• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
I inlägg 25 hänvisar jag till en källa som på ett bra sätt visar hur el produceras globalt. El är i likhet med vätgas en energibärare,inte ett bränsle.
Jag har själv undervisat i kraft-och värmeteknik samt maskinteknik i gymnasieskolan och har min ämnes -behörighet från KTH.
För att kunna uttala sig om el-bilar är miljövänliga eller ej måste man veta hur många batterikassetter som en el-bil förbrukar under sin livslängd. Så vitt jag vet saknas denna viktiga kunskap. En el-bil som är miljövänlig i Norge och Sverige (om man anser att kärnkraft är miljövänligt) är en direkt miljöbelastning till exempel i Polen där el produceras via kol.
Att generellt påstå att el-bilar är mer miljövänliga än bensin - och dieselbilar är inget annat än en ren felaktighet.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej !
I inlägg 25 hänvisar jag till en källa som på ett bra sätt visar hur el produceras globalt. El är i likhet med vätgas en energibärare,inte ett bränsle.
Jag har själv undervisat i kraft-och värmeteknik samt maskinteknik i gymnasieskolan och har min ämnes -behörighet från KTH.
För att kunna uttala sig om el-bilar är miljövänliga eller ej måste man veta hur många batterikassetter som en el-bil förbrukar under sin livslängd. Så vitt jag vet saknas denna viktiga kunskap. En el-bil som är miljövänlig i Norge och Sverige (om man anser att kärnkraft är miljövänligt) är en direkt miljöbelastning till exempel i Polen där el produceras via kol.
Att generellt påstå att el-bilar är mer miljövänliga än bensin - och dieselbilar är inget annat än en ren felaktighet.
BBa
Menar du att kol och kärnkraft är det enda som kan producera el för elbilar? Du kanske kan berätta om vilka andra energikällor som finns och hur utvecklingen ser ut inom elproduktionen. Det skulle vara intressant att läsa.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju väldigt glädjande att el-husbilen kommer att börja säljas nästa år. Jag väntar med förtjusning på att dom som i den här tråden så frenetiskt förespråkar miljön & el-husbilen kommer att meddela att dom köpt en sådan. Troligtvis blir det nog ganska tyst i debatten från dessa när prislappen & räckvidden blir känd. Inget av dessa 2 viktiga saker har nämnts & bevisats av tillverkare & tänkta försäljare, det är nog där problemet ligger. Det är en utopi att tro att el-husbilen kommer att få en stor marknad såvida den inte kommer att kosta mer än det höga pris husbilar kostar idag. Alla har ju inte nya husbilar idag vilket troligtvis beror på att man inte har råd eller oviljan att betala så mycket för en husbil. Vad får en att tro att dessa skulle ändra uppfattning & köpa en el-husbil?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är ju väldigt glädjande att el-husbilen kommer att börja säljas nästa år. Jag väntar med förtjusning på att dom som i den här tråden så frenetiskt förespråkar miljön & el-husbilen kommer att meddela att dom köpt en sådan. Troligtvis blir det nog ganska tyst i debatten från dessa när prislappen & räckvidden blir känd. Inget av dessa 2 viktiga saker har nämnts & bevisats av tillverkare & tänkta försäljare, det är nog där problemet ligger. Det är en utopi att tro att el-husbilen kommer att få en stor marknad såvida den inte kommer att kosta mer än det höga pris husbilar kostar idag. Alla har ju inte nya husbilar idag vilket troligtvis beror på att man inte har råd eller oviljan att betala så mycket för en husbil. Vad får en att tro att dessa skulle ändra uppfattning & köpa en el-husbil?
Så om man inte omedelbart köper en elhusbil, då har man ingen rätt att ha synpunkter som innefattar att elbilar är bättre än fossildrivna bilar, är det så man ska tolka vad du skriver?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så om man inte omedelbart köper en elhusbil, då har man ingen rätt att ha synpunkter som innefattar att elbilar är bättre än fossildrivna bilar?
Håller med, var vänliga köp elhusbilar ni som har råd.
Jag får nöja mig med en sju liters diesel som släpar på 10 ton.
Allt ni gör för att jag skall få fortsätta att bränna min diselel är uppmuntrans värt.

Att jag sen faktiskt belastar miljön mindre än en ny elbil är inte "politiskt korrekt" .
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Håller med, var vänliga köp elhusbilar ni som har råd.
Jag får nöja mig med en sju liters diesel som släpar på 10 ton.
Allt ni gör för att jag skall få fortsätta att bränna min diselel är uppmuntrans värt.

Att jag sen faktiskt belastar miljön mindre än en ny elbil är inte "politiskt korrekt" .

Kan man i största ödmjukhet få rekommender 5 minuters läsning:
Därför litar inte vissa på vad vetenskapen säger om klimatet - DN.SE

Sen är din felstavning lite kul: diselel
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt inlägg ovan har inte något att göra med om klimatet ändras eller ej på grund av människans påverkan.

Poängen är att en nytillverkad bil belastar miljön mer genom tillverkningsprocessen än vad en redan existerande husbil gör.
Om den nytillverkade bilen sedan skall utrustas med 60 till 100 kwh batteri blir det riktigt illa.
(mycket höga co2 utsläpp, se den vetenskapligt grundade tabellen i ett tidigare inlägg av mig.)

Som sagts i den länkade artikeln, vetenskap är sann oavsett vad man tycker.
Gäller även i de fall där batteridrift inte är bäst.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det finns olika parametrar för att köpa en Eldriven husbil.

Vad kostar den
Hur lång kan man köra
Vad väger den
Kan jag köra den på det körkort jag har idag (pga vikten)

Hur det ser ut om 20 år vet ingen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det finns olika parametrar för att köpa en Eldriven husbil.

Vad kostar den
Hur lång kan man köra
Vad väger den
Kan jag köra den på det körkort jag har idag (pga vikten)
Hur det ser ut om 20 år vet ingen.
Ganska överkomliga parametrar när allt kommer omkring!
Den allvarligaste parametern är människors misstänksamhet mot förändring även om förändringen är av det positiva slaget.
Detta gäller inte enbart miljön!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det optimale chassi for husbil er en ladehybrid slik dagens infrastruktur er. Moderat batteri for 10 til 15 mil og en liten bensinmotor som driver en generator og startes når batteriet er tappet ned til en sikkerhetsmargin. Fordelen med en slik løsning er at bodelen kan forsynes fra samme batteri og klimaanlegget drives av batteriet. En kan se litt på de omlag 1000 London Taxiene med eldriftog en liten 3 cylinder bensinmotor for utvidet rekkevidde over de ca 12 mil den klarer på el. Første slik Taxi er og levert i Hamar for et par dager siden.

En slik ladehybrid er og lett å bygge om til hydrogen brenselscelle - en bytter kun ut bensinmotoren og tanken for den med brenselscelle og hydrogentank.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Poängen är att en nytillverkad bil belastar miljön mer genom tillverkningsprocessen än vad en redan existerande husbil gör...

Har det framförts argument som tyder på att den existerande husbilsparken skall bytas ut mot elhusbilar när dessa kommer i produktion? Är det inte så att elhusbilen blir ett alternativ som, om de blir likvärdiga i prestanda och pris, på sikt kan fasa ut dieselbilarna?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har det framförts argument som tyder på att den existerande husbilsparken skall bytas ut mot elhusbilar när dessa kommer i produktion? Är det inte så att elhusbilen blir ett alternativ som, om de blir likvärdiga i prestanda och pris, på sikt kan fasa ut dieselbilarna?

Det är mycket möjligt.
Själv är jag spekulant på en e-Niro.
Inte av ideologiska själ, utan för att de olika sakliga parametrarna gör det billigare och bekvämare med en sådan bil.
Jag är väl medvetan om den enorma miljöbelastning dessa batterier orsakar, men det bryr jag mig inte om, privata behov väger tyngre.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är mycket möjligt.
Själv är jag spekulant på en e-Niro.
Inte av ideologiska själ, utan för att de olika sakliga parametrarna gör det billigare och bekvämare med en sådan bil.
Jag är väl medvetan om den enorma miljöbelastning dessa batterier orsakar, men det bryr jag mig inte om, privata behov väger tyngre.
Undrar om det inte bor en sån där PK miljötaliban inne i dig! ;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om alla bilar i Sverige var elbilar”, vilket är fullt möjligt att försörja med el redan idag, då skulle staten förlora 22 miljarder i skatteintäkter (efter alla omfördelningar med + och - pengar)...

Så här står det bl.a. om CO2 i artikeln:
I och med att elen som skulle behövas tillverkas redan idag i Sverige behöver vi inte räkna på någon ökad CO2 utsläpp på grund av ökad elproduktion – elproduktionen behöver ju inte ökas. Men låt oss i alla fall räkna på vad som skulle hända med utsläppen om vi skulle öka elproduktionen med de 11 TWh som behövs. Enligt Vattenfall släpps det totalt ut 5,69 g CO2 per framställd kWh i Sverige. Det skulle ge 63,559 ton CO2 total utsläpp för 11 TWh, räknat på elens hela livscykel (inklusive utsläpp som sker när tex kraftverken byggs och rivs). Istället för ovanstående 10,6 miljoner ton minskade utsläpp per år skulle det alltså bli 10,0 miljoner ton per år. Förändringen är marginell.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är bra för klimatet när HB byggs med en mängd solceller och elmotor. Dagens stora batterier väger naturligtvis en hel del.
Så i en första "runda" bör el bilar byggas på chassien med stor lastförmåga.

Att de kommer vara dyra är naturligt. Det finns alltid konsumenter som är beredda att betala. Så småningom kommer de även ut på begagnatmarknaden.
 
E

Ericsson c52

Guest
en stor del av detta är att det blivit en luckrative del att tjäna lättförsjänsta pengar min sin på saken
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är mycket möjligt.
Själv är jag spekulant på en e-Niro.
Jag har också blivit intresserad av den bilen, mest på grund av priset.
Ett pris som de flesta elbilar i samma klass kommer att anta om något år.
Min bil kommer dock att ha ett batteri som kan återvinnas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen