• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eloberoende i husbilen FFB

F

F.d. 9418

Guest
nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Svarade du på min eller Sundances fråga?

jag svarade på Sundances fråga.

Men din fråga svarar jag här nu.

När man startar och kör med motor så ger generatorn en kort stund
säg 55 ampere men när den känner av att batteriet har kommit upp till sin spänning för då har generatorns regulator dragit ner på laddningen.
C-TEC 250S känner av att batteriet inte är fullt och fortsätter att trycka in 20amp tills batteriet är fullt och börjar sedan pulsladda.
man kan enkelt koppla på solcellspanel direkt på C-TEC 250 och behöver inte köpa en regulator till panelen
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

En C-tek 250S Dual sköter laddningen både från generator och solceller (MPPT) till bodelsbatterierna, och när bodelsbatterierna är fulladdade till bilbatteriet. :)

Kan man köra 24 V solcell direkt in i Ctek, eller ska solcellsregulatorn (befintlig) vara kvar för att transformera ner solcellens 24 V till 12 V? Tycker mig se att inspänningen ska vara max 22 V.
"
CTEK D250S DUAL är en helautomatisk 5-stegs laddare som ger 20A laddström vilket är lämpligt för 12V batterier mellan 40-300Ah. Laddaren är IP65 klassad (sköljtät, dammtät och godkänd för utomhusbruk), skyddar fordonselektroniken och passar alla typer av blysyrabatterier (Öppna, MF, Gel, AGM).

Spänning in: max 22VDC Spänning ut: 14.4V vid 25°C Laddström: 20A
"
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Fick mig förklarat på telefon av Patrick.
Watt är summan av volt * ampere?
Tänk en vattenslang.
Spänningen är trycket.
Strömmen är hur mycket det rinner.
Effekten är produkten av de båda, dvs hur fort du kan fylla badkaret.

Spänning mäts i volt.
Ström i ampere
Effekt i watt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Enligt Cramer som är stora på nätenheter till husbilar skall laddningskurvan för
AGM och GEL batterier vara samma. Alltså skall inte omkopplaren inte stå i läge för syrabatterier. Syrabatterier har en laddkurva för c:a 2 tim. medans GEL och AGM har laddkurva för c:a 6 tim. Alltså lite längre laddningsfas.

Om jag förstod rätt så är Gelinställningen mest till för att skydda Gelbatterier från för hög strömstyrka. AGMbatterier tål mera.
Vilket är då effektivast när det gäller att ladda AGM batterier med Caliran - lång laddfas med aningen lägre strömstyrka (inställd på GEL), eller kort laddfas med högre strömstyrka (knappen på syra)?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Att ange en generators storlek i ampere är ett gammat sätt att beskriva dess effekt, underförstått att man alltid har ca 14,4 V från en bilgenerator.
Numera anger man generatorer i W men många föredrar det gamla sättet och talar om A.
Det korrekta sättet att ange effekt är alltid Watt.
Det är effekten hos en energikälla som är intressant men det blir lite komplicerat när man ska ha en viss spänning för att t.ex. ladda ett batteri.
Ellära är kul och intressant och man behöver bara sätta sig in i Ohms lag samt formeln för effektberäkning för att snabbt förstå hur allt hänger ihop.
För allt hänger ihop, det är därför man inte kan se de olika enheterna som separata.
Man kan alltså inte öka ström eller spänning var för sig i en given krets så att exempelvis öka laddströmmen när korrekt regelrspänning uppnåts är omöjligt, batteriet tar emot den ström som den just då kan.
Så för att kontrollera hur väl laddningen fungerar behöver man enbart mäta spänningen över polerna, är den korrekt (ca 14,4 vid rumstemperatur) så har man korrekt laddning. Strömstyrkan beror på batteriets storlek samt laddningsgrad och det sköter alltså batteriet.

:msn_star::msn_star::msn_star::msn_star:

Välskrivet Bäckmark - men om det kan förstås av alla - jag tvivlar.
Med all respekt för vad som kan vara svårt för vissa och lätt för andra. :);)

Ochså tack till Knut.

kanske andra kan hjälpa mig i andra termer - det är förmodligen därför vi är en klubb för att hjälpa varandra.

