• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En chock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:
här kommer ett inlägg som direkt kommer att bli rödmarkerat.....
jag betalar gärna, fast bara för det jag utnyttjar, jag har stora tankar både för vatten o avloppp. . det är ett f....bannat skitsnack av dom som säger att har man varit så dum så man köpt husbil, så har man råd att betala, ibland hotellpriser för att få ynnesten att stå parkerade på en ocentral p-plats. så ska man ge upp sin rätt knappt ens få köra på vägarna innan det kommer någon svenson-sheriff o klapprar med gommen....
min bil kostade 30000:- o den är betald, jag är tyvärr arbetslös, men det ändrar inte faktum att jag älskar åka husbil.
någon skrev "nån hundring per dygn", ok, det går jag gärna med på om jag har behov av en massa faciliteter, men om en personbil ska få stå för några kronor, och jag i husbil ska
betala full campingavgift bara för att någon i vanlig ordning utrett vilka som villigt låter sej mjölkas på så mycket pengar som möjligt är för mej en gåta.
hmmmm.....kanske ska jag fortsätta skriva när jag lugnat mej lite...
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: En chock!

Tycker nog att andra avgiftshöjningar såsom fjärrvärme, el, sophantering och vatten som jag måste leva med varje dag är mer chockartade för mig än denna höjning på 40:- kr för en natt.
OBS! Inget politiskt inlägg bara ett konstaternande.
Roadglider, som rent generellt gillar låga priser.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: En chock!

Hej,
Håller med Dig i mycket Tomten, men de husbilar som får plats inom parkeringsrutorna och ej anser sig behöva använda toaletter, duschar, el, toatömning och färskvatten kan ju oftast parkera på de flesta vanliga parkeringar vilket jag ofta gör.
Ställplatser är ju oftast utrustade med ovanstående möjligheter plus större utrymme och då vill kommuner ofta få tillbaka investeringen på kort tid.
Jag tror ej heller att någon kommun iordningställer särskilda ställplatser enbart av välvilja mot oss husbilsturister, utan som när vi själva argumenterar för fler ställplatser så är det för att kommuner/företagarföreningar i så fall ser möjlighet till intäkter via parkeringsavgift och handel etc. Slutligen tycker jag det är bra att denna typ av diskussion förs då argument man ej tänkt på kan komma fram.
Slutligen hoppas jag att acceptans för olika åsikter visas, även om lite skämt inom rimlig nivå också är kul om ingen skadas!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

Jag blir ofta förvånad när det ställs krav på el, vatten och toatömning på ställplatserna. En viktig del av husbilslivet är just detta att man är oberoende, tycker jag. Nog ska man väl kunna stanna några dagar på en plats utan service! I min lilla plåtis klarar jag mig i många dagar utan extern service.

Jag har sett att i Tyskland så övernattar ofta husbilisterna på stormarknadernas parkeringsplatser. Man ser där ofta grupper av husbilar på platser långt från entréerna. Stolar och bord ställs ut och t.o.m. grillar ibland och ingen reagerar negativt på det. Nya vänskapsband knytes och alla är glada! Kanske något att ta efter här i Sverige.

Vad jag menar med detta är det finns goda möjligheter till gratis övernattning om man bara avstår från onödig service och kanske ibland också vackra omgivningar, men jag kanske har missupfattat ämnet.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

Hej.

Vid vilket belopp går gränsen för billig eller dyr husbil?????

Kan ju va bra att veta vilken kategori man tillhör.

Peter:msn_dontknow:.

Svår fråga! Det beror på subjektiva värderingar. Din bil ser dyr ut i mina ögon men du tycker kanske att den är billig. Det är ju mycket en fråga om resurser och värderingar, kanske prioriteringar o.s.v.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Tycker nog att andra avgiftshöjningar såsom fjärrvärme, el, sophantering och vatten som jag måste leva med varje dag är mer chockartade för mig än denna höjning på 40:- kr för en natt.
OBS! Inget politiskt inlägg bara ett konstaternande.
Roadglider, som rent generellt gillar låga priser.

Inte höjer dom fjärrvärmetaxan med 40% på ett år?
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: En chock!

Inte höjer dom fjärrvärmetaxan med 40% på ett år?

På tal om chock.....
Elpriset kan fluktuera starkt, det har vi inte minst sett den gångna vintern och det med Vattenfalls (läs statens) goda minne. Man blir faktiskt inte lite förvånad att vissa saker finns det ingen spärr på vad gäller kostnadsutveckling/höjning. Sen kommer skatt ovanpå alltihop som grädde på moset....och momsen får man ALDRIG rabatt på. Inte ens genom Husbilsklubben. Det är också svårt att avstå från att köpa el. Ingen vill väl bo i en timmerkoja i skogen utan el?

