Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Allas vår vän SrMcLain utmanade mig häromdagen, genom att i en annan tråd skriva;
” Hmm! Du köpte en ny bil igår. Öppna en ny tråd så vi får njuta av din nya bil. Skryt om den. Låt oss få följa med...
Ralph & Louise (som har egen inlogg)
Husbilsparkering nära dig, HBK Boulemästerskap på Westerqwarn 2016 Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa
Vart ska vårt hus? Vart vi vill !”
OK, jag antar utmaningen.
Bakgrund.
Har förstått att vi är ganska många som åker runt med stora bilar, men som börjat snegla på mindre bilar av olika orsaker.
Därför kan kanske våra första erfarenheter vara till nytta för någon annan som, precis som vi, tänker ta steget neråt.
Skall försöka ge en rapport på våra erfarenheter efter vår första resa som gick från återförsäljaren i Norrköping-Ullared-Malmö-Haffkrug-Wismar-Calles/Lidl -Örkelljuna-Hjälmaresund-Gävle.
En ganska typisk husbilsrunda på 2200 km, som tog oss runt på 7 dagar och 6 nätter. Vi hann testa allt på bilen IRL.
Det här är vår 7:e husbil och de tre senaste har varit s.k. premiumbilar. Stora med sina 8.80 m, massor av utrustning som luftfjädring med nivellering, hydrauliska stödben, stor kyl/frys, ugn, centraldammsugare, AC´s, micro och en sån där larvig espressoapparat som ofta står i ett hörn i köket på premiumbilarna, osv.
Nu blev det en ”plåtis” en standardbil på 5.99 m, med normal extrautrustning.
Erfarenheter/skillnader.
Klart utrymmet är den stora skillnaden. Vet inte hur många gånger jag hört Carolas bestämda stämma säga, ”nu sitter du still, eller så går du ut!”
I en plåtis gör man inte saker tillsammans, det blir bäst om man slipper konkurrera om det lilla ståutrymmet.
Visst har vi båda slagit i huvudet i taket, där bodelen övergår i förardelen. Där är det en olycklig kombination, ett litet trappsteg uppåt sammanfaller med en liten sänkning av takhöjden. Både Carola och jag har nu minnen av mötet med taket i form av bulor i skallen.
Det kräver även disciplin vad gäller packningen. Man måste, för att använda köksfranskan, ”mise en place”, dvs. leva efter, var sak på sin plats. Det har vi inte haft på den här resan. Det har därför varit mycket flyttande av grejor. På dagarna har sängen där bak varit vårt stuvutrymme, som sedan vid sänggående tömts och på morgonen samma ritual igen, fast tvärtom. Blir säkert bättre nästa gång.
Att köra bilen. Det mindre formatet är självklart en fördel där det behövs smidighet, men vi är bortskämda med automat och tyvärr har inte vår nya bil det. Det är krav som får stå tillbaka när man som vi, vill ha en ny bil nu! Men vanlig landsvägskörning kände vi ingen speciell fördel med att bilen är liten.
Allmänna kommentarer om just vår nya bil:
- Kylskåpet är litet. Här har man snålat in några kronor och installerat ett kylskåp med, vad det så vackert heter, manuellt energival (MES). Dvs. vi skall själva komma ihåg när man skall byta mellan gas, 230 eller 12 volt. Låter enkelt men är man van med (AES) dvs. då kylskåpet själv fixar det, så är det lätt att missa. Vi har glömt det hela tiden.
- Spisen med sina två lågor räcker, men varför har man snålat in på gnisttändaren? Här måste vi manuellt tända lågan, känns inte som 2016.
- Höjden. Allt känns lite högt. Klättra upp i sängen är just en klättring. På toan sitter man högt som på en tron och dinglar med benen. Sätena fram känns höga, men det är säkert en vanesak och kan bero på att vi sitter väldigt lågt i vår PB1. Vi förstår också varför bädden är högt placerad, men toan?
- På tal om toaletten, så är den fin, men jag trodde faktiskt att en ny bil 2016 alltid var försedd med SOG-systemet. Det är inte vår och det kanske inte alls är något problem.
- Skjutdörren som öppnar en stor del av långsidan upplevde vi som en klar fördel och som gjorde det lilla rummet luftigt.
Sedan har vi Carolas ständiga kommentarer, ”här har inga kvinnor varit med i designteamet”. Det säger hon alltid och har varit en ständig kommentar genom alla husbilar vi ägt. Men visst funderar man när man tittar på kontakternas placeringar och t.ex. det ambitiösa duschdraperiet, men det finns inte en enda krok i husbilen! Visst har hon en poäng.
Ekonomi. Den nya bilen kostar ungefär 30% av vad en premiumbil kostar och självklart finns där skillnader på komfort, lyx och kvalité…… Men allting finns där!
Allt är mindre, men visst finns där både kök, toa, dusch och en härlig bred säng!
Husbilen är självklart ingen spargris, trots sitt snälla utseende, Nej det är en kostnad som vi får sätta på våra nöjeskonton.
Just nu är det en mycket stor efterfrågan på just ”plåtisar”, en sak som vi blivit medvetna om eftersom vi letat. Men självklart föll troligen värdet direkt vi körde ut från återförsäljaren med kanske 30%, men det är liksom enklare att ta smällen på t.ex. 600.000 kr än 30% på 2 miljoner kronor.
En annan sak som jag måste nämna är, att efter 6 dagar och 2200 km, har vi inte funnit ett enda fel på bilen! OK, det är mindre finesser som kan strula på en standard ”plåtis”, men jag vill nämna att Dags Husvagnscenter i Norrköping som sålde och levererade bilen, har gjort ett seriöst och proffsigt arbete med bilen innan leverans…… Nästan i klass med Husbilslandet!
Våra tidigare erfarenheter av leverans utav helt nya husbilar (gäller inte Husbilslandet) är att vi haft långa listor med fel som skulle åtgärdas, oftast små slarvfel, som bara berott på dålig eller rättare sagt obefintlig leveranskontroll. En hel del irriterande, onödiga, återbesök hos det säljande företaget.
Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!
Hade jag vetat det hade vi nog inte köpt en ”plåtis”, eller beror det helt enkelt på att alla tror att det är Televerket man möter?

...ok, jag har redan börjar Googla "Bildekor och wrapping" för att fixa en folielösning ovanför framrutan, som på ett klart och tydligen skriker ut, HUSBIL till mötande husbils-/HBK-vänner.
” Hmm! Du köpte en ny bil igår. Öppna en ny tråd så vi får njuta av din nya bil. Skryt om den. Låt oss få följa med...
Ralph & Louise (som har egen inlogg)
Husbilsparkering nära dig, HBK Boulemästerskap på Westerqwarn 2016 Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa
Vart ska vårt hus? Vart vi vill !”
OK, jag antar utmaningen.
Bakgrund.
Har förstått att vi är ganska många som åker runt med stora bilar, men som börjat snegla på mindre bilar av olika orsaker.
Därför kan kanske våra första erfarenheter vara till nytta för någon annan som, precis som vi, tänker ta steget neråt.
Skall försöka ge en rapport på våra erfarenheter efter vår första resa som gick från återförsäljaren i Norrköping-Ullared-Malmö-Haffkrug-Wismar-Calles/Lidl -Örkelljuna-Hjälmaresund-Gävle.
En ganska typisk husbilsrunda på 2200 km, som tog oss runt på 7 dagar och 6 nätter. Vi hann testa allt på bilen IRL.
Det här är vår 7:e husbil och de tre senaste har varit s.k. premiumbilar. Stora med sina 8.80 m, massor av utrustning som luftfjädring med nivellering, hydrauliska stödben, stor kyl/frys, ugn, centraldammsugare, AC´s, micro och en sån där larvig espressoapparat som ofta står i ett hörn i köket på premiumbilarna, osv.
Nu blev det en ”plåtis” en standardbil på 5.99 m, med normal extrautrustning.
Erfarenheter/skillnader.
Klart utrymmet är den stora skillnaden. Vet inte hur många gånger jag hört Carolas bestämda stämma säga, ”nu sitter du still, eller så går du ut!”
I en plåtis gör man inte saker tillsammans, det blir bäst om man slipper konkurrera om det lilla ståutrymmet.
Visst har vi båda slagit i huvudet i taket, där bodelen övergår i förardelen. Där är det en olycklig kombination, ett litet trappsteg uppåt sammanfaller med en liten sänkning av takhöjden. Både Carola och jag har nu minnen av mötet med taket i form av bulor i skallen.
Det kräver även disciplin vad gäller packningen. Man måste, för att använda köksfranskan, ”mise en place”, dvs. leva efter, var sak på sin plats. Det har vi inte haft på den här resan. Det har därför varit mycket flyttande av grejor. På dagarna har sängen där bak varit vårt stuvutrymme, som sedan vid sänggående tömts och på morgonen samma ritual igen, fast tvärtom. Blir säkert bättre nästa gång.
Att köra bilen. Det mindre formatet är självklart en fördel där det behövs smidighet, men vi är bortskämda med automat och tyvärr har inte vår nya bil det. Det är krav som får stå tillbaka när man som vi, vill ha en ny bil nu! Men vanlig landsvägskörning kände vi ingen speciell fördel med att bilen är liten.
Allmänna kommentarer om just vår nya bil:
- Kylskåpet är litet. Här har man snålat in några kronor och installerat ett kylskåp med, vad det så vackert heter, manuellt energival (MES). Dvs. vi skall själva komma ihåg när man skall byta mellan gas, 230 eller 12 volt. Låter enkelt men är man van med (AES) dvs. då kylskåpet själv fixar det, så är det lätt att missa. Vi har glömt det hela tiden.
- Spisen med sina två lågor räcker, men varför har man snålat in på gnisttändaren? Här måste vi manuellt tända lågan, känns inte som 2016.
- Höjden. Allt känns lite högt. Klättra upp i sängen är just en klättring. På toan sitter man högt som på en tron och dinglar med benen. Sätena fram känns höga, men det är säkert en vanesak och kan bero på att vi sitter väldigt lågt i vår PB1. Vi förstår också varför bädden är högt placerad, men toan?
- På tal om toaletten, så är den fin, men jag trodde faktiskt att en ny bil 2016 alltid var försedd med SOG-systemet. Det är inte vår och det kanske inte alls är något problem.
- Skjutdörren som öppnar en stor del av långsidan upplevde vi som en klar fördel och som gjorde det lilla rummet luftigt.
Sedan har vi Carolas ständiga kommentarer, ”här har inga kvinnor varit med i designteamet”. Det säger hon alltid och har varit en ständig kommentar genom alla husbilar vi ägt. Men visst funderar man när man tittar på kontakternas placeringar och t.ex. det ambitiösa duschdraperiet, men det finns inte en enda krok i husbilen! Visst har hon en poäng.
Ekonomi. Den nya bilen kostar ungefär 30% av vad en premiumbil kostar och självklart finns där skillnader på komfort, lyx och kvalité…… Men allting finns där!
Allt är mindre, men visst finns där både kök, toa, dusch och en härlig bred säng!
Husbilen är självklart ingen spargris, trots sitt snälla utseende, Nej det är en kostnad som vi får sätta på våra nöjeskonton.
Just nu är det en mycket stor efterfrågan på just ”plåtisar”, en sak som vi blivit medvetna om eftersom vi letat. Men självklart föll troligen värdet direkt vi körde ut från återförsäljaren med kanske 30%, men det är liksom enklare att ta smällen på t.ex. 600.000 kr än 30% på 2 miljoner kronor.
En annan sak som jag måste nämna är, att efter 6 dagar och 2200 km, har vi inte funnit ett enda fel på bilen! OK, det är mindre finesser som kan strula på en standard ”plåtis”, men jag vill nämna att Dags Husvagnscenter i Norrköping som sålde och levererade bilen, har gjort ett seriöst och proffsigt arbete med bilen innan leverans…… Nästan i klass med Husbilslandet!
Våra tidigare erfarenheter av leverans utav helt nya husbilar (gäller inte Husbilslandet) är att vi haft långa listor med fel som skulle åtgärdas, oftast små slarvfel, som bara berott på dålig eller rättare sagt obefintlig leveranskontroll. En hel del irriterande, onödiga, återbesök hos det säljande företaget.
Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!
Hade jag vetat det hade vi nog inte köpt en ”plåtis”, eller beror det helt enkelt på att alla tror att det är Televerket man möter?

...ok, jag har redan börjar Googla "Bildekor och wrapping" för att fixa en folielösning ovanför framrutan, som på ett klart och tydligen skriker ut, HUSBIL till mötande husbils-/HBK-vänner.
Senast ändrad: