• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Efter sju sorger och åtta bedrövelser verkar det som att jag har fått det att fungera! Försökte först med inkoppling av dc/dc-laddaren via relä vilket med hjälp av en liten kortslutning slog ut det mesta i husbilen. Valde sen den enkla varianten med inkoppling via EBL och en norsk reset (koppla bort allt och återanslut efter en stund) och nu verkar det fungera. Skall ta en liten provtur för verifiering. Uppdaterar bloggen när jag återhämtat mig efter allt krypande i bilen.

Hej Kjell,
jag är nyfiken på vad som kan ha orsakat din kortslutning men det behövs nog lite ledtrådar till att möjligen kunna föreslå en tänkbar orsak:

Hur visade sig problemet? Var det någon eller några säkringar som löste ut och isåfall vilka? När inträffade det isåfall? Under inkopplingsarbetet, eller direkt vid första start av motorn, eller när motorn gått en stund, eller vid annat tillfälle?

Har du mätt att det är +12 Volt på din D+ till VCC 1212-30 när motorn går, och 0 Volt när motorn inte går? (Att VCC uppenbarligen fungerar bevisar nog inte att den D+ signal du kopplat till är OK. VCC skulle förmodligen fungera ändå på din bil eftersom den kan triggas av/på genom att känna av laddspänningen på sin +IN 12V anslutning. Skulle det vara så att D+ inte finns där som förväntat så fanns den nog inte till reläet heller)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Kjell,
jag är nyfiken på vad som kan ha orsakat din kortslutning men det behövs nog lite ledtrådar till att möjligen kunna föreslå en tänkbar orsak:

Hur visade sig problemet? Var det någon eller några säkringar som löste ut och isåfall vilka? När inträffade det isåfall? Under inkopplingsarbetet, eller direkt vid första start av motorn, eller när motorn gått en stund, eller vid annat tillfälle?

Har du mätt att det är +12 Volt på din D+ till VCC 1212-30 när motorn går, och 0 Volt när motorn inte går? (Att VCC uppenbarligen fungerar bevisar nog inte att den D+ signal du kopplat till är OK. VCC skulle förmodligen fungera ändå på din bil eftersom den kan triggas av/på genom att känna av laddspänningen på sin +IN 12V anslutning. Skulle det vara så att D+ inte finns där som förväntat så fanns den nog inte till reläet heller)
Kan nu efteråt inte säga exakt när det hände. Men det uppstod när jag höll på att koppla in dc/dc-laddaren. En minusledning kom i kontakt med stolsunderredet. Ingen säkring gick. Först så laddade VCC med 15A men sen hände något utan att jag rörde eller ändrade några inkopplingar. Effekten blev att laddaren växlade till och från och jag tror att ett eller flera reläer under förarstolen slog till och från. Andra saker som hände var att inkopplad 230V slog ut 12V till bl.a belysning. När jag slog på kylen så lyste kontrollamporna på kylen som ett flipperspel. Kollade matningen till d+ och den låg på över 13V. Kan möjligen tänka mig att ett eller flera reläer ställde sig i fel läge under kortslutningen och att de sedan motverkade varandra tillsammans med mitt nya inkopplade relä. Möjligen hade det löst sig med en norsk reset men jag valde en som jag tror säker väg för att inte paja något dyrt i bilen. Den dag jag tycker att det finns behov av en laddare större än 50A får jag väl göra ett nytt försök. Men lite surt känns det då jag vet att andra kopplat på samma sätt och fått det att fungera.
Vet inte om du får ut något av ovanstående, men om du får det, så skriv gärna om vad du tror blev fel. Man blir ju lite stressad när något sånt där händer så man vill ju gärna koppla ifrån så snabbt som möjligt.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Kan nu efteråt inte säga exakt när det hände. Men det uppstod när jag höll på att koppla in dc/dc-laddaren. En minusledning kom i kontakt med stolsunderredet. Ingen säkring gick. Först så laddade VCC med 15A men sen hände något utan att jag rörde eller ändrade några inkopplingar. Effekten blev att laddaren växlade till och från och jag tror att ett eller flera reläer under förarstolen slog till och från. Andra saker som hände var att inkopplad 230V slog ut 12V till bl.a belysning. När jag slog på kylen så lyste kontrollamporna på kylen som ett flipperspel. Kollade matningen till d+ och den låg på över 13V. Kan möjligen tänka mig att ett eller flera reläer ställde sig i fel läge under kortslutningen och att de sedan motverkade varandra tillsammans med mitt nya inkopplade relä. Möjligen hade det löst sig med en norsk reset men jag valde en som jag tror säker väg för att inte paja något dyrt i bilen. Den dag jag tycker att det finns behov av en laddare större än 50A får jag väl göra ett nytt försök. Men lite surt känns det då jag vet att andra kopplat på samma sätt och fått det att fungera.
Vet inte om du får ut något av ovanstående, men om du får det, så skriv gärna om vad du tror blev fel. Man blir ju lite stressad när något sånt där händer så man vill ju gärna koppla ifrån så snabbt som möjligt.
Hejsan,

det var lite det som hände mig också, som slog ut d+ men inget annat. Se i tråden ovanför.….

lärdom, var extremt försiktig med minuskablarna när du kopplar i husbilen…
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu använt batterierna under 2 veckor. Tack vare det varma klimatet och mycket sol har jag ju inte behövt använda värmaren. Har inte stått på stolpe utan låtit solcellerna och dc/dc-laddaren stå för laddningen. Har inte varit under 93% någon morgon och batterierna är fulladdade efter 30-40 minuters körning. Batterierna laddas ur och laddas upp med bara 1 procentenhets skillnad mellan batterierna. Spänningen på batterierna ligger hela tiden på mellan 13,2 - 13,3V, alltså betydligt högre än mina gamla AGM-batterier.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hejsan, i väntan på Kjelle får leverans av batterier så vi alla får se/läsa om fas två i projektet, skulle jag vilja ställa en fråga till alla kunniga här på forumet. Det råder ( tror jag) koncensus om att litiumbatterier helst långtidsförvaras inte fullt laddade utan kanske typ 50-70% soc.
hur uppnår man det vid typ stillestånd av bilen mellan säg oktober till mars/April. I dag har jag underhållsladdning på hela tiden för blybatterierna samt bilbatteriet via 230 kabeln. Är det någon som har litiumbatterier installerade som satt in någon form av brytare eller är erfarenheten att solcellernas laddning är såpass dålig under vintern att den laddning som blir när det inte är minusgrader i batteriet inte laddar till 100% eller hur har ni tänkt. Om man åker husbil året runt så är det förstås en annan sak, men det gör väl inte de flesta ?
ja det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna, men jag tror ni förstår andemeningen i frågan....
Du har nog uppfattat helt rätt att batterierna inte skall långtidsförvaras fullt laddade. Ett sätt är att göra som Magnus skriver i #107, eller att sätta in en brytare som gör samma sak. Det gäller då att förvissa sig om att laddarna, om man vill ha 230 V anslutet eller solen skiner på solcellerna, kan fungera som stabila spänningsaggregat till bodelen och inte börjar mata ut en okontrollerad spänning när bodelsbatteriet kopplats bort. Jag har frågat leverantörer om några av deras produkter och fått svar:

Votronic MPPT Duo Digital: Skall inte kopplas bort från bodelsbatteriet. Att det finns ett startbatteri anslutet (till anslutningen avsedd för det) hjälper inte.
Victron SmartSolar MPPT: klarar bortkoppling av batteriet.
Votronic VCC1212-30: klarar bortkoppling av batteriet.
Schaudt EBL 262: klarar bortkoppling av batteriet.

Jag har inte frågat om spänningstoppar (transienter) i händelse av att man skulle göra bortkopplingen samtidigt som det pågår laddning utan utgått från att den sker när systemet är i vila.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ser snyggt ut Kjell1351. Jag har kikat lite i manualen för DC/DC:n, varför läser man inte allt på en gång.
På sidan 12 i manualen står det:
"Only LiFePO4: Battery temperature below 0 °C. The charging current is reduced for all modes of charging to protect the battery.
Alltså tillför den ström så att när man har ett "heat"-batteri så får man uppvärmning under alla omständigheter.
Vad jag däremot inte kan se är hur mycket ström den ger(?). Dessutom har jag inte fått fram hur mycket ström "heat-batteriet" behöver för att värmas. Vet någon??
Till sist en liten kommentar om laddning med inbyggda batteriladdaren. Jag har ström och laddning ständigt inkopplat i bilen. När jag kikar på appen står det 13,6 Volt och f.n. -0,1A vilket borde visa att spänningen är konstant men BMS:n har stängt av laddningen, eller tolkar jag det fel?
När jag sen startar bilen börjar batterierna ta emot ström igen i.o.m. att spänningen stiger och laddar då ca 7A per batteri från start.
 
Toppen