ChristerP:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Talade inte om procent utan kostnadsökningar i reda pengar, som rullar ut för olika saker. Roadglider

Det första inlägget handlade om att Borgholms kommun hade höjt vissa taxor med 40%. Det blir åtskilliga tusenlappar som drabbar oss kollektivt.

Undrar om dom hade vågat höja taxorna för sina egna invånare med lika mycket?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Hej.

Vid vilket belopp går gränsen för billig eller dyr husbil?????

Kan ju va bra att veta vilken kategori man tillhör.

Peter:msn_dontknow:.
Hejsan! Om du syftar på mitt inlägg ovan, blir jag dig svaret skyldig. Jag ville bara poängtera att det är ett lyxproblem, alldeles oavsett vilken husbil man har. Jag tycker det är som att klaga när den ryska kaviaren höjs med 40%. Det finns dock många - en majoritet rentav - i Sveriges rikes land, som skulle bli själaglada om de hade råd till en husbil.
Man kan avstå den ryska kaviaren om man anser den är för dyr och nöja sig med Kalles, man kan avstå från den ställplats man tycker kostar för mycket och nöja sig med en billigare. Men leva ett lyxliv, som vi trots allt gör, och klaga på att det är för dyrt är, enligt min åsikt, patetiskt. Vi lyxlirare kan faktiskt välja var vi vill stå över natten!

Lasse
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:

Peter Pan, du är ett mattesnille.eller..?, när bensinen på din Minicopper höjs av miljöpartiet tiiil 25;. litern o p-avgiften till 25:- timmen, vad gör du då?.. skaffar cykel. Att chockhöja ställplatsavgifterna har inget med husbilsägare och snålhet att skaffa, lite märkligt av Borgholms ko mmun, men som en insädare påpekar, Det är väl för att fylla campingplatserna
- Rotary
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Rotary!

Vad då fylla campingplatserna? Campingplatserna är väl fortfarande dyrare?

Lasse

PS! Cykel är ett alldeles förträffligt fordon - befrämjar hälsa och välstånd! DS!;);)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: En chock!

Jag tror inte det är många komuner som driver "egna" campinplatser, dom flesta är utarenderade och då finns det inget behov för komunledningen att få in mer boende på champingplatser.
Jag vet inte vem som har hand om driften av Böda hamn, men den som har det ser väl att det är välbesökt, och marknaden funkar ju så, går det att höja en avgift så......
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52941

Guest
Sv: En chock!

Öland och Borgholm Energi/ Kommun är föregångare vad gäller att ordna bra ställplatser åt oss husbilsåkare! Att gnälla över att det kostar 140:- inkl el när man får sjötomt och nån som tar hand om sopor mm som vi lämnar efter oss är genant. I TYskland betalar man upp till 50 cent per kwh och ofta 1 euro för ca 80 l vatten. Njut av Ölands fina ställplatser och en kommun som faktiskt har gjort något bra!
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Vi vill göra ett förtydligande angående chockhöjningen på Öland!

Det är Borgholm energi som driver ställplatserna på norra Öland. Alltså ett elbolag och det vet ju alla vad dom försöker roffa åt sig. Eftersom vi bor på Öland är vi oroade över dessa omotiverade enorma höjningar som kan leda till att husbilsfolket väljer andra resmål på sin semester och det vore en katastrof för handeln på ön, då vi är så beroende av turismen. För egen del är vi inte oroade över detta eftersom vi inte kampar så mycket på "vår" Ö
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Vi vill göra ett förtydligande angående chockhöjningen på Öland!

Det är Borgholm energi som driver ställplatserna på norra Öland. Alltså ett elbolag och det vet ju alla vad dom försöker roffa åt sig. Eftersom vi bor på Öland är vi oroade över dessa omotiverade enorma höjningar som kan leda till att husbilsfolket väljer andra resmål på sin semester och det vore en katastrof för handeln på ön, då vi är så beroende av turismen. För egen del är vi inte oroade över detta eftersom vi inte kampar så mycket på "vår" Ö
Det där reglerar sig själv. Inga eller få husbilar på ställplatserna = minskade inkomster och sänkta priser för att locka husbilisterna tillbaka. Många husbilar trots "chockhöjning" = husbilisterna finner priserna motiverade.:cool:

Lasse
 
S

svempa

Guest
Sv: En chock!

Tack Christina och Åke för ert inlägg om chockhöjningarna på ställplatserna på Öland.
Som Ölänningar är vi också oroliga för prisutvecklingen på ställplatserna sen Borgholms Energi tog över skötseln härom året.Det räcker tydligen inte att tjäna pengar på elen utan dom ska SKINNA husbilsfolket också.Normalpriset ute i Europa på ställplatser är ca 5 till 10 euro men där är ju inte elbolagen inblandade i skötseln.Låt oss mejla till Borgholms Energi och protestera mot höjningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: En chock!

Campingar, Ja dem är dyra men där finns allt med. Ställplatser har för det mesta bara toa dåliga sådana i sverige
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen