• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var tvungen att köpa nya bodelsbatterier till min husbil och började således med att ta ut dom gamla vilket inte var det lättaste. Batteriet under förarsätet krävde att man tog bort förarstolen och den satt med 8 mer el mindre synliga fästpunkter typ försänkta insex M8. Därefter försiktigt vrida batteriet och sedan lyfta det. Fick vara noga med att inte pluspolen kom i kontakt med fästet för sätet. Det är bara 3 mm mellan pluspolen och detta. Kan tänka mig vad som skulle hända om det blev kontakt. Total tid 3 tim.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb. :twitcy:

Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Med dagens moderna batterier så finns det i princip inget underhållet. AGM el GEL som nästan alltid används till bodelsbatterier behöver inget underhåll. Bara att bytas ut efter c:a 5-6 år.
Och startbatteriet som visserligen tråden inte handlar om, så är ett modernt sådant i princip underhållsfritt och det går inte att göra något åt placeringen eftersom detta väljs av fordonstillverkaren. Har bara haft nya Fiat chassiet men den batteriplaceringen tycker jag är exemplarisk.
 
Toppen