• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Eldriven husbil!

Hemvården i Lilla Edet har ett par EL bilar. De får tänka väldigt noga hur långt de ska köra till sin vårdtagare. Bilen går 7-8 mil och de kan aldrig köra längre än 4 mil, då de aldrig vet om det blir akut lite längre bort och de inte kommer fram. Jag tror de använt ELbilen ett par gånger till min fru, vi bor 5 km från vårdcentralen. Att ha ELhusbil ligger lååångt fram i tiden. Frågan är om man vill ha ett batteri o bilen på flera hundra amper, med tanke på hur vissa mobiltelefoner beter sig vid laddning och ligga o sova vid laddning. Nej.

De får väl skaffa elbil som klarar minst 30 mil och ladda över helgen!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Eldriven husbil!

Peeka:
Du beskriver valida och intressanta fakta om elproduktion och nuvarande elbilsteknik! Utvecklingen fortsätter dock hela tiden! Batterierna är här naturligtvis den springande punkten!

Ett litet men intressant observatorium är att jag nyligen läste om Teslas planer på att i framtiden göra hela sin batteriproduktion koldioxid neutral , genom att driva fabrikerna med sol och el teknik! :)

Vad beträffar Tysklands elproduktion så kommer sedan 2014 lika mycket från förnyelsebart Detta är dock bara en "just nu" siffra.

Utvecklingen är och har varit explosiv allt sedan produktionen av solel blev billigare är kol och olja (ett faktum sedan några år)! Detta slår igenom i hela världen och har redan resulterat i att länder som Indien (som exempel) nu omprövar hela sin framtida plan för elproduktionen! (Tidigare baserad på Kol)

Elproduktion Tyskland:
https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/

Elproduktion Norden:
Nordisk kraftbalanse - Kraftsystemet - Statnett

Svensk elproduktion och förbrukning:
Kontrollrummet | Svenska kraftnät

Jag hoppas att din eldrivna husbil funkar bra och om alla dina solceller inte räcker så hoppas jag att du inte laddar fossilel från Danmark, Tyskland eller Finland( ja, tror inte Largu har nån eldriven HB ).


Ja, jag är ironisk och troligtvis elak i det här inlägget.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Eldriven husbil!

Märkligt nog är det oljeproducerande länder som går i bräschen för fossilfri energi. Sol runt Persiska viken räcker och blir över, lite mer problematiskt med vattenkraft!

När batterier och elmotor väger lättare än dieselmotorn med transmission vore det konstigt om husbilen inte utrustas med elmotorer. Möjligen med en räckviddsförlängare (liten bensinmotor som genererar elström) som på BMW i3.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Eldriven husbil!

Jag glömde en sak för att elbilsförsäljningen skall börja likna den i Norge.
Utbyggnaden av elstolpar!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Eldriven husbil!

De får väl skaffa elbil som klarar minst 30 mil och ladda över helgen!

Tror inte hemvården har råd med Tessla för runt miljonen, 5-6 stycken, Då de får snåla med omläggningsmaterial till frugans fula sår. Dessutom har jag fått lära mig att ge sprutor, för att spara på resorna för hemvården. Det finns viktigare saker att lägga pengar på än El bil.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Eldriven husbil!

Varbergs kommun gjorde en storsatsning på elbilar för sin verksamhet, det byggdes många laddstationer och åtminstone under en period var det den kommun i landet som använde flest elbilar i sin verksamhet, det medförde också att man hade landets högsta bilkostnader.
Nu verkar det som elbilsanvändningen håller på att avvecklas, då de som tidigare kört dem inte får några nya elbilar och dessutom fått beskedet att det inte blir några fler.
Jag vet inte vad som ligger bakom avvecklingen men antagligen visade sig väl visionerna inte vara verklighetsförankrade.
Det verkar återigen vara ett önsketänkande som skattebetalarna för betala notan för.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Eldriven husbil!

Peeka:
https://www.iva.se/globalassets/inf...l/vagvalel-sveriges-framtida-elproduktion.pdf

Litet citat ur utredningen!
"Sveriges elsystem är idag näst intill fossilfritt.
Och det finns goda möjligheter för ett fossilfritt
elsystem även 2030–2050, baserat på vattenkraft,
biobränslen, sol- och vindkraft eller ny kärnkraft. "

Du som är seriöst intresserad av framtidens energiförsörjning, Googla själv "Framtidens energiförsörjning" och läs själv!

:msn_laugh:
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Re: Eldriven husbil!


Titta samtidigt på hur det går ekonomiskt för detta bolag. Detta är troligen ett sista halmstrå för att få in litet friska pengar igen. Man har inte gått plus ett enda år. Nya modeller presenteras och fantaska prestanda utlovas. De troende jublar och fröjdas men det utlovade levereras sällan eller aldrig och de få gånger det sker är kvaliten usel. Detta är tulipanlökar i jätteskala som vi ser. Stakas de som inveterat stora pengar i bilarna och företaget.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Eldriven husbil!

Bestliner!
Om du är det minsta insatt i företagsekonomi borde du förstå att med enorma investeringar och därmed avskrivningar blir resultatet negativt under ganska många år.

Ett bättre mått på ett företags styrka är tron på framtida vinster som avspeglas i aktiekursen.
Som synes är du ganska ensam i din pessimism!

BA075276-5633-4DB1-80F8-00BB31122F72.jpeg
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Re: Eldriven husbil!

[QUOTE=Bestliner;894259. De troende jublar och fröjdas men det utlovade levereras sällan eller aldrig och de få gånger det sker är kvaliten usel.

