• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eldriven campervan

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

toker

HBK Intresserad
Kommun
Trelleborg
inte så dumt, med fler o fler miljö zoner runt om i europa
nummera kan man inte köra till köpenhamn med diesel husbil. för inte att tala om alla tyska städer det är förbjudet
man kanske ska bygga sej en husbil på sprinter elbil

toker

HBK Intresserad
Kommun
Trelleborg
Kan vara intressant för den som vill tillbringa sin fria husbilssemester med att hitta laddstolpar.
(Jag har elbil)
det finns laddstolper på alla stora bensin mackar
kollade lite på sprinter o crafter. det stora problem är räckvidden som är under 20 mil.
o det fungerar ju inte så himla bra

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
nej det såklart inte förbjudet för dom allra nyaste super duper miljö klass
men hur många har sån fin ny
vi kan oxa säga det på detta viset. miljö zons körning har blivit en klassfråga, det inte alla som har råd med sån ny husbil
Mycket bra synpunkter! Och det hela är otroligt löjligt särskilt i Köpenhamn där man kan ha nordens största flygplats precis inpå stan utan några restriktioner men om någon stackare kommer med en dieselbil då minsann......Men flyget är ju också i mycket de rikas färdmedel!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Först lite skämt...och så de stackarna som måste cykla!

Men sanningen är nog att just flyget betalar inte alls så mycket som " de förmodligen borde" ! Skatten på bränslet till flyg jämfört med till bil/ husbil ? Jag förmodar att flyget har en favör... jag vet inte exakt pris.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Först lite skämt...och så de stackarna som måste cykla!

Men sanningen är nog att just flyget betalar inte alls så mycket som " de förmodligen borde" ! Skatten på bränslet till flyg jämfört med till bil/ husbil ? Jag förmodar att flyget har en favör... jag vet inte exakt pris.
Flyget betalar ingen skatt alls och inga andra miljöavgifter......Rättvist eller hur??

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025
Mycket bra synpunkter! Och det hela är otroligt löjligt särskilt i Köpenhamn där man kan ha nordens största flygplats precis inpå stan utan några restriktioner men om någon stackare kommer med en dieselbil då minsann......Men flyget är ju också i mycket de rikas färdmedel!
För de kostnader husbil för med sig kan man köpa många flygbiljetter.....

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jag tror inte att eldrivna husbilar kommer att bli vanliga åtminstone inte med nuvarande teknik de har allt för många begränsningar för att vara gångbara.
2010 var jag på en SMC konferens där det hölls ett föredrag om el motorcyklar och föredragshållaren hävdade med bestämdhet att om 10 år skulle en majoritet av alla motorcyklar som säljs vara el motorcyklar.
Nu har det gått snart 15 år sedan dess och under alla dessa år har jag sett 1! el motorcykel i vanlig trafik ( det finns en del som används under andra förhållanden men det är inte normal trafik).
Jag tror att det blir likadant med el husbilar, det blir några stycken sen blir det inte fler om inte något revolutionerade sker inom teknikutveckling.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
nej det såklart inte förbjudet för dom allra nyaste super duper miljö klass
men hur många har sån fin ny
vi kan oxa säga det på detta viset. miljö zons körning har blivit en klassfråga, det inte alla som har råd med sån ny husbil
Det går ofta också bra med rena motsatsen till nyaste super duper bil...... En veteranbil får oftast köra inom miljözoner särskilt om det är en bensin.
Förr kunde man få tillståndet genom att skriva in sig på internet och få ett tillstånd utskrivet för just Köpenhamn, kanske av fusk så är det lite krångligare nu.

M.v.h. JANKRO.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Det mest angelägna vad gäller elektrifiering av transporterna är ju godset som svarar för de största utsläppen! Genom att i större utsträckning använda de redan elektriska järnvägarna för långväga godstrafik till olika terminaler där elektriska lastbilar kan användas för distribution kan säkert mycket av transportsektorns utsläpp elimineras. För persontransporter finns redan nu fungerande teknik både för bilar och bussar antingen el, eller HVO/hybrid. Husbilar och motorcyklarnas andelar av transporternas utsläpp måste vara promillen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det mest angelägna vad gäller elektrifiering av transporterna är ju godset som svarar för de största utsläppen! Genom att i större utsträckning använda de redan elektriska järnvägarna för långväga godstrafik till olika terminaler .......................
Hej, det finns fortfarande många godstransportsträckor som inte har el, och det sker också massor med tunga transporter med diesellok på de vanliga sträckorna också, kanske för att det är tungt eller för att de skall fortsätta där det inte finns el. Först kommer det ett lok och drar sedan efter vagnarna kommer det ett lok som skjuter på.
Något som jag inte vet, men som troligen inte kommer att funka är väl godstransport på planerade svindyra höghastighetsbanor, så jag antar att de gamla spåren också måste underhållas och funka bredvid, på både gott och ont.
Just när jag skrev det här så säger de på TV att tågtrafiken åter har blivit överraskad av att det snöar på vintern och det är lite kaos igen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2025
Hej, det finns fortfarande många godstransportsträckor som inte har el, och det sker också massor med tunga transporter med diesellok på de vanliga sträckorna också, kanske för att det är tungt. Först kommer det ett lok och drar sedan efter vagnarna kommer det ett lok som skjuter på.
Något som jag inte vet, men som troligen inte kommer att funka är väl godstransport på planerade svindyra höghastighetsbanor, så jag antar att de gamla spåren också måste underhållas och funka bredvid, på både gott och ont.
Just när jag skrev det här så säger de på TV att tågtrafiken åter har blivit överraskad av att det snöar på vintern och det är lite kaos igen.

M.v.h. JANKRO.
Ja....och sopbilar kan inte köra på snö i södra Sverige när det kommer lite vit på marken, vi lever trots allt i ett vinterland.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja....och sopbilar kan inte köra på snö i södra Sverige när det kommer lite vit på marken, vi lever trots allt i ett vinterland.
Ja, även det fick jag info om tidigt i dag ( Norrköping). Det har kommit någon liten dm. i natt och i morse så fick jag medelande om att dagens hämtning av sopor t.o.m. kunde utebli och att jag själv kunde åka och kasta det på återvinningen om det var fullt.
Nu ser jag att de har varit här tidigare och tömt den redan, men förmodligen för att visa lite missnöje med att jag inte var ute tidigt i ottan och skottade, så står nu tunnan mitt i garageinfarten, trots höjda serviceavgifter.
Ursäkta lite gnälligt kanske, men snökatastrofvarning är snart nere på två cm. nysnö.

M.v.h. JANKRO.

Toppen