Har inte försvarat oljeutvinningen eller fossila bränslen , däremot så är jag realist och lever i verkligheten.
batteridrift i olika former tar tid och har stor miljöpåverkan även när batterier skrotas i framtiden vad händer då ?
Är man dum nog att tro att att batteri drift /batteri tillverkning i olika former kommer lösa alla problem , tror man det så är vi nog illa ute..
Miljömupparna & Batterimuppar är nog ganska enkel spåriga som det verkar, vakna upp och bli realistiska och se hur verkligheten ser ut.
Elbil framställs (chassi kaross elektronik mm.) = utsläpp
Batteri framställs = utsläpp
Elbil skrotas = utsläpp
Batteri skrotas = utsläpp
Hur många elbilar behövs för att ersätta fossila bilar ?
Hur lång livslängd har elbilen inkl. batteri ?
Finns eftermarknad för elbil som gått säg 15000mil ? ( vad kostar den och vad behövs ersättas elektronik. batteri osv.)
Är elbilen Lösningen ???
Ta fram siffror som stämmer med verkligheten total miljö kostnad från:
elbil tillverkning till skrotning VS fossila bilar baserat på antal km dessa har rullat och livlängd
Vore intressant att se vad som står sig bäst , jag har ingen aning , men en misstanke vad som är mest lönsamt för naturen.
Tycker det inte är ok att bli kallad för mupp för att man tror på en bättre miljö! Debatten har hittills varit nästan befriad från sådana tillmälen och jag hoppas slippa dom även i fortsättningen.
Finns totalkostnadsanalyser som pekar på att en elbils miljökostnad har kommit ifatt en fossilbil efter 4000-10000 mil. Skillnaderna i körsträcka beror bla. på storlek på batteri. Körsträckan minskar ganska fort pga. batteriernas snabba utveckling.