• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En chock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

En chock.
Missförstå mig rätt men jag tror ni chokade en del medlemar
Kan inte förstå hur ni har mage och gnälla på den avgiften.
Är det möjligt att tömma tankarna fylla vatten bli av med svartvatten inklusive el så varför inte 140kr.
Bra är att man kanske inte behöver stå ensam under natten det måste ju kännas tryggare.
Allt kan ju inte vara gratis.
Var glad att det blir bra ställplatser någonstans.
Angående villken kategori man tillhör håller jag med Nisse det är plånboken som avgör.
mvh
2179 Drutten:music-icon:
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: En chock!

Jag såg att vi fortfarande betalar mindre än vad båtfolket får betala för att
knyta fast i bryggan/kajen med samma service. Deras pris var 180:-.

Jag vill minnas att man betalade 120:- redan i slutet av 80-talet i
gästhamnsavgift på Öland.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Av svaren/kommentarerna på "En Chock" verkar det som de flesta verkar vilja betala lite mer än 140:- för ställplatsavgifterna på Öland. En del husbilsägare kanske också vill ha höjd fordonsskatt och höjda försäkringspremier.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52941

Guest
Sv: En chock!

Låt oss gemensamt konstatera att det helt frivilligt att utnyttja en ställplats oavsett pris! Jag får snart en uppfattning att husbilsfolket är en samling gnällspikar där allt ska vara gratis men ändå skall vi stå på bra platser som passar oss.
Lev väl och njut av livet!
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: En chock!

Vi har just fått höra att Borgholms kommun har höjt ställplatsavgiften i Böda hamn med 40%. Förra året kostade det 100kr per dygn, inkl. el vatten och tömning av grå-toavatten. I år 140 kronor för samma tjänst!!!! I år om du väljer bort elen kostar det 120 kronor/ dygn. Med tanken på att inflationen är ca 2% och bara för att platserna blev poppulära i fjol är det en orimlig höjning. Vi hoppas att alla Hbk- are protesterar mot denna prishöjning. Kontakta borgholms kommun och framför era åsikter om denna enorma höjning av avgiften.
P.s Som vi har hört gäller samma prishöjning inom hela Borgholms kommun! :mad::mad::mad:
Vi var i hunnebostrand förra helgen när vi betalade avgiften börja vi prata med en båtägare som hade en 52 fots princes han betalade 80 kr vi fick betala 150 för en grusparkering utan el (elen kosta 40 kr extra)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:
Varför inte höja till 500 kr per natt om man har den åsikten!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

En chock. Snygg bild på din husbil eller bilar.
Kan inte förstå hur ni har mage och gnälla på den avgiften.40kr 2179 Drutten

Jag har en förhållandevis billig husbil men inte blir jag avundsjuk för att någon har satsat sina surt förvärvade pengar för att kunna skaffa en lyxigare variant innan det är för sent.

Det är väl i alla husbilsåkares intresse att taxor och avgifter hålls nere?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

De billigare parkeringsplatserna i Malmö kostar 6 kr/timme. 6 x 24 = 144 kr, alltså 4 kr dyrare per dygn än de "chockhöjda" avgifterna i Böda hamn. Då har du varken el, vatten, tömning av toa eller gråvatten och ingen havsutsikt. Rätt och slätt en parkering.
I Malmö har jag inte sett till någon debatt eller någon jämmerkör som klagar på de priserna! Men husbilsfolk har mage att klaga på 140 kr /dygn för en uppställningsplats med ovan nämnda service. Enligt min mening, gör vi oss själva en björntjänst, när vi lyxlirare kräver billigare avgifter för en plats med all (nåja!!) tänkbar service än vad en vanlig parkeringsplats kostar i de flesta städer. Hur f-s-n ska detta uppfattas av alla de som inte har råd med våra utsvävningar, de som betalar dyrare för en nödvändig parkeringsplats än många husbilsägare vill betala för en ställplats??!! Anser du ställplatsen för dyr, ställ dig inte där! Märkvärdigare är det inte!!:mad:

Lasse
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: En chock!

Vem är avundsjuk???

Lasse

Läs mellan raderna (även dina egna).

Om vi nu är sådana "lyxlirare" allihop så kan väl du föregå med gott exempel och ge din bil till en uteliggare eller sälj den och skänk pengarna till Röda Korset.

Skulle jag behöva en Concord Liner skulle jag köpa den i morgon "stolt", men räkna med att få mycket skit för det.

Jag har dessutom "Kalles Kaviar", joggingbyxor, köper nedsatta varor som går ur datum, är alldrig på krogen, mm, mm.

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag är "lyxlirare"

Peter.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: En chock!

Jag kom till jobbet 0645 i dag.

