• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var tvungen att köpa nya bodelsbatterier till min husbil och började således med att ta ut dom gamla vilket inte var det lättaste. Batteriet under förarsätet krävde att man tog bort förarstolen och den satt med 8 mer el mindre synliga fästpunkter typ försänkta insex M8. Därefter försiktigt vrida batteriet och sedan lyfta det. Fick vara noga med att inte pluspolen kom i kontakt med fästet för sätet. Det är bara 3 mm mellan pluspolen och detta. Kan tänka mig vad som skulle hända om det blev kontakt. Total tid 3 tim.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb. :twitcy:

Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Ja det är det staget jag menar. Det fungerar bara som fäste för luckan i överkant men det går att lösa på annat sätt. Höjer du stolen genom att lägga under brickor så får du ut batteriet framifrån utan att ta bort stolen. Jag la dit 3 st M8 brickor under varje bult. Bakifrån finns inte en chans att få ut det.
Även om du skulle bli tvungen att lossa stolen så är det inga problem om staget är bortkapat. Lossa stolen är ganska lätt när man lokaliserat bultarna.
Lossa bultarna och skjut in några regelbitar (2"x2") mellan underredet på stolen och konsollen som den tillfälligt står på så går det enkelt.
Hej igen Affezell men om man bara skulle lossar stolsbultarna ev ta bort den/de främre, går det då inte att bara staga upp/lyfta stolen i framkant (motsv brickornas höjd, ev högre) och därefter dra fram batteriet, måste staget ändå kapas ... ?
Annars hur mycket lägre borde ett alternativt nytt batteri vara för att möjliggöra "batteriets framdragande" utan att ens kapa staget, enligt din uppskattning?

PS vi har en vridströmbrytare/batteriavskiljare (nyckel) på utsidan av vår passagerarstol som fysiskt avskiljer bodelsbatterierna från bilen i övrigt (map vinterförvaring), vet inte om det kom till 12:eek:rna eller om detta fanns med redan tidigare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Alla passande batterier är lika höga , det är bara längden som skiljer dom åt. Vi måste klargöra vilka bultar vi pratar om. Stolen hålls med 8 st M8 skruv och konsolen till stolen är bultad i karossen med 4 M12 bult. Om du lossar dom två främre av dessa så kan du kanske bryta upp konsolen såpass att batteriet går att dra ut utan att kapa staget men jag ser ingen anledning att inte göra det. Dom bakre bultarna till konsolen kommer du inte åt utan att lossa hela stolen. Men som sagt det är trångt att jobba under sätena och du kan aldrig lyfta av pluspolen utan att komma när stolsunderredet. Finns som sagt bara 3 mm att spela på.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Nu har jag en äldre bil, men är det verkligen så svårt att lossa stolarna och lyfta ut dom?
Det tar mindre än fem minuter för mej? :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Blivit många inlägg om mitt jobb med att byta batterier. Normal livslängd på batterier är fem år och AGM batterier är ju underhållsfria så det får man väl kosta på sig. Tycker emellertid att det känns ganska otryggt att bara ha 3mm mellan underredet och pluspolen därför höjer jag stolen lite.
Hade också en äldre fiat innan och där uplevde jag det som mycket enklare att lossa stolen,men dom var ju inte vridbara.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Mina batterier har tillhörande skydd över polerna, syns på bild i inlägg ovan. Jag använder GEL typ som också är helt underhållsfria, i en tidigare Hobby 750-03 så var batterierna efter 6 års användning fortfarande helt ok då bilen såldes.

Valet mellan GEL/AGM avgörs främst av användarens egen laddnings- resp förbrukningsprofil vad avser 12v el. För min egen användningsprofil anser jag att konv GEL-typ/förbrukningsbatteri är rätt/bäst. Använder mig av bilens org laddare på 22A, 150w solceller och tar aldrig ut mer än högst 25-30A kortvarigt!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Det är märklligt att domm bygger ihop grejorna på det viset det är ju en tysk bil eller.
Om du med "grejorna" menar batterier under framstolarna, så visst kan det vara opraktiskt när man byter dessa var 4-6:e år, men det finns ju även fördelar;

¤ normalt dåligt använt utrymme utnyttjas mycket effektivt
¤ batterier är tunga och bra att deras vikt fördelas på främre driv-/styrhjul
¤ vid vinteranvändning står batterierna uppvärmt och kan tack vare detta leverera mer (åtkomlig) energi och tar dessutom upp laddning betydligt bättre än i ett ouppvärmt utrymme
¤ Kortare kabeldragning ger lägre spänningsfall mellan generator/laddare/etc, vikt sparas samt möjligt att använda klenare kablar
¤ numera finns på "slika" husbilar en switsch, precis som på båtar, med vilken man enkelt (2 sek) skiljer batterierna från "resten" av bilen i stället för att som tidigare lösgöra -polens kabel vid vinterförvaring, etc helt perfekt

Tyskarna är kanske rationellare än vad man skulle kunna tro vid ett första påseende, finns säkert mer att ta upp - men jag ser inte enbart nackdelar med batteriplaceringen under framstolarna?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Hadde Dethleffs med batteri og EBL under framstoler, helt grei, men tungvint løsning.

Best utnyttelse av plassen under fører og passasjer stol er når det er montert det ett ekstra varmeapparat under førerstol, som drives sammen med bilmotor på motorens kjølevann, veldig bra tilleggsvarme under kjøring på de som sitter der bak. Og under passasjerstol er det oppbevaringsskap. Er endel moderne biler som har en slik løsning.

