• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det funkar, se till bara båda är fulladdade vid sammankoppling för att inte få en strömrusning.
Anslut sedan batterierna diagonalt mot bilen = pluskabeln på det ena batteriets +pol, samt minuskabeln på det andra batteriets -pol, så belastar/laddar du dem jämnare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Precis så gjorde jag. Tyvärr så låg jag precis på gränsen för invertern så när spänningen sjönk så steg strömmen och säkringen, 80A, gick. Då hade jag förbrukat nästa 2/3 dvs 80Ah och jag hade hållit på lite drygt en timme så det verkar logiskt.

Kan jag parallellkoppla de båda batterierna? Det ”gamla” är på 120ah och det nya 100ah.
Ja om båda har egen bms... Se sen till så att alla parametrar är lika inställda på båda bms'r..... Lycka till
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Nu verkar batteriet som hade en cell som kapsejsat återhämtat sig. Jag gjorde alla ändringar i appen/BMS som jag fick förslag på och det verkar ha fungerat. Nu är problemet att den drar ca 1Ah/dygn utan belastning. Jag laddade det i torsdags efter ha haft belastning på ett tag. Då var delta V 0,256 v med för hög spänning i cell 2, den som krånglat tidigare. Nu, efter några dagar, är den helt i balans men har tappat nästan 4Ah. Kan det vara balanseringen som BMS gör som tar ström?
 

Bilagor

  • IMG_9715.png
    IMG_9715.png
    663,8 KB · Visningar: 22
  • IMG_9740.png
    IMG_9740.png
    466,5 KB · Visningar: 22

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ja.Har du aktiv eller passiv? Passiv bränner bort den extra spänningen.
Tyvärr så vet jag inte skillnaden. Det jag kan konstatera är att det försvinner ca 1Ah/dygn. Tämligen jämn förbrukning på ett overksamt batteri.
Finns det något jag kan göra för att stoppa den förbrukningen? Det andra batteriet som jag fick som utbyte har en annan BMS och där fungerar det klockrent.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det borde stå i specifikationerna hur den balanserar.
Passiv bara bränner bort energi från den/de celler som ligger högre i spänning. Då minskar kapaciteten på batteripacket (SoC, State of Charge).
Aktiv flyttar från de med högre spänning och laddar upp de med lägre spänning, bränner alltså inte bort något, så kapaciteten på batteripacket är i stort sett lika före resp efter balansering (SoC).
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hittar ingen sådan spec men du har antagligen rätt. Fast då diffen är 0.002v så tycker man ju att den borde vara nöjd? Kan det vara något annat också? Något som jag kan ändra i appen?
 

Bilagor

  • IMG_9797.png
    IMG_9797.png
    449,8 KB · Visningar: 24

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittar ingen sådan spec men du har antagligen rätt. Fast då diffen är 0.002v så tycker man ju att den borde vara nöjd? Kan det vara något annat också? Något som jag kan ändra i appen?
Man skall nog inte ropa hej... Förrän man kommit över andra sidan ån...

För med en diff på 0.002 i viloläge kan du säkert hitta i alla lifepo4 batteri där en cell har tagit stryk...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Appen visar att det är en Daly BMS och den har passiv balansering. Balanseringen är bara igång när batteriet laddas på Daly.
Kolla diffen när laddningen är över 14,2V så är den säkert större om du ens når så högt innan BMS bryter.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Appen visar att det är en Daly BMS och den har passiv balansering. Balanseringen är bara igång när batteriet laddas på Daly.
Kolla diffen när laddningen är över 14,2V så är den säkert större om du ens når så högt innan BMS bryter.
Ursäkta att jag inte riktigt förstår, vad menar du med att jag ska ladda på Daly?
Jag har gjort några urladdningar med vår inverter och sedan laddat den med den medföljande laddaren. Kommer inte ihåg vad spänningen blev när det var klart men ska kolla nästa gång. Den ska alltså upp över 14,2v?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det finns en nedre gräns där BMS är nöjd, ofta runt 10 mV. Och du ser på switcharna uppe i din bild, att Balance var avslagen just då.
Men på ditt första inlägg har du en deltaV på 987 mV och Balance är fortfarande av. En del BMS kör bara balansering under laddning, en del kör bara när laddning inte pågår, och en del kan man ställa in vilket som ska gälla.

Edit: Skrev detta tidigare men missade att posta det, så inte så relevant nu kanske.
 
Toppen