• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Nu är på nytt denna diskusion om att JUST JAG har den optimala husbilen. Vi har som trådskaparen gått från stor 8,40 till liten 5,99 (Ej plåtis) och senaste en husbil på 7,70. Denna tråd är intressant så till vida att vi alla har olika tycke och smak både vad gäller färg storlek olika utrustning mm. När jag var 12 år och farsan köpte en Opel så var det så klart då världens bästa bil. Vissa här på forumet har kvar dessa 12-års takter att just jag har det bästa och är tvungen att gång på gång framföra detta. Varför inte lyssna av vad andra har för tycke ang färg storlek märke och glädjas åt detta utan att fälla nån dum kommentar att just JAG har det rätta. Vi sneglar att gå ner i storlek på husbilen men vet inte när och hur vi landar. Lycka till alla med era husbilar stora som små och plåtisar. Häggen i ett soligt Umeå. Ps Tommy Snygg färg. (I mitt tycke)
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Trodde det var gubbsjuka det berodde på inte 12- års sjuka min farsa har aldrig haft ny bil så det om 12 årstakter får stå för dig själv:cool: själv har jag i mitt eget tycke köpt bästa husbilen men det är vad jag tycker och har rätt att göra oxå utan att ha barnsliga takter :D:cool:

PS!
När jag var 12 längtade jag efter att få köpa min första moppe, struntade totalt i farsans bilar.;)

/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Intressant tråd.
Hur ser det ut med skatt och försäkring.
Någon större skillnad på plåtis och husbil i samma storlek?
Tex under 6m.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

De löpande kostnaderna är ganska identiska med vad vi hade tidigare på vår större bil.

Plåtisen kostar:
- Skatt. 6317 kr/år
- försäkring. 6780 kr/år, Folksam med HBK-rabatt, rabatt för hem och bil.
- Diesel. Bilen drog 0,9 L/10 km. Något lägre än de större bilarna.

Vad gäller ekonomi är den stora skillnaden i den initiala investeringen och troligen i andrahands värdet, när den dagen kommer. Som jag tidigare skrev är det lättare att ta en värdeminskning på 30% på 600' kr än på t.ex. 2.000' kr.

Tommy
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Intressant tråd.
Hur ser det ut med skatt och försäkring.
Någon större skillnad på plåtis och husbil i samma storlek?
Tex under 6m.

Håller med!
Mycket intressant att objektivt få höra om för- och nackdelar med större eller mindre bil. Hoppas tråden får fortsätta att hållas på en bra nivå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

For husbiler er grensen for tung bil i Norge nå 7500 kg ikke 3500 som for vare og lastbiler. Og det lønner seg å ha bombrikke, Autopass, Easygo+ eller andre som samarbeider. For tunge biler er det straffbart å ikke ha fungerende brikke montert.
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tack för ditt svar Tommy.
För min del handlar det om en ny eller nyare begagnad och då verkar dom kosta ungefär lika mycket oavsett plåtis eller husbil.
Kan tänka mig att plåtisen kanske är lite smalare med för och nackdelar tack vare det.

Jag gräver vidare.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

En annan fördel är trafiksäkrare kaross även fuktskadorna håller sej bortta samt skrammel.
Nackdel man kör för mycket och för långt har idag kört över 133000 km snitt förbrukning 8.6 liter på 100 km allt utan problem med automaten.
Ända felet, har bytt gas spjäll vid lite under 130000 km.

Har färja till Sverige i övermorgon sen mot söder, skall spana efter vackra plåtisar.

Leif
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

När jag ändå har dig på tråden Leif.
En halvintegrerad husbil borde väl vara lika bra eller tror du det är stor skillnad?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tar inte ställnin på bättre eller sämre men det är tjock stålplåt runt dej på alla sidor.
Var ock en får välja själv.

Leif
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Glöm aldrig att en plåtis är trång, kanske ganska jobbig när/om man ska duscha. Stirra dig inte heller blint på 5,99 m, 6,35 m ger det "lilla extra" och troligen långbäddar (få har långbäddar i 6 m klassen). Höjden skall vara max 2,7 m, ej som vi har 2,73 m (syns av lasern på stora Bältbron = dyra cm pga högre avgiftsklass). Detta var några grundtips som jag skulle tänka på om jag skulle gå ner från 8,8 till "plåtis".
...och självklart att vår plåtis är det mest optimala för oss, trotts att den är liten, trång och bara en får plats i köket. Vi älskar den även om man inte kan putta en golfboll från fören till Queen-bädden : )
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Har titta på 6.35 men blir svårt att parkera i stads centrum i Europa men vist är långbeddarna lockande men då ryms man inte i p-rutan.

Leif
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Har titta på 6.35 men blir svårt att parkera i stads centrum i Europa men vist är långbeddarna lockande men då ryms man inte i p-rutan.

Leif

Det viktigaste Leif är att du vet vad du vill, som t.ex. att kunna parkera i stadskärnor. Mycket bra, då ska det vara någon form av "kortis" "plåtis" eller kort "frigolitare"* för din del, med allt annat som följer med. Det finns långbäddar (golvvariant, utan klättring) i 6 m klassen med högt uppsatt kyl och lite annat intressant. Gäller att leta vidare tills du har hela bilden klar innan du kan slå till utan att behöva ångra dig.
Vi har letat och spanat i 4-5 år, läst det mesta här på HBK, prenumererat på flera HB-tidningar, valt och bytt 3-4 olika modeller innan vi fastnade för vår lösning. Vi ville ha en liten, rörlig, bakhjulsdriven automatare som skulle vara "billig i drift". Hmmm, billig i drift, kanske i en annan tråd...

Hälsningar från Mora med åskan hängande i luften...


* så kallar jag husbilar av plast, inget illa menat!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hur kan man spara pengar genom att byta från en äldre husbil till en ny plåtis?? :wall:

Akta huvet PeterK :p

Den äldre N+B fick man nkr:400.000,- mer för än vad den nya plåtisen
kostade.

Plåtisen,en 3 liter,förbrukar 0,35 liter mindre diesel pr.mil än
vad den 3-akslade förbrukade.

Mycket billigare bro ock bompasseringar,ock som råga kan man
sälja personvagnen,ock använda plåtisen även där.

Joo....vi är faktisk nöjda!!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Det har varit intressant att läsa den här tråden, man blir äldre pensionen ger inte samma inkomstunderlag och det känns jobbigt att manövrera en stor bil.
Man kanske inte behöver så mycket saker längre börjar bli jobbigt att cykla och andra tillbehör.
En mindre bil fyller de behov man har speciellt som äldre utan barn.
Det jag stör mej mest på är att planeringen av inredningen följer mall 1 A ungefär som att alla småbilar är så lika varandra att man lätt kan ta fel bil på parkeringen om det är samma färg.
Tittar man på de fria golvytorna är de små även i större bilar, man har ingen plats att stå och röra sig. Men även om man bara är två har man fyra stolar vid bordet utifall....
Och dusch och toa och garderob mittemot varandra och en smal gång imellan. Köket på ena sidan tar ju hela platsen svårt att passera där om någon lagar mat.
Vid sängen är det ingen ståplats utan en smal och eländig trappa upp sen ska man sätta sej på sängen och kasa i sidled för att kunna lägga sej, är det tvärbädd ska man mjuk och smidig som man är rulla in till bakre sängplatsen.
Har man som de flesta äldre män problem med prostatan ska man klättra runt i mörkret utan att väcka någon.
Och varför undrar man jo därför att man måste ha ett stort garage under där en massa saker ska fraktas som man tror sej behöva, tryggheten finns ju att ha saker som man tror sej behöva inte som man behöver.
Tar man bort garaget kan man ha en massa saker därbak och få ett fritt golvutrymme som skulle skapa rymd och öppenhet.
Jag har inget garage bara en lucka som leder in under en soffa där jag kan ha stolar bord uppblåsbar kajak osv.
Alla som tittar in i min husbil säjer vad stor den är, och man kan röra sej fritt därinne utan konflikter.
Tyvärr finns det nog bara en till i sverige. Finns mej veterligen ingen med samma planlösning.
Klättra på en stege är man för gammal för och alkoven är ett ställe för vattenläckage, och hur kul är det att bädda sängen stående på en stege.
Jag ser fram emot att "plåtisen" blir en liten husbil med planlösning som passar en mindre bil, inte bara en ombyggd skåpbil med en massa blingbling för dubbla priset.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Leif, jag har haft plåtis 5,99 och har nu 6,26 hög plåtis. Det är ingen större skillnad på dom 36cm när man parkerar på ICA. Båda sticker ut "lika" mycket. Jag har inte märkt nån skillnad på Storabältbron med höjden 2,87 (plus takskrot), men däremot ser jag väldigt ofta spärren 3,5ton nere på kontinenten.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Leif, jag har haft plåtis 5,99 och har nu 6,26 hög plåtis. Det är ingen större skillnad på dom 36cm när man parkerar på ICA. Båda sticker ut "lika" mycket. Jag har inte märkt nån skillnad på Storabältbron med höjden 2,87 (plus takskrot), men däremot ser jag väldigt ofta spärren 3,5ton nere på kontinenten.

Det jag menade att problem redan med 6 m att rymmas inn i rutan utomlands i städerna. Vår första var ca 5.5 m det var perfekt.

Leif
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Håller med Leif. Jag har sett korta P-rutor, som är avsedda för småbilar och där är det svårt att parkera både lång bil (amerikanare t.ex.) och behändiga plåtisar. Jag har dock inga svårigheter att parkera jämte kassan på ICA här hemma;).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Då finns det en lösning ändå, PÖSSL for 2 byggd på Ford chassi. Ford är helt OK enligt vad jag har läst. 5,45 m med bäddsoffa, dock med liten golvkyl om du nu skulle kunna "leva" med det. Det var 1:a valet vi hade på den tiden (OBS golv-långbäddar i 5,45m plåtis = hurraaaa :) Rickard i Pukavik visade oss en sådan, priset var ok med det föll på kylskåpet och avsaknad av ugn utrymmet. Vi ville även ha el & dieselvärmare. Du kanske nöjer dig med ett litet (tror det var 60 liters) golvkyl och endast gasol (kyl & uppvärmning). Spana vidare...

Så här såg den ut (vår 1:a favorit):
image.jpeg
 
Toppen