Bengtic, det blir ingen brist på elkraft på grund av elbilar, åtminstone inte i fredstid!
Det finns hur mycket el som helst i form av billig sol- och vindkraft, det gäller bara att bygga ut den.
Ja det är sant att det finns mycket sol och vind, tyvärr är det sekunda el som genereras (alltså kraft som inte efterfrågas vid tillfället) kraften måste alltså primagöras (göras tillgänglig när den behövs). Det sker idag försök med allehanda batteri - och superkondensatorer en teknik som är mycket kostsam. Där försvinner myten om den billiga kraften men den kanske blir kommersiellt lönsam i framtiden. Att primagöra med hjälp av "våra vattenmagasin" har stora begränsningar då någon effektutbyggnad av vattenkraft inte är trolig.
Hur stor elexporten var för tio år sedan än sedan länge överspelat. Blickar vi framåt blir överskottet än högre tack vare sol- och vindkraft vilket gör att dyr kärnkraft kan avskaffas.
Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, alla tiders rekord. Vindkraften noterade också sin högsta produktion hittills. Det genomsnittliga systempriset på den nordiska elbörsen blev 41 öre/kWh, en minskning med knappt 4 öre jämfört med 2018. Så kan elåret 2019 sammanfattas.
Vår export av kraft kan vi i första hand tacka kärnkraften för eftersom den svarar för ca 40% av den totala produktionen. Det är i första hand beskattning som gör kärnkraften dyr. De skatteintäkter som kärnkraften genererar kommer aldrig vindkraften att förmå bidra med.
Om alla personbilar skulle bli elfordon över en natt skulle det gå åt 12 TWh på ett år.
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.
Har du aldrig reflekterat över att så gott som alla tillverkade personbilar idag är laddbara?
Om ett år eller två passar det alla som köper ny bil eftersom inget annat finns att tillgå!
Det faktum att vi exporterar kraft innebär inte att vi har ett el-överskott som vi utan problem kan använda för att ladda allehanda prylar. Sverige ingår i samarbete med övriga Europa där vi enligt avtal köper och säljer el. Som exempel kan nämnas att vi sålt kraft till Norge för att de skulle ha möjlighet att fylla sina vattenmagasin till normalnivå.
Att så gott som alla tillverkade personbilar nu skulle vara laddbara är väl att betrakta som en "mild" överdrift. Enligt Bil Sweden var 11,4% av tillverkningen laddbar 2019.
Att det redan om ett par år bara skulle finnas laddbara bilar är också tagit ur luften. Trots kraftig skattesubventionering kommer man enligt branschen inte ens upp till 50%
Trots seriösa efterforskningar har jag inte lyckats få reda på hur mycket Plutonium en el-bil genererar vid sådär 2000mil /år och 40% kärnkrafts-el: en annan fråga jag har ställt mig är hur man kan prata om systemskifte när man går från flytande fossila bränslen till fossilgenererad el (kol) som drivmedel. Jag har inga synpunkter på vilken framdrivning man väljer till sitt fordon, men jag är övertygad om att det även i framtiden kommer att finnas pålitliga förbränningsmotorer anpassade för miljövänligt bränsle i både gas och vätskeform
Var har du fått den informationen ifrån?
Elkraft från kolförbränning finns inte på kartan i utvecklade länder.
Jag har levt i villfarelsen att alla som uttalar sig i energifrågor visste att den dominerande energikällan vid generering av el är kol och att kolkondens är under kraftig utbyggnad globalt.
Detta är förnärvarande det största klimathotet. Ju mer el desto mera kol.
BBa