Du skulle nog bra gärna vilja åka i en Tesla, det kan du inte ha gjort med en sån recension. Vad man än kan ha för åsikt om tesla så är det nog få som vet nåt om dom bilarna som håller med om den utskåpningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eldriven husbil!

Har kjørt endel i en Tesla S80D, ingen fel der når jeg er i Norge.

Periodisk vedlikehold er i praksis eliminert, selv slitedeler er det lite av. Dekk er den største forbruksvaren, her er det ikke lett å redusere forbruket. Bremsene holder i ekstremt lang tid. Ingen oljer som må byttes. Grunnen til liten slitasje på bremsene er bruken av motorene for nedbremsning og regenerering av el.

Det er klart at en bedrift som starter med blanke ark har enorme behov for kapital til å bygge opp produksjon og utvikle nye produkter. Strategien hos Tesla med først å bygge et nisjeprodukt en Roadster og deretter et par high end biler modellene S og X er en nødvendighet når en ikke har ferdige produskjonsanlegg for volumprodukt. Modell E sorry 3 er som første volumprodukt muligens noe tidlig for kapasiteten, men med Megafactory nesten ferdig så er det håp for at det kan fungere. Men som det ble sagt det er et rent helvete for organisasjonen å få alt til å fungere 100%.

Sideproduktene for lagring av el i hjem og kraftnett er basert på samme type produksjon som batteripakkene til bilene. Modell 3 har helt andre celler enn de 2 første modellene, hovedsaklig for å få ned prisen - men og for at den ikke trenger de enorme strømuttak som de store bilene. Denne pakken er mer lik pakkene i de store lagringsenhetene.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Eldriven husbil!

Har kjørt endel i en Tesla S80D, ingen fel der når jeg er i Norge.

Periodisk vedlikehold er i praksis eliminert, selv slitedeler er det lite av. Dekk er den største forbruksvaren, her er det ikke lett å redusere forbruket. Bremsene holder i ekstremt lang tid. Ingen oljer som må byttes. Grunnen til liten slitasje på bremsene er bruken av motorene for nedbremsning og regenerering av el.

Det er klart at en bedrift som starter med blanke ark har enorme behov for kapital til å bygge opp produksjon og utvikle nye produkter. Strategien hos Tesla med først å bygge et nisjeprodukt en Roadster og deretter et par high end biler modellene S og X er en nødvendighet når en ikke har ferdige produskjonsanlegg for volumprodukt. Modell E sorry 3 er som første volumprodukt muligens noe tidlig for kapasiteten, men med Megafactory nesten ferdig så er det håp for at det kan fungere. Men som det ble sagt det er et rent helvete for organisasjonen å få alt til å fungere 100%.

Sideproduktene for lagring av el i hjem og kraftnett er basert på samme type produksjon som batteripakkene til bilene. Modell 3 har helt andre celler enn de 2 første modellene, hovedsaklig for å få ned prisen - men og for at den ikke trenger de enorme strømuttak som de store bilene. Denne pakken er mer lik pakkene i de store lagringsenhetene.

Väldigt bra analys o beskrivning.
Och den här beskrivna bilen anses tydligen vara ett exempel på usel kvalité! Då har man anspråk på kvalitén hos bilar.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
"Dethleffkvalite": Din artikel är spärrad! Bara för prenumeranter. Men saken är utredd sedan gammalt. Den springande punkten är ju hur elen produceras. Både den som "tankas" och den som går åt vid batteriproduktionen. Det är därför övergången till fosilfri elproduktion är så viktig. Det är också därför som alla nya batterifabriker planeras där elproduktionen är just fosilfri. Kalifornien, vissa delar av Kina, länder i en Arabien och faktiskt Sverige ( vi har en näst intill fosilfri elproduktion sedan gammalt - vatten och kärnkraft) El drivna fordon har framtiden för sig. Just nu växer produktionen av sol el produktion expotensiellt i världen från ett år till ett annat. Dvs i storleksordningen -- 2- 4 - 8 - osv.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Nästa år läggs två reaktorer ner på Ringhals kärnkraftverk. Förra året producerade Ringhals fyra reaktorer 30% (kan variera något år från år) av hela Sveriges elproduktion, såleds kan ca 15% av landets elproduktion vara borta inom ett år och vi har inget som ersätter det bortfallet.
Återstår då att importera el som till stor del antagligen blir framställd av koldrift. Förutom miljöaspekten så lär antagligen också elpriset skjuta i höjden vilket blir ytterligare till men för batteridrivna fordon, jag såg i somras en kommersiell elstolpe och där var priset för laddning var 1.50 per minut dvs 90kr per timme för normalladdning med vanlig stickproppsanslutning, för snabbladdning var det betydligt dyrare och detta var till nuvarande elpris.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Undrar var all pessimism kommer ifrån?
Alla tillverkare satsar för fullt för att vara med i loppet innan det är för sent när ingen längre köper ny fossilbil som förpestar storstäder och bidrar till den globala uppvärmningen.
Min gamla arbetsgivare Uddevalla Energi har byggt en liten försöksanläggning med solceller som kommer att förse 150 elbilar med en körsträcka av 1000-1500 mil om året med elkraft för laddning av batterierna. Dessutom bygger man laddstationer runt om i kommunen för att tillgodose behovet av laddning.
Vi behöver ingen kolkraft eller kärnkraft!!
3995B978-C68E-4154-8488-D657E5334FA2.jpeg
 
Toppen