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Jag tycker nog att placeringen av batterierna under stolarna är ganska bra, ca 50Kg som hamnar direkt ovanför drivhjulen, mycket bra när man kör på vintern framför allt. Batterierna behöver man ju inte komma åt mer än kanske vart 5:e år, så problemet är ju egentligen inte särskilt stort. :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Har monterat nya batterier och vilken skillnad på att lyfta ur dessa det var när man sågade bort det staget i framkant på konsolen och höjde också stolen c:a 3 mm så nu får jag också plats med en masonitbit som är lika stor som batteriet över alltihop plus givetsvis polskyddet så nu känner jag mig trygg. Har varit ute för ett antal batterikortslutningar under min tid som bilelektriker och det var inte så trevligt att se.
Så här blev det:
 

Bilagor

  • IMG_0456.JPG
    IMG_0456.JPG
    1,2 MB · Visningar: 23
  • IMG_0454.JPG
    IMG_0454.JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Hadde Dethleffs med batteri og EBL under framstoler, helt grei, men tungvint løsning.

Best utnyttelse av plassen under fører og passasjer stol er når det er montert det ett ekstra varmeapparat under førerstol, som drives sammen med bilmotor på motorens kjølevann, veldig bra tilleggsvarme under kjøring på de som sitter der bak. Og under passasjerstol er det oppbevaringsskap. Er endel moderne biler som har en slik løsning.

:)
En kommentar Rusken, eftersom du tar upp batteriplacering under stolen som en nackdel i samband med tilläggsvärme(?) och just under framstolen!

Möjligen indikerar du ett värmefördelningsproblem men man kan likaväl "röra om redan tillgänglig varmluft" med att öka fläkthastigheten i bilens ordinarie värmesystem, det blir varken mer eller mindre värme för det!

Grundproblemet(?) spec med moderna dieselmotorer är att värme-/kylförlusterna blir allt mindre och räcker inte till för att upprätthålla motor- och kupetemperaturer när det blir kallare! Jfr med moderna personbilsdieselbilar, där monterar tillverkarna std-mässigt extra bränslevärmare som tillför erfordelig värme till bilens ord värmeanläggning redan vid ca +8grC och därunder! Detta görs pga att dieselmotorns kylförluster inte räcker för att värma upp kupen ens i en personbil och naturligtvis än mindre till "kupen" i en husbil.

Det blir bara mer värme med en tillsatsvärmare = inte samma sak som att enbart nyttja motorns ordinarie kylvatten med en "värmefördelare" (möjligen kan man få en alltför låg motortemperatur under körning vilket inte är något att eftersträva). Om man kopplar in en kylvatten och extravärmare till ett kpl vattenvärmesystem med element/golvvärme i bilen så blir det å andra sidan helt ok!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Man blir ju lite nyfiken var batterierna sitte på en Kabe? :)

På min Kabe sitter startbatteriet under en lucka mellan framstolarna, och bodels batteriet är på den modellen plaserat under sängen brdvid Aldepannan bara att fälla upp sängbotnen och lyfta upp batteriet ur sin plast låda, det är det stora batteriet jätte enkelt att lyfta ur det med lite god vilja skulle man kunna fådit ett batteri till vid behov men behovet fins icke,

under framstolarna sitter en fläckt under var stol, värme är ju Kabes signum.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Kommentar til Relax.
En slik varmer under fører stol genererer svært bra med varme direkte rettet mot passasjerer i baksetet, mot en viktig kroppsdel, nemlig føtter og bein og denne varme luften vil presse kald trekk fra takluker unna. Om bilen blir brukt på vinteren forutsetter jeg at den har montert Webasto motor/kjøre/kupe varmer, og da vil baksete passasjerer få en meget lun, varm og god reise, også i en husbil uten alde og gulvvarme.

Å plassere batterier under stol med meget vanskelig tilgjengelighet er ganske enkelt håpløst. Batteri er en forbruks artikkel og trenger ettersyn og vedlikehold, alt etter hva slags batteritype som er montert. Batterier er vel den delen i en bobil som oftest svikter, og bør derfor være så enkel tilgang til at man åpner en luke og der er det.....

Som Reboka skriver, på en gjennomtenkt husbil som f.eks Kabe, er batteriene montert meget lett tilgjengelig, nettopp for enkel tilgang til enhver tid, og i tillegg flakt under hver stol. En konstruksjon en gjennomtenkt vinter husbil absolutt bør ha, ref mitt forrige innlegg. Mao Reboka har en gjennomtenkt husbil med tanke på tilgjenglighet på batteri og varmesirkulasjon!

:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

På min Kabe sitter startbatteriet under en lucka mellan framstolarna, och bodels batteriet är på den modellen plaserat under sängen brdvid Aldepannan bara att fälla upp sängbotnen och lyfta upp batteriet ur sin plast låda, det är det stora batteriet jätte enkelt att lyfta ur det med lite god vilja skulle man kunna fådit ett batteri till vid behov men behovet fins icke,

under framstolarna sitter en fläckt under var stol, värme är ju Kabes signum.
Om vi nu håller oss till bodelsbatterierna och oavsett om vi diskuterar Kabe eller inte, så vore det ytterst intressant att få beskrivet de tekniska fördelar som du ser med att ha generatorn som alstrar energin längst fram medan batterierna som tar emot energin placeras >4-5m därifrån/bak i husbilen? Är denna "Kabelösning" en bra bla elteknisk lösning map längre elledningar, ev probl med spänningsfall, extra grov kabeldragning och värdefullt utrymme i bodelen som anv till batteriförvar, plac av tung last (45-50kg), mm?

Elförbrukarna ligger sedan spridda någonstans däremellan ... vilket troligen inte gör det hela bättre? För mig förefaller inte Kabes lösning som bättre än att placera batterierna så nära generatorn som möjligt, ex som i Affezells beskrivna Hobby ovan?
 
Toppen