• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eloberoende i husbilen FFB

F

F.d. 9418

Guest
nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

ja det finns C-TEC 250 ts för 24 volt system
---------------------------------------------------------------------------------------


Hej, Du måste skilja på 24V solceller till ett 12V system och 24V solceller till ett 24V system. Det funkar i båda fallen bara man har rätt regulator.
Rätt regulator till 24V solceller och 12V system är de flesta MPPT regulatorer dock INTE Cetek'en.
Se mitt inlägg #60 till Roland & Viola, sist på förra sidan. http://www.husbilsklubben.se/forums/t66844-3/#post522266

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

OK,
Jag ger upp tanken på Cetek i dagsläget och kör vidare som tidigare. Funkar ju bra i dagsläget. Var ute efter att försöka krama ur ytterligare lite ström ur anläggningen.

Kan fortfarande inte bestämma mig för om GEL eller Syra är bäst inställning för 230 V laddning av AGM-batterier. Längre laddfas låter ju bättre, men om den också betyder att stömstyrkan är lägre så vet jag inte. Kan inte utläsa strömstyrkan ur Calirans teknikblad (inlägg 31) - någon som förstår vad dom menar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Laderen er en enkel sak, med 3 grenser - først begrenser den strømmen til 20 eller 30 A avhngig av modell. Når ladespenningen når 14.4V så trår denne grensen til og holdes en tid, det er denne tiden en regulerer med switchen. Etter denne tiden synker spenningen til 13.8V og holdes slik resten av tiden.

En gammel konstruksjon, og der er ingen aktiv strømstyring i spennings-fasene.

Selv ville jeg si at et agm batteri tåler den lengre tiden med høyeste spenning bedre enn gel batteriene.

Fristende å foreslå å koble vekk hele Calira laderen og sette inn en moderne flerstegs lader, men velg en som er beregne på lading av batteri mens forbruukere er i gang - dette er ikke alltid tilfelle og en kan få feil indikasjon fra laderen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej igen. Du kan ju koppla in en Cetek 250 för att få laddningen från generatorn optimal till bodelsbatterierna och behålla originalregulatorn från solcellerna direkt till batterierna.
Men du bör nog då kunna bryta bort solcellsladdningen när generatorn/Ceteken laddar bobatterierna så inte Ceteken blir lurad och får felinfo från batterierna när solcellen matar på samtidigt. Det går att fixa automatiskt med ett relä som bryter bort solcellen när generatorn börjar ladda.
Finesserna med laddning av bilbatteriet när bodelsbatterierna är fulla m.m. bli man ju tyvärr av med, men bra och kontrollerad laddning av bobatterierna från generatorn är ju alltid gott att ha.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Laderen er en enkel sak, med 3 grenser - først begrenser den strømmen til 20 eller 30 A avhngig av modell. Når ladespenningen når 14.4V så trår denne grensen til og holdes en tid, det er denne tiden en regulerer med switchen. Etter denne tiden synker spenningen til 13.8V og holdes slik resten av tiden.

En gammel konstruksjon, og der er ingen aktiv strømstyring i spennings-fasene.

Selv ville jeg si at et agm batteri tåler den lengre tiden med høyeste spenning bedre enn gel batteriene.

Fristende å foreslå å koble vekk hele Calira laderen og sette inn en moderne flerstegs lader, men velg en som er beregne på lading av batteri mens forbruukere er i gang - dette er ikke alltid tilfelle og en kan få feil indikasjon fra laderen.

Hej Knut
Då fick jag rätt information från TopTron i Tyskland. På min laddare finns en switch där man kan välja mellan 2 el 6 timmar. Teknikern på TopTron sa att switchen skulle stå på 6 timmar för AGM el GEL batteri. 2 Timmar gällde för ett normalt syrabatteri.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Ok Knut, jag slår om till Gel.
Tack alla som bidragit. Är väl fortfarande lite vilsen i batteri/laddarträsket, men på en lite högre nivå.....
:wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Dessa laddkurvor kommer ursprungligen från Tudor (numera Varta tror jag).
De visar att GEL- och AGM-batterier skall laddas på samma sätt. M a o med lägre spänning och i slutfasen under kortare tid med hög spänning.
Sedan beror det förstås på hur avanserad laddare man har.

Laddkurvor.jpg

//W
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej Knut
Då fick jag rätt information från TopTron i Tyskland. På min laddare finns en switch där man kan välja mellan 2 el 6 timmar. Teknikern på TopTron sa att switchen skulle stå på 6 timmar för AGM el GEL batteri. 2 Timmar gällde för ett normalt syrabatteri.

Det är bara några månader sen som som Tyska Promobil igen skrev om att det säkrast att ha på gel ifall batteritillverkaren inte nämner annat. Har själv haft AGM på gel sen bilen var ny o även varit så kopplad från fabriken. Efter att läst flera inlägg här från olika medlemmar för kanske 2 år sen så kopplade jag över till syra i 2 månader men i praktiken blev det mycket sämre med ström märkbart. Kör nu på femte året med inställningen på gel o batteriet är som nytt märker ingen försämring ännu.

H. Leif
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Vi kan holde på i det uendelige og dokumenetere og lenke til til krampa tar oss, men ikke bland epler og pærer.

Jeg har alltid henvist til faktablad når ting topper seg og også sagt at det som gjelder for noen batterier/ladere gjelder ikke for andre.

Concorde AGM Concord er vel ikke noe dårlig batteri og står standar i endel nyere dyre bobiler og her går det tydlig frem at disse AGM batteriene er fulladet når strømmen har vært 0,5A i en 1/2 time ved gassespenningen. Og da med og ha et intervall på 10 timer i gassespenningen, mener jeg er for mye.

Det står også at batteriet skal lades på 2 måter avhengig av lading og våre ladere lader kun på 1 måte, starter i konstant strøm og går over til konstant spenning. Og spenningsfasen er tidsstyrt i de fleste ladere, men noen dyre ladere kan den justeres i flere tidsfaser. Strøm og spenning er lik i disse fasene uansett batteritype, eneste forskjell er tidsfasen og jeg påstår at for de fleste batterier er GEL fasen for lang og derfor gasser batteriene og får kort levetid. Dette er nå min mening om den saken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Det är väl lämpligt att kolla batteritillverkarens rekommendationer i stället för att interpolera mellan olika tillverkares rekommendationer? Det är ungefär lika dåligt som när man rekommenderar samma lufttryck för alla däck, istället för att kolla vad tillverkaren av det enskilda däcket rekommenderar!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Dessa laddkurvor kommer ursprungligen från Tudor (numera Varta tror jag).
De visar att GEL- och AGM-batterier skall laddas på samma sätt. M a o med lägre spänning och i slutfasen under kortare tid med hög spänning.
Sedan beror det förstås på hur avanserad laddare man har.

Visa bilaga 66820

//W

Her går det jo også frem at AGM og GEL både skal ha lavere spenning og kortere tid med høy spenning. Igjen siden våre bobiler somregel har ladere som lader med samme spenning, menb har mye lengre høy spenning i GEL stillingen er med på å ta livet av endel GEL batterier. Det er min påstand, men sjekk datablader.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Tor, jag tror du sett fel. GEL/AGM-kurvan visa lägre såänning under hela laddningsfasen (vit streckad linje).
//W

Vet ikke hva såanning er for noe?

Jeg leser av skjemaet at AGM og GEL batterier (til denne fabrikanten) skal ha lavere spenning og strøm enn fabrikantens åpne batteri og videre at tiden med høy spenning er kortere enn åpne syrebatteri. (Det er ikke bare dennne fabrikanten som sier dette.)

Laderen i de fleste bobiler har for det første ikke en 5 trinn lader og de skiller ikke på strøm og spenning på AGM, GEL og åpne syrebaterier, men lar den fasen med høy spenning i de mest ekstreme tilfellende være 10 ganger så lang i GEL stillingen og jeg kan ikke skjønne annet at en slik lader vil knekke et slikt batteri?
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

---------------------------------------------------------------------------------------


Hej, Du måste skilja på 24V solceller till ett 12V system och 24V solceller till ett 24V system. Det funkar i båda fallen bara man har rätt regulator.
Rätt regulator till 24V solceller och 12V system är de flesta MPPT regulatorer dock INTE Cetek'en.
Se mitt inlägg #60 till Roland & Viola, sist på förra sidan. http://www.husbilsklubben.se/forums/t66844-3/#post522266

M.v.h. JANKRO.
C-tec 250s kan ta alla 12 volts solceller.
C-TEC 250 TS kan ta alla 24 volts solceller
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

OK,
Jag ger upp tanken på Cetek i dagsläget och kör vidare som tidigare. Funkar ju bra i dagsläget. Var ute efter att försöka krama ur ytterligare lite ström ur anläggningen.

Kan fortfarande inte bestämma mig för om GEL eller Syra är bäst inställning för 230 V laddning av AGM-batterier. Längre laddfas låter ju bättre, men om den också betyder att stömstyrkan är lägre så vet jag inte. Kan inte utläsa strömstyrkan ur Calirans teknikblad (inlägg 31) - någon som förstår vad dom menar?

Synd att du får fel info om C-tec,för du får betydligt mer ut ur dina batterier med C-tec.Kolla in på Startsida | Göteborgs Marincenter AB
men lycka till med en ny säsong som kommer snart.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

C-tec 250s kan ta alla 12 volts solceller.
C-TEC 250 TS kan ta alla 24 volts solceller
--------------------------------------------------------------------------
Snälla du, nu måste du faktiskt läsa på och förstå vad du läser om olika Cetek laddare och 12V resp. 24V system kontra olika solceller m.m. Och vad de har för funktioner och finesser innan du skriver mer om hur du tror de fungerar.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Toppen