Sv: Eldriven husbil!
Visst, jag tror nog att det kommer mera eldrivna fordon/farkoster, elmotorn är på många vis bättre än bränslemotorer tack vare sitt vridmoment, men elmotorns akilleshäl är energiförsörjningen.
Elmotorer i farkoster har funnits mer än 100 år, de fungera bäst när de drivs av bränsledrivna generatorer som i fartyg, lok och jättedumpers.
Bränslemotorer kan tankas relativt snabbt och det kräver inga större lokal energiåtgång, sedan så går de lika bra ända tills tanken är tom.
Batterier ( litium ) går att snabbladda till en viss gräns, därför har de drygt 80 % snabbladdning, över den gränsen så brukar laddningen sakta ner rejält när det är flera celler, de bör balanseras mot varandra.
Snabbladdning kräver stora effekter lokalt, att ladda 50 kWh ( 50 000 Wh ) på 30 minuter kräver mer än 100 kW ( 100 000 W ) effekt, 15 minuter mer än 150 kW effekt, kommer knappast funka med några solceller över laddstationerna när det är flera fordon som vill ladda.
Jag tror att el-bränsle-hybrider kommer bli vanligast i framtiden tills vi får batterier som fungera bättre än en bränsletank, nån typ av radioaktiva batterier som fungerar längre än bränsle kanske är i framtiden, finns ju enklare varianter av radioaktiva batterier i dag som inte är farliga, men de har inte den effekten som behövs för ett fordon.
Nåt som många inte verkar tänka på när det gäller elfordon är att spänningar ( volt ) och strömmar ( ampere ) är extremt mycket högre i ett eldrivet fordon jämfört med bränsledrivna fordon, inga 12 volt där inte.
Det handlar om starkström och vad jag sett här på forumet så har många inte koll på 12 volt-system, vad händer om de skall fiffla med över 200 volt och kablar som skall klara mer än 100 ampere starkström samt lika avancerade datorsystem som i vanliga bilar.
De enda underhållskostnaderna som minskar är oljebyten och filter för bränslemotorn, övriga underhållskostnader kommer finnas kvar och vi vet inte vilka övriga underhållskostnader som kommer att tillkomma.
När det gäller elproduktion för ett land så vill nog de flesta ha en elproduktion som ger den eleffekt som behövs dygnet runt och då hamnar sol och vind på marginalen eftersom den är mest väderberoende än övrig elproduktion som går att styra efter behovet.
Mina tankar, take it or leave it.