På parkeringen utanför campingen stod det fyra (4) husbilar (ingen HBK bil) och en personbil som det sovs i tills det att jag kom, då blev det fart på en del på tidig morron "tror ni att det har gratis duschats och wc", "dom drog" det är så att vi har DROPPIN på campingen ta ditt brev med nyckel och karta och åk in betala i morron när det är öppet, våra servicehus är öppna dygnet runt för våra gäster.

Det finns de som inte vill betala en spänn utan att använda det som vi andra betalar för så det är inte undra på att priset på ställplaser stiger när det finns SNIKARE som smyger om kring.

Jag betalar inte i onödan när jag är ute på tur med HB:n men jag ställer mig inte utanför en camping och använder det som är öppet där, lite HB-heder har man väl (skogen är en sak älgen och jag skiter i mossan hahahahah)

Jag tycker att det är så att har man ett behov att besöka en camping eller en ställplats så får man betala för sig (brukar vara så på hotell vad jag vet) bil och plats har ett pris.

:twitcy:"alinkan"
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Läs mellan raderna (även dina egna).

Om vi nu är sådana "lyxlirare" allihop så kan väl du föregå med gott exempel och ge din bil till en uteliggare eller sälj den och skänk pengarna till Röda Korset.

Skulle jag behöva en Concord Liner skulle jag köpa den i morgon "stolt", men räkna med att få mycket skit för det.

Jag har dessutom "Kalles Kaviar", joggingbyxor, köper nedsatta varor som går ur datum, är alldrig på krogen, mm, mm.

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag är "lyxlirare"

Peter.
Du behöver inte be om ursäkt för att du är "lyxlirare". Det är jag också! Jag ber inte om ursäkt för det och jag tänker inte skänka bort min husbil, men jag är beredd att betala för mig. Jag har gjort ett val och är beredd att ta konsekvenserna. Och i motsats till dig tror jag inte någon husbilsägare skulle få skit för att han/hon äger en dyr husbil, om han /hon är beredd att betala för sig. Däremot tror jag vi får skit för allt gnäll om "dyra" avgifter. Varför inte strunta i de platser vi tycker är dyra. För nog är det patetiskt - vi har råd med husbilar - men gnäller över "parkeringsavgifterna".

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: En chock!

Du behöver inte be om ursäkt för att du är "lyxlirare". Det är jag också! Jag ber inte om ursäkt för det och jag tänker inte skänka bort min husbil, men jag är beredd att betala för mig. Jag har gjort ett val och är beredd att ta konsekvenserna. Och i motsats till dig tror jag inte någon husbilsägare skulle få skit för att han/hon äger en dyr husbil, om han /hon är beredd att betala för sig. Däremot tror jag vi får skit för allt gnäll om "dyra" avgifter. Varför inte strunta i de platser vi tycker är dyra. För nog är det patetiskt - vi har råd med husbilar - men gnäller över "parkeringsavgifterna".

Lasse

Om du tittar på min husbilspresentation så ser du nog att jag sällan rör mej i "högkostnadsområdena",så avgifterna är för mej likgiltigt.

Vad som irreterar är att de med dyra husbilar "har nog råd med det" uttryckt i vissa inlägg.

Vi är väl alla husbilsägare även om förmågan att köpa husbil varierar ??

Mvh//Peter.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Vi var i hunnebostrand förra helgen när vi betalade avgiften börja vi prata med en båtägare som hade en 52 fots princes han betalade 80 kr vi fick betala 150 för en grusparkering utan el (elen kosta 40 kr extra)

Hej

Vad jag vet så kostar det mellan 140 till 290 kr per dygn med båt beroende på storlek i hunnebostrand. En 52 fots det högre priset.

Mvh Bert (seglare)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Jag har en förhållandevis billig husbil men inte blir jag avundsjuk för att någon har satsat sina surt förvärvade pengar för att kunna skaffa en lyxigare variant innan det är för sent.

Det är väl i alla husbilsåkares intresse att taxor och avgifter hålls nere?
Så sant så! Men debatten måste hållas på en vettig nivå, om vi inte ska bli pestförklarade. Vi kan inte bara klaga. Alla husbilköpare har gjort ett aktivt val och i det valet måste väl ändå ha ingått en kalkyl, som även innefattar kostnader för uppställning. Man kan väl ändå inte vända upp himmel och jord för att en ställplats med havsutsikt, el, vatten, toa- och gråvattentömning kostar 140:-/dygn. Visst, jag har förståelse för att man kan tycka det är dyrt, men det är ingen naturkatastrof; man kan välja annat. Även en husbilsägare har ett fritt val.

Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Att övernatta på en av sveriges populäraste turistorter i högsäsong upp till 6 personer (eller vad husbilen rymmer) inkl. diverse service, för 140:- är ju billigt!
Vad kostar vandrarhem per person! Jag tycker Borgholm är ett föredöme som fixar en bra och central ställplats! :) :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen