Var tvungen att köpa nya bodelsbatterier till min husbil och började således med att ta ut dom gamla vilket inte var det lättaste. Batteriet under förarsätet krävde att man tog bort förarstolen och den satt med 8 mer el mindre synliga fästpunkter typ försänkta insex M8. Därefter försiktigt vrida batteriet och sedan lyfta det. Fick vara noga med att inte pluspolen kom i kontakt med fästet för sätet. Det är bara 3 mm mellan pluspolen och detta. Kan tänka mig vad som skulle hända om det blev kontakt. Total tid 3 tim.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb.
Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb.
Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
Senast ändrad: