• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var tvungen att köpa nya bodelsbatterier till min husbil och började således med att ta ut dom gamla vilket inte var det lättaste. Batteriet under förarsätet krävde att man tog bort förarstolen och den satt med 8 mer el mindre synliga fästpunkter typ försänkta insex M8. Därefter försiktigt vrida batteriet och sedan lyfta det. Fick vara noga med att inte pluspolen kom i kontakt med fästet för sätet. Det är bara 3 mm mellan pluspolen och detta. Kan tänka mig vad som skulle hända om det blev kontakt. Total tid 3 tim.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb. :twitcy:

Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Måste ju ha gjorts en konstruktionsändring något år. Jag har en stor lucka framför förarstolen, skulle ta på sin höjd några minuter att byta batteri.

Bodelsbatteri(er) + EBL sitter bak under två olika soffor.
Skulle jag ha ett outnyttjat utrymme under passagerarstolen ?

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Måste ju ha gjorts en konstruktionsändring något år. Jag har en stor lucka framför förarstolen, skulle ta på sin höjd några minuter att byta batteri.

Bodelsbatteri(er) + EBL sitter bak under två olika soffor.
Skulle jag ha ett outnyttjat utrymme under passagerarstolen ?

Peter :)

Alla batterier går inte ut den vägen, har du provat? :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Under passagerarstolen sitter nog din verktygslåda med domkraft mm
för bilen

Jo, där finns den fast inte försänkt i golvet utan under stolen på golvet.
Det är jag som tänkt fel, trodde dina batterier satt i en låda i golvet under stolen :oops:
Jag förstår dina problem, nog för finns det plats under stolen men jag skulle inte vilja försöka få dit/bort några batterier :eek:

Peter :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Var tvungen att köpa nya bodelsbatterier till min husbil och började således med att ta ut dom gamla vilket inte var det lättaste. Batteriet under förarsätet krävde att man tog bort förarstolen och den satt med 8 mer el mindre synliga fästpunkter typ försänkta insex M8. Därefter försiktigt vrida batteriet och sedan lyfta det. Fick vara noga med att inte pluspolen kom i kontakt med fästet för sätet. Det är bara 3 mm mellan pluspolen och detta. Kan tänka mig vad som skulle hända om det blev kontakt. Total tid 3 tim.
Nu till batteriet under passagerarstolen. Samma antal åtta skruv men nu hade jag ju vanan inne så det skulle ju gå enkelt tyckte jag.
Där visade det sig att det inte gick att vrida batteriet och lyfta det beroende på att EBL'en satt i vägen. Fick alltså först delvis lossa hela fästet för stolen från karossen, men det räckte tydligen inte.
Fick ändå lossa EBL'en och skjuta den åt sidan så att batteriet gick att skjuta ut framåt. Total tid c:a 4 tim.
Tog alltså närmare en dag för att göra detta jobb.

Det känns otryggt med det lilla avståndet mellan batteriets pluspol och underredet på sätet (3 mm) så jag funderar på att lägga emellan brickor för att på så sätt höja detta lite.
Tack för din info Affezell, jag tror att jag har en identisk placering av mina båda 80Ah bodelsbatterier i vår Hobby 75TL-12 som du har!

Om/när jag byter ut bodelsbatterierna, så har jag tänkt mig att placera båda batterierna under förarstolen = enklast och sedan berörs bara en stol fortsättningsvis. Kan du dra dig till minnes hur det såg ut under stolarna med kablage dim, utrymme, etc;
¤ tror du det är möjligt att enket placera in båda batterierna under förarstolen.
¤ att enkelt flytta undan EBL'en, map befintligt kablage, för alt användn av då frilagt utrymme.

Som jag uppfattar bör det ju gå att sätta in totalt 3 st 80Ah GEL batterier under stolarna så jag förstår inte riktigt dessa orginalplaceringar, bättre alt borde kunna skapas, t.ex;
1) placera EBL, etc på annan plats och två batterier under passagerarstolen?
2) andra batteristorlekar borde kunna användas, har sett någonstädes om 2x110Ah GEL eller liknande men i och för sig räcker nuvarande 2x80Ah väl till för vår del (har en solcell på 150w med switch för att ladda start resp bodelsbatterier = ger minsta möjliga förluster).
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

OBS OBS Man ska alltid skydda pluspolen innan man tar bort batterier, eller så fort man lossat pluspolen, finns särskilda polskydd , annars går det bra med en slang av lämplig dim,eller silvertejp tex hälsningar Lasse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Till Relax
Max storlek på batterier under stolarna är 351x174x190. Alltså går det inte med 100 Ah batterier. Du kan få plats med 2 batterier under förarstolen och ett batteri under passagerarstolen. EBL'en är alldeles för krånglig att flytta så glöm det. Lägg några planbrickor under varje bult för att höja upp stolen lite så att avståndet mellan pluspolen och underredet blir något större. Jag sågade också av det 5mm tjocka staget mellan främre fästena för att få lite mer utrymme till pluspolen. Bifogar bild på hur det ser ut under passagerarstolen.
 

Bilagor

  • IMG_0447.JPG
    IMG_0447.JPG
    470,8 KB · Visningar: 61

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

OBS OBS Man ska alltid skydda pluspolen innan man tar bort batterier, eller så fort man lossat pluspolen, finns särskilda polskydd , annars går det bra med en slang av lämplig dim,eller silvertejp tex hälsningar Lasse
Hej igen Affezell, så här ser det ut under min passagerarstol, det är mitt läge så långt - nu är bilen i sitt vinteride så jag kan inte se mer än som på bilderna nedan.
¤ Det stag som du sågat av är det som syns i överkant antar jag?
¤ Luckan och dess nedre montering/fäste/hinder går kanske inte att ändra?
¤ Kanske inte heller att ta ut batteriet bakåt om man höjer och skjuter fram stolen?
 

Bilagor

  • 6.7 Framstol hö.JPG
    6.7 Framstol hö.JPG
    1,3 MB · Visningar: 39
  • Switch för solcellsladdn av bil- resp bodelsbattrei.JPG
    Switch för solcellsladdn av bil- resp bodelsbattrei.JPG
    173,2 KB · Visningar: 33

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Hej igen Affezell, så här ser det ut under min passagerarstol, det är mitt läge så långt - nu är bilen i sitt vinteride så jag kan inte se mer än som på bilderna nedan.
¤ Det stag som du sågat av är det som syns i överkant antar jag?
¤ Luckan och dess nedre montering/fäste/hinder går kanske inte att ändra?
¤ Kanske inte heller att ta ut batteriet bakåt om man höjer och skjuter fram stolen?

Ja det är det staget jag menar. Det fungerar bara som fäste för luckan i överkant men det går att lösa på annat sätt. Höjer du stolen genom att lägga under brickor så får du ut batteriet framifrån utan att ta bort stolen. Jag la dit 3 st M8 brickor under varje bult. Bakifrån finns inte en chans att få ut det.
Även om du skulle bli tvungen att lossa stolen så är det inga problem om staget är bortkapat. Lossa stolen är ganska lätt när man lokaliserat bultarna.
Lossa bultarna och skjut in några regelbitar (2"x2") mellan underredet på stolen och konsollen som den tillfälligt står på så går det enkelt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett rent h-vete att byta batterier på en Hobby Toskana

Hallå ta av minus,kan man orsaka kortslutning då,jag vet inte vad jag ska skriva.

Givetsvis är det så men innan du har kommit så långt och tänk på att pluskabeln
fortfarande är strömförande i och med att den är ansluten till det andra batteriet och det är fortfarande jordat och att dessa är ju parallellkopplade.
Lite svårt att beskriva arbetet om man inte har sett hur det ser ut på just min bil. Som sagt så är det bara max 3 mm till underredet på stolen.
 
Toppen