• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är väl bra med El driva bilar men hur fungerar det med El, när kanske 1 miljon bilar skall laddas på kvällen för att fungerar på morgonen. Finns det El till bilarna och hushållen samtidigt och var kommer elen ifrån?
Så här skapas elen till samtliga kommande elbilar på ett enkelt sätt:
Solenergi | Uddevalla Energi

I mindre skala, på tex garagetaket skapar du din egen el och kör gratis i 30 år.
Anslut till elnätet, ladda in på dagen och ta ut på natten då elförbrukningen är som minst.

Om detta har det skrivits spaltkilometer men fortfarande är okunnigheten bland allmänheten enorm!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Så här skapas elen till samtliga kommande elbilar på ett enkelt sätt:
Solenergi | Uddevalla Energi

I mindre skala, på tex garagetaket skapar du din egen el och kör gratis i 30 år.
Anslut till elnätet, ladda in på dagen och ta ut på natten då elförbrukningen är som minst.

Om detta har det skrivits spaltkilometer men fortfarande är okunnigheten bland allmänheten enorm!


Ingenting är gratis att installera och kommer således inte vara så i framtiden heller, den kunskapen besitter iallafall dom flesta.Den som tror att man kommer få lagra sin energi gratis hos elbolagen i framtiden är väldigt naiv.

Det kommer med absolut största sannolikhet tillkomma en skatt på elbilar för pengarna måste komma in. Det är ju inte så att skatten dom drar in på drivmedlet idag återgår till att förbättra miljön så pengarna måste in iallafall, du tror väll inte att staten lägger överskottet på hög.

För mig är du helt obegriplig som ens kan nämna miljön, då du är en av husbilsklubbens största förespråkare till flaskvatten i PLAST. Bara för att du låssas vara en miljövän så blir man inte det per automatik.

Ska bli kul att läsa om din nya elhusbil i sommar, fast jag vet ju redan vad du kommer skylla på!.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En källa till kunskap om världens elfordon finns på Readly utan extra kostnad.
Årgångar från 2013, kanske fler.

FA5DC603-AE78-4C61-B524-330D818F7FC7.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ingenting är gratis att installera och kommer således inte vara så i framtiden heller, den kunskapen besitter iallafall dom flesta.Den som tror att man kommer få lagra sin energi gratis hos elbolagen gratis i framtiden är väldigt naiv.
Om du lägger solpanel på delar av taket för att kunna halvera din hushållsel är det i stort sett utan kostnad att ladda elbilen över natten. Även med anslutning till snabbladdning är det en kostnad som betalar sig på kort tid.
Jag förstår att du inte förstår men det mesta finns beskrivet på nätet på ett mer utförligt sätt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Skönjer jag en fobi mot elhusbilar hos en del av skribenterna? Det finns så vitt jag vet inget tvång till att köpa en sådan så varför så avoga?
Ja det är lite märkligt att läsa om hur en del experter i forumet fullständigt dömer ut allt vad elbilar heter, miljöproblem är bara förnamnet och dyrt ska det bli. Egentligen finns det ingen ände på eländet. Och visst finns det problem men då brukar det även dyka upp lösningar. Det är väl ändå så att de som har de här åsikterna kan fortsätta köra sina rena fina billiga fossildrivna bilar så länge de vill. Och då lär det väl fortsätta med luftföroreningar och det är förstås de som är problemet. Men det verkar man inte vilja låtsas om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
För mig är du helt obegriplig som ens kan nämna miljön, då du är en av husbilsklubbens största förespråkare till flaskvatten i PLAST. Bara för att du låssas vara en miljövän så blir man inte det per automatik.
Vad har flaskvatten med elbilar att göra?
För de flesta är det en försäkring att inte drabbas av magsjuka pga infekterat vatten när man är på resa, ingen skillnad om man kör diesel- eller elbil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är bra för klimatet när HB byggs med en mängd solceller och elmotor. Dagens stora batterier väger naturligtvis en hel del.
Så i en första "runda" bör el bilar byggas på chassien med stor lastförmåga.

Att de kommer vara dyra är naturligt. Det finns alltid konsumenter som är beredda att betala. Så småningom kommer de även ut på begagnatmarknaden.
En tröst är att framtida bilbatterier varken blir dyra eller tunga, alltså kommer en elbil om några år att vara billigare och lättare än nuvarande dieselbil med tung motor, transmission och bränsle.
Den främsta vinsten är dock ökad driftsäkerhet och minskade servicekostnader.
Detta är inte min egen åsikt utan forskarnas beräkningar beroende på hittillsvarande utveckling.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag fortsätter att köra min förbränningsmotordrivna husbil.
Om jag vill klå alla elbilars miljöprestanda, tankar jag HVO 100.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag fortsätter att köra min förbränningsmotordrivna husbil.
Om jag vill klå alla elbilars miljöprestanda, tankar jag HVO 100.
HVO är naturligtvis miljövänligare än fossil diesel men blir bara en parentes på lättare fordon.
Jag körde Bio100 på personbilen av misstag, det funkade utmärkt. Då var den billig, kanske palmolja?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om du lägger solpanel på delar av taket för att kunna halvera din hushållsel är det i stort sett utan kostnad att ladda elbilen över natten. Även med anslutning till snabbladdning är det en kostnad som betalar sig på kort tid.
Jag förstår att du inte förstår men det mesta finns beskrivet på nätet på ett mer utförligt sätt.