Bara fortsätta debatten fungerar progressiv.:)

Per aspera ad astra.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Backmark har helt rett, så lenge systemet er en enhet og styrt av en generator er det jo selvsagt generator som styrer alt, og at henger selvsagt sammen. Det er for meg akkurat dette som er det store problemet........
Og hele husbil systemets svakhet.
Generator og regulator er ikke moderne nok til å dekke mitt og mine bodel batteriers behov.

DA er det deilig at det finnes en Svensk Ctek D250S Dual som jeg monterer som siste enhet FØR bodel batteribank.

DA er systemet blitt 2 delt.
1. Hele anlegget før Ctek Dual, lever sitt eget gode liv på generators begrensede ferdigheter kanskje bare 13,6V etter oppstart, og som etterhvert som A faller, øker spenningen i beste fall til 14,4V etter noe tid.
2. Fra Ctek Dual og inn på batteribank er det moderne Ctek D250S Dual ladeteknikk som gjelder og som gir en lading av bodelbanken som generator aldri vil klare å oppnå.


Slik jeg ser det vil ett 2 delt system ha store fordeler. All elektronikk i bil og påbygg vil med original spenning regulator ha normal spenning, mao ikke for høy, noe som vil gi øket levetid på alt fra lamper til varmeanlegg siden spenning stort sett vil ligge på +/-14V.

Forhøyet og forsterket LADE spenning vil kun være på husbiles batteribank og den er i tillegg temperatur kompensert.

Vinn- Vinn kaller jeg det.

:)
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Solcell för 12 V......?
Min solcell är märkt 24 V. Jag trodde det betydde att den kan lämna 24 V?

Slik jeg har forstått det, er de "bortkastet" og ha for høy V på solcellepanelet om man ikke har en MPPT regulator. Regulatoren oppgave er jo å regulere spenningenned til systemspenning, ca 14V Det mest vanlige er vel spenning på ca 17V på et 12V anlegg
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

ja det stämmer att den är till för 24 volts system.
har du 24 volts system i husbilen?
annars måste du byta solcell till 12 volts sytem.
Har du inte monterat den går det säkert att byta den
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Nå må man slutte og blande hummer og kanari. Et 24V solcelleanlegg er til 12V, men man bør ha en MPPT regulator for å kunne nyttiggjøre seg alle Voltene. En solceller til 24V vil ha min ca 30V.

Ser man på datarket til 230V laderen her, er støm og spenning lik for alle batterietyper.

Det som skjer når spenningen blir over 14,4V i første fase vil laderen lade med konstant strømgå over i 2dre fase og lade med konstant spenning i 10t på Gel batteri, eller 6t på syrebatteri.

Min teori er jo at det er orginalladeren i bobilen som har største feilen med at GEL batterier tar kvelden. Min anbefalelse er faktisk med slike ladere og ha i syre uansett batteritype.

Generatoren er ikke egnet til å gi opptimal lading, med D250S og andre ladeforbedrere vil en få en mye bedre lading enn bare generator.


Settere inn dette bildet som også ble med D250S og Smartpass, der får man ladet batteriet. Som en ser kurven til generator vil aldi greie og lade batteriet 100%

Når den orginale spenningsregulatoren oppnår maks spenning vil den fortsette å trykke på batteriet og overlade det.

Ladeforbedrere og 230V laderen vil gå over i vedlikeholdslading når batteriet er fulladet og legge seg på ca 13.8V som ikke skader batteriet.

Og måle ladingen bare med Voltmeter som sier her er bare tull, man kan bare anta at ladingen er OK, men ikke konstantere det før en benytter et A meter i tillegg.

Høy spenning er liten strøm, lav spenning er mye strøm.
 

Bilagor

  • ddddpng1.jpg
    ddddpng1.jpg
    11,3 KB · Visningar: 338
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

ja det stämmer att den är till för 24 volts system.
har du 24 volts system i husbilen?
annars måste du byta solcell till 12 volts sytem.
Har du inte monterat den går det säkert att byta den

Det sitter redan en mppt-regulator i bilen som transformerar ner till 12 V. Har haft solcellen fungerande i 4 år. Mina senare frågor här rör sig om den eventuella nyttan av att montera en ctek också - för att optimera laddningen från generatorn.

Och i så fall: Ska solcellens 24 V in i cteken direkt, eller via mppt-regulatorn (för att transformeras ner till 12-14V med tanke på att ceteken bara tål 22V in)?
Eller för att uttrycka det annorlunda - kan man förvänta sig att en 24V solcell platt monterad kommer att lämna mer än 22 V i starkt solsken på våra breddgrader?

Eller kan man rent av montera ctek parallellt med mppt-regulatorn och låta båda ladda samtidigt?

Många frågor. Hoppas någon kan reda ut begreppen för mig.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Skal du montere en D250S må det være en Dual, den har egen tilkopling for solcellepanelet og det er en MPPT regulator. Så har du en MPPT regulator til salgs, eller i reserve.

Hvis du bare trenger Cteken til generatoren, koppler du ikke til solcellepanelet til Cteken, men benytter den du har i dag.

Du må ikke la noe lade batteriet parallelt med Cteken da vil den ikke virke.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Ok tack. Då återstår frågan om ctek tål solladdning från en 24 V solpanel? Eller om man ska/kan stta ctek efter mppt regulatorn.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Ok tack. Då återstår frågan om ctek tål solladdning från en 24 V solpanel? Eller om man ska/kan stta ctek efter mppt regulatorn.

Nej, max 22V in, se manual
.
I övrigt vet jag inte hur det blir med "kaka på kaka". Det är inte så att du har två 12V paneler som är seriekopplade ? I så fall kan du ju parallellkoppla dom till 12V.

Peter :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Det sitter redan en mppt-regulator i bilen som transformerar ner till 12 V. Har haft solcellen fungerande i 4 år. Mina senare frågor här rör sig om den eventuella nyttan av att montera en ctek också - för att optimera laddningen från generatorn.

Och i så fall: Ska solcellens 24 V in i cteken direkt, eller via mppt-regulatorn (för att transformeras ner till 12-14V med tanke på att ceteken bara tål 22V in)?
Eller för att uttrycka det annorlunda - kan man förvänta sig att en 24V solcell platt monterad kommer att lämna mer än 22 V i starkt solsken på våra breddgrader?

Eller kan man rent av montera ctek parallellt med mppt-regulatorn och låta båda ladda samtidigt?

Många frågor. Hoppas någon kan reda ut begreppen för mig.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, det börjar att bli lite missledande info om 12 och 24 volts solceller och 24V system i husbilen ???

LITE FÖRENKLAD FÖRKLARING.

Cetek's 250 kan hantera 22V volt på ingången med MPPT teknik. Det innebär att den kan hantera och ta bra hand om det som kommer från en 12V solcell. En 12V solcell levererar ca. 22V helt obelastad och ca.17V belastad när man kopplat in den i en regulator. Om det då är en MPPT regulator (som ceteken) så får man nytta/laddning även av skillnaden mellan ca. 14V som batteriet laddas med och och de 17V som kommer från solcellen. (Man kan säga att överskottet av volt blir laddampere.)
Om det sitter en vanlig (billig) regulator i stället så "brinner" skillnaden mellan 17V och 14V volt bara bort utan någon nytta för laddningen och det laddar alltså lite sämre.

När man har en 24V solcell som du, och en MPPT regulator så kan den regulatorn till skillnad från ceteken säkert ta hand om kanske upp till 50V från solcellerna.
En 24V solcell ger över 30V och din MPPT regulator tar ner det till ca.14V till batteriet och gör så du får nytta av all spänning mellan de 14V'en och 30V'en från solcellen till laddning.
Man kan även seriekoppla två eller t.o.m. tre 12V solceller till en MPPT regulator och sedan köra in det i ett 12V system om MPPT regulatorn är lämplig för det.

Men Ceteken kan "bara" hantera 22V in vilket innebär att till den skall bara kopplas 12V solceller som alltså ger ca. 17V som Ceteken kan ta hand om utan problem. De mer än 30V som kommer från en 24V solcell är Ceteken inte byggd för.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen