sett tyskarna göra på youtube, så att jag fick loss den och kunde skruva utan att ta bort stolen….

morgondagens bilkörning ger svaret….
annars är det fantastiskt att man klarar sig med bara solpaneler.. just nu kl 18 har jag 98% laddning enligt appen.
Fortsättningen kommer här…..

det funkade inte nu heller, ingen laddning från laddbostern… däremot massa från solpanelerna.

när vi kom fram till kvällens ställplats så mailade jag först och sedan ringde jag Mathias på Sunlux, där jag köpt grejorna.
jag mätte med honom I telefonen inkommande och utgående ström med både avstängd och påsatt motor…
då säger han är du säker på att du har spänning på d+ ingången? Mätte och det visade sig vara precis 0,0 volt där med motorn igång.
detta Hade jag kollat när jag monterade allt och då var där ström, men som han sa att det är lätt att det går en säkring när man monterar och en kabel råkar komma i kontakt på fel ställe och då ryker givetvis en säkring. När han sa det så kom jag på att det var precis det som hände när jag hade testat allt och monterade det sista, men jag märkte inga problem någon stans och glömde detta... vilken amatör man är som inte kom på det själv att mäta även där….
han berättade att det brukar sitta en 2 amp. Säkring som skyddar d+ i b-stolpen under plastkåpan Jämte passagerarsätet..
monterade bort den och mycket riktigt, där satt den men den var HEL !
läste allt jag kunde om min ebl 119 i instruktionerna för att se om det kunde ge någon vägledning och skulle precis ställa en fråga här på forumet om någon här visste råd. Men innan jag gjorde det så fick jag för mig att kolla startbatteriet om det var någon säkring där..
det sitter som ni alla vet ett gäng säkringar där också. Då såg jag att en av dessa, på 15 amp. Som var trasig….
bytte denna och plötsligt så fick jag 13 volt på min d+ plint jämte ebl
kopplade ihop allt och se det funkade , full laddning när motorn är igång
under dagens resa så var batterierna knökfulla av ström redan efter en timme…. Vilken glädje, allt funkar kanon och precis som det var tänkt

det man kan fråga sig vad som mer ligger på denna 15 amp. Säkring, för jag har inte märkt något annat som inte funkat under dessa veckor då jag bara har haft solcellsladdning …..

men som sagt, man skall inte laga det som inte är sönder, utan jag är bara lycklig att allt funkar.
däremot visar det att för oss glada amatörer som inte är proffesionella bilelektriker att det är extremt viktigt att köpa grejjorna från rätt ställe så man får support när man behöver det, även om det kostar några kronor mer…..
inte lika lätt att ringa någon som säljer prylar på Alibaba

nu skall jag inte spamma din tråd mera Kjelle, ville bara berätta hur och varför det blev som det blev. Kanske kan hjälpa någon annan som monterar dc dc laddare i bilen.
 
Toppen