Min bättre hälfts jobb installerar solceller i ganska stor skala så jag vet mer än du anar, dessutom har jag besökt solstaden så jag är förmodligen betydligt mer intresserad av energibesparingar än du, det är nämligen mitt största fritidsintresse. Halverat hela husets energiförbrukning och jag hade nästan hela husets energibehov genom vindel men eftersom jag hade kontakter inom detta så blev jag förvarnad om förändringarna och var en av dom sista som lyckades sälja, utan att drabbas av stora förluster.

Att du förstör miljön genom att köpa flaskvatten i plast för att du är rädd att dricka det kommunala dricksvattnet, diskvalificerar dig att ens försöka vara en miljöförespråkare.

Därför tror jag inte du egentligen värnar om miljön utan om din plånbok, känns onekligen som du investerat stålar i ett batteriföretag/elbilsföretag och således har du en dold agenda. Den andra miljöpolaren som du hade på din sida hade ju hela garaget fullt av gamla skitbilar och sen sitter man här och gör reklam för elbilar, känns inte så trovärdigt. Att du inte ens har en elbil är inte det väldigt märkligt egentligen.;)

Dom allra flesta härinne är så miljömedvetna som det går inom rimliga gränser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Min bättre hälfts jobb installerar solceller i ganska stor skala så jag vet mer än du anar, dessutom har jag besökt solstaden så jag är förmodligen betydligt mer intresserad av energibesparingar än du, det är nämligen mitt största fritidsintresse.
Om du är så väl bevandrad i energiproblematiken är det för mig en gåta att du vill stoppa utvecklingen och låta miljöförstöringen fortsätta.
Det är något i din berättelse som inte stämmer!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den andra miljöpolaren som du hade på din sida hade ju hela garaget fullt av gamla skitbilar och sen sitter man här och gör reklam för elbilar, känns inte så trovärdigt. Att du inte ens har en elbil är inte det väldigt märkligt egentligen.
Jag vet inte vem du menar med den andra miljöpolaren men börjar du bli oförskämd när argumenten tryter har du nog gjort ditt sista inlägg!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se till att HVO bränslet kommer från miljövänliga råvaror så att inte regnskogarna skövlas i ännu större utsträckning!

Inget problem, jag kör inte på HVO om det inte är samma eller lägre pris än fossil Diesel.
Jag nämner bara att det är en möjlighet, viket elhusbilsförespråkarna saknar helt.
(finns inga elhusbilar att köpa)

Och med risk att låta som en skiva med hack i, batterier är mycket miljöförstörande.
Visa mediaobjekt 9495
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om du är så väl bevandrad i energiproblematiken är det för mig en gåta att du vill stoppa utvecklingen och låta miljöförstöringen fortsätta.
Det är något i din berättelse som inte stämmer!

Nu fabricerar du visserligen.

Hade man verkligen velat göra någonting för miljön så skulle regeringen istället:

Släppt all kollektivtrafik gratis i hela landet.
Elbilsbonusen på 60000kr skulle istället gå till dom som valde att skrota sin bil, då gör man någonting på riktigt för miljön annars håller man bara igång konsumtionen och det leder oavkortat till miljöförstöringar.

.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag läser i DN att just nu importerar vi el pga låga vattennivåer i magasinen orsakad av den torra och varma sommaren.
Att bygga och använda el-bilar är inga problem. Den tekniken har varit känd i mer än hundra år. Co2 utsläppen och den därav förorsakade temperaturhöjningen är ett globalt problem .Eftersom 42.5 % av värdens el-produktion sker via förbränning av fossila bränslen blir batteriladdningen med tvång ett miljöproblem.
Jag blir helt bestört när jag läser inlägg där man påstår att om man bara slänger upp några solceller på garagetaket så halverar man sin kostnad för hushållsel samt laddar sin el-bil nästan gratis på natten.Detta är rent svammel. Jag får idag 0,48 kr /kwh för den el jag matar ut på el-nätet samt betalar 1,50 kr/kwh för den el jag köper ink skatter och alla avgifter.
Problemet med klimatförändringarna är alldeles för allvarligt för att bemötas med önsketänkande och inkompetens.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om du betalar 1,50 kr/kWh har du nog rekordet i Sverige.
Eller blandar du in den fasta nätavgiften i priset?
Själv betalade jag 42 öre inkl. moms och fast avgift på senaste fakturan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen