Jag har läst sida två och kommer försätta att läsa alla inlägg. Känner dock redan ett behov av att tycka till. Först och främst, Björn G kan sin sak. Att säga annat skvallrar bara om ”Gretaeffekten”. Att miljön behöver göras nått åt är självklart, men vi måste vara logiska. Min kunskap genererad från studier i ämnet är väldigt ringa. Har dock sett minst 100 dokumentärer i ämnet och infallsvinklarna är väldigt olika. Jag räknar upp punktvis vad vi bör tänka på innan vi ens försöker lösa problemet på ett gångbart sätt.
• 99,99% av alla problem på jorden beror på överbefolkning. Redan i början av 90-talet gjordes en stor vetenskaplig artikel i Illustrerad vetenskap. Forskningen visade då att jordens arealer kan försörja 1-2 Mdr människor, utan att vi tar mer än vad den kan ge tillbaka. Det var räknat på västvärldens behov av lyx DÅ. Har vi ökat kraven på bekvämligheter ?
• Jordens största Lithiumfyndighet ligger på gränsen mellan Bolivia, Chile och Argentina. De står för 65-70% av allt Lithium vi hittat. Om t.ex. Toyota från och med nu, bestämmer sig för att ALLA deras fordon ska lämna fabriken med batt-drift. Ja, då räcker inte dagens fyndigheter särskilt långt.
• Lithium kräver extrema mängder vatten vid framställning. Att vi redan har sötvattenbrist är ingen nyhet. Å andra sidan beror inte den på tillverkningen av Lithium, utan på första punkten. Batterihysterin hjälper dock inte till att lösa detta problem.
• Batterier i all ära. Det är en fantastisk uppfinning, men hur logiskt är det att batterifiera all världen fordonspark? Här kan vi snacka om logik på hög nivå. Ställ istället frågan, ”vilka fordon är logiskt att batterifiera?”. HB, bilar och cyklar kommer inte att vara en av dessa. JO, för alla Gretor är det lösningen. Dessa Gretor har dock en sak gemensamt. De läser inte från A till Ö, utan slutar nånstans vid B. Vilka följder får en övergång till batteridrift, d.v.s. hela kretsloppet som detta berör.
• Batteritekniken dras med en massa problem de inte kunnat lösa ännu. Att säga till medelsvensson att han/hon får räkna med att nån cell för 10-20-30 tusen kan haverera med jämna mellanrum är knappast ett acceptabelt säljargument. Super när det fungerar, men osäkerheten är alldeles för stor. Särskilt på våra breddgrader.
• Vad forskningen visar är i första han att batterier är en fantastisk grej för stationära byggen, hus etc. Sen har de förbättrat den mobila tillverkningen där vi idag inte behöver 220 v. Batterier har ingenting i fordonsindustrin att göra som det ser ut idag. Vad som är bäst imorgon är en helt annan femma.
Ola
Ps. Ska vi snacka miljöförstöring så vore rimligast att försöka se vad som dödar flora och fauna i hav och på land mest idag. Min egen åsikt är att rensa jorden från plast i första hand. Efter det gissar jag att vi har ett tusental punkter till där människan fuckat sig totalt genom åren. CO2 utsläppen kommer lååååångt ner på listan. Cancerogena ämnen som teflon och liknande är ett ordentligt mer farligt område. Hur många av er använder teflonpannor än idag? Googla på Dupont och teflon om ni önskar nått att grotta ner er i.