• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En död... Diesel värmare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läste nu i morse en artikel från USA om tre män som sov i en hemma byggd "släpkärra".
Enligt skribenten så kommer två att klara sig, men tyvärr inte den tredje... :eek:

Här ett foto som tydligen polisen har tagit på hela installationen av CDH...
Vad tror ni är den troliga orsaken till att de blev Co förgiftad

FB_IMG_1679381283853.jpg
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Ser direkt ett monteringsfel. Avgasutsläppet skall vara fallande för att det inte skall samlas kondensvatten som kan blockera avgaserna.
Dessutom verkar ljuddämparen sitta "upp och ner". Kondensvattnet skall droppa ut genom den lilla öppningen som sitter uppåt. Därför bör ljuddämparen monteras utomhus.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Förbränningsluften tas inifrån (syns på bilden). Det tillsammans med för dålig tilluftventilation är den troliga orsaken enligt mig.
Om jag inte har helt fel, så skulle ju ventilationen öka i "rummet" när man tar förbrännings luften i ett "rum"...
Annars hade det ju blivit "vacum" i rummet.. eller så skulle CDH slockna pga O² brist.... :rolleyes:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.403
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är det inte troligt att problemet i detta fall är koldioxid, inte koloxid?
Om det inte är fel på värmarn släpper den inte ut någon koloxid, däremot ca 10% koldioxid i avgaserna.
Jag tror att du menar att gasolvärmare inte släpper ut någon CO om det inte är något fel på förbränningen, dock släpper den ut CO2.
Bensin/Diesel värmare släpper ut både CO och CO2.

Förhöjd CO2 halt och att det blir varmt i en lokal brukar följas åt.
Man brukar uppleva att det är dålig luft samtidigt som det blir varmare och varmare
i lokalen. Oftast brukar då CO2 ligga nånstans på mellan 1200-2000 ppm.
Det börjar krisa runt 20.000ppm. Då kan tänka sig hur varmt det då har hunnit blivit i lokalen.
Kommer man att vakna om det är varmt i släpvagnen om det är varmt, helt omöjligt att svara på. Det var kanske inte ens varmt i vagnen. Är det för hög CO halt är nog risken stor att man somnar in för gott.

Bilden visar bara ett hörn i släpvagnen så det är i princip omöjligt att veta vad olyckan beror på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag såg artikeln i en engelsk Fb grupp om C. D. H...

Där var många inlägg... Och de flesta skrev ungf detta...
Att ljuddämpare skall inte monteras inne... Pga att de är punktsvetsad och läcker då i skarven, och att draneringshålet i ljuddämpareläcker också släpper ut avgaser.
Vidare skrev det att det är svårt att få helt tätt där du ansluter avgasröret, några visade bilder på silicon packningar som de tyckte man skulle använda...
En trodde det var hål i brännaren därför läckte avgaserna ut...
Sen fanns det många andra svar.... Men jag tyckte inte att de var relevanta... Så därför tog jag ingen notis av dem....

Min C. D. H har jag monterat i det understa golvet så att anslutning till avgasröret kommer utanför och under husbilen... Slulle det uppstå en läcka någonstans så blåser ju avgaserna bort...
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
När jag installerade min dieselvärmare så hade jag en kolmonoxidsensor som direkt mäter mängden kolmonoxid snabbare än en varnare. Jag kan alltså se direkt om en skarv är tät eller ej. Kolla varmluften, om den innehåller farlig gas. Bara ett tips. Kostar en 5-hundring på amazon.
 

Bilagor

  • 41GSFbqEWVL._AC_.jpg
    41GSFbqEWVL._AC_.jpg
    25,5 KB · Visningar: 13

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.403
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
När jag installerade min dieselvärmare så hade jag en kolmonoxidsensor som direkt mäter mängden kolmonoxid snabbare än en varnare. Jag kan alltså se direkt om en skarv är tät eller ej. Kolla varmluften, om den innehåller farlig gas. Bara ett tips. Kostar en 5-hundring på amazon.
Verkar bra för att kolla att installationen är okej. Går mätinstrumentet att kalibrera?
Kan den larma när man ligger och sover det är frågan.
Larm är till för om något oförutsett händer tex om det blir ett läckage av att något går sönder. Då kan en CO-varnare vara en livräddare.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Verkar bra för att kolla att installationen är okej. Går mätinstrumentet att kalibrera?
Kan den larma när man ligger och sover det är frågan.
Larm är till för om något oförutsett händer tex om det blir ett läckage av att något går sönder. Då kan en CO-varnare vara en livräddare.

Det går inte att kalibrera. Det är bara dyrare detektorer som kan det. Detta är ingen varnare som du sätter på väggen/taket. Den mäter kolmonoxiden snabbare och med större nogrannhet än vad en varnare kan göra. Denna ersätter inte en varnare!
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tilluften skall tas innifrån så det är inget problem. garanterat läckage på avgassystemet, ljuddämparen har ett hål för kondens men sen är slangklämmor och annat av verkligt låg kvalitet på dessa värmare också. Gäller att vara uppmärksam och installera larm för såna här gaser. Har haft en själv som vi haft mycket nytta av :msn_thumbup:
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Jag sålde en gång ett begagnat gasolkylskåp till en kvinna som skulle ha det i sin stuga i fjällen, som tur var så pekade jag på avgasröret och talade om vad det var och att avgaserna måste ut på utsidan huset ,hon hade ingen aning om att det fanns ett avgasröret på skåpet, tänk om jag inte hade upplyst henne om detta och hon hade startat det inomhus i sin stuga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag sålde en gång ett begagnat gasolkylskåp till en kvinna som skulle ha det i sin stuga i fjällen, som tur var så pekade jag på avgasröret och talade om vad det var och att avgaserna måste ut på utsidan huset ,hon hade ingen aning om att det fanns ett avgasröret på skåpet, tänk om jag inte hade upplyst henne om detta och hon hade startat det inomhus i sin stuga.
Det är ingen större fara, vissa tänder även sin gasolspis inne :eek:
 
Toppen