• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eloberoende i husbilen FFB

F

F.d. 9418

Guest
nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag har också monterat en ctek 250dual till mina solceller och från början var min tanke att koppla all ström genom genom 250 dual och ett smartpass, men efter att ha monterat DRL ljus så får jag kanonladdning så nu har jag ett smartpass till salu till bra pris om nån är intresserad.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

jag kan ha blandat ihop äpplen men päron då det är min kolega som är elingenjör.Men redan i garaget såg då han mätte att C-Tec 250s gav 14,7 volt i spänning och vad jag förstod då så skulle C-tec ge 20 amp.Jag var förvånad att den gav något överhuvudtaget
Patrick testade med ett kast batteri som inte ville ta emot laddning riktigt
Hej du Walle53 förmodligen blandar du i detta in betydligt fler frukter än de äpplen och päron som du nämner här och ovan! Jag är visserligen elkraftsingenjör men förstår trots det inte dina (eller Patriks?) "utläggningar" om solcellsladdning och dess kringförutsättningar. Du har nog missuppfattat Patrik alt så är frågan om Patrik (din kompis) kunskapsmässigt är elingenjör.

Ex en laddare oavsett märke/sort "producerar" självklart inte mer effekt/energi än vad energikällan/solcellen på 100w avger, se ditt inlägg 1 (och i januari)! Betr Ctek laddare, om denna kunde lavge mer effekt/energi än den tillförs så skulle "konstruktören" med säkerhet att belönas med ett Nobelpris!

Läs inlägg 9 inkl ref tråd igen och om det inte skulle räcka, fortsätt med Jankros inlägg 18 som beskriver samma sak men med annan vinkling!
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Som sagt jag har nog läst av fel och fått , på fel ställe.Men som sagt jag är ingen elkille det är Patrick som sköter all el så ni har säkert rätt.
ber i så fall om ursäkt.
men tycker ända det var bra och är nöjd med vad Patrick Lindahl kopplade in.
det finns även en ny C-tec laddare som kan känna av generatorn och ha koll på batteriet, kommer dock inte ihåg vad den heter med den gav 5 amp för det står det på den.
mvh Walle
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej du Walle53 förmodligen blandar du i detta in betydligt fler frukter än de äpplen och päron som du nämner här och ovan! Jag är visserligen elkraftsingenjör men förstår trots det inte dina (eller Patriks?) "utläggningar" om solcellsladdning och dess kringförutsättningar. Du har nog missuppfattat Patrik alt så är frågan om Patrik (din kompis) kunskapsmässigt är elingenjör.

Ex en laddare oavsett märke/sort "producerar" självklart inte mer effekt/energi än vad energikällan/solcellen på 100w avger, se ditt inlägg 1 (och i januari)! Betr Ctek laddare, om denna kunde lavge mer effekt/energi än den tillförs så skulle "konstruktören" med säkerhet att belönas med ett Nobelpris!

Läs inlägg 9 inkl ref tråd igen och om det inte skulle räcka, fortsätt med Jankros inlägg 18 som beskriver samma sak men med annan vinkling!
Patrick är ledig till tisdag nästa vecka då vet jag.han har tidigare varit anställd i flottan och på Ericsson radar och har hand om all el på Göteborgs Marincenter AB.kolla våran hemsida
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

En verkningsgrad över 100% (evighetsmaskin) vill vi alla ha, ibland kanske man blir lite för ivrig och ser vad man (Patrik ?) vill se ?



Peter :)
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Om man läser inlägg 1 och 11 inser man lätt var tankevurpan ligger. Walle läste av 14,7v och antog att det var 20A, eftersom det står 20A i databladet. MEN de testade med ett kass batteri som inte tog emot laddning och då blir det inga 20A och det skulle det ju aldrig bli med frisk batteri heller för det går ju aldrig att komma förbi Pin=Put-förluster!
// Göte J
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Fattar fortfarande inte det här med watt ampere volt.
Fick förklarat av min kolega på Hockeyn. att om man tar 100watt och delar med solcellens volt så får man amper. exempel 100w/22volt=4,5ampere.
men om man bara har då 12 volt??? då blir det ju mer ampere.
100w/12volt=8,3 ampere.varför har man inte 12 volt då.
varför använder Watt på solcellen och ampere på generatorn?
det är ju samma jäkla ström som väl ska in i batteriet.
Vad jag förstår med volt så kan det jämföras med typ motsvarande tryck i en vattenslang och då borde man få ut mer amp med högre volt för så ökar ju flödet på vattnet.
Ja ja det funkar på något outgrundligt sätt i alla fall

Tack alla ni för en vänlig ton trotts mina klaver tramp
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Att ange en generators storlek i ampere är ett gammat sätt att beskriva dess effekt, underförstått att man alltid har ca 14,4 V från en bilgenerator.
Numera anger man generatorer i W men många föredrar det gamla sättet och talar om A.
Det korrekta sättet att ange effekt är alltid Watt.
Det är effekten hos en energikälla som är intressant men det blir lite komplicerat när man ska ha en viss spänning för att t.ex. ladda ett batteri.
Ellära är kul och intressant och man behöver bara sätta sig in i Ohms lag samt formeln för effektberäkning för att snabbt förstå hur allt hänger ihop.
För allt hänger ihop, det är därför man inte kan se de olika enheterna som separata.
Man kan alltså inte öka ström eller spänning var för sig i en given krets så att exempelvis öka laddströmmen när korrekt regelrspänning uppnåts är omöjligt, batteriet tar emot den ström som den just då kan.
Så för att kontrollera hur väl laddningen fungerar behöver man enbart mäta spänningen över polerna, är den korrekt (ca 14,4 vid rumstemperatur) så har man korrekt laddning. Strömstyrkan beror på batteriets storlek samt laddningsgrad och det sköter alltså batteriet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag får inte heller in Elläran i skallen. Kan någon förklara i enkla ordalag om jag har något att vinna på att montera en Ctek dual laddare (eller på att ställa om till GEL)?
Det sitter ett elblock Calira 30/20 i bilen. Solcell 24V 175W kopplad via MPPT regulator från ivt direkt på bodelsbatterierna - 2*95Ah AGM från Exide.
Även startbatteriet verka laddas av solcellen om jag ska tro monitorn.
Omkopplaren på Caliran är ställd i läge "Flüssig" (syrabatteri) - ej i läge Gel.

Calirans egenskaper och laddkurva framgår av bifpgad bild.
Ska i så fall Ctek ersätta Caliran, eller ska dom kopplas ihop på något sätt?

Kan man sätta en nödbrytare som kopplar ihop start och bodelsbatterier för nödstartändamål?
 

Bilagor

  • Calira 30-20.jpg
    Calira 30-20.jpg
    635,9 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Intressant och ny kunskap för mig. Har sedan tidigare en Ctec batteriladdare och den fungerar ypperligt.

Många av er har Ctec inbyggd för att ladda bodelsbatteriet verkar vara en bra lösning för att alltid ha fulladdade bodelsbatterier. Något vi har problem med även efter att ha kört långt... vilket verkar kunna lösas med Ctec som har en smart laddare.

Att man dessutom kan koppla till solceller är positivt, kommer att köpa nu inför sommaren och nu verkar sammankoppling och laddning få en smart lösning

Vi har en bil med 220/110/12 volt - kan jag på Dual250 koppla 12 voltsladdningen från husbilen till samma ingång som solcellen?

Om jag förstått det hela rätt, behövs ingen regulator mellan solcell och dual250, stämmer det?
//Sture
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag får inte heller in Elläran i skallen. Kan någon förklara i enkla ordalag om jag har något att vinna på att montera en Ctek dual laddare (eller på att ställa om till GEL)?
Det sitter ett elblock Calira 30/20 i bilen. Solcell 24V 175W kopplad via MPPT regulator från ivt direkt på bodelsbatterierna - 2*95Ah AGM från Exide.
Även startbatteriet verka laddas av solcellen om jag ska tro monitorn.
Omkopplaren på Caliran är ställd i läge "Flüssig" (syrabatteri) - ej i läge Gel.

Calirans egenskaper och laddkurva framgår av bifpgad bild.
Ska i så fall Ctek ersätta Caliran, eller ska dom kopplas ihop på något sätt?

Kan man sätta en nödbrytare som kopplar ihop start och bodelsbatterier för nödstartändamål?

Calira 30/20 er en 230V lader og virker kun når den er koplet til 230V- Ctek D250S Dual er en 12V lader som virker når motoren sviver, eller den er koplet til en solcellepanel. Disse 2 laderene har ikke noe med hverandre og gjøre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Bra at Calira har spenningstyrt sammenkobling av bil og bobatteri. Om en kobler inn en god solar lader på bobatteriet så blir det og lading av bilbat når bobat er fullt.

En ctec 250s dual har så langt jeg har kunnet lese egenskaper som mppt også fra bilgenerator, men det er en begrensning på 20A ladestrøm. Sammen med en smartpass kan en og utnytte den korte tiden spenning og strøm føre til mulighet for større ladestrøm enn 20A.

En advarsel når det gjelder fritidsbatterier - mange tåler ikke mer enn omlag 20A ladning eller belastning, gel utgaver av fritidsbat litt mer - industrigel mye mer. AGM og startbatterier skal tåle strømmer på flere hundre A i kortere perioder. Den skade som skjer på fritidsbat er at platene bøyer seg og kan kortslutte, gel bremser denne efekten noe. Glassfibermatten i AGM batteiene hindrer effektivt kortslutning slik at en kan bruke tynne plater som i fritidsbat og ha strømstyrke som et startbatteri. Tynne plater gir stor effekttetthet pr kilo og mindre motstand mot ladning. Kjemisk er et agm-bat det samme som et åpent bly-syre, men glassmatten og regenerator for elektrolytten gir et større bruksområde.

Typisk fr agm er at Ah oppgis på flere måter - som fritidsbat med lang utladning og som startbatteri med kort utladning. Ekstremt oppgis også en kapasitet for standby bruk med utladning over måneder.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Omkopplaren på Caliran är ställd i läge "Flüssig" (syrabatteri) - ej i läge Gel.

Enligt Cramer som är stora på nätenheter till husbilar skall laddningskurvan för
AGM och GEL batterier vara samma. Alltså skall inte omkopplaren inte stå i läge för syrabatterier. Syrabatterier har en laddkurva för c:a 2 tim. medans GEL och AGM har laddkurva för c:a 6 tim. Alltså lite längre laddningsfas.

Vet inte om jag förenklar eller ställer till det mellan A och W med följande beskrivning:
Som Bäckmark skriver så är det riktiga begreppet att ange en laddning W.
Ampere står för strömstyrka och är mer ett värde på hur kablar skall dimensioneras. Med samma Watt men med högre Volt desto klenare kablar behövs det. Förenklat att ju högre Volt desto klenare kabel behövs för att överföra samma Watt. Exempel högspänningsledningar i vårt dagliga liv.
Alltså med 100 W effekt på en solcell så tillför du batteriet detta vid max verkningsgrad på solcellen (vilket aldrig går att uppnå i Sverige) vare sig det är 12 el 24 Volt. Ampere anger hur
grova kablar du bör ha för att överföra 100 W.
Hoppas jag har skrivit rätt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Om jag förstår ovanstående rätt så skulle en Ctek enbart förbättra generatorns laddning av batterierna. Eftersom det finns en mppt regulator redan till solcellen påverkas den laddningen inte.
Anledningen att omkopplaren ställts på syra - ej gel var som Knut skriver att AGM är att betrakta som ett syrabatteri. Vad är ett fritidsbatteri? Gel eller syra? Ska omkopplaren stå på Gel eller på syra för bästa laddning?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Fritidsbatteri är ett syrabatteri.
Med omkopplaren i läge GEL så sänks laddströmmen och laddningstiden förlängs.
Enligt nedanstående citat så skall ju AGM batterier laddas i samma läge som syrabatterier. Knut har således rätt om man skall tolka detta citat.

Citat:
Några andra nackdelar med celler av ”gelé” typ är att dessa måste laddas med en lägre spänning (2/10 dels Volt lägre) än vid laddning av vätske- eller AGM batterier. Om batteriet överladdas så kan ihåligheter uppstå i gelén vilket inte går att reparera utan påföljden är en sämre kapacitet.
Slut citat.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Om jag förstår ovanstående rätt så skulle en Ctek enbart förbättra generatorns laddning av batterierna. Eftersom det finns en mppt regulator redan till solcellen påverkas den laddningen inte.
Anledningen att omkopplaren ställts på syra - ej gel var som Knut skriver att AGM är att betrakta som ett syrabatteri. Vad är ett fritidsbatteri? Gel eller syra? Ska omkopplaren stå på Gel eller på syra för bästa laddning?

En C-tek 250S Dual sköter laddningen både från generator och solceller (MPPT) till bodelsbatterierna, och när bodelsbatterierna är fulladdade till bilbatteriet. :)
 